Kai Krause

Teräväpiirtovideota digikameralla?

69 viestiä aiheessa

Onko kellään kokemuksia videoiden kuvaamisesta digijärkkäreillä? Itse en ole vielä kerennyt kokeilla moista ja kokemukset rajoittuu toistaiseksi yrityksiin katsella netissä olevia sampleja huonolla menestyksellä. Itse kuvaaminen ei ymmärtääkseni ole mikään ongelma, mutta millä saatte katseltua niitä ja vaatiiko katselu koneelta jotain erikoista ja tavatonta tehoa? Itse en ole saanut muutamia sampleja oikeen millään pyörimään vaan homma menee diashowksi. Onko tollainen video-ominaisuus siis realistisesti ylipäätään tavallisen koneen tehoilla hyödynnettävissä?

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karoliina Salminen ainakin niitä on tehnyt muutaman, EOS 5D Mk II:lla. Esim. tämän pätkän:

ja tämän:

Voisit varmaankin koettaa kysellä yksityisviestillä. Omassa 500D:ssä on periaatteessa hieman huonompilaatuisen videon kuvausmahdollisuus, mutta en ole päässyt edes aloittamaan sen kokeilua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisit varmaankin koettaa kysellä yksityisviestillä.

Miksi se pitäisi salassa tehdä? Eikö tuo olisi paljon järkevämpi tehdä vaikka tässä ketjussa, niin ei tarvitse sitten jokaisen erikseen kysellä? Varmaan monia muitakin aihe kiinnostaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä siihen ole estettä tietenkään, mutta lukeeko ja huomaako Karoliina tätä ketjua ohjelmista ja laitteista-osiossa? Privaviestiin tulee helpommin vastaus (on kokeiltu)  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita videoita aina sillointällöin tulee kuvailtua ::). On niiden käsittely ja kuvaaminenkin aika erilaista touhua kuin ihan stilli kuvien osalta. Onhan se ihan kiva lisä varsinkin kun tulee äänet ja toiminta kunnolla mukaan.

Youtuben kuvanlaatu on kyllä aika surkeaa vaikka olisi hd päällä. Tässä kuitenkin myrskyinen laskeutuminen köpikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet asian ytimessä, Kaitsu. Lähtökohtana voisi kait olla vaikka seuraavan linkin mukainen varustelu. http://www.redrockmicro.com/redrock_dslr.html

Mutta ihan asiallisesti niin onhan se ihan oma juttunsa. Lähtökohtaisesti jalustan käyttöä ja hyvää kinopäätä (tai siis filmipäätä). Itse en oikein tykkää katella noita käsivaralla kuvattuja heiluvia "von Trier -otoksia". Jos olis rahaa niin voisin harkita 7D:tä tai vaikka 5DII. Liikkuvan kuvaaminen kyllä kiinnostaa,mutta jotenkin tuntuu siltä, että se on kovin haastavaa puuhaa ja oppimiskäyrä on aika jyrkkä ja pitkä... Mutta jostakin sitä on aloitettava. Miksei ihan alhaalta kuten sukellusveneen kapt...

Matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tule taman kummempaa jalkea Sony Cybershot-kameralla:

Olen kuvannut myos useampia videoita Canon PowerShot SX110 IS:lla, mutta niita en ole viela saanut kasiteltya esittelykuntoon. Laatu lienee kuitenkin huomattavasti parempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs järjestelmäkameralla videota kuvatessa sihtailu käytännössä toimii? Tuleeko videokameran tapaan kuva näytölle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs järjestelmäkameralla videota kuvatessa sihtailu käytännössä toimii? Tuleeko videokameran tapaan kuva näytölle?

Kyllä. Samaan tapaan kuin live view toiminolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tule taman kummempaa jalkea Sony Cybershot-kameralla:

Hmm. Oma HX1 tekee kyllä mielestäni ihan kelpo jälkeä hintaansa nähden, vaikka juutuupin hd-pakkaus kameran kodekin full-HD:ta vähän latistaakin:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm. Oma HX1 tekee kyllä mielestäni ihan kelpo jälkeä hintaansa nähden, vaikka juutuupin hd-pakkaus kameran kodekin full-HD:ta vähän latistaakin:

Hämää ettei muka moottori käynnistyisi ollenkaan vaikka taitaa pyöriä niin nopeaa että kamera ei pysty sitä toistamaan, savut ja äänet paljastavat kuitenkin totuuden. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hämää ettei muka moottori käynnistyisi ollenkaan vaikka taitaa pyöriä niin nopeaa että kamera ei pysty sitä toistamaan, savut ja äänet paljastavat kuitenkin totuuden. :laugh:

Moottorin kierrosluku vain sattuu kameran FPS:n kerrannaiselle, jolloin yksittäiset ruudut esittävät potkuria aina samassa asennossa, jolloin liike ei tietenkään näy videolla.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moottorin kierrosluku vain sattuu kameran FPS:n kerrannaiselle, jolloin yksittäiset ruudut esittävät potkuria aina samassa asennossa, jolloin liike ei tietenkään näy videolla.

Hannu

Juu juuri tuota tarkoitinkin, sittenhän kun potkurit pyörivät vielä nopeammin ne alkavat pyöriä "väärään suuntaan". Sama juttuhan on mm. auton renkaissa, jotka näyttävät videolla pyörivän väärään suuntaan. :)

(Ja kyllähän se mieskin siinä nokan vieressä huitomisillaan auttoi paljon...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita videoita aina sillointällöin tulee kuvailtua ::). On niiden käsittely ja kuvaaminenkin aika erilaista touhua kuin ihan stilli kuvien osalta. Onhan se ihan kiva lisä varsinkin kun tulee äänet ja toiminta kunnolla mukaan.

Youtuben kuvanlaatu on kyllä aika surkeaa vaikka olisi hd päällä. Tässä kuitenkin myrskyinen laskeutuminen köpikseen.

Katsoin tuon esimerkin, mutta ainakin netin kautta on kovin vaivanloista katsoa noita, menee odotteluksi. Miten omalla koneella kun sulla on tuo videopätkä valmiina kovalevyllä(?), niin mitenkäs toisto silloin onnistuu, tuleeko ruudulle katkotta ja onko kuvan laatu huippua? Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta mulla ei ole minkäänlaista käsitystä videokuvan pyörittämisestä PC:llä. Millä olet editoinut noita pätkiä?

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin tuon esimerkin, mutta ainakin netin kautta on kovin vaivanloista katsoa noita

Riippuu ehkä nettiyhteyden nopeudestakin? Niitähän voi ehkä myös latailla omalle koneelleen.

Maailmalla ovat kovasti innostuneet HDSLR-käsitteestä. Pienikokoinen eli fyysiseti moneen ulottuva, edullinen eli voi hankkia/vuokrata useampia jne. Tärkeimpänä ominaisuutena näkevät, että 1080-HD -kuvaa syntyy vallitsevassa valossa ilman, että mukana kulkee armeija punapäälamppuja ja kundeja niitä kantamassa. Toinen tärkeä näkökohta on ison kennon tuoma filminomainen pieni syväterävyysalue normaalilla stilleihinkin käytettävällä linssikalustolla.

Herkullisimpiin tuotantoihin käytetään Canonin, Nikonin ja Zeissin prime-kakkuloiden lisäksi esim. Panavision Prime-leffalinssejä, tyyliin:

http://hurlbutvisuals.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/primo.jpg

Tähän mennessä tunnetuin Canonilla HD-videon pukannut kundi lienee Vincent Laforet. Hänen Nocturne-pätkänsä on kuvattu 1D Mark IV:llä:

Loppuun pätkä osittain-off-topicia. Nikonin uudesta D3s:stä on julkaistu high-ISO -kuvia. Herkkyydet 6400-25600 näyttävät ällistyttävän hyviltä:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10045-10329

Kenties Nikonin seuraava runko on D700X, jossa on viilattu HD-videota vielä pidemmälle kuin Canonin 1DM4 ja 5DM2. Luulen itse, että teknologia- ja markkinointikisa siirtyy seuraavaksi tuolle osastolle.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin tuon esimerkin, mutta ainakin netin kautta on kovin vaivanloista katsoa noita, menee odotteluksi. Miten omalla koneella kun sulla on tuo videopätkä valmiina kovalevyllä(?), niin mitenkäs toisto silloin onnistuu, tuleeko ruudulle katkotta ja onko kuvan laatu huippua? Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta mulla ei ole minkäänlaista käsitystä videokuvan pyörittämisestä PC:llä. Millä olet editoinut noita pätkiä?

Kai

Kyllä se omalla koneella ainakin pyörii ilman mitään ongelmia. 3,8GHz i7, 12GB rammia, 8 levyn raid, 4870X2. Kuvanlaatu selvästi parempaa raakana kuin youtubessa. En ole kauheasti tähän editointipuoleen vielä oikeen perehtynyt, kunhan nyt saa noita yksittäisiä pätkiä leikeltyä yms. Ensin olen muuttanut ne MPEG streamclipillä editoitavaan muotoon jota vobdub suostuu käsittelemään. Sillä sitten olen editoinut ne, pientä tasojen säätöä, de shakea, pientä kohinanpoistoa, ja pakkaus pienemmäksi.

Ei nämä stillikamerat vielä oikein hyvin sovi videokameran korvaajaksi, kun joutuu manuaalisesti tarkentamaan kohteen liikkuessa, asetusten muuttaminen näkyy selvästi terävänä muutoksena kuvassa, manuaalizoomia on vaikeahkoa liikuttaa tasaisesti ja kuvan tärinä on varsin ikävää katseltavaa, joten tripodi olisi lähes aina välttämätön tai joku tuki. Nämä nyt olen itse huomannut videoita kuvailtaessa. Kokeiluahan se on ollut, mutta miksi jäittäisiä kokeilematta kun sellainen ominaisuus löytyy kamerasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai

Tässä linkissä on näitä teräväpiirtovideoita 720p ja 1080p laadulla: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx. Ne voi tallentaa kovalevylle ennen toistoa.

Minulla on Athlon XP 2600+ suoritin vanhassa koneessa. Se ei pysty laskemaan edes 720p kuvaa, vaan esitys on diaesitys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä linkissä on näitä teräväpiirtovideoita 720p ja 1080p laadulla: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx. Ne voi tallentaa kovalevylle ennen toistoa.

Minulla on Athlon XP 2600+ suoritin vanhassa koneessa. Se ei pysty laskemaan edes 720p kuvaa, vaan esitys on diaesitys.

Omalla kokemuksen tyngällä / mutulla voin todeta, että ainakaan itse en ole alle kaksiytimisellä prosessorilla varustetulla koneella onnistunut katsomaan pätkimättä kuin osaa 720p-videoista, 1080p meni vanhalla 1.8ghz athlonilla jo kovin pätkiväksi. Sen jälkeen prossu vaihtui kolmiytimiseen ja ei enää mitään ongelmia minkään kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se omalla koneella ainakin pyörii ilman mitään ongelmia. 3,8GHz i7, 12GB rammia, 8 levyn raid, 4870X2. Kuvanlaatu selvästi parempaa raakana kuin youtubessa. En ole kauheasti tähän editointipuoleen vielä oikeen perehtynyt, kunhan nyt saa noita yksittäisiä pätkiä leikeltyä yms. Ensin olen muuttanut ne MPEG streamclipillä editoitavaan muotoon jota vobdub suostuu käsittelemään. Sillä sitten olen editoinut ne, pientä tasojen säätöä, de shakea, pientä kohinanpoistoa, ja pakkaus pienemmäksi.

Ei nämä stillikamerat vielä oikein hyvin sovi videokameran korvaajaksi, kun joutuu manuaalisesti tarkentamaan kohteen liikkuessa, asetusten muuttaminen näkyy selvästi terävänä muutoksena kuvassa, manuaalizoomia on vaikeahkoa liikuttaa tasaisesti ja kuvan tärinä on varsin ikävää katseltavaa, joten tripodi olisi lähes aina välttämätön tai joku tuki. Nämä nyt olen itse huomannut videoita kuvailtaessa. Kokeiluahan se on ollut, mutta miksi jäittäisiä kokeilematta kun sellainen ominaisuus löytyy kamerasta.

Ok, kiitos, täytyy itsekin kokeilla, tosin mun koneella ei taida olla riittävästi potkua tähän HD tuhuun. Sulla on aika kunnioitettava mylly. :thmbup:

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ostin vajaa vuosi sitten uuden (AGP- väyläisen) näytönohjaimen :  Ati Radeon HD 2600, 512 Mt,  heatpipe jäähdytyksellä. Ilman tuuletinta. ( Directx 10 kortti )

Kortissa pitäisi olla videokuvan rautapurku.  Tällä kortilla videotoisto jopa huononi selkeästi  :'(

Vanha näytönohjain oli ikivanha GeForce 4 Ti 4200 128 Mt. ( Directx 8 kortti). Sillä tuo 720p video oli nykimätöntä .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hello.

Itse olen kuvannut 5d mk2:lla jonkin verran myös videoa. Voin vakuuttaa et

jälki on todella hyvää. Pesee sata nolla kaikki kuluttajakaupassa olevat HD-kamerat. Nimenomaan

ero syntyy juuri terävyysalueen hallinnalla.

Kovin nopeasti liikkuvaa kohdetta en ala edes yrittämään. Johtuu kokemuksen puutteesta, mut tarkennus

ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Tosin, eihän leffakameroissakaan ole automaattitarkennusta;)

Uusimman firmiksen myötä voi käyttää ihan oikeasti manuaalisia säätöjä. Toisin kuin kuluttajaluokan

kameroissa jotka kehuvat käsisäädöillä.

Sit koneen softa ja rautapuolesta.

Mulla on käytössä pari vuotta vanha iMac 24" sekä vuoden vanha MBP. Kummallakin katselu sujuu täysin kivuttomasti.

Editoinnissa ei toki haittais tehokkaampi kone, mutta hommansa hoitavat nuokin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäli haluaa katsoa hyvälaatuisia videoita ilman, että pakkaus on niitä pilannut, kannattaa tutustua www.vimeo.com nimiseen sivustoon. Sieltä löytyy tukku mm. 5D mk II:lla kuvattuja pätkiä. Palveluun rekisteröityneet (ilmainen, kestää alle minuutin) voivat (mikäli julkaisija on niin tarjoaa - ja suurin osa tarjoaa) tallentaa koneelleen 720p version, jotkut tarjoavat jopa 1080p versioita.

Kannattaa ottaa myös huomioon, että Vistalla (tai Windows 7:lla) ei pysty katsomaan pakkaamattomia 5DmkII/7D- full hd materiaalia pätkimättä ja kyse ei ole soittimesta vaan Windowsista.

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu ehkä nettiyhteyden nopeudestakin? Niitähän voi ehkä myös latailla omalle koneelleen.

Maailmalla ovat kovasti innostuneet HDSLR-käsitteestä. Pienikokoinen eli fyysiseti moneen ulottuva, edullinen eli voi hankkia/vuokrata useampia jne. Tärkeimpänä ominaisuutena näkevät, että 1080-HD -kuvaa syntyy vallitsevassa valossa ilman, että mukana kulkee armeija punapäälamppuja ja kundeja niitä kantamassa. Toinen tärkeä näkökohta on ison kennon tuoma filminomainen pieni syväterävyysalue normaalilla stilleihinkin käytettävällä linssikalustolla.

Tähän mennessä tunnetuin Canonilla HD-videon pukannut kundi lienee Vincent Laforet. Hänen Nocturne-pätkänsä on kuvattu 1D Mark IV:llä:

PR

Tällaisissa tuotannoissa on aika lailla sama onko siinä kuvaa tallentamssa 1D  vai mikä kun valaistus, ohjaus, leikkaus, kuvan jälkityöt etc. lienee olleet huomattavan paljon suuremmat niin työmäärän kuin kaluston kustannustenkin suhteen.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ottaa myös huomioon, että Vistalla (tai Windows 7:lla) ei pysty katsomaan pakkaamattomia 5DmkII/7D- full hd materiaalia pätkimättä ja kyse ei ole soittimesta vaan Windowsista.

/Mikko

Vaikka miten yritän niin mä en saa noita videoita pätkimään. Siis niitä *.mov videoita suoraan kamerasta ulos. Yritin monella eri soittimella mutta ei vaan pätki ollenkaan ja monella eri videopätkällä jossa on pitkään tasaista liikettä, joissa sen pätkimisen olisi helposti huomannut. Käyttöjärjestelmänä 64bit Windows 7 Professional.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka miten yritän niin mä en saa noita videoita pätkimään. Siis niitä *.mov videoita suoraan kamerasta ulos. Yritin monella eri soittimella mutta ei vaan pätki ollenkaan ja monella eri videopätkällä jossa on pitkään tasaista liikettä, joissa sen pätkimisen olisi helposti huomannut. Käyttöjärjestelmänä 64bit Windows 7 Professional.

En minäkään usko, että pätkiminen johtuu uudemmista  Windows Vistasta ja seiskasta.  Varmasti toimivat. Ei kai niitä muuten kukaan ostaisi  ;)

Minun vanhan tietokoneen videokuvan pätkimisen syy löytyi.  :)  Catalyst Control Centerin: näytönohjaimen ytimen Activity näyttää 1%, kun katson 1080p kuvaa.

Prosessorin suoritinkäyttö on koko ajan 100 %.

Eli suoritin on vanha ja ei kerkeä laskemaan ja näytönohjain on huono. Ei pysty auttamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään