Marko Einamo

Korpikenttä/Räyskälän menetelmät 25.11 klo 18:00 Malmilla SIL luokka

123 viestiä aiheessa

Tilaisuus oli siis MIK (Malmin Ilmailukerho) ja SUIO (Suomen Urheiluilmailuopisto) yhteinen. Tämä ei kuitenkaan ollut ns. virallinen koulutustilaisuus vaan aktiivin kerhon ja harrasteilmailun kouluttajan vapaamuotoinen INFORMATIIVINEN tilaisuus. Kiitos Ismolle, Matille ja Kenille jotka tulivat kertomaan omien kenttiensä näkemyksiä innostuneelle joukolle.

Emme keränneet osallistujalistujalistaa, mutta kuten ennakkoon hieman arvelinkin niin porukkaa oli paikalla PALJON!

Keitin kahvia 70 kupillista ja aika hyvin riitti (vajaa pannullinen jäi yli!)

 

Tässä nähdään aktiivisen kerhon panos tuossa Kenin painottamassa AIRMANSHIPissä.

 

Jatketaan tästä.

 

saku

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika moni näytti löytäneen perille ;D

 

- T

Joo, minuuttia vaille ilmoitettua alkamisaikaa ei enää ollut kuin seisomapaikkoja tarjolla  :thmbdn:

Menin pois, kun asia ei ollut akuutti...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minuuttia vaille ilmoitettua alkamisaikaa ei enää ollut kuin seisomapaikkoja tarjolla  :thmbdn:

Menin pois, kun asia ei ollut akuutti...

 

 

Hyvin sinne järjestyi istumatilaakin, kun pöydälliset luovuttivat pöytiään istuimiksi pienen kyräilyn jälkeen :-) Hyvä tilaisuus oli ja keskusteluakin syntyi ihan kivasti!

 

Kiitoksia järjestäjille!

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, asiat varmaan selvenevät 25.11. illassa niille jotka tulevat paikalle. Toivon, että tällä palstalla ei sitten samana iltana ja seuraavana kirjoitella, että kun ei sopinut mukaan ja oli niin täyttä! Tämä on ns. yleinen tilaisuus. Kukin omien halujensa mukaan tulee vaikka 2 päivää ennakkoon teltan ja makuupussin kanssa odottamaan oven taakse jos haluaa hyvän paikan.

Jos näin käy, että väkeä on enemmän kuin olemme odottaneet niin järjestämme toki toisen tilaisuuden ja vaikka kolmannen. Ja lisäksi vaikka kullekin lentopaikalle oman tapahtuman jos tarve.

 

Kuten jo tuolloin sanoin...

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onko sitä videota saatavilla etäopiskelua varten?

Videota on tarkoitus aloittaa editoimaan porukalla MIK kerhopäivänä eli ensi lauantaina. Ensin puretaan nauhoja tietokoneelle niitä on kaikkiaan noin 4 tuntia. Sen jälkeen on vuorossa kevyt editointi ja materiaalin julkaisu. Menee varmaan joulukuun alkupuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videota on tarkoitus aloittaa editoimaan porukalla MIK kerhopäivänä eli ensi lauantaina. Ensin puretaan nauhoja tietokoneelle niitä on kaikkiaan noin 4 tuntia. Sen jälkeen on vuorossa kevyt editointi ja materiaalin julkaisu. Menee varmaan joulukuun alkupuolelle.

 

Hyvä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tällei yleisesti pitää muuten esittää kysymys, miksi Suomessa on laskukierroskorkeudet noin järkyttävän matalia (vaikka vapaata ilmatilaa riittäisi)? Räyskälässäkin on puidenlatvoihin moottorilentokoneen virallisesta kierroskorkeudesta n. 400 jalkaa, joka on moottorihäiriön sattuessa pirun vähän, kun kierroskuvio on hahmoteltu vielä suhteellisen etäälle kentästä ja ihan joka puolella siellä ei ole mitään hyviä pakkolaskupaikkojakaan.

 

Tietysti mitä lähempänä kenttää on, sitä pienemmät yksityiskohdat sieltä varmaan erottuu. Toisaalta, sieltäkään ei vielä näöntarkkuudella 1.0 tai 1.2 erotu kaikki laskeutumista mahdollisesti haittaava materiaali kuitenkaan. Suuremmalla korkeudella saataisiin tietysti myös melun huippuarvoja piennennettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalvot saatavilla ainakin jonkin aikaa www.mik.fi

Hyvä setti. Itse valitettavasti en päässyt paikalle.

Omia ajatuksia:

-onko tarkoitus lisätä 'virallisesti' EFRY:n laskeutumiskarttaan esitetyt melualueet ja ehdotetun laskukierroskuvion?

-Kannattaisiko lisätä yleissäännöt korpikenttien toiminnasta VFR Finland opukseen?

Keskustelen aika paljon keski-eurooppalaisten lentäjien kanssa. Eivät kaikki ole tottuneet siihen että kentällä on toimintaa (purjekoneet, lennokki, liitimet, jne.) vaikka radiolla ei kuulu mitään. ei myöskään mitä on oikea lähestymistapa (Suomessa ei tehdä ympyrä kentän päällä vaan kierretään kenttää).

 

EDIT: oikoluku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulkitsin, että tilaisuudessa suositeltiin virallisia kierroskuvioita korkeuksineen, koska niistä on helpointa huomioida sisemmällä kuviolla kulkevaa pursikoneliikennettä ja ajoittaa oma kierroksensa senkin rytmiin. Toisaalta esim. Räyskälän tapauksessa kannustettiin tarvittaessa jopa laajentamaan kuviota pikkujärvien ympäri melunvaimennussyistä.

 

Tämä ei varmaan millään tavoin estä ilma-aluksen päällikköä ajamasta perustelluista syistä korkeammallakin. Hyvinkäällähän (ja monessa muussakin paikassa) ei suositeltua kierroskorkeutta edes enää kartoissa anneta.

 

Kiitokset muuten kalvoista, välitän infoa edelleen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Kannattaisiko lisätä yleissäännöt korpikenttien toiminnasta VFR Finland opukseen?

 

Olisi erittäin toivottavaa saada mahdollisimman yhtenäiset yleissäännöt näille korpikentille, alkaa tuo Räyskälänkin määräys- ja ohjepaketti olla jo aika pitkä (esim. räpy on yhtä pitkä kuin AD2/malmi tekstiosa). Toinen seikka, mihin on syytä kiinnittää huomiota, on määräysten ja ohjeiden toisistaan erottaminen. Räpyssä voi lukea (ja lukee nyt), että termiikkikaarrot 10 km säteellä kentästä pitää lentää vasemalle, mutta ei räpyllä ole toimivaltaa kenttää ympäröivään ilmatilaan todellisuudessa. Todellisuudessa sitä pitäis vain vahvasti suositella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulkitsin, että tilaisuudessa suositeltiin virallisia kierroskuvioita korkeuksineen, koska niistä on helpointa huomioida sisemmällä kuviolla kulkevaa pursikoneliikennettä ja ajoittaa oma kierroksensa senkin rytmiin. Toisaalta esim. Räyskälän tapauksessa kannustettiin tarvittaessa jopa laajentamaan kuviota pikkujärvien ympäri melunvaimennussyistä.

 

Tämä ei varmaan millään tavoin estä ilma-aluksen päällikköä ajamasta perustelluista syistä korkeammallakin. Hyvinkäällähän (ja monessa muussakin paikassa) ei suositeltua kierroskorkeutta edes enää kartoissa anneta.

 

Kiitokset muuten kalvoista, välitän infoa edelleen :thmbup:

 

taitaa olla 1100 ft msl :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Kannattaisiko lisätä yleissäännöt korpikenttien toiminnasta VFR Finland opukseen?

 

 

Ehdottomasti :thmbup:

 

Ulkoa tulevin olisi helppo löytää nämä oikeat menetelmät,joskus jopa poikkeavat verrattuna kotimaahan.

 

Täällä Ruotsissa on tiedoitus näistä menetelmistä kuin lottopeli.Manuaaleista,svenska flygfält ja jeppesen saa toisistaan eroavaa tietoa,kenttien kotisivuilta kolmatta tietoa,soittamalla kentälle neljättä,oikeinpitävyyttä voi vain arvailla,riippuu kuka sattuu vastaamaan :o

 

Taitaa kannattaa tarkistaa jeppesenin tietojen paikkaansapitävyys myös Suomen kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi erittäin toivottavaa saada mahdollisimman yhtenäiset yleissäännöt näille korpikentille,

 

Miksi aina pitää olla uusia sääntöjä! Homma on toiminut hyvin tähän asti hyvässä ilmailuhengessä, toisia huomioiden ??? Minusta tuntuu siltä, että tälläinen sääntöjen vaatiminen ajaa meidät pian poliisivaltioon. Sitä tuskin kukaan haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi aina pitää olla uusia sääntöjä! Homma on toiminut hyvin tähän asti hyvässä ilmailuhengessä, toisia huomioiden ??? Minusta tuntuu siltä, että tälläinen sääntöjen vaatiminen ajaa meidät pian poliisivaltioon. Sitä tuskin kukaan haluaa.

 

Miten ihmeessä homma voi toimia hyvin jos lupakirjan omaaville lentäjille pitää opettaa kolmen kentän menetelmät erikseen? Jokaisella vielä ihan omat kuviot?

 

Eikö olisikin mukavaa jos joka paikassa toimittaisiin samojen sääntöjen mukaan? Ei tarvitsisi arpoa, että Pitiköhän täällä nyt kiertää tää järvi vai mennäänkö niinkuin AIP:n kartassa sanotaan.

 

En myöskään ymmärrä miksi "samat säännöt kaikkialla"-periaate jotenkin veisi poliisivaltioon? Nythän tilanne on, että "omat paikalliset säännöt"-periaate jyrää. Sääntöjen määrä luultavasti vähenisi kun päästäis eroon paikallisista erikoiskuvioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi aina pitää olla uusia sääntöjä! Homma on toiminut hyvin tähän asti hyvässä ilmailuhengessä, toisia huomioiden ??? Minusta tuntuu siltä, että tälläinen sääntöjen vaatiminen ajaa meidät pian poliisivaltioon. Sitä tuskin kukaan haluaa.

 

Koska nyt meillä on monella korpikentällä hirveästi omia sääntöjä, jotka tunnetaan varsin vaihtelevasti. Sääntöjen kokonaismäärä vähenisi, kun näistä omista säännöistä päästäisiin eroon. Mitä yhtenäisempi käytäntö ympäri maan olisi, sen helpompi koko maassa olisi toimia. Suuri osa niistä mahdollisista paikallisista erikoisuuksista olisi mahdollista esittää VAC/LDG-kartan yhteydessä.

 

e: jaa niin, Jukka kerkesikin kyllä sanoa jo saman asian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri osa niistä mahdollisista paikallisista erikoisuuksista olisi mahdollista esittää VAC/LDG-kartan yhteydessä.

 

 

Eikö niitä esitetä siinä tänään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö niitä esitetä siinä tänään?

 

Finavian kentille kyllä, korpikentille vähän heikommin, tietysti joku poikkeus voi olla. Olisiko syytä laatia yleinen LDG- ja/tai VAC-kartan malli, jota käytettäisiin korpikentillä, jolloin suuri osa tarpeellisesta informaatiosta olisi yhtenäisesti esitetty eri kentille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian kentille kyllä, korpikentille vähän heikommin, tietysti joku poikkeus voi olla...

 

Okei,katselin VAC karttoja VFR Finland,korpikenttiä kaikki.

 

https://ais.fi/ais/vfr/

 

Täällä ei näitä valvomattomia kenttiä löydy lainkaan VFR Sweden sivuilta.Pisteet Suomelle :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi aina pitää olla uusia sääntöjä! Homma on toiminut hyvin tähän asti hyvässä ilmailuhengessä, toisia huomioiden ??? Minusta tuntuu siltä, että tälläinen sääntöjen vaatiminen ajaa meidät pian poliisivaltioon. Sitä tuskin kukaan haluaa.

 

Niin, minunkin mielestäni tilaisuuden henki puhui vahvasti tiedolla ja ymmärryksellä ruuditetun maalaisjärjen käytön puolesta ilman, että joka jeesuksen nippeliä pitäisi yliylhäältä määrätä ;) Monesti tähdennettiin sitä, että annettavat ohjeet ja toivomukset eivät mitenkään yliaja aluksen päällikön oikeutta tehdä lopullisia päätöksiä. Puollan vahvasti sitä, että annetaan eväitä ymmärtää ja tehdä päätöksiä vs. "ei-sun-tartte-ajatella-sen-kun-tottelet"-henkeen nähden.

 

Eri kenttien "eri säännöt" johtuvat yleensä siitä, että ne sijaitsevat erityyppisissä ympäristöissä ja niillä on toisistaan poikkeavaa toimintaa. Minusta on varsin selvää ja luontevaa, että toimintatavat sopeutetaan ympäröivään todellisuuteen. Vaikka yhdenmukaistaminen onkin monesti perusteltua, yltiöpäinen todellisuuden kieltävä standardointi on sokeutta.

 

(Tsiis, Jaska, mä oon kyl ajanu lähestymisiä EFHV:lle <1000 ft MSL myötäisen puolenvälin jälkeen :o )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierretään kenttä vasemmalla kaarrolla ja laskukierroskorkeutena 600 ft + elev.  :thmbup:

 

Ideaalimaailmassa toimii kyllä, mutta entäs kun tuleekin melunvaimennusalue tai vaikka vaara-alue sen vasemman kierroksen tielle? Ei niitä sääntöjä kannata liian vaikeiksi tehdä, mutta voimassaolevat VAC- ja LDG-kartat on vähintä mitä vierailijapilotilta voisi vaatia.

 

Tuo kierros kentän vieritse vs. kentän päältä muuten voi herättää kummasteluja. Ainakin kahdessa ulkomaassa on ihan virallisen opetuksen alla neuvottu nimenomaan tekemään eka kierros kentän päältä. Siellä ei ole köydet olleet niin ongelmana. Mutta samaa saattavat jotkut vierailijat soveltaa meilläkin jos ei erikseen varoiteta kenttäkartassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään