Jaakko Rissanen

Kokemuksia lentämisestä ja ilmailun harrastamisesta Ranskassa?

6 viestiä aiheessa

Minulla on tammikuussa edessä muutto eteläiseen Ranskaan, todennäköisesti PPL taskussa. Lentämistä aion ehdottomasti jatkaa toimintaympäristön vaihtumisesta huolimatta ja olisinkin erittäin kiinnostunut kuulemaan arvon flightforumilaisten kokemuksia lentämisestä Ranskan ilmatilassa, vinkkejä mahdollisista yllättävistä eroavaisuuksista käytännön lentotoiminnassa, vierailun arvoisia kenttiä ja ilmailuaiheisia kohteita yms. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä asiassa en osaa auttaa, mutta sinut tavanneena haluan toivottaa onnellisia päiviä :thmbup: Eteläranska kun on tunnettu hyvästä ilmastostaan (miinus rankat maastopalot). Että meinasit sitten jättää Suomen. Laitahan sitten kuvia foorumille, kun olet asettunut 8)

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa noihin eroavaisuuksiin sanoa mitään, kun en ole Suomessa ikinä lentänyt, mutta omat kokemukset etelä-Ranskasta on kyllä erittäin mukavia.

Alkuvuodesta käytiin lentämässä keskellä yötä Montpellierin ja Perpignanin alueella. Päästiinpä käymään Montpellierin tornissakin.

Erittäin mukavaa ja joustavaa oli toiminta, varsinkin Montpellierissä. Englannin kielellä ei tosin paljoa tehnyt,(paitsi radiossa) mutta kaveri onneksi puhui sen verran ranskaa että saatiin asiat hoidettua.

Yleisesti jäi erinomainen vaikutelma.

Pari viikkoa sitten käytiin vierailemassa uudestaan ja kyllä täytyy sanoa että on mukavaa porukka sielläpäin.

 

Kannattaa käydä. :thmbup:

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jaakko ja muut,

 

Ranska on ilmailumaana kyllä ihan kehittynyt ja perinteikäs, vaikka kielimuuri välistä voi puolin ja toisin vähän johtaa siihen että muissa maissa siitä on vähän epämääräinen kuva ja kieltämättä monia ranskalaisiakin pilotteja arastuttaa lähteä ulkomaille, englannin kielen asema kun ei siellä ole ihan sama kuin Suomessa. (Isommilla lentopaikoilla ei useinkaan ongelma mutta pienemmillä A/A French only on aika yleistä.) Älä anna tämän kuitenkaan lannistaa, kerhoihinkin pääsee sisään englanniksi oikealla asenteella.

 

Asuin itse 10 v Etelä-Ranskassa (lensin Cannes-Mandelieun kentältä käsin seutua ristiin rastiin) kunnes muutin pari vuotta sitten Strasbourgiin, missä toimin myös lennonopettajana sen lisäksi mitä täällä Suomessa käydessäni Malmilla. Jos pyörit Malmilla niin voin joskus kuppilassa kertoilla tarkemmin esim. tärkeimmistä lentosääntöjen eroavaisuuksista, lentokulttuurista, ympäristöstä, säästä jne jne. Niitä eroja on hieman enemmän kuin esim. Suomen ja Ruotsin tai vaikkapa Saksan välillä.  8)  Alla puhelinnumeroni tai voit laittaa viestiä forumin kautta.

 

Pitää huomata että vaikka Ranska on JAA-maa niin l’exception française on totta tässäkin suhteessa: sikäläinen impelmentaatio JAR FCL 1:stä on vähän eri ja korkeampiasteista lupakirjaa ja kelpuutuksia varten voit joutua hakemaan hyväksyntöjä paikalliselta ilmailuviranomaiselta (DGAC). Perus-PPL päivä-VFR:ään F-rekkarin koneella riittää kuitenkin ihan Suomen myöntämä kansallinen tai JAR FCL -lupakirja ilman erillistä hyväksymismenettelyä.

 

t. Mikko

edit: puhelinnumeroni saa yksityisviestillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osuikin nyt sopivasti CD-läjää järjestäessäni käteen ilmaisjakelu-CD "Flyover Riviera", josta saa esimakua, mm. ilmakuvia ilmoittautumispaikoista (no, nykyään GPS-aikakaudella vähemmän arvokkaita, mutta ehkä silti mielenkiintoisia...) ja muuta ilmailutauhkaa. Poikkeuksellisesti myös englanniksi ;-) Voinen mitään ilman mitään copyright-issueita jakaa siitä halukkaille kopioita, vapaasti levitettäväksi kun tuo on tarkoitettu. Vuosilta 2004-2005 eli ilmatilajako on voinut kokea pieniä muutoksia sen jälkeen.

 

Joka tapauksessa jos aikoo VFR:ää siellä lentää, tulee hankkia IGN:n ICAO-kartta 1:500'000 (Jeppesinin kartat on kans hyvät mutta niistä puuttuu suht. oleellinen tieto ylilentokorkeuksista erikokoisten kyläpahasten päällä -- tässä suhteessa Ranskassa ollaan tarkkoja) ja SIA:n pochette VFR, jossa ajantasaisemmat tiedot kielto-, rajoitus-, vaara- ja ZIT-alueista. Ei muuten kannata heti pelästyä punaisen määrää ilmailukartoissa, sillä toisin kuin Suomessa siellä(kin) R-alueet yleensä ovat VFR-pilotin suunniteltavissa läpilentoa varten tietyin ehdoin eli rajoituksin: yleensä kyse ei ole muusta kuin radioyhteydestä. Ovat siis tavallaan vain non-ICAO-standardeja ilmatilakakkuja monesti eli jos kirjaimet A...G jos eivät suoraan sovellu niin ovat määritelleet ne R-alueina erinäisin ehdoin käytettäviksi. Erittäin yleisilmailuystävällistä yleensä.

 

Ottakaa rohkeasti  8) yhteyttä, autan mielelläni. Pyörin seuraavat pari viikkoa Malmillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon Mikko! CD olisi hieno taustatuki matkalla mukana.

 

Tavataan ihmeessä Malmilla, pyörin siellä myös lähes päivittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään