Ilkka Mäkelä

Talveksi piiloon

26 viestiä aiheessa

Lauantaina vietiin timanttia talvisäilöön. Karoliina ajoi, minä pelkäsin  8) Tarkoitus oli mennä about siihen suuntaan, mihin nokka näyttää tässä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olen vissiin tukevoitunut viime aikoina ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tänne piti lisätä nestettä, joten käytiin tankkaamassa. Siiven johtoreunan jäät edelliseltä päivältä piti poistaa, pari irtohilettä näkyy vielä siiven päällä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä Diamondia ei siis näy Malmilla muutamaan kuukauteen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Snakeeye  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Worldwide database at your fingertips

 

[ attachment removed / expired ]

 

G tonnin käyttö VFR-toiminnassa ei ole vaikeata, vaikka nappeja on näennäisesti paljon. IFR-liikenne on asia erikseen, silloin kannattaa opetella Garminin veivaaminen kunnolla.

Rullataan, näytössä laajempi näkymä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Molemmissa timanteissa on elämää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä nyt aluksi pohjoiseen ja oikean kautta NOKKA ulos

 

[ attachment removed / expired ]

 

.. ilmassa näin. Pilkut ovat pölyhiukkasia, jotka erottuvat kun aurinko paistaa suoraan ruudulle

 

[ attachment removed / expired ]

 

Malmille jäähyväiset vähäksi aikaa, sanoo hän (timantti siis)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvä näkyvyys ulos

 

[ attachment removed / expired ]

 

Range näillä tehoasetuksilla ja kulutuksella, IFR-reservi jos on huomioitava niin silloin sisempi kehä. Paljastui matkakohde EFPO

 

[ attachment removed / expired ]

 

Reitin varrella olevat kentät ja erilaiset alueet saa näkyviin miten päin vain

 

[ attachment removed / expired ]

 

Porin näkymiä 1

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vasemmalle kiitotie 12:n yli lentoa varten

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinähän se. Torni on kiinni ja hiljaista on, vain yksi ultra jossain lähiseudulla

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkymiä 2

 

[ attachment removed / expired ]

 

3, vasemmanpuoleisessa kierroksessa ollaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

4

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vastatuulta kokonaiset 1 KTS, kertoo Garmin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pari läpäriä harjoituksen vuoksi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Maisema 5

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käytiin vielä katsomassa Olkiluotoa, kun oli luppoaikaa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkymä 6

 

[ attachment removed / expired ]

 

Platalla selvisi, että halli on kentän toisella puolella

 

[ attachment removed / expired ]

 

N756DS:llä on hallissa kavereita, eiköhän hän viihdy :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mukava matka, Karoliinalle kiitokset.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas nyt kone säilöön? Tulee kaunis lentelytalvi ja se Timantit hangilla säihkymään saa. Reessä on lämmin, ei miellyttävämmin vois ajaa.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvästä kertomuksesta ja kuvista! Toki tuntuu ikävältä, että hieno kone laitetaan talviunille (kuten monet pilotitkin!)

 

Toivottavasti jossain vaiheessa tulee tilaisuus lentää tyypit ko. lentskariin.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ovat asian kuitenkin nyt miettineet. Esitellään vielä lisää hallikavereita Stigun lisäksi:

 

OH-SHG, Piper PA-46-500TP (Malibu) Meridian

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-PCE, Piper Cherokee

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CBP

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama ilmakuva Porista vielä, siten nämä on siinä... tai ainakin melkein.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavia syksyisiä kuvia  :thmbup:

 

On tuo lasiohjaamo kyllä hieno systeemi - ei voi muuta sanoa. Paljon informaatiota yhdellä silmäyksellä.

 

Vein viime lauantaina ton omankin pelin halliin huilaamaan, eli tämän vuoden lennot on lennetty. Vähän se harmittaa, mutta kyllä siinä rahaa säästyy senverran, että ensi maaliskuussa on taas kiva aloittaa uusi kausi ja uudet kujeet  :)

 

Ja jos nyt aivan kaamea halu tulee päästä taivaalle tässä talven mittaan, niin onhan siellä Malmilla vielä niitä Kessnoja vuokrattavana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita lasiruutujahan on tietysti kaksi ja apumiehen puolella oli nyt nuo reitti- ja kenttänäytöt plus moottorinvalvontamittarit - mutta nappia painamallahan ne voi vaihtaa päittäin, jos esim. IFR:ää haluaakin lentää apumiehen puolella istuva henkilö joka silloin saa eteensä keinohorisonttinäytön.. näppärää siis kun molemmilla osakkailla on IFR-paperit, voi vaihtaa kesken kaiken niinpäin kuin tahtoo

 

taas mun koti, oottekste ollu suorttamassa jotain tiedustelu/tirkistelylentoa???

 

Oliko se se ikkuna missä hyvännäköinen alaston nainen vilkutti  ;D siis, me pysyttiin kyllä kiitotie 12:n vasemmanpuoleisessa kierroksessa, se vaan menee tuosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietysti. Arvaappa näkyykö ko. suoja-alue Garminin ruudulla, jotta tietää minne saakka voi lähestyä?  :) Ei senpuoleen, oli VFR-kartatkin mukana, Karoliina on tarkkana. Niinkuin pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oliko se se ikkuna missä hyvännäköinen alaston nainen vilkutti  ;D siis, me pysyttiin kyllä kiitotie 12:n vasemmanpuoleisessa kierroksessa, se vaan menee tuosta.

 

 

joo, tietty. ainahan mä vilkkuttelen alasti ohilentäville lentsikoille...  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä näkymä puuttuu... laajempi kuva DA40:n mittaritaulusta. Kipparin puolella siis keinohorisontti, jossa kuula on pieni lyhyt vaakasuora viivanpätkä k-horisontissa ylimpänä olevien kahden vastakkaisen nuolen alapuolella. Vasen pystypylväs on nopeusnäyttö (112,5 KTS), oikeanpuoleinen pystypylväs on korkeusnäyttö (1250 ft), keinohorisontin alapuolella suuntahyrrä näyttää 319 astetta, ja stripissä ylhäällä on seuraava waypoint VTI ja etäisyys sinne 14,6 NM. Alhaalla vasemmalla näkyy lisäksi, että vallitsee sivutuuli oikealta 16 KTS. Lasiruutujen yläpuolella standby-höyrymittarit plus kompassi ja ruskean varmistusläpän alapuolella emergency sähkön kytkin. Kompassin oikealla puolella olisi ELT-hätälähettimen napit, mitkä eivät tässä kuvassa näy. Alhaalla avainten vasemmalla puolella autopilotti (joka ei ollut käytössä, käsin lentäminen on hauskaa  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oikeassa ruudussa vas. pylväässä nyt juuri näkyvissä ahtopaine, kierrosluku ja kulutus sekä erikseen jokaisen sylinterin CHT (cyl head temp) ja EGT (exhaust gas temp), jonka avulla on helppo laihentaa oikein ja säästää polttoainetta -> lisää rangea. Ja jos minulta kysytään, ohjaussauvan oikea paikka on jalkojen välissä, just niin kuin tässä koneessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo, tietty. ainahan mä vilkkuttelen alasti ohilentäville lentsikoille...  ;D

 

 

 

Ilmankos lentojen määrä on kasvanut Porissa huimasti... Kohta sinun ikkunassa lukee "Sponsored by Finavia"  :laugh:

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvästä kertomuksesta ja kuvista! Toki tuntuu ikävältä, että hieno kone laitetaan talviunille (kuten monet pilotitkin!)

.

 

Tuo talviunille laittaminen on paljon rahasta kiinni. Malmilla ei koneelle helpolla hallipaikkaa saa ja se maksaa.

Kuitukonetta ei viitsi pakkasen ja jään keskellä pitää, lisäksi päälle kausikortti ja vakuutus, ei halpaa lystiä ollenkaan.

 

Viimekuussa lentosäitä oli vain muutamana päivänä. Torstaina 29.10 käytiin Pirkkalassa tekemässä IFR-lähestymisiä että pysyy

IFR pahvi voimassa. Malmilla oli säitä mutta pirkkalassa sitten oliskin katto tuhannessa jalassa ja näkyvyys 5km.

Ongelma on että vaikka kuinka on IFR-kone niin tuossa ei ole jäänpoistoa ja malmille ei IFR-lentely riippuu

EFHK:nruuhkista. Kun vielä päivät on niin lyhyitä että melkein aina joutuu palaamaan VFR-lennoiltakin

NF:ää jolloin pitää olla käytännässä pilvien pohjatt (few++) yli 2000ft niin säät jää vieläkin vähemmille.

 

Koneella on nykyisin vielä pieni kimppa mutta kun tui kimppa tuosta kasvaa ja enemmän maksajia saadaan niin

onhan sitä lentokauden pidentämistä harkittu. katsotaan että lentääkö se ensivuonna 8..9kk .

 

Kokonaisuudessaan kyse on rahasta. Kun ei ole säitä niin ei kannata maksaa koneen seisottamisesta lentämisen

maksuja . Jos on hyvä sää niin voi ainakin yrittää saada kerhon koneen.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kiitos hienoista kuvista ja matkakertomuksesta, ja tietenkin kiitos matkaseurasta!

Olisi ollut tylsää lentää yksin.

 

t: Karoliina

 

P.S. Mikäli koneeseen tulee lisää kimppaosakkaita, niin lentokautta voidaan pitää jatkossa pidempänä.

Siitähän on vielä osuuksia myynnissä, eli jos kiinnostaa, niin ilmoittelepas. Siitä lähtee kohtuuhinnalla

osuus huonon ultran hinnalla huippuhyvästä koneesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Ja jos minulta kysytään, ohjaussauvan oikea paikka on jalkojen välissä, just niin kuin tässä koneessa.

 

 

Tuosta kuvastahan sen hyvin ymmärtää. Ei ole mittarien tai näyttöruutujen näköesteenä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmankos lentojen määrä on kasvanut Porissa huimasti... Kohta sinun ikkunassa lukee "Sponsored by Finavia"  :laugh:

 

Ismo

 

Ismoooo! ;D Jos finavia sponssaa mulle kivan kämpän niin kyllä mä voin alkaa vilauttelemaan piloteille...

 

 

 

hmm... vai voisinko...?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismoooo! ;D Jos finavia sponssaa mulle kivan kämpän niin kyllä mä voin alkaa vilauttelemaan piloteille...

 

 

 

hmm... vai voisinko...?  ;)

 

Voisin tuoda sulle henk.koht. sponssina  lentohaalarit, joista ei läpi näy = siis läpinäkymättömät  :-[

 

Siis, tota joo, siis ei näy, tai näkyy vain päällys  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismoooo! ;D Jos finavia sponssaa mulle kivan kämpän niin kyllä mä voin alkaa vilauttelemaan piloteille...

 

hmm... vai voisinko...?  ;)

 

Go ahead :thmbup:

 

Muistellaanpa vain thaidemaalari Auguste Renoirin kuulua kotiapulaismallia Gabrielle Renardia, Ville Vallgrenin Mantan-malleja (Léonie Tavier ja Marcelle Delquini) ja Courbet'n Joanna Hiffernania.

 

Ja sitäpaitsi, samaa nahkaa se on nenänpääkin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ehei kuulkaa. Tarkan harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että korkeintaan kesäaikaan täällä vois jotain vilautella... on meinaan niin kylmä tässä kämpässä - ainaki kunnes ikkunat vaihdetaan. Nytkin on villaa yllä ja alla ja molemmilla sivuilla :D

 

mutta juu, asiaan takaisin.

 

Hyvät oli kuvat, kiva nähdä kaupunkia ylhäältäkin pitkästä aikaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsos Hanna hyvä, kun tulee tähän ikään ja naama rumenee, niin sitä toivoisi edes vilauksen näkevänsä vielä joskus  :laugh: no, hyvä jos kuvat kelpasi, on tapana niitä näpsiä siellä missä sattuu kyytiin pääsemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla