Harri Koskinen

OH-ATE:n pomppulasku EFHK:lla 6.11.09

50 viestiä aiheessa

CSA:n Boeing 737:n kuvauksen yhteydessä 04L:ltä tuli ikuistetuksi myös Finncommin ATR 72:n OH-ATE lasku.

[ attachment removed / expired ]

Ensikosketus näytti aika raskaalta.

[ attachment removed / expired ]

Sen jälkeen kone pomppasi ilmaan (kuvaajan reaktiot eivät olleet riittävän nopeat) ja tuli uudelleen kiitotiehen nokkateline ensimmäisenä.

[ attachment removed / expired ]

Oikea pääteline pysyi pitkään ilmassa. Nokkatelineen joustintuki ei enää ole niin sisäänpainunut kuin edellisessä kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

Kone laskeutui klo 12.49. METAR-historian mukaan tuolloin (1050 UTC) tuuli oli 080 astetta/11 solmua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomio kiinnittyy korkeusperäsimen asentoon...

 

On tainnut loppuveto jäädä myöhäiseksi - 11KT tuulenhenki ei liene ole ATR:lle ongelma.

 

Parempihan se on laskussa ajaa nokkateline ensiksi maahan ja pitää päätelineet ilmassa. Paljon helpompi hallita ja pitää suunnassa kun nokkateline on kääntyvä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppärän lennonjohtajan kommentti olisi;  viimeinen lasku aikaan 09, selvä pomppimaan platalle. ;D

Johon kuski vastaa" tästä ei sitten puhuta"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten AY-lennolla Hesasta Malagaan, perämiehen tekemän varsin voimakkaan pomppalaskun jälkeen kippari totesi matkustajille kylmän viileästi: " Hyvät matkustajat...krrhöhöm...taisimme juuri pudota Malagan kentälle". Matkustajat nauroivat ja antoivat aplodit  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuhan noita pomppalaskuja silloin tällöin, onko se nyt niin huomionarvoista  ???. Olen itsekin ollut kerran Finncommin atikan kyydissä pomppalaskussa, eikä siinä mitään sen kummempaa ollut, laskun jälkeen vaan todettiin, että hupsis ja rullailtiin platalle niin kuin ennenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten AY-lennolla Hesasta Malagaan, perämiehen tekemän varsin voimakkaan pomppalaskun jälkeen kippari totesi matkustajille kylmän viileästi: " Hyvät matkustajat...krrhöhöm...taisimme juuri pudota Malagan kentälle". Matkustajat nauroivat ja antoivat aplodit  :thmbup:

 

Eikös noilla lennoilla aplodeerata laskun kuin laskun jälkeen ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuhan noita pomppalaskuja silloin tällöin, onko se nyt niin huomionarvoista  ???.

 

Sattuuhan niitä, mutta aika harvoin pääsee tuollaiselle aitiopaikalle niitä ikuistamaan kuvasarjana. Näkevätpähän nyt myös asianosaiset miltä tuo ohitsekiitävä hetki (ensimmäisen ja viimeisen kuvan välillä 4,45 sekuntia) ulkopuolelta näytti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitä nyt pienestä pompusta... Mutta tälläisesta laskusta voisi jo antaa aplodit!  :thmbup:

 

Toi ois just siistiä! Harmi vaan ku noi isot matkustajakoneet laskee viimeistään toisesta pompusta.. :D

 

Kyllähän sitä kuulee välillä jonkun tuntemattoman yleensä vanhemman miehen suusta miten se meijjän kanarian lento laskeutu ihan sivutuuleen ja ikkunasta näkyi toinenkin kone. Sitten yhtäkkiä nokka ylemmäs ja hirvee kaartaminen jne jne kunnes ihmeen kaupalla kapteeni sai koneen käännettyä radan suuntaisesti ja lasku onnistui just ennen meren rantaa ;D Juttua riittää vaikka tuntitolkulla jos sille päälle sattuu..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi ois just siistiä! Harmi vaan ku noi isot matkustajakoneet laskee viimeistään toisesta pompusta.. :D

 

Kyllähän sitä kuulee välillä jonkun tuntemattoman yleensä vanhemman miehen suusta miten se meijjän kanarian lento laskeutu ihan sivutuuleen ja ikkunasta näkyi toinenkin kone. Sitten yhtäkkiä nokka ylemmäs ja hirvee kaartaminen jne jne kunnes ihmeen kaupalla kapteeni sai koneen käännettyä radan suuntaisesti ja lasku onnistui just ennen meren rantaa ;D Juttua riittää vaikka tuntitolkulla jos sille päälle sattuu..

 

 

 

 

....sitten mä heräsin ja katsoin sänkyni alle: katsos kummaa olinkin jo siellä  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitä nyt pienestä pompusta... Mutta tälläisesta laskusta voisi jo antaa aplodit!  :thmbup:

 

Yllättäen että venäjällä... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita hyllylle jäämisiä nähty ja iteki tehty ;D

 

Joskus koneen ei vaan tee mieli laskeutua, varsinkaan kovalla tuulella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurssiveli tuuppas ojarummun esityslennon päätteeksi kiitotielle nokkapyörä edellä. Seurauksena LET 410:s videon fugoidi. Tempauksen lopputuloksena ojarumpu vietiin lavetilla tehtaalle pajatettavaksi. Putki oli kuin haulikolla ammuttu rungon puolestavälistä korkeusvakaajiin asti.  :D

 

Alumiinivanne kun alkaa separoitumaan 300 kilsan tuntivauhdista ei edes itäsavolaisesta pellistä ole vastusta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita hyllylle jäämisiä nähty ja iteki tehty ;D

 

Joskus koneen ei vaan tee mieli laskeutua, varsinkaan kovalla tuulella.

 

-Muistan kun kerran laskeuduttiin TriStarilla Miamiin(EA402) lämpimänä iltapäivänä, kun se leiju ja leiju siinä kiitoradan päällä. Sitten siivestä nousi jotain ja sit rysähti. Luja jarrutus ja siinä se ihmeellisyys olikin.

 

Tais olla jotain haluttomuutta lopettaa lentäminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopisiko tähän väliin vanha tarina Aeron kolmosesta joka pomppii laskussa kuin kenguru. Matkustajina olleet Ilmavoimien kaverit pyytävät lentoemäntää varmistamaan, että lentäjä merkitsee kaikki neljä laskua päiväkirjaan. Tämän kuultuaan emo pyytää ymmärrystä, lentäjä kun on juuri siirtynyt Aeroon Ilmavoimista  :laugh:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten AY-lennolla Hesasta Malagaan, perämiehen tekemän varsin voimakkaan pomppalaskun jälkeen kippari totesi matkustajille kylmän viileästi: " Hyvät matkustajat...krrhöhöm...taisimme juuri pudota Malagan kentälle". Matkustajat nauroivat ja antoivat aplodit  :thmbup:

 

Vastaavanlaisen tarinan olen kuullut, jotta perämiehen tehtyä kovan laskun oli kapteeni kuuluttanut: "Arvoisat matkustajat, meidät on juuri ammuttu alas perämiehen toimesta..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaavanlaisen tarinan olen kuullut, jotta perämiehen tehtyä kovan laskun oli kapteeni kuuluttanut: "Arvoisat matkustajat, meidät on juuri ammuttu alas perämiehen toimesta..."

 

[Offtopic] Jokunen vuosi sitten oltiin lähdössä Finnairin Bojolla Rodokselta takaisin Helsinkiin ja jouduimme odottelemaan Eurocontrollin toimesta 20 minuuttia reittiselvitystä. Pienen seisoskelun jälkeeen moottorit käynnisteltiin normaalisti ja kone lähti rullaamaan kiitotielle. Kesken turvaohjeiden läpikäymisen koneen kapteeni teki kuulutuksen, jossa hän pyysi anteeksi pientä odottelua ja kertoi lentoonlähtöpainomme sekä arvioidun saapumisaikamme. Noh, sen jälkeen turvaohjeet ja -video käytiin loppuun normaalisti. Muutaman minuutin jälkeen kapteeni kuulutti uudelleen ja pyysi anteeksi turvahjeiden keskeytymistä ja syytti perämiestä leikkimielisesti siitä ettei ollut huomattaunut häntä turvaohjeiden pyörimisestä sanoen kutakuinkin näin: "Olen pahoillani että keskeytin turvaohjevideon, edes tämä meidän perämieskään ei osannut huomauttaa minua siitä vaikka upean laskun osasikin tehdä"  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättäen että venäjällä... :D

 

Tuo oli kieltämättä viileän tyylikäs lasku ja konekin taisi selvitä yhtenä kappaleena :thmbup: 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli kieltämättä viileän tyylikäs lasku ja konekin taisi selvitä yhtenä kappaleena :thmbup: 8)

 

Kai

Eipä niitä taitaisi edes hirveesti kiinnostaa missä kunnossa se kone on... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomm ATR:t tekee vissin vähän useamminkin pomppuja.... Koska itse olen nähnyt kaksi samanlaista tapahtumaa mitä kuvasarjassa oli ja molemmat kerrat FC ATR ja kenttänä EFTU. Pahan näköistä ku nokkapyörä edellä maahan. Olisiko nyt näin että se on koneen ominaisuus pienessä tuulessa vai onko kuskeilla liian vähän tunteja? ;o)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla