Marko Einamo

Korpikenttä/Räyskälän menetelmät 25.11 klo 18:00 Malmilla SIL luokka

123 viestiä aiheessa

Pikaisella vintturikenttäkierroksella VFR-Suomi julkaisussa paljastui, että muutamille kentille on ilmoitettu tuo avoid flying tai upper limit winch launch. Koska kartan ja sivun tiedot ovat ko lentopaikan pitäjän esittämillä tiedoilla julkaistu, kannattaa varmaan kunkin omalla nurkallaan juuri sitä kautta vaikuttaa.

EFRY ja EFNU ovat siis näistä kentistä julkaisseet ohjeet ylilentämisen välttämisestä. Niin on muutama muukin.

Uskoisin Toivoisin että ulkomaan elävät ehkä jopa tutustuvat ennakkotietoihin.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue skies ... ja homma on toiminut , ainakin tähän asti :-) ihan oikeesti!

 

En tähän hätään löytänyt keskustelua mutta tässä pari vuotta sitten oli aika mielenkiintoinen topic kun erään malmilaisen kerhon kone teki visiitin Räyskälään.   ;D

 

Onko kukaan miettinyt miten satunnainen ulkomainen vierailija saa tietoa näistä räpyistä yms. kenttien itsetekemistä toimintatavoista? Osaako esim Malmin Briefing kertoa moisista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oikeastaan kyse on siitä, että luetaan VFR-Suomi julkaisun ohjeet. Ko. jukaisu on virallinen staukseltaa ja kansaivälisessä jakelussa. Räpy on paikallisten ohje eikä sisällä oikeasti lentosääntöjen kanssa ristiriidassa olevia seikkoja. Sitä ei käsittääkseni ole edes käännetty vieraille kielille.

Tilaisuuden henki oli nimenomaan avata toiminan luonnetta noilla kentillä ja sitä kautta autaa toimimaan lentosääntöjen mukaan. Ajattele, jousta,  Airmanship olivat kai jotenkin avainsanoja.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

-Kannattaisiko lisätä yleissäännöt korpikenttien toiminnasta VFR Finland opukseen?

 

Kannattaisi.

 

VFR-Finlandista sen verran että kun sitä muutama vuosi sitten alettiin tekemään, SIL:n toimikunnista oltiin alkuvaiheessa aktiivisesti mukana ja tehtiin huomattavan paljon työtä asian eteen. Mikäli näin olisi voitu jatkaa, kyseinen teos voisi sisältää selvästi enemmän juuri sen tyyppistä tietoa mitä tässä Malmin tietoiskussa 25.11. tuli esille (esityksien perusteella, itse en päässyt mukaan).

 

Niin siinä kuitenkin kävi että työ siirtyi jostakin syystä Finavian omaan huostaan. Lopptutuloksena sinänsä käyttökelpoinen opus ja siinä mielessä hatunnoston arvoinen. Mutta siinä voisi olla huomattavasti enemmänkin tietoja ja oikeasti harrastajille käyttökelpoisia tietoja. Nythän siinä paljolti on vain toistettu AIP:ssä jo olemassaolevaa tietoa.

 

Itse seurasin hanketta vain vierestä, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä että SIL:n puitteissa tehtiin aktiivisesti työtä jäsenistön hyväksi, kunnes hanke siirrettiin muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tähän hätään löytänyt keskustelua mutta tässä pari vuotta sitten oli aika mielenkiintoinen topic kun erään malmilaisen kerhon kone teki visiitin Räyskälään.   ;D

 

Muistaakseni silloin puhuttiin VFR-Suomi -sivuiltakin löytyvän, Räyskälää koskevan ohjeen kohdasta 6:

"6. Muun moottorilentotoiminnan odotetaan käyttävän sitä laskeutumis- tai lentoonlähtösuunnassa olevaa rinnakkaista kiitotietä, jota ei käytetä purjelentokoneiden hinaustoimintaan. "

"6. Other flying activity are expected to use the parallel runway, which is not used for glider towing, for take-off and landing."

 

Sen lisäksi puhuttiin siitä, saako purjekoneiden hinausjonoa Räyskälässä pitää siinä kohdassa, missä sitä nykyään pidetään. Myös siitä puhuttiin, onko hyvän tavan mukaista laskeutua hinausjonon yli, jos koneen päällikkö laskeutuu mieluummin pitkälle radalle kuin ylläolevan kohdan 6 mukaisesti. Mutta se keskustelu tuli jo käytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tarkkaillut Räyskälän taivasta 15 vuotta maasta sekä purjekoneesta käsin. Kaikki näkemäni vaaratilanteet (niitä on ollut paljon) ovat syntyneet kahdesta syystä:

 

1) Lähestyminen ja lasku pitkällä finaalilla

 

2) Risteävän radan käyttö lentoonlähtöön tai laskuun

 

Eli jos kentän kiertämiseen ja laskukierrokseen riittää bensaa, selviää maahan asti hengissä. Räyskälästä poistuminen vaatii sen että starttaa kiltisti samaan suuntaan mihin muutkin.

 

kristian

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan valvotuilta kentillä operoivilla kouluttajilla olla keskimäärin vähän heikkoa tuo korpikenttäilmailun opetustyö? Ihan vaan sillä, kun en ole tähän päivään mennessä keksinyt, mikä niillä touhuamisessa on niin toivottoman vaikeaa. Jokaisella käymälläni korpikentällä homma toimii käytännössä aivan samoilla periaatteilla. Joillakin saattaa olla omia pikku kommervenkkejään lähinnä melunvaimennuksen ansiosta, mutta perusperiaatteet toimivat aina. Liiallisen hatusta vedetyn ohjeistuksen (tyyliin must ois kyl aika hyvä jos tehtäs näin tai meillä on kyl aina tehty noin) keksimisestä ei ole pitkällä tähtäimellä kenellekään mitään hyötyä. Lentokenttä on lentokenttä. Sen läheisyydessä on suotavaa ilmoittaa liikkeistään, toimia selkeän kuvion mukaan mahdollistaen huomiointi molempiin suuntiin, unohtaa itsekkyys sekä omat säännöt. Toisilla kentillä on enemmän huomioon otettavia asioita. Ei muuta kuin ottamaan niitä huomioon ja tekemään tarpeen vaatimia ratkaisuja väistämissäännöt huomioiden. Muistutettakoon vielä tässä yhteydessä asioiden sujumisen vaativan myös korpikenttien vakiasukeilta muiden huomioon ottamista ja oikeaa asennetta. Kyllä, tämä piikki oli kohdistettu juuri sinuun pilven alla kyräilijä, joka et puhu radioon edes kysyttäessä, mutta muistat kyllä haukkua vierailijat julkisesti ensimmäisen tilaisuuden tullen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin se menee. Lentosäännöt ovat riittävä ohjeistus yhdistettynä joustavaan toimintaan ja järjen käyttöön. Lisäsäännöillä järjen korvaaminen ei onnistu. VFR-Suomi julkaisee sen mitä tarvii paikallisesti huomioida melun sun muun suhteen.

Paikallisten toimijoiden iloksi ja ohjeeksi voidaan paikallisesti julkaista lisämateriaalia ja ohjeita.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä me Räyskälän kanta-asukit kerrotaan jaksolla jos jotain huomioitavaa on. Yleensä se neuvoja on hinauslentäjä tai joku lennonopettaja, he kun näkevät parhaiten liikkennetilanteen radoilla sekä laskukierroksessa. Purjekoneista pääosa ei ole näköetäisyydellä kentästä plus he käyttävät matkalennoilla muita jaksoja.

 

Asia mitä moni moottorilentäjä ei tunnu ymmärtävän on se, että annetaan niitä neuvoja miten paljon vaan, kenttä on silti kierrettävä. Tyyppiesimerkki tästä on moottorilentäjä, joka lähestyy Räyskälää idästä. Hänelle kerrotaan jaksolla että käytössä on rata 26. Moni pilotti mieltää tämän siten, että hänellä on selvitys pitkään finaaliin radalle 26. Ja sitten tehdään ylösvetoharjoituksia kuppilan terassilla istuvien viihteeksi kun ne 20 moottoripyörää ja isot ruksit huomataan siinä kynnyksellä. Joskus on käynyt mielessä, että jos olisi hiljaa jaksolla, kiertäisikö se moottorikone sitten kentän?

 

Mutta noi muutamat asiat kun muistaa niin tervetuloa vaan. Useimmat vierailijat toimivat ihan mallikelpoisesti, etenkin ultrat.

 

kristian

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppiesimerkki tästä on moottorilentäjä, joka lähestyy Räyskälää idästä. Hänelle kerrotaan jaksolla että käytössä on rata 26. Moni pilotti mieltää tämän siten, että hänellä on selvitys pitkään finaaliin radalle 26. Ja sitten tehdään ylösvetoharjoituksia kuppilan terassilla istuvien viihteeksi kun ne 20 moottoripyörää ja isot ruksit huomataan siinä kynnyksellä. Joskus on käynyt mielessä, että jos olisi hiljaa jaksolla, kiertäisikö se moottorikone sitten kentän?

 

kristian

 

 

Huh! Idästä lähestyy ilkeimmät pilotit  :o Mä taidan erehdyttävästi kuulua tuohon vierailijoiden joukkoon - aika usein tulee Räyskässä käytyä ihan vaan iltakahveella Hyvinkäältä. Sitä on äkkiä survaistava siihen pitkälle loppuosalle, kun lähialue ja kentän yläpuolinen ilmatila on täynnä liikennettä. Kapasiteetti menee jo rajoilla kun pitäisi lentää sitä konetta, sopertaa jaksolla hätäsiä paikkailmotuksia, seurata ilmatilaa, jutella kaverille, ynnä muuta mukavaa. Eihän siinä nyt kerkee mitään kenttää kiertämään, menee ihan pasmat sekasin, ja siinähän voi vaikka joku tulla eteen. Äkkiä alas vaan ja kahvikupin ääreen. Hemmetti - alko kädet taas ihan täristään kun aattelinkin Räyskälää, ihme ylipäänsä, että oon selvinny sieltä hengissä  ;)

 

Ylösvetoa en ole vielä päässyt kokeilemaan - ei sattunut polliisien pyörät samalle baanalle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hänelle kerrotaan jaksolla että käytössä on rata 26. Moni pilotti mieltää tämän siten, että hänellä on selvitys pitkään finaaliin radalle 26.

 

EI voi olla voimassa mitään selvitystä:thmbdn:

 

Liikenneilmoitus ja selvitys ovat kaksi ihan eri asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä on äkkiä survaistava siihen pitkälle loppuosalle, kun lähialue ja kentän yläpuolinen ilmatila on täynnä liikennettä. Kapasiteetti menee jo rajoilla kun pitäisi lentää sitä konetta, sopertaa jaksolla hätäsiä paikkailmotuksia, seurata ilmatilaa, jutella kaverille, ynnä muuta mukavaa. Eihän siinä nyt kerkee mitään kenttää kiertämään, menee ihan pasmat sekasin, ja siinähän voi vaikka joku tulla eteen. Äkkiä alas vaan ja kahvikupin ääreen.

 

Jos kirjoitit tämän ihan tosissaan, niin on pakko vakuuttaa, että sulle tulee siitä pitkän finaalin käyttämisestä enemmän ongelmia kuin kentän kiertämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kirjoitit tämän ihan tosissaan, niin on pakko vakuuttaa, että sulle tulee siitä pitkän finaalin käyttämisestä enemmän ongelmia kuin kentän kiertämisestä.

 

No en sentään ollu ihan tosissaan. Tuo teksti, jota lainasin sattu vaan hymyilyttään " idästä lähestyvät moottorilentäjät jne."

 

Tuo pitkä loppuosa on varmaan aihe, joka eniten puhuttaa korpikenttätoiminnassa. Siitä on tullut jo klassikko, vaikkei sitä missään suoranaisesti ole kielletykään - vai onko? Kentänkäyttäjät - sanoisinko harrastajat - ovat sen kyseenalaistaneet ja tuominneet. Hauska - ehkäpä vakavakin aihe, joka on poikinut mitä ihmeellisimpiä ajatuksia useisiin ketjuihin. Niitä on ollut kiva lukea. Esitin tuossa yllä vain hiukan erilaisen kannan "pitkään finaaliin" vähän niinkuin kevennyksenä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Video ensimmäisestä luennon osasta Hyvinkää on valmistunut eilen. Se on aikamoinen järkäle 700 MB/30 min ja jälki siitä huolimatta aika rakeista. Tiedosto on ainakin jonkin aikaa saatavilla www.mik.fi kautta ennen kun MB/kk siirtoraja tms. tekninen este tulee vastaan.

 

Kannattaa tallentaa video omalle koneelle ja jakaa tietoa eteenpäin jos mahdollista.

 

Seuraavien osioiden video editointia on tarkoitus jatkaa lauantaina. Homma menee varmaan nyt hieman nopeammin kun homma jo osataan :-)

 

MIK videoteam

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pitkä loppuosa on varmaan aihe, joka eniten puhuttaa korpikenttätoiminnassa. Siitä on tullut jo klassikko, vaikkei sitä missään suoranaisesti ole kielletykään - vai onko?

 

Tuotahan ainakin sivuuttaen käsitelee Lentosääntöjen OPS M1-1 kappale 3.2.5

"Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä

 

Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä

ilma-aluksen on, riippumatta siitä,

onko se lähiliikennevyöhykkeellä,

c) suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle

lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön

jälkeen, ellei ole toisin määrätty"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki ne proseduurit mitä ei erikseen kielletä, eivät välttämättä ole älykkäitä tai turvallisia. Erilaisten pykälien juridiikasta tai semantiikasta voi keskustella puoli talvea, mutta kesällä kannattaa ottaa myös se maalaisjärki lennolle mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotahan ainakin sivuuttaen käsitelee Lentosääntöjen OPS M1-1 kappale 3.2.5

"Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä

 

Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä

ilma-aluksen on, riippumatta siitä,

onko se lähiliikennevyöhykkeellä,

c) suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle

lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön

jälkeen, ellei ole toisin määrätty"

 

Pitäisin jopa tuota edeltävää b-kohtaa (mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan tai pysyttävä erossa siitä) vielä voimakkaampana ohjeena. Myötätuulen kautta liittyminen kun paras tapa toteuttaa tämä sääntö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Video editointi edistyy hiljalleen. Nummelan video valmistui eilen ja työn tulos on ladattavissa www.mik.fi sivuston kautta. Linkki on siinä korpikenttä uutisessa.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Video editointi edistyy hiljalleen. Nummelan video valmistui eilen ja työn tulos on ladattavissa www.mik.fi sivuston kautta. Linkki on siinä korpikenttä uutisessa.

 

Marko

 

Hyvä Hyvä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on luentotilaisuuden viimeinenkin video eli Räyskälä saatu editoitua ja verkkoon

 

http://mik.1g.fi/kuvat/Videot/Korpikenttaluennot/

 

Räyskälän esitys on kahdessa osassa. Videot ovat toistaiseksi tuolla, mitään ikuista säilytystä en niille siellä lupaa.

 

Kiitos kaikille tilaisuuden puhujille ja järjestelyihin osallistuneille.

 

PS. Huomenna 16.1 SIL luokkaan Jaskaa kuuntelemaan Malmin kuvioista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin... Siellä joku ansiokkaasti mainitsikin DA40:n suorituskyvystä liittyen laskeutumiseen ja nousuun. Jos noudatetaan hyvää ilmailutapaa, sillä ei voi esimerkiksi laskeutua kummallekaan lyhyistä baanoista.

 

Käsikirjan mukainen laskeutumismatka 50 jalasta on 744 metriä. "OPS M2-1: Laskeutumismatka 50 jalan korkeudelta ei saisi ylittää 70 %:ia käytettävissä olevan kiitotien pituudesta." -> siis 744/0,7 = 1063 metriä.

Hieman pitää hyvästä ilmailutavasta joustaa (koska laskua ei tarvitse noin korkealta lähteä tekemään), kun kiitoteiden pituudet on 1020 ja 1270 metriä (LDA:t vähän lyhyempiä), mutta lyhyet kiitotiet ovat ihan tolkuttoman lyhyitä monelle "nopeammalle" moottorikoneelle.

 

Jos tarkastellaan laskukiitoa, DA40 se on 287 metriä nollatuulella ja maksimimassalla ja maksimilaipoilla ISA / MSL. Jos tälle laitetaan varmuuskerrointa edes 50 % (kun kosketus ei osukaan kynnykselle ja kiitotie ei ole absoluuttisen hyvässä kunnossa ja pyörät eivät ihan hivo lukkojarrutusta... saadaan 430 metriä. Virallinen 30L:n LDA on 480 metriä. Haluaisinpa vaan nähdä, kun moottorikone tekee laskun baanan alkuun ja hyppää ilmaan siitä 26L:n ylityksen kohdalta, kun baana sattuu olemaan melkoisesti koholla... Teoriassa sen pitäisi mahtua, käytännössä toiminta ei ainakaan ole turvallista. Noin 600 metriä ilman reunaesteitä pitäisi sille miniminä (lentoonlähtö ja lasku), mieluumin 700...800 metriä.

 

Laskeutumismatkaa koskeva puoli koskee montaa muutakin konetta aika samalla tavalla, noususta nyt ei DA40D:n kohdalla kannata lähteä puhumaan kun se eroaa siitä jo niin paljon monen bensakoneen kanssa. Joskus kesällä tosin paikanpäällä väitettiin purjelentokisojen organisaation puolelta, että se nousee ihan hyvin 30L:ltä. Joopajoo, en kokeilis... ja kun 30R:ää pitkin jostain syystä hinattiin purtsikoita autoilla (rullaustien käytön sijaan), piti taas kerran suorittaa lentoonlähtö risteävältä kiitotieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 30L vielä laskussa menettelee, kun siinä ei ole reunaesteitä. Mutta 12R:ää kokeilin viime kesänä laskua varten vain kerran vilkkaan purjelentotoiminnan vallitessa. Tarkkana saa olla ja jarruilla on seistävä. Siinä on sitä korkeaa puustoakin just linjalla, eli jyrkällä kulmalla on tultava jos meinaa veskin saada pysähdyksiin. Vaikka hiekkaista nurmeahan se kenttä vaan on sen asfaltin jälkeenkin - mutta olisihan se hiukan noloa mennä päästä ulos että pöly käy  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 30L vielä laskussa menettelee, kun siinä ei ole reunaesteitä. Mutta 12R:ää kokeilin viime kesänä laskua varten vain kerran vilkkaan purjelentotoiminnan vallitessa.

 

Millä koneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään