Tero Tuominen

Yksi kone, yksi päivä, tuhat hyppyä - Malmilla 11.9.

16 viestiä aiheessa

YKSI PÄIVÄ, YKSI KONE, TUHAT HYPPYÄ

Suomen Laskuvarjokerho on vuosittain tehnyt 12 000 - 15 000 hyppyä - niistä merkittävän osan kotikentällään Helsinki-Malmin lentoasemalla. Nyt kerholaiset ovat päättäneet, että 11. syyskuuta 2004 jää historiaan Suomen suurimman päivittäisen yhdestä koneesta tehdyn hyppymäärän ansiosta. Tavoitteena on ei enempää eikä vähempää kuin tuhat hyppyä. Yleensä kerhon Twin Otter -kone ottaa mukaansa kerralla 22-24 hyppääjää. Nyt lennetään 20 hyppääjän kuormalla, joten tarvitaan noin 50 lentoa.

Aikaa ennätyksentekoon on käytettävissä 12 tuntia aamuyhdeksästä alkaen. Hyppykorkeus on kilometri, johon kone nousee vain viidessä minuutissa. Tuhannen hypyn tavoite on siten helposti saavutettavissa varsinaisen lentoajan suhteen. Kriittisempää onkin maatoiminta: lastaukset, rullaukset ja tankkaukset. Luonnollisesti tempauksen onnistuminen edellyttää hyvää hyppysäätä koko päiväksi.

Perustavoitteena on saada lauantaina paikalle 100 laskuvarjourheilijaa, joista jokainen tekisi 10 hyppyä. Monelle näin suuri päivittäinen hyppymäärä ei ole mahdollista, joten väkeä tarvitaan enemmän. Apujoukkoja onkin kutsuttu maan muista laskuvarjokerhoista.

Ennätyspäivä tarjoaa paljon värikästä katsottavaa. Normaalia matalampi hyppykorkeus ja konekuormien nopea kierto pitävät huolen siitä, että taivaalla tapahtuu. Hyppääjien laskeutumisalue on tapahtuman aikana osittain normaalia lähempänä lentoasemarakennusta.

Suomen Laskuvarjokerho ry on perustettu 1960. Sen perustajajäsenet toivat laskuvarjourheiluharrastuksen maahamme. Kerho toimii Helsinki-Malmin ja Hangon lentokentillä. Lisäksi pidetään leirejä eri puolilla Suomea. Vuosittain tehdään noin 12 000 - 15 000 hyppyä. Käytössä on kaksimoottorinen, potrkuriturbiineilla varustettu de Havilland Twin Otter - Suomen suurin siviilihyppykone. Jäseniä SLK:ssa on noin 700. Kerho kouluttaa vuosittain noin 170 alkeisoppilasta. Tandemhyppyjä tehdään noin 250.

http://www.laskuvarjokerho.com/site/page.php

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelastusvälineen väärinkäyttöä..kele moinen harrastus >:(Anteeksi vaan mut mulla on vähä tiukka asenne joihinkin "harrastuksiin"

T:Pygmi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelastusvälineen väärinkäyttöä..kele moinen harrastus >:(Anteeksi vaan mut mulla on vähä tiukka asenne joihinkin "harrastuksiin"

Alunperin tämmöisiä haaveiltiin jo ennen kuin pelastautumiseen oli tarvetta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tuo on sitä lentämistä... muista: Jos veneessä istuminen on uimista, niin silloin se lentokoneessa istuminenkin on varmaan lentämistä ;)

ja jos vakavasti puhutaan, niin eihän se sen kummempaa ole kuin purjelento tai riippuliitokaan... siipi on vähän erilainen, mutta periaate on sama... lennon alkuvaihe on vain hieman vauhdikkaampi. Ylös mennään jollain apuneuvolla ja kun ollaan ylhäällä, niin siirrytään siihen liitovaiheeseen. No big deal... Eli harrastuksena ei tosiaan sen kummempi kuin mikään muukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

J*malauta, v***u ja p*rkele.

Osaa muuten ottaa päähän aivan jumalattomasti kun tällaisella foorumilla, jossa iso osa lukijakunnasta on nuoria, wanhat ja wiisaat tulevat harrastamaan asennekasvatustyötä tuollaisten "pelastusvälineen väärinkäyttäjiä"-kommenttien muodossa.

Jukka Linneo, milloin viimeksi kävit laskuvarjokerholla? Paljonko olet hypännyt? Minä haluaisin ihan oikeasti tietää mitä tarkoittaa "tiukka asenne" laskuvarjoharrastetta kohtaan ja miten sen perustelet. Niin, ja miksi se on pelastusvälineen väärinkäyttöä.

Mielestäni todella ärsyttävä ja typerä kannanotto sinulta.

Toivoo Harri, joka on purjelentäjä, moottoripurjelentäjä, ansiolentäjä, mittarilentäjä, hyppylentäjä ja laskuvarjokerhon johtokunnan jäsen. Ja onpa tullut laskuvarjollakin hypättyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jukka - Ilmailuliitostakin jopa on vastattu että laskuvarjo on vain pelastautumiseen hätätapauksissa - näin tosin kyselijälle vastattiin viimeksi 50-luvulla. Ehkä kannattaisi siis avata silmät ja katsoa mitä on maailmassa tapahtunut 60 vuoden aikana - mene vaikka käymään laskuvarjokerholla ja pyydä jotakuta esittelemään lajia, tekevät sen varmasti mielellään - sinulla kun on selvästi aivan väärä kuva yhdestä Suomen suosituimmasta ilmailulajista.

-Kari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

J*malauta, v***u ja p*rkele.

Osaa muuten ottaa päähän aivan jumalattomasti kun tällaisella foorumilla, jossa iso osa lukijakunnasta on nuoria, wanhat ja wiisaat tulevat harrastamaan asennekasvatustyötä tuollaisten "pelastusvälineen väärinkäyttäjiä"-kommenttien muodossa.

Toi on muuten ihan hyvä pointti - ja se on yleistä joka lajissa. Esim. purjelentokurssin oppilaat oppivat hyvin nopeasti että "väkisinlentäminen" ei ole niin jaloa kuin purjelento, ppl-oppilaat tietävät että ilmailulaitos on "pölhölä" ja ultrapilotit eivät osaa oikein hommiaan vaan lentävät vähän sinne sun tänne, varsinkin malmilla, varsinkin laskukierroksessa.. onhan näitä. Ja moottorilentäjät on kaikki elitistisiä ökyporvareita Espoosta..

Ihan hyvä olisi miettiä kyllä sitä mitä nuoremmille puhuu - innokas nuori kaveri kun on kuin sieni joka imee kaikki asenteet melko pureksimatta. Ei harrasteilmailua auta yhtään se että tulee kauheat asennelokerot eri lajeja kohtaan. Kyllä mä esim. olen tässä miettinyt josko mopukelpparin hankkisi kun se Hyvinkään Grobi on aika kiintoisan oloinen härveli - samoin ultria olisi joskus kiva testata. Ja ihan oikeasti olisi hyvä harrastaa yhteistyötä eri lajien välillä..

Eiköhän se ole niin, että jos se lentää, se on ilmailua. :)

Osa näistä jutuistahan toki täällä on enemmän tai vähemmän kieli poskella vitsinä väännetty mutta Harri puhuu kyllä ihan asiaa, kun tässä nyt on foorumi missä on vähän joka ilmailun alan edustajaa niin yritetään nyt vetää vähän enemmän yhtä köyttä :-)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tässä nyt niin vakavasta asiasta ole kyse, että kenenkään tarvitsee ruveta "ääntään korottamaan". Taas näitä asioita, joista kaikilla on omat mielipiteensä ja joista voisi kiistellä verisestikin, kun vähän aikaa toisia härnätään. Jos jatkossa on tarkoitus kaivaa mörökölliä esiin korvan kautta, sen voi tehdä privapuolella...

Ps. Onnea SLK:n yritykselle!

Mikko, joka tykkää hevosvoimista, mutta ei hevosista ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei kamoon nyt, ei tässä nyt mitään tappelua ole, ihan normaalia keskustelua :)

Eihän me edes puhuta simujen realistisuudesta nyt! ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei kamoon nyt, ei tässä nyt mitään tappelua ole, ihan normaalia keskustelua :)

No ei vielä. Mutta tätä menoa, jos vanhat merkit paikkansa pitää, se ei ole kaukana ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"No mut kun toi alotti" ;D

No mutta huumori sikseen. Asia on vakava ja seison kyllä edelleenkin täysin kannanottoni takana. Vaikka mä olen sentään suhteellisen nuori niin olen nähnyt tämänkaltaisen "asennekasvatustyön" tuloksia jo ihan tarpeeksi. Ei kiitos enempää.

Harrastakoon jokainen sitä minkä kokee mielekkääksi mutta ei kannata sulkea silmiään ympäröivältä maailmalta. Sieltä voi löytyä vaikka mitä mielenkiintoista. Ja muista ilmailulajeista voi olla paljon opittavaa itse kullekin.

Ja vaikka mielipiteen vapaus tälläkin foorumilla on kunniassaan niin aion silti jättää tietyt mielipiteeni kertomatta. ;D

/Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No,joo ei tästä sen enempää.Pahoittelut...

T:Jukka

PS:10 vuotta riitti mulle malmin touhuja enkä ole kaivannut takas..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harrastakoon jokainen sitä minkä kokee mielekkääksi mutta ei kannata sulkea silmiään ympäröivältä maailmalta. Sieltä voi löytyä vaikka mitä mielenkiintoista. Ja muista ilmailulajeista voi olla paljon opittavaa itse kullekin.

Aluksi ajattelin, että en kommentoi tätä, mutta mieleni tekee kuitenkin :P

Mun mielestä nykypäivänä ilmailu alkaa olemaan sen verran ahtaalla suunnasta ja toisesta, että kaikkien ilmailijoiden pitää pitää yhtä. Jos edes ilmailijat eivät keskenään osaa olla sovussa, niin miten sitten osataan olla sovussa muiden kanssa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvinkään Grobi on aika kiintoisan oloinen härveli - //Tuomas

On muuten etelä-Suomen hienoin kone :D pesthin justinhsa naapurikerhon, tämän Jukolan-Jussien kensa Räyskälästä tullesa mennen tullen, ainaki melekeen ;D

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään