Guest elavaarkisto

Tunnistustehtävä Elävässä arkistossa

19 viestiä aiheessa

Fokker D.XXI näyttäisi olevan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XXI

 

Mukava pätkä. :)

 

Suuret kiitokset! Fokkeriksi tunnisti kollegakin mutta halusin varmistaa teiltäkin. Täällähän näyttää olevan paljonkin keskustelua jutuistamme. Käyn ne läpi ja teen artikkeleihimme lisäyksiä, kun vain ehdin. Kiitokset niistäkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi varmaan muuttaa tuo valmistusmaa Saksa vaikka Hollanti nimiseksi, olis ehkä lähempänä totuutta. :thmbup:

 

Fokker tehtaat siirtyivät nimittäin 1919 Hollantiin Amsterdamiin koska Saksa ei rauhaehtojen mukaan saannut valmistaa lentokoneita.

Tehdas aloitti silloin nimellä NV.Nederlandse Vliegtuigfabriek.

Tämä vain selvennyksenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi varmaan muuttaa tuo valmistusmaa Saksa vaikka Hollanti nimiseksi, olis ehkä lähempänä totuutta. :thmbup:

 

Fokker tehtaat siirtyivät nimittäin 1919 Hollantiin Amsterdamiin koska Saksa ei rauhaehtojen mukaan saannut valmistaa lentokoneita.

Tehdas aloitti silloin nimellä NV.Nederlandse Vliegtuigfabriek.

Tämä vain selvennyksenä.

 

Kiitos tarkennuksesta, vaihdettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Petra!

 

Mahtaako tuo vuosi kuitenkaan olla 1935? Ensimmäiset ilmavoimien Fokker D.XXI:t luovutettiin Amsterdamissa vasta lokakuussa 1937 ja kohdassa 1:07 Fokkerin takana killistelee VL Viima II (VI-2) jossa on erikoinen Townend/NACA-rengas moottorin ympärillä. Sitä ei käytetty lentotoiminnassa. VI-2 valmistui samaten lokakuussa 1937 Tampereella. Viiman takana näyttäisi olevan Fokker C.X:n luuranko. Kuvat viittaisivat Messuhallin näyttelyyn vuonna 1938.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuohon tarkennuksena:

- Cajanderin III hallitus toimi 12. maaliskuuta 1937 – 1. joulukuuta 1939 ja sitä aiempi pesti oli II-hallituksessa vuonna 1924

- Kohdassa 1:09 näkyvä saksalaista suunnittelua oleva Grunau Baby II -liitokone OH-HIPY 5 valmistui Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen rakentamana elokuussa 1936

- kohdassa 1:21 näkyy tsekkiläisen Zlin XII -urheilukoneen avomallin (rekisteri OK-LZM) nokka.

 

Kaikki nämä viittaisivat, että kyseessä on SILI II eli Suomen Ilmapuolustusliiton Ilmailunäyttely toukokuussa 1938.

 

Minkäs takia muuten Cajander juttelee tuttavallisesti kohdassa 0:22 "tavallisen" chaufföörin kanssa? Kuski ei seiso kohteliaasti asennossa, vaan kaivelee jotakin povitaskustaan jutellessaan pääministerille! Mahtaisko hahmo koppalakissa olla kuitenkin ilmailumiehenäkin tunnettu kilpa-autoilija?

 

Uuden Suomen kuva-arkistossa oli kuvia tästä samaisesta näyttelystä ja täällä siitä keskustelua: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg937711.html#msg937711

 

Suora linkki arkistoon: http://www.uusisuomi.fi/artikkelit/ilmailua-malmilla-ja-messuhallissa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki nämä viittaisivat, että kyseessä on SILI II eli Suomen Ilmapuolustusliiton Ilmailunäyttely toukokuussa 1938.

 

Totta töriset - ihan lopussa näkyy myös vuoden 1938 SILIn pieni apupaviljonki Messuhallin (nykyinen Kisahalli) parkkipaikalla. Toukokuu 1938 on kyseessä, voisi olla arvovieraista päätellen avajaispäivältä 14.5. - Malmin kentän juhlalliset avajaiset olivatkin sitten seuraavana päivänä 15.5., niistäkin löytyy Elävän arkiston mykkäfilmiä osoitteesta http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F06237_1

 

<häpeämätön mainos>

(paljon lisää linkkejä Elävän arkiston vanhoihin Malmi-pätkiin osoitteessa http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/index.html)

</häpeämätön mainos>

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin siihen tulokseen, että tuo Fokker D.XXI on FR-81, joka luovutettiin jo 12.10.37 Amsterdamissa ilmavoimille, mutta luovutettiin vasta 31.8.38 LLv24:lle, jossa muuan kers. I.Juutilainen kippasi sen laskussa Uttiin ympäri jarrujen oltua lukossa. Kone tuhoutui 2.2.40 Ruokolahdella ilmataistelussa, jolloin tanskalainen vapaaehtoinen ltn F.Rasmussen sai surmansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Siivet nro:ssa 3/1972 on juttu ja parivalokuvaa sekä mitä tahoja tapahtumaan osallistui.

Jutun mukaan tuo Fokker D-XXI oli Hollannin (Fokker-tehtaan) osastolla. Suomen osastolla oli Viima II, Tuisku ja Fokker C-X

Muita kokonaisia lekoja: Ruotsi: Lisenssi Stieglitz ja Svenska Aeroplan P-1. Saksa: Arado Ar-95 ja Heinkel He-112. Latvia: VEF.  Tsekkoslovakia: ZLIN-XII ja Beta Minor BE-51

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minkäs takia muuten Cajander juttelee tuttavallisesti kohdassa 0:22 "tavallisen" chaufföörin kanssa? Kuski ei seiso kohteliaasti asennossa, vaan kaivelee jotakin povitaskustaan jutellessaan pääministerille! Mahtaisko hahmo koppalakissa olla kuitenkin ilmailumiehenäkin tunnettu kilpa-autoilija?

 

 

Tämä leike http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00448_1# vain vahvisti mielikuviani, että kyseessä oleva kuljettaja olisi S.P.J.Keinänen (näkyy filmin kohdassa 10:14 selvemmin). Kuunnelkaapa muuten tuon pätkän ääninauha. Vähän kuin selostaja olisi käyttänyt jotain psykoaktiivista ainetta, sen verran metkaa selostus on.

 

Eltsun eli Eläintarhan ajot http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4intarhanajot alkoivat vuonna 1932 ja kestivät vuoteen 1963. Luonnollisesti sotavuosina ajoja ei järjestetty ja sen lisäksi on yksi poikkeus eli vuosi 1938, josta toisaalla mainittiin, että ne jäivät pitämättä nimenomaan SILI II:n takia! Eipä ihme, jos SPJ on ollut paikalla.

 

Samaisessa pätkässä ajaa prätkää myös siviili-ilmailijana ja poliisina tunnettu entinen hävittäjälentäjä Olli Riekki, joka tuli kilvassaan kakkoseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo kuski on SPJ katselin vanhaa Moottorilehteä ja siellä olevasta runsaspixelisestä kuvasta AK lakki päässä, sama mies.

Mielestäni SPJ katselee kelloa eli sopivat ajasta ministerin kanssa.

Olin myös näkevinäni tuossa Eltsu jutussa Raine Simon isä Lampisen myös nimeltään muistini kätköihin jäänneen mekanikon jolla ikäpäivinä oli Kurvissa verstas, verstaan hyllyillä vanhoja BSA,Norton AJS ym osia suurin määrin, baskeri päässä ja puolipitkä verstastakki tuolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Siivet nro:ssa 3/1972 on juttu ja parivalokuvaa sekä mitä tahoja tapahtumaan osallistui.

Jutun mukaan tuo Fokker D-XXI oli Hollannin (Fokker-tehtaan) osastolla. Suomen osastolla oli Viima II, Tuisku ja Fokker C-X

Muita kokonaisia lekoja: Ruotsi: Lisenssi Stieglitz ja Svenska Aeroplan P-1. Saksa: Arado Ar-95 ja Heinkel He-112. Latvia: VEF.  Tsekkoslovakia: ZLIN-XII ja Beta Minor BE-51

Markku

 

Mielenkiintoista, että kyseisen jutun mukaan Suomi oli liittynyt juuri kansainväliseen näyttelyunioniin ja että SILI II on ensimmäinen kansainvälisesti virallinen näyttely Suomessa.

 

Osallistujamaita olivat: Suomi, Ruotsi, Saksa, Englanti, Ranska, Ruola, Latvia, Tsekkoslovakia ja Unkari (6 maata puuttuu). Lentoyhtiöistä Aero Oy (nyk. Finnair), AB Aerotransport (nyk. Ruotsin SAS), British Airways, Det Danske Luftfartselskap (nyk. Tanskan SAS), K.L.M., Sabena, Lufthansa ja LOT. Kuulostaa melko nykyaikaiselta...

 

Kiinnostus oli kuitenkin ulkomaisten esitteille asettajien puolelta niin suuri, että toistamiseen jouduttiin 3 vuotta aiemmin rakennetun "valtavan" Messuhallin yhteyteen rakentamaan näyttelytiloja ulkopuolelle. Näyttelyarkkitehtina toimi Aarne Ervi. Yleisilme teksteineen onkin melko suunnitellun funktionalistinen.

 

Koneita oli:

- OH-HIPY 5, Grunau Baby IIa - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Tölö"

- OH-HIPY 6, Komar - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Eira"

- OH-RAUMA 2, Grunau Baby IIb - Rauman Seudun Ilmapuolustusyhdistys "Galkke"

- F1, "Morane-Saulnier Parasol" eli Thulin typ D, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone, joka oli "koottu koneen F1 runsaista varaosista ja koneen F4 runsaista jäännöksistä"

- FK-  , VL Fokker C.X, Valtion lentokonetehtaan II- tai III-sarjasta FK-91 - 111

- VI-2,  VL Viima II - Ilmavoimat

- TU-163, VL Tuisku "Pilven Veikko" - Ilmavoimat

- FR-81,  Fokker D.XXI - Ilmavoimat

- P1, Sparmann S 1-A ”Sparmannjagaren” Kone näyttää kuvissa melko tuoreelta, eikä siinä ole tunnuksia, joten se voisi olla SE-AEY (s/n 3), 815 (s/n 11) tai 818 (s/n 12), jotka hyväksyttiin Ruotsin ilmavoimien käyttöön viimeisimpinä, helmikuussa 1938. Tuo siviilikone oli tosin jonkin verran lennetty. Näytteilleasettaja oli ilmeisesti SAAB, koska se osti koneen valmistaneen firman (Sparmanns Flygplanverkstad) lokakuussa 1937.

- Sk12,  Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz (Onkohan missään kuvaa tästä?) Konetta valmistivat Ruotsissa CVV (Centrala Verkstaden i Västerås) ja ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning). Todennäköisesti oli ASJAn valmistama kone, koska se rakensi keväällä 1938 valmiiksi 10 koneen sarjan.

- YL-ABO V.E.F. I-12 (2-paikkainen)

- OK-LZH, Zlin XII (s/n 220), Zlin. Kone rekisteröitiin Tsekkoslovakiassa 22.03.38

- OK-???, Beneš-Mráz Be.51 Beta Minor - veikkaan tunnusta OK-BEY, Beneš-Mráz -tehtaan oma kone ja rekisterin ensimmäinen kirjain saattaisi olla B.

 

Hallin yläkerrassa:

- D-ODGY, Arado Ar 95W - Arado Flugzeugewerke. Edelleen muuten ihmettelen miksi SIHL 3/2001 s.15 mainitsee, että esittelykone olisi ollut D-AHUS. Oliko niitä kaksi?

- D-IEFC, Heinkel He 112B-1 - Heinkel Flugzeugwerke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että kyseisen jutun mukaan Suomi oli liittynyt juuri kansainväliseen näyttelyunioniin ja että SILI II on ensimmäinen kansainvälisesti virallinen näyttely Suomessa.

Näyttely pidettiin 14-22.5.1938.

F1, "Morane-Saulnier Parasol" eli Thulin typ D, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone, joka oli "koottu koneen F1 runsaista varaosista ja koneen F4 runsaista jäännöksistä"

Runko oli F3:n. Ei siis F4:n, joka oli Albatros.

?,  Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz (Onkohan missään kuvaa tästä?)

SE-AGY.

OK-???, Beneš-Mráz Be.51 Beta Minor - veikkaan tunnusta OK-BEY, tehtaan oma kone ja rekisterin ensimmäinen kirjain saattaisi olla B.

Nimenomaan OK-BEY.

D-ODGY, Arado Ar 95W - Arado Flugzeugewerke. Edelleen muuten ihmettelen miksi SIHL 3/2001 s.15 mainitsee, että esittelykone olisi ollut D-AHUS. Oliko niitä kaksi?

Ei. D-Axxx oli useampimoottoristen koneiden rekisterisarja.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttely pidettiin 14-22.5.1938

 

Yllättävän hankala tätäkin tietoa on mistään löytää.

 

Runko oli F3:n. Ei siis F4:n, joka oli Albatros.

 

Lainasin tässä Suomen Siivet-lehden artikkelia, siksi lainausmerkeissä ja tietenkin tarkistamatta.

 

Ei. D-Axxx oli useampimoottoristen koneiden rekisterisarja.

 

 

P-AHUS. Olis tuonkin voinut tsekata ja päätyä samaan lopputulokseen. Hämmästyttävää, vaikuttaa siltä että Mannisen Penan artikkelissa olisi virhe! Tosin vielä hämmästyttävämpää oli, että pystyin sellaisen löytämään.

 

SIHL-artikkelia odotellen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- P1, Sparmann S 1-A ”Sparmannjagaren” Kone näyttää kuvissa melko tuoreelta, eikä siinä ole tunnuksia, joten se voisi olla SE-AEY (s/n 3), 815 (s/n 11) tai 818 (s/n 12), jotka hyväksyttiin Ruotsin ilmavoimien käyttöön viimeisimpinä, helmikuussa 1938. Tuo siviilikone oli tosin jonkin verran lennetty. Näytteilleasettaja oli ilmeisesti SAAB, koska se osti koneen valmistaneen firman (Sparmanns Flygplanverkstad) lokakuussa 1937.

- Sk12,  Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz (Onkohan missään kuvaa tästä?) Konetta valmistivat Ruotsissa CVV (Centrala Verkstaden i Västerås) ja ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning).

 

No niin, nettikamuni Fredric Lagerquist on mainiossa blogissaan http://lae.blogg.se/2009/january/sili.html heittänyt arvauksen, että Sparmann oli SE-AEY ja tuo Stigu on tosiaan ASJAn valmistama SE-AGY (myöhemmin Sk12 644), joka oli tullut tehtaasta ulos vain viikkoa ennen näyttelyä http://lae.blogg.se/2009/january/sili-1938-sk-12.html. Kuviakin on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VALTAVAN suuret kiitokset teille kaikille!! Arkistotietojemme mukaan filmi on vuodelta 1935, valmistajaa lukuunottamatta muita tietoja ei sitten olekaan. Päivitin juttuni tietojenne perusteella ja yritän saada korjauksen myös arkistotietokantaan (jotta edes vuosi vastedes menisi oikein). 

 

Kas tässä korjattu versio http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=22&t=842&a=8051

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Petra ja kiitokset hienoista pätkistä !

 

Olin virallisesti Ylen kirjoissa 1964-1993, epävirallisesti pitempään.  Faijani oli Eläintarhan urheilukentän ratamestari ja olin Eltsun ajoissa alusta lähtien kai kärryissä mutta muistan vasta jostain vuodesta 1937 tai 1938. Ainoa millä ylipäätään voi kehua, on vanhuus...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- OH-HIPY 5, Grunau Baby IIa - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Tölö"

- OH-HIPY 6, Komar - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Eira"

- OH-RAUMA 2, Grunau Baby IIb - Rauman Seudun Ilmapuolustusyhdistys "Galkke"

- FK-  , VL Fokker C.X, Valtion lentokonetehtaan II- tai III-sarjasta FK-91 - 111

- VI-2,  VL Viima II - Ilmavoimat

- TU-163, VL Tuisku "Pilven Veikko" - Ilmavoimat

Vantaan museon harrastepäiviltä ostettu otos tuosta Suomen osastosta. 

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään