Marko Einamo

Korpikenttä/Räyskälän menetelmät 25.11 klo 18:00 Malmilla SIL luokka

123 viestiä aiheessa

Jouni puhuu asiaa hyppäämisestä. Ja varavarjoa ei todellakaan voi irroittaa valjaista kuin puukolla. Älä saivartele.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni puhuu asiaa hyppäämisestä.

 

Puhukoon. Minä en muutenkaan puhunut laskuvarjourheilusta, vaan base-hyppäämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mitä tää nyt oikeen meinaa? Ensin ei toimita hyvän ilmailutavan mukaisesti lentokentällä ja sitten jo hypätään basea?????? Mistä nipistää???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mitä tää nyt oikeen meinaa? Ensin ei toimita hyvän ilmailutavan mukaisesti lentokentällä ja sitten jo hypätään basea??????

 

Voidaan tehdä myös jotain ihan muuta, joka ei liity ilmailuun edes läheisesti. Yhteistä on pienet marginaalit ja niiden pettäessä seuraava suuri loukkaantumisriski.

 

Mistä nipistää???

 

Välimerkkien määrästä nyt ainakin.

 

 

ps. typerää on myös tuollainen peesaus ihan vaan peesauksen vuoksi, ei sullakaan mitään sanottavaa tunnu olevan.

Jouni puhuu asiaa hyppäämisestä.

Haaveilen siitä, että Laukkasen Jouni saa sen Super Cubinsa valmiiksi. :thmbup: Siinä nyt tällähetkellä tärkein.

 

 

vielä alla olevaan replyyn:

Ja tämä puheenvuoro tarkoittaa siis että...........

sori vaan. Vihellä lisää, en saanu vielä kiinni kappaleesta.

Ei se minua kiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaan tehdä myös jotain ihan muuta, joka ei liity ilmailuun edes läheisesti. Yhteistä on pienet marginaalit ja niiden pettäessä seuraava suuri loukkaantumisriski.

 

Välimerkkien määrästä nyt ainakin.

 

Ja tämä puheenvuoro tarkoittaa siis että...........

sori vaan. Vihellä lisää, en saanu vielä kiinni kappaleesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sii meillä on kaiken ilmailutoiminnan ehdoton asiantuntija. Jos joku  muu  (kuuluisa henkilö) on siis jotain  muuta mieltä niin on alun perin  väärässä, koska muut kuin  ehdottoman asian tuntijan näkemykset ovat vääriä.

<<<<<<<<<<<<<<exsäätiänny???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne siniset ja vihreet pillerit ovat siinä oikealla, sängyn viereisessä lipastossa  :thmbup:

 

Jaska. Mää nukun vasemmalla pualella sänkyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sii meillä on kaiken ilmailutoiminnan ehdoton asiantuntija. Jos joku  muu  (kuuluisa henkilö) on siis jotain  muuta mieltä niin on alun perin  väärässä, koska muut kuin  ehdottoman asian tuntijan näkemykset ovat vääriä.

<<<<<<<<<<<<<<exsäätiänny???

 

Ainakaan mä en oo töissä koulutussuunnittelijana firmassa, joka vetää tai on vetänyt koulutusta, jossa sanotaan, että kyllä tällä lentää voi vaikka onkin yli rajoista tää väljäliike.

 

Hyvä laatujärjestelmä vissiin siinä firmassa.

 

ps. ja turha lähettää sitä yksityisviestiä uudestaan, jonka otsikko on "Koitahan käyttäytyä, kiitos.". Voit kysyä peililtä, että miksi. Teen myös näin julkisesti selväksi, että meillä kahdella ei ole mitään keskinäisiä viestikentän pelisääntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan mä en oo töissä koulutussuunnittelijana firmassa, joka...

 

Mistä kieltämättä olen iloinen.

Hauskaa ja ilmailullista loppuvuotta sinullekin kaikesta kannustuksesta huolimatta.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainaus käyttäjältä: Tommi Hinkka - Eilen kello 23:19:42

Jouni puhuu asiaa hyppäämisestä.

Lainaus käyttäjältä: Tommi Hinkka - Eilen kello 23:29:20

Haaveilen siitä, että Laukkasen Jouni saa sen Super Cubinsa valmiiksi. :thmbup: Siinä nyt tällähetkellä tärkein.

 

ps. typerää on myös tuollainen peesaus ihan vaan peesauksen vuoksi, ei sullakaan mitään sanottavaa tunnu olevan.

 

 

Ihan mitä tahansa ei kannattaisi käyttää argumentoinnissa lyömäaseena.

 

Tässä ei nyt ollut kyse peesaamisesta, vaan melko henkilökohtaisesta asiasta. Vaikka Tomppa ei tätä haluaisi ehkä tuoda esille, sanon sen silti: hän näki, kun puheena oleva koneyksilö (OH-CPN) tuhoutui kesällä 1985 Jämillä ja sen ohjaaja menehtyi saamiinsa vammoihin. Ohjaaja oli hänen isänsä.

 

Tompan kanssa ollaan lennetty useita kymmeniä, ellei satoja yhteisiä keikkoja, minä pilottina ja hän hyppymestarina. Ollaan sovittu, että käydään lentämässä tällä koneella jahka se valmistuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä Jämin suoritusten mittaamisesta ei kannata isosti mainostella, vaikka sellainen sinne tulisikin. Vaarana on että ylpeyshakuiset pilotit alkavat esittämään varsinaista mestaria ja pahimmassa tapauksessa joku korjaa kaveria lusikalla loppuosalta.

 

Kun tässä viimeksi on puhuttu taulukoista ja Räyskälän baanoista, niin erittäin suuri merkitys on myös taulukoiden ulkopuolella, esimerkiksi kunnon vastatuuli auttaa asiaa tai väärin arvioitu matkustajan elopaino voi viedä metsään.

Hyvä ilmailutapa muodostuu ensinnäkin omasta asenteesta jne., mutta myös siitä että tutkii koneensa ja itsensä suorituskykyjä ensin sellaisella lentopaikalla jossa sen voi onnistuneesti tehdä.

 

Koiraihmisenä jostain kumman syystä aloin miettimään tätä ketjua lukiessani että miksi pikkukoirat yleensä ovat kovaäänisempiä kuin isot koirat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä Jämin suoritusten mittaamisesta ei kannata isosti mainostella, vaikka sellainen sinne tulisikin. Vaarana on että ylpeyshakuiset pilotit alkavat esittämään varsinaista mestaria ja pahimmassa tapauksessa joku korjaa kaveria lusikalla loppuosalta.

 

Hyvä ilmailutapa muodostuu ensinnäkin omasta asenteesta jne., mutta myös siitä että tutkii koneensa ja itsensä suorituskykyjä ensin sellaisella lentopaikalla jossa sen voi onnistuneesti tehdä.

 

 

Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tässä viimeksi on puhuttu taulukoista ja Räyskälän baanoista, niin erittäin suuri merkitys on myös taulukoiden ulkopuolella, esimerkiksi kunnon vastatuuli auttaa asiaa tai väärin arvioitu matkustajan elopaino voi viedä metsään.

 

Kunnon vastatuuli on huomioitu esimerkkinä mainitun koneen lentoonlähdön suoritusarvoissa. Se ei siis anna tässä ajatusleikissä yhtään enempää marginaalia, koska sen kovan vastatuulen perusteella voidaan soveltaa lyhyempää lentoonlähtömatkaa. Haaste on tietysti tietää tarkkaan, paljonko se vastatuuli on, mutta sen kuulemma näkee kun ammattimies katsoo taivaalle.

 

#Toisaalla nostettiin myös esiin pointti edelleen tuon mainitsemani koneen käsikirjasta. DA40D AFM sanoo esimerkiksi kohdissa 5.3.7 TAKE-OFF DISTANCE ja 5.3.11 LANDING DISTANCE - FLAPS LDG seuraavanlaisia sutkautuksia:

 

"CAUTION    For a safe take-off the available runway lenght must be at least or equal to the take-off distance over a 50 ft obstacle"

"CAUTION    For a safe landing the available runway lenght must be at least or equal to the landing distance over a 50 ft obstacle"

 

Edelleen #toisaalla esitettiin myös, että nämä kohdat ovat velvoittavia. Itse en kyllä ihan vastaavaan tulkintaan päätynyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä?

 

Itse olen aina soveltanut tyynen sään suoritusarvoja , radan pituuden suhteen ( + 40 -60%).

Vastatuuli on sitten sellaista ylimääräistä "hyvää".

 

Myös aikoinaan Vehkakylän ansiolennoilla toimimme näin ( Olimme silloin Ansion kartanon pelloilla  ;D ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä?

Aivan, juuri näin, mutta lauseesi jäi kesken, se menee kokonaisuudessaan näin: Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä siellä missä sitä ei voi onnistuneesti tehdä.

 

Kuuluu vähän samaan sarjaan kuin se Jaakon sääntö  ::)

 

edit: vai oliko se nyt kielto eikä sääntö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, juuri näin, mutta lauseesi jäi kesken, se menee kokonaisuudessaan näin: Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä siellä missä sitä ei voi onnistuneesti tehdä.

 

Kuuluu vähän samaan sarjaan kuin se Jaakon sääntö  ::)

 

edit: vai oliko se nyt kielto eikä sääntö

 

Niin, Fly Innin yhteyteen se oli tarkoitus laittaa, jotta esiteltäisiin miten yksinkertaisella tavalla miten koneen suoritusarvoja voitaisiin mitata - liittyy experimantal -harrastamiseen suhteellisen voimakkaasti. Ja myös siksi että koneen käyttäjälle tulisi realistinen kuva siitä mitkä koneen suoritusarvot ovat.

Tietenkin ja väistämättä siitä seuraa kuolemantapauksia ja konetuhoja. Aivan kuten maaliinlaskukilpailuissa, joissa yritetään saada koneen sinne minne ohjaaja käskee eikä sinne mihin kone vie.

Mutta me voimme soittaa sinulle ja kysyä kuka lupakirjallinen on soveltuva ja millä konetyypillä on soveltuva tähän mittaamiseeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, juuri näin, mutta lauseesi jäi kesken, se menee kokonaisuudessaan näin: Eli koneiden suorituskykyä pitäisi tutkia, mutta kuitenkaan sitä ei saa todellisuudessa tehdä siellä missä sitä ei voi onnistuneesti tehdä.

 

Tokihan Jämin baanat nyt keskiverto kesnapiperin turvallisen laskumatkan mittaamiseen riittävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Fly Innin yhteyteen se oli tarkoitus laittaa, jotta esiteltäisiin miten yksinkertaisella tavalla miten koneen suoritusarvoja voitaisiin mitata - liittyy experimantal -harrastamiseen suhteellisen voimakkaasti. Ja myös siksi että koneen käyttäjälle tulisi realistinen kuva siitä mitkä koneen suoritusarvot ovat.

Tietenkin ja väistämättä siitä seuraa kuolemantapauksia ja konetuhoja. Aivan kuten maaliinlaskukilpailuissa, joissa yritetään saada koneen sinne minne ohjaaja käskee eikä sinne mihin kone vie.

Mutta me voimme soittaa sinulle ja kysyä kuka lupakirjallinen on soveltuva ja millä konetyypillä on soveltuva tähän mittaamiseeen.

 

En kai minä tunne murto-osaakaan ilmailijoista, joten ei kannata soittaa  :(

 

Tarkoitin vain sitä että joku saattaa ajatella riipaisevansa tuon piipperön pysähdyksiin 30 metrin päähän kynnyksestä, tulee näytösluontoisesti sakkauksen rajamailla loppuosaa kun kokemustakin on jo melkein 100h, joku pierasee jämin baarin terassilla kunnon hernerokan nauttineena ja piipperö sakkaa siihen finaaliin.

Joskus olen mietiskellyt sitä, onko koskaan tapahtunut vaaratilannetta tai lento-onnettomuutta sen vuoksi että jostain "tempusta" on puhuttu yleisesti ja sitten olisi kokeiltu tätä temppua siinä onnistumatta. No asia sikseen, tuo mittaaminen ja sen tekniikka kiinnostaa varmasti monia ja on varsinkin koelentoja ajatellen erittäin hyödyllinen suorituskykyjen dokumentointia varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaampa hieman tätä keskustelua ylös...

 

Tuntuu siltä että tarve tämän tilaisuuden uusintaan on enemmän kuin tarvetta.

Räyskälän lentopaikalla on myös ollut jo vuosia "palkattuna" kesäisin lentopuolen yleishenkilö, tuttavallisemmin "LYHTY", jonka tehtävänä ei ole pelkästään olla radion ääressä, kertomassa käytössä olevaa kiitotietä vaan koordinoida hommaa. -Niin vierailijoille kuin omille. Se miten hän on hommissaan onnistunut on jo tiedossa muissa keskusteluissa.

Omalta osaltani toivotan porukat tervetulleeksi Räyskälään tutustumaan toimintaan. Ilmojen halki tai maanteitä pitkin.

 

Hansa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaampa hieman tätä keskustelua ylös...

 

Tuntuu siltä että tarve tämän tilaisuuden uusintaan on enemmän kuin tarvetta.

Räyskälän lentopaikalla on myös ollut jo vuosia "palkattuna" kesäisin lentopuolen yleishenkilö, tuttavallisemmin "LYHTY", jonka tehtävänä ei ole pelkästään olla radion ääressä, kertomassa käytössä olevaa kiitotietä vaan koordinoida hommaa. -Niin vierailijoille kuin omille. Se miten hän on hommissaan onnistunut on jo tiedossa muissa keskusteluissa.

Omalta osaltani toivotan porukat tervetulleeksi Räyskälään tutustumaan toimintaan. Ilmojen halki tai maanteitä pitkin.

 

Hansa

 

 

Me kokemattomat maalaispojat kävimme katsomassa toimintaa kesällä ja tietoa ja neuvoja tuli em. henkilöltä ja homma sujui. Oli myös mukava ihmetellä vähän isompaa purjekonelaumaa kerralla. Kiitokset hyvästä palvelusta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään