Kai Krause

Teräväpiirtovideota digikameralla?

69 viestiä aiheessa

Video hieno ja antoi kyllä kuvaa kameran teknisestä tasosta youtuben rajoitteista huolimatta. Mutta mikäs musiikki siellä taustalla soi? Ei pystyny äänet päällä loppuun katsomaan. ;)

Heh. ;D Musiikki on omatekemä. Tunnelmaan sopivaa, aikaa kestävää ja teostovapaata 8 minuutin valmista kappaletta ei ole olemassa. Rytmitys ja melodia on kieltämättä aika hienojakoinen ja voi olla liikaa heavy/humppapoljentoon tottuneelle. Mixausta olisi myös voinut hioa toisenlaiseksi mutta näin tällä kertaa.

Ääniraitahan se suurin ongelma näissä YouTube-teoksissa tuppaa olemaan. Videotallenteen autenttista ääntä ei useinkaan voi käyttää sellaisenaan tai pelkästään. Nytkin olen pari päivää penkonut levyhyllyä ja etsinyt inspiraatiota seuraaviin videoihin. Millainen musiikki sopisi kuutamoluistelun ja ilotulituksen taustalle? Paikalla soitti livenä paikallinen trio iskelmäcovereita… Niin kuvat ylhäältä Puijon tornista on kuvattu likaisen ikkunan läpi digizoom päällä joten laatu ei niissä ole ihan optimaalinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh. ;D Musiikki on omatekemä. Tunnelmaan sopivaa, aikaa kestävää ja teostovapaata 8 minuutin valmista kappaletta ei ole olemassa.

No elä suutu kun annan kritiikkiä, näähän on vain mielipiteitä :) Mun mielestä toi musiikki on niin "esillä" tuossa että se on liian yksitoikkoista ja vailla vaihteluja. Ja mikäs pakko sen biisin on kestää 8 minuuttia, eihän leffoissakaan ole vain yhtä kappaletta vaan monesta kappaleesta rakennettu kokonaisuus joka toimii yksiin kuvan kanssa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...näähän on vain mielipiteitä. :)

Asia vilpitön, makuasioista saa kiistellä vapaasti. Kappale on siitä erikoinen, että ykköstä ei aina erota. Se kuulostaa vähän erilaiselta kerrasta toiseen ja kauttimista/kuulokkeista riippuen. Tekisin saman uudelleen mutta miksaisin äänet ehkä vähän toisella tavalla. Ei siinä minusta muuta vikaa ole... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nyt muutaman kuukauden pyöritellyt uutta kevyttä reissusetupia eli kamerana Canon SX20 IS...

Vähän aihetta sivuten. Tietokone-lehti numero 3/2010 kolahti juuri postiluukusta ja siellä on vertailussa 4 superzoom kameraa. Canon PowerShot SX20 IS, Fujifilm Finepix S200 EXR, Panasonic Lumix DMC-FZ38 ja Samsung WB5000. HD-videokuvaus onnistuu muilla paitsi Fujilla. Parhaimmat arviot testissä sai taas Canon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaampa tähän perään ihan alkuperäiseen, kun Ilkka totesi että voisin jotain vastata ja Kate huomasi tämän.

On ollut vähän kiirettä töissä, joten en kerkiä lukemaan foorumia jatkuvasti.

Kuvaan siis Canon EOS 5D mark II:lla. Siis liikkuvaa kuvaa.

Äsken pistin siihen uuden firmwaren ja tällä onnistuu myös nykyään 24p, 25p ja NTSC 29.97p nopeudet. Resoluutiotahan

on tietenkin 1920x1080 ja kamera tallentaa h264 mov-tiedostoon videot bittinopeudella n. 45 Mbit/s. Uudessa firmiksessä

on myös manuaalinen audiotason säätö ja videomoodi toimii nyt myös Av ja Tv -moodeissa käsisäätöisesti eikä pelkästään M-moodissa.

Tai näin taisi ainakin esite mainostaa, en ole vielä kokeillut muuta kuin pätkän 24p videota.

Editoin videot Macillq ja konvertoin aluksi videofileet ProRes 422 -formaattiin sen vuoksi että Final Cutin joillakin plugineilla

oli ihmeellistä interlace-ongelmaa käyttäen alkuperäistä h264:sta timelinella, kun ajoi mm. smoothcam filterin läpi, niin filtteri

taikoi alunperin progessiiviseen materiaaliin fieldejä. ProResin kanssa ei ole ollut ongelmia, ja muutenkin plugarien renderöinti

käy siihen formaattiin nopeammin kun se on vähemmän pakattua  ja kierros Color -ohjelmassa (Color grading) ei huononna laatua

kun renderöintikierros siellä ei tee uudelleenenkoodausta h264:sksi vaan formaatti on häviöttömästi pakattua kunnes teen lopullisen

rendauksen esim. Youtubea varten. Final Cutin kanssa toimii kivasti siten että sekä projektitiedosto että videotiedostot on

ulkoisella kovalevyllä ja niitä on kätevästi pino päällekkäin (tavallisia Lacien halpalevyjä) ja eri videioiden valinta (esim. Atlanninylitysvideot on yhdellä levyllä)

käy vaihtamalla USB-kaapelia tuossa kovalevynipussa (eli mikä levy on Macissa kiinni). Arvioisin että HDSLR filmauksessa Prores workflow:lla (koska Prores on

häviöttömästi pakattua) menee helposti noin 1-2 TB levy per isompi videoprojekti. Näitä Lacien levyjä voi pistää sitten vaikka kirjahyllyyn riviin ja pistää

vaikka tarralappu perään että mikä elokuva kullakin. Yllättävän käytännöllisen kätevää loppujen lopuksi. En enään elättele toiveita siitä että

kaikki videot mahtuisi yhtäaikaa koneen sisäiselle levylle.

Kuvanlaatu on Canonissa erittäin hyvä. Siinä on muutamia rajoitteita ja omituisuuksia, mutta kun ne tietää, niin hyvää jälkeä sillä tulee.

Esim. kannattaa käyttää custom picture styleä jotta gammakäyrästä ei tule liian jyrkkä. Ainakin edellisellä firmwarella videomoodin gammakäyrä

oli aika selvästi mutkalla niin että kontrasti oli ylikorostunut, ilmeisestä tämä on jonkinlainen "kuluttajamoodi" - mun kamerassa on parempi kontrasti kuin sinun -juttu.

Flat picture stylellä saa aika hyvää jälkeä kun hienosäätää sitten kontrastia vielä kuvaustilanteessa valaistuksesta riippuen. Tällä tavoin kun pitää huolen siitä että

tumma pää ei mene tukkoon, kuvanlaatu on sellaista että ei Youtuben tai Vimeon käsittelyn jälkeen välttämättä erota ihan heti vaikkapa Red Onesta.

Tuossa on toki myös roller shutter ongelma, joka tulee esiin pitkällä linssillä nopeasti panoroitaessa - kuva hieman kaatuu. Verrattuna videokameroiden

puutteisiin tuo on kuitekin mielestäni aika pientä. 5D:llä tulee aika upeaa jälkeä kun rajoitteita osaa varoa. Audioäänitys manuaalisäädöilläkään ei liene parasta

mitä voisi olla, joten useat ovat äänittäneet audion erikseen, esim. Zoom H2 tai Zoom H4n käsitallentimella. Synkronointi käy siten että lyö kädet yhteen kun alkaa

kuvata ja sitten timelinella videoeditointisoftassa siirtää tuon piikin kohdakkain sekä kameran että erillisellä tallentimella nauhoitetun ääniraidan kanssa keskenään

ja sitten poistaa/hiljentää alkuperäisen kameralla nauhoitetun raidan. Mutkistaa kuvausta tietty mutta näin tulee tosi hyvää äänenlaatua hyvän kuvanlaadun lisäksi.

Itse käytin nahoitukseen hiljattain MacBookkia jonka audioinputtiin olin kytkenyt Behringerin pikkumikserin johon olin kytkenyt mikrofonit. Synkronointi samoin kuin Zoomilla tms.

recorderilla ja aika hyvä tulos tuli näin vaikka editointivaiheessa tuottikin pientä hidastusta.

Yksi juttu missä 5D on aika ylivoimainen on pimeässä kuvaaminen. Esim. lentokoneessa ollaan kuvattu yöllä ja saa ihan kelpo jälkeä.

Toinen juttu tietysti on resoluutio, se on erinomainen. Pystysuunnassa tulee lievää aliasingiä johtuen algoritmista jolla 21 MP full frame 3:2 kennosta saadaan 1920x1080 resoluutio,

mutta muuten mitään valittamista ei ole.

Ai niin vielä yksi, kaikki säädöt on käytössä manuaalimoodissa. Vastaavia säätöjä ei edes professional HD-kameroista löydy. Mitään kikkailua esim. ei tarvita jos haluaa erottaa

kohteen taustasta niin että tausta blurraantuu, se onnistuu helposti ihan luonnostaan.

Koska 5D on kevyt verrattuna professional HD-kameraan, jos sillä kuvaa käsivaralta, voi esim. steadicam tulla tarpeeseen nopeammin kuin perinteisellä videokameralla, koska

kevyt massa heiluu kädessä nopeammalla taajuudella kuin isompimassainen jonka suurempi inertia pitää huolen siitä että heilunta tulee vähemmän katsojaa haittaavaksi laadultaan.

Steadicamin voi tehdä jopa itse parista tangosta ja vastapainosta.

Ai niin vielä yksi juttu: autofokusta ei ole, vaan fokus pitää lukita kohteeseen ja kuvauksen aikana sitä voi säätää vaan käsin. Autofokuksen kaltaisesti toimivat moodit eivät toimi hyvin.

Tosin ei ole tarviskaan loppujen lopuksi. Lukittuvalla autofokuksella (ennen kuvauksen aloittamista) ja sen jälkeen käsisäädöllä pärjää hyvin.

Aiheesta löytyy mielenkiintoinen nettifoorumi:

http://www.cinema5d.com

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi juttu missä 5D on aika ylivoimainen on pimeässä kuvaaminen. Esim. lentokoneessa ollaan kuvattu yöllä ja saa ihan kelpo jälkeä.

Onko sulla yöllä koneesta kuvattua pätkää jossain netissä nähtävillä? Olisi mielenkiintoista nähdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minkälainen ulkoinen mikrofoni käy Nikonin järjestelmäkameroihin?

En tiedä Nikoneista mitään mutta eikös niissä ihan standardi 3.5 mm (stereo)plugiliitäntä ole? Eli melkein kaikki käy. Aiheeseen liittyen, Samson julkaisi juuri mainion pienen mikrofonitallentimen joka sopii myös videotuotantoon. Samson Zoom H1 - Handy Recorder. Hintaluokka $99.

[Edit] Valokuva Samson Zoom H1 & DSLR [* Samson].

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä Nikoneista mitään mutta eikös niissä ihan standardi 3.5 mm (stereo)plugiliitäntä ole? Eli melkein kaikki käy. Aiheeseen liittyen, Samson julkaisi juuri mainion pienen mikrofonitallentimen joka sopii myös videokuvauskäyttöön. Samson Zoom H1 - Handy Recorder. Hinta noin $99.

Eli periaatteessa kameran ulkoiseen mikkiin voisi läiskästä kiinni vaikka tietokoneen headsetin mikin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Eli periaatteessa kameran ulkoiseen mikkiin voisi läiskästä kiinni vaikka tietokoneen headsetin mikin?

Kyllä. Oliko sinulla mielessä joku tietty Nikonin kameramalli? Että onko siihen ylipäätään mahdollista liittää ulkoista mikrofonia. Jos ei ole, apuna voi käyttää vaikka tuollaista Samson Zoom H1:n kaltaista täysin itsenäistä laitetta. Ääni siirretään jälkeenpäin editointivaiheessa ulkoisen nauhurin muistikortilta tietokoneelle ja korvataan sillä kameran tallentama alkuperäinen ääniraita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tehnyt niin että olen pistänyt nappimikrofonin headsetin sisään => audio minkä pilottikin kuulee

tallentuu. Minulla on edullinen Sonyn nappimikrofoni suoraan 5D:hen kytkettynä. Headsetin plugin taso on liian

korkea ja sitä ei kannata vaimentamattomana kytkeä ainakaan 5D:hen (nimimerkillä kokeiltu on, lopputuloksesta

oli hieman vaikea saada selvää kun särö läheni sataa prosenttia).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

7D ainakin tuottaa .MOV-muotoisia videoita joten uskaltaisin väittää että muutkin Canonin kamerat. Olen jo parillakin ohjelmalla (VLC, Quicktime 7) jotka lupaavat MOV:n aukaista yrittänyt katsoa ottamiani videoita mutta kumpikaan ei oikein tykkää noista videoista. Eli, millä ohjelmalla avaatte videonne?

EDIT: Ohops, väärä hälytys, ainakin toinen video toimii. Kokeillaas muutkin. Eka ei kyllä ottaut auetakseen, kenties vaihteeksi korruptoitunut tiedosto... Toki mielelläni otan edelleen vastaan ehdotuksia paremmista softista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voithan koittaa vaikka windows movie makerilla muuttaa tiedostomuodon .movista johonkin muuhun? Tai jos parempi editointisofta löytyy niin sillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse avaan 7D:n tiedostot lähes aina Quicktimellä (10), joskus myös VLC playerillä. Ihan hyvin ovat pyörineet koneissa jotka jaksaa HD kamaa vääntää.

Normaalisti nämä siis iMacissa, mutta on nuo yhtä hyvin Wintoosassa pelittänyt kans.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, oli tiedosto vioittunut siirrossa koneelle, onneksi ei kuitenkaan siirrossa suoraan muistikortilta sillä nyt se video olisi muistoissa vain, mutta läppäriltä löytyi toimiva versio ja kun sen kopioi uudestaan pöytäkoneelle niin johan toimii. :)

Mutta, asiaan. Nälkä kasvaa syödessä ja nyt olisin jo kiinnostunut videoiden editoinnistakin (vastahan niitä aloin kuvaamaan ;D), joten mitä ilmaista softaa suosittelisitte pienimuotoiseen editointiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmaisia softia ei minun tietääkseni ole muita kuin windows movie maker, sitten on maksullisista suosituin ja käytetyin on sony vegas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmaisia softia ei minun tietääkseni ole muita kuin windows movie maker, sitten on maksullisista suosituin ja käytetyin on sony vegas.

Mä kyllä vähän veikkaan että Sony Vegas on markkinaosuudella hyvin kaukana Adoben Premierestä ja Applen Final Cutista. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä vähän veikkaan että Sony Vegas on markkinaosuudella hyvin kaukana Adoben Premierestä ja Applen Final Cutista. ;)

On kyllä, mutta Sony Vegas on helppokäyttöisempi, ja sitä käytetään enemmän pelaajien keskuudessa.

Mjoo, täytyy kyllä myöntää että unohdin Final cutin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Minulta löytyy Samyangin kalansilmälinssi joka toimii Nikon D60 kamerassani vain M-toiminnolla.

Mietin siis, kun olen nyt hankkimassa uutta kameran runkoa (esim. D7000) että pystyykö linssilläni kuvata

myös videota jos käytän ulkoista mikrofonia ja 1080p videokuvausta?

Joissakin tuote-esittelyissä puhuttiin D-videosta eli tarkoitetaanko kyseisessä jotakin kameran käyttömoodia kuten A/S/M ?

terv,

Timo P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään