Marko Einamo

Korpikenttä/Räyskälän menetelmät 25.11 klo 18:00 Malmilla SIL luokka

123 viestiä aiheessa

Malmin Ilmailukerho ry ja Suomen Urheiluilmailuopisto Oy yhdessä järjestävät tilaisuuden jossa käydään läpi Räyskälässä toimimisen proseduureja (25.11.2009 klo 18.00-> SIL-luokka, Hki-Malmi).

 

Moni on varmasti lennellyt kesäisin Räyskälän hektisessä ilmatilassa ja miettinyt miten tulisi toimia kentää lähestyessä. Nyt on hyvä tilaisuus tulla kuulemaan ja keskustelemaan asiasta kuinka Räyskälässä tulisi toimia.  Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin. Kaiken hyvän lisäksi SUIO on luvannut tarjota KAHVIA ja PULLAA. Pistä merkintä kalenteriisi ja saavu paikalle Malmille 25.11 klo 18:00.

 

http://www.mik.fi/ajankohtaista/view/1257491114.html

 

Tervetuloa

MIK ry

www.mik.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi hyvä juttu jakaa tietoa Räyskälän menetelmistä... Samassa tilaisuudessa varmaan mahtuisi aikaa infota myös Hyvinkään menetelmistä? (Sielläkin riittää mm. Malmilta kävijöitä)

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisko ne slidetykset (POWERPOINT IS GOD) joskus johonkin nähtäväksi?

 

Tai yliolanheitinkalvot skannattuna.

 

Tähän mennessä Räyskälän keikat ovat menneet hyvin, ei oo ollut muita tunkemassa samoihin aikoihin. No, kerran meni teline sisään laskussa mutta siitäkin suurimmat vauriot olivat henkisiä.

 

t. Timo,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi hyvä juttu jakaa tietoa Räyskälän menetelmistä... Samassa tilaisuudessa varmaan mahtuisi aikaa infota myös Hyvinkään menetelmistä? (Sielläkin riittää mm. Malmilta kävijöitä)

 

Ismo

Tottakai mahdutetaan Hyvinkää info mukaan. Tuletko itse Ismo paikalle asiaa valoittamaan ? Pistä Ismo sanaa leviämään Hyvinkäällä tilaisuudesta jotta saadaan porukkaa tilaisuuteen.

 

Mitenkäs on, löytyykö vapaaehtoista kertomaan Nummelan kentän kuvioista?

 

Marko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin Ilmailukerho ry ja Suomen Urheiluilmailuopisto Oy yhdessä järjestävät tilaisuuden jossa käydään läpi Räyskälässä toimimisen proseduureja (25.11.2009 klo 18.00-> SIL-luokka, Hki-Malmi).

 

Moni on varmasti lennellyt kesäisin Räyskälän hektisessä ilmatilassa ja miettinyt miten tulisi toimia kentää lähestyessä. Nyt on hyvä tilaisuus tulla kuulemaan ja keskustelemaan asiasta kuinka Räyskälässä tulisi toimia.  Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin. Kaiken hyvän lisäksi SUIO on luvannut tarjota KAHVIA ja PULLAA. Pistä merkintä kalenteriisi ja saavu paikalle Malmille 25.11 klo 18:00.

 

http://www.mik.fi/ajankohtaista/view/1257491114.html

 

Tervetuloa

MIK ry

www.mik.fi

 

Hyvä juttu, mutta olisiko meille pohjoisen ilmailijoille mahdollista videoida tapahtuma ja pyynnöstä postittaa vaikka dvd-lätty kirjeenä kotiopiskelua varten.

Me kun lennämme täältä niin kauas kuin bensa riittää ja välitankkauksen jälkeen vielä lisää, eli toimintasäde kattaa myös eteläsuomen  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me kun lennämme täältä niin kauas kuin bensa riittää ja välitankkauksen jälkeen vielä lisää, eli toimintasäde kattaa myös eteläsuomen  8)

 

Joo samaa välitankkaus tapaa itsekin olen käyttänyt kun sinne pohjoisen suuntaan olen lennellyt.  ;)  Täytyy nyt katsoa mitä voimme tehdä materiaalin jakamisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt katsoa mitä voimme tehdä materiaalin jakamisen kanssa.

 

Täältä kanssa yksi ääni lisää materiaalien jaon puolesta. Nimittäin jälleen kerran osuu iltavuoro samalle viikolle kuin järjestetty tilaisuuskin.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Taannoin oli vierailijalle melko aikaaviepä juttu lukea erään EFLA kentällä vierailleen henkilön teesit naulattuna parakin seinään.

Heräsi ainakin itselle kysymys miten siellä sitten oikeasti pitäisi toimia ... teesit kun erosivat hieman netistä saatavista tiedoista  8)

Yleisesti on ollut mielenkiintoista kuunnella ulkomaisten vierailevien koneiden eri murteilla antamia liikenneilmoituksia eri kentillä ...joskus on vilkaskin liikenne tauonnut kuin seinään ... joskus on tullut ihan ymmärrettävää ja asiallista tekstiä ja joskus taas... :-[ Jos ei kuulu mitään siellä ei tod näk ole kovinkaan paljoa liikennettä...eihän?

 

Eli selkeästi olisi tarve sopia jonkinmoiset selkeät systeemit miten koettaa selittää englantia ei äidinkielenään puhuvalle kaikilla kentillä

-mikä kiitotie käytössä laskeville koneille ja mikä lähteville

-purjekoneita ilmassa

-pursikoneet tulossa laskuun mille kiitotielle

-pursikoneiden hinauslankojen sijainti maassa

-jos laskuvarjotoimintaa niin minne laskevat ja missä aukovat kupunsa ( ja olisi kiva että se hyppykonekin tulisi vierailevien koneiden ollessa saapumassa normikierroksen kautta alas eikä koettaisi laskeutua loppuosalla olevan konepellille  :o)

-varjoliidintoimita

-liidintoimita

-liitimien hinauslangan sijainti maassa / poikki kiitotien.

 

Varmasti löytyy paljon muutakin pohdittavaa.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuuden alunperäinen idea oli vähentää epäluuloja Räyskälään lentämisen suhteen. Ei minkään kentän menetelmät ole ongelma. Vaikeus on niiden moninainen tulkinta ja epätietoisuus.

Räyskälä haluaa omalta osaltaan tasoittaa tätä huhujen sekamelskaa ja pitää MIK:n kanssa tiedottavan tilaisuuden halukkaille. Hyvinkää ja Nummelan tuleat hoidetuksi samalla, mutta luulen, että EFHV ja EFNU eivät aiheuta samanlaisia kiksejä oppilaille kuin EFRY. Itse kouluttajana olen oppilailta saanut palautetta, että EFRY on hankala.

 

No, asiat varmaan selvenevät 25.11. illassa niille jotka tulevat paikalle. Toivon, että tällä palstalla ei sitten samana iltana ja seuraavana kirjoitella, että kun ei sopinut mukaan ja oli niin täyttä! Tämä on ns. yleinen tilaisuus. Kukin omien halujensa mukaan tulee vaikka 2 päivää ennakkoon teltan ja makuupussin kanssa odottamaan oven taakse jos haluaa hyvän paikan.

Jos näin käy, että väkeä on enemmän kuin olemme odottaneet niin järjestämme toki toisen tilaisuuden ja vaikka kolmannen. Ja lisäksi vaikka kullekin lentopaikalle oman tapahtuman jos tarve.

 

Muutamat ovat halunneet jopa live nauhoitusta. Koetamme kuvata tilaisuuden ja laittaa YouTube tasoisesti nettiin esityksin. No, joku varmaan taas kommentoi, että aika huono esitys ja eri formaatilla olisi ollut toisenlainen kuvanlaatu..... Vanha viidakon sanonta; koirat haukkuu ja karavaani kulkee!

 

Saku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korpikenttä/Jämin menetelmät..

 

Enpähän itte pääse tuonne, joten kertauksen vuoksi:

 

1. Älä tuu pitkällä finaalilla, koskaan.

2. Muista päättää lentosuunnitelmasi. Mulla on muutaki tekemistä kuin juosta ympäri kenttää kattomas et onkohan se pilotti kahvilla vai pudonnu.. Yleensä kahvilla. "Anteeksi Sir, teille on puhelu.."

3. Ilmoittele jaksolla kymmenkunta minuuttia ennen laskukierrokseen liittymistä aikeistasi.

4. Jos joku jaksolla pyytää tekemään jotakin niin ei sitä varmaan turhaan pyydä. 

5. Ollaan G-ilmatilassa. Joten simmut auki, kaikilla ei oo ratioo..

6. Joskus ja jouluna, eiku ens maaliskuussa ja vähän huhtikuussaki kannattaa vähä suunnitella sitä lentoa.. vaikka tsekkaamalla notamit ja AIP Supplementit, oiskohan niissä jotain estettä.. Mut näähä o ihan niit perusasioita, ennen joka lentoo tehtäviä..

7. Ambulanssin saapumisaika Jämille on keskimäärin 40 minuuttia. VPK tulee kymmenessä.

8. Kiitoteille 15 ja 27 on oikeanpuoleinen kierros.

9. Mitähän vielä.. hmmm - tervetuloa  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamat ovat halunneet jopa live nauhoitusta. Koetamme kuvata tilaisuuden ja laittaa YouTube tasoisesti nettiin esityksin. No, joku varmaan taas kommentoi, että aika huono esitys ja eri formaatilla olisi ollut toisenlainen kuvanlaatu..... Vanha viidakon sanonta; koirat haukkuu ja karavaani kulkee!

 

Saku

 

Samaa mieltä Sakun kanssa. Videointi tuo kyllä lisää vaikeusastetta tilaisuuden järjestämiseen ja lisää osaltaan esiintyjien painetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Räyskälässä kesäisin palkattuna olleen lentopuolen yleishenkilön, ”järjestyksenvalvojan”,  (Lyhdyn) toivomuksesta on Räyskälä-Säätiö loppukesästä tehnyt myös sopimuksen Ilmailu-lehden kanssa yhteistyössä tehtävästä artikkelista Räyskälän ilmailukeskuksen pelisäännöistä ja fasiliteeteistä. Väittämä, tieto luo tuskaa, kumotaan samalla. Kenttä on kelipäivisin varsin aktiivinen ja operaatioita eri harrastemuodoissa ”omalla väelläkin” riittämiin, tämä myönnetään. Huolimatta siitä varsin pienelläkin ilmailukokemuksella olevat ruuhkassa pärjäävät. Miksei siis vierailijat. Kunhan pelisäännöt ovat kunnossa. Räyskälään on kiva mennä/tulla...

Ilmailu-lehden artikkeliin tuskin saamme videoklippejä tai muuta multimediaa vielä, mutta irroitettavasta, taskukokoisesta, painetusta muistinvirkistäjästä Räyskälään tuleville keskiaukeaman väliin Sokeron Mikon kanssa puhuttiin.

 

Te jotka ette pääse tai mahdu SUIO:n Ja MIK. Ry:n tilaisuuteen, tulette löytämään tietoa tulevaisuudessa Ilmailulehden välistä. Muistilappu sieltä taskuun ja taivaalle.

-Räyskälässä suoraan kiitotieltä terassille munkkikahveelle...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä voin tulla kertomaan EFNU menetelmistä jos saan sovittua valtuutuksen. Ei pitäisi olla ongelma....

-M-

Hienoa Matti olen sinuun ja Ismoo yhteydessä niin mietitää hieman kestoa esityksillenne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt varmistui sekin, että edellisten kesien "LYHTY" Ken Eklöf pääsee paikalle kertomaan Räyskälän osuuden - ei tarvitse tyytyä Opiston Sakari Kuosmasen jorinoihin!

Minulla on se tuntuma, että kannattaa tulla melkeinpä jonottamaan oven taakse, että sopii sisälle....

 

saku

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelmasta sen verran, että:

 

Ismo aloittaa kertomalla Korpikentille lentämisestä yleensä ja sitten tarkemmin Hyvinkään kuvioista.

Ismon jälkeen Matti valistaa kuulijakuntaa Nummelan erikoisuuksista.

Sitten pidetään pieni tauko,

jonka jälkeen Keni kertoo toimintatavoista Räyskälässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bueno!

 

Ajatellen sitä tuoreempaa pilottijoukkoa, joka tilaisuudesta saanee eniten irti, tässä vielä pieni lisäopaste: SIL-luokka sijaitsee siis Suomen ilmailuliiton matalassa vaaleassa "parakissa", vasemmalla hetipian, kun on tultu lentoaseman portista sisään. Pihalla on makea lentskariveistoshäkkyrä tolpan nokassa. Siitä eteenpäin lienee helppo löytää, seuraa vain hullujen päivien tungosta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin kiitokset täältä!

 

Kannustavuus ja asiapitoisuus olivat keskeisiä nimittäjiä. GOOD AIRMANSHIP! :thmbup:

 

Ilokseni havaitsin, että meitä "keveitä" oli useita paikalla ;)

 

Laadin pienen sisäisen memon ja välitän tilaisuudesta siunaantuvat nettilinkit muullekin porukallemme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laadin pienen sisäisen memon ja välitän tilaisuudesta siunaantuvat nettilinkit muullekin porukallemme.

 

Mielellään yleisempäänkin jakeluun, jos vain mahdollista  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään