Juhani Hämäläinen

Air Baltic laajentaa (ja supistaa...) toimintaa Suomessa

300 viestiä aiheessa

Uusimmassa BT:n inflight-läpykässä oli reittikartassa näkyvillä Jyväskylä tekstillä "From May"

 

Ton on pakko olla virhe, koska "from May" Baltic lentää Rovaniemeltä eikä muusta tosiaan ole ilmoitettu.

 

 

vedetäänkö tuo lappeenranta - kuusamo fokkerilla vai 737?  :)

Avauslento oli kyllä B737:lla kun olis muuten Riika-Lpr välin matkustajista osa jäänyt kentälle. Amadeuksen mukaan Lpr/Kuusamo olisi myös uutukaisen Dash 8 Q400:n ensimmäisiä reittikohteita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttua Air Balticin kasvusta:

http://www.anna.aero/2010/04/07/airbaltic-planning-100-routes-for-summer-season/

 

Kevätkesän uusia reittejä:

Date From To WF Aircraft

3 May Lappeenranta (LPP) Kuopio (KUO) 4 F50

3 May Riga (RIX) Rovaniemi (RVN) 4 F50/Q400

3 May Tampere (TMP) Rovaniemi (RVN) 4 F50

5 May Riga (RIX) Belgrade (BEG) 4 B737

11 May Tallinn (TLL) Oulu (OUL) 3 F50

17 May Vilnius (VNO) Oslo (OSL) 4 B737

1 June Riga (RIX) Amman (AMM) 2 B737

1 June Stockholm Arlanda (ARN) Oulu (OUL) 5 F50

1 June Tallinn (TLL) Stockholm Arlanda (ARN) 5 F50

2 June Riga (RIX) Beirut (BEY) 2 B737

2 June Riga (RIX) Madrid (MAD) 4 B737

4 June Riga (RIX) Visby (VBY) 3 F50

2 July Riga (RIX) Lulea (LLA) 4 Q400

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluisi varmaan Konekaupat-threadiin, mutta ATW Onlinen mukaan Air Baltic suunnittelee kalustonsa uudistamista joko Airbus A320- tai Boeing 737-sarjan koneilla. Ensimmaiset uudet koneet halutaan kayttoon jo taman vuoden kuluessa.

 

Sen sijaan yhtio ei halua kommentoida, koska ensimmaiset Q400-sarjan potkuriturbiinikoneet otetaan kayttoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluisi varmaan Konekaupat-threadiin, mutta ATW Onlinen mukaan Air Baltic suunnittelee kalustonsa uudistamista joko Airbus A320- tai Boeing 737-sarjan koneilla. Ensimmaiset uudet koneet halutaan kayttoon jo taman vuoden kuluessa.

 

Sen sijaan yhtio ei halua kommentoida, koska ensimmaiset Q400-sarjan potkuriturbiinikoneet otetaan kayttoon.

http://www.atwonline.com/news/story.html?storyID=20039

 

 

Air Balticin Tero Taskila ennustaa valtavaa lippualea kun/jos ihmiset eivät enää uskalla varata lentojaan paljon etukäteen:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32612&sort=false

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan yhtio ei halua kommentoida, koska ensimmaiset Q400-sarjan potkuriturbiinikoneet otetaan kayttoon.

 

Mun LPP-KUO 3.5 (eli ensimmäinen lento tuolla reitillä) on vaihtunut Fokkerista Dashiksi, toivotaan että pysyykin. Samoin HEL-RIX puolisentoista viikkoa myöhemmin on myös Dash.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Balticin Tero Taskila ennustaa valtavaa lippualea kun/jos ihmiset eivät enää uskalla varata lentojaan paljon etukäteen:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32612&sort=false

 

Hmm, mielenkiintoista että tuossa jutussa Taskilaan viitattiin vain tittelillä "Lentoliikenteen tutkija" eikä viitattu ollenkaan miehen varsinaiseen toimenkuvaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mielenkiintoista että tuossa jutussa Taskilaan viitattiin vain tittelillä "Lentoliikenteen tutkija" eikä viitattu ollenkaan miehen varsinaiseen toimenkuvaan.

 

Taskilaltahan pitäisi ilmestyä väitöskirjakin jossain vaiheessa ja sitä hän kirjoittaa nimenomaan lentoliikenteen tutkijan roolissa, luki jossain. Myös Matkamessuilla hän puhui matkatoimistojen henkilökunnalle tarkoitetussa tilaisuudessa tutkijan ominaisuudessa, mutta ei kai semmoista huhua ole liikkeellä, että hän olisi luopumassa kaupallisen johtajan tehtävästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airBaltic suunnittelee jo lentoja Helsinki-Kajaani tämän vuoden lopulle. Minulle merkittävä käännös, onpahan muitakin mistä valita tyyriin Finnairin sijalla. Tämä on tulevaisuuden halpalentoyhtiö  :thmbup:  :D!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airBaltic suunnittelee jo lentoja Helsinki-Kajaani tämän vuoden lopulle. Minulle merkittävä käännös, onpahan muitakin mistä valita tyyriin Finnairin sijalla. Tämä on tulevaisuuden halpalentoyhtiö  :thmbup:  :D!

 

Katselin tuossa Köpiksen lentoja Baltikilta, toisen lennon hinta oli 0€ ja toisen suunnan 7.5€. Polttoainemaksuineen ja veroineen se oli jotain 151 return hinta. Siihen vielä matkalaukut ym. niin mitä lie olisi tullut. Samalle päivälle Blue1 oli 178€ kaikkineen matkalaukkuinen ym. Lyhyempi lentoaika. Vaikka olisi ollut kiva lennellä enemmän, niin Blue tuli halvemmaksi. Finskillä olisi ollut 189€, mutta ajat mätti.

 

Eli ei aina tuo Baltikki mikään edullinen ole, varsinkaan näiden isoimpien kaupunkien välillä.

 

Eri asia oli, kun katsoin tuonne Ålesundiin lentoja, niin silloin Baltikki oli halvin selvästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa Köpiksen lentoja Baltikilta, toisen lennon hinta oli 0€ ja toisen suunnan 7.5€. Polttoainemaksuineen ja veroineen se oli jotain 151 return hinta. Siihen vielä matkalaukut ym. niin mitä lie olisi tullut. Samalle päivälle Blue1 oli 178€ kaikkineen matkalaukkuinen ym. Lyhyempi lentoaika. Vaikka olisi ollut kiva lennellä enemmän, niin Blue tuli halvemmaksi. Finskillä olisi ollut 189€, mutta ajat mätti.

 

Eli ei aina tuo Baltikki mikään edullinen ole, varsinkaan näiden isoimpien kaupunkien välillä.

 

Eri asia oli, kun katsoin tuonne Ålesundiin lentoja, niin silloin Baltikki oli halvin selvästi.

Ainahan ne sinne jotain veroja tunkee, ja ilmoittavat vasta sitten kun on maksun aika  >:(... Kyllä ne keksii vaikka mitä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan ne sinne jotain veroja tunkee, ja ilmoittavat vasta sitten kun on maksun aika  >:(... Kyllä ne keksii vaikka mitä  :thmbdn:

 

Itse asiassa veroja noista ei oikeastaan ole mikään - ainoa kyseeseen tuleva vero olisi nimittäin ALV jota taas ei kansainvälisistä lentolipuista makseta (kotimaan lipuista kylläkin). Britteihin lennettäessä APD:n voi kanssa lukea kategoriaan verot, koska se katoaa suoraan verokarhun pohjattomaan kirstuun. Pienehkö osa maksuista on matkustajamaksuja jotka menevät niille lentokentille joiden kautta reitti kulkee, mutta suurin osa on polttoainelisämaksua joka kilahtaa suoraan lentoyhtiön kassaan, eli on käytännössä osa lipun hintaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä,  "vero" lentolipuissa osana asiakkaalla maksatettavaa hintaa, on ihan täyttä ja silkkaa kusetusta pl. kotimaanlippujen ALV 8%. Muita veroja ei lentolipuissa ole.

 

Tietenkin ehkä helpompi nyhtää rahaa ja kusettaa asiakasta kun esitetään veroina mm. lentoyhtiöiden itsekeksimiä ja itsemäärittelemiä polttoainemaksuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines sentaan tajuaa ilmoittaa fuel surcharget "CARRIER SURCHARGES AND FEES". Naytti aika naurettavalta tuo MNL-SIN-CGK-SIN-MNL, hinta USD66, nama CARRIER SURCHARGES USD120.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikä ei oo enää ees katsonut Baltikkia enää mahdollisuutena. Ainoa on Ålesund, johon voisin mennä Baltikilla.

 

Alkoi harmittaa isolla veellä.

 

Jonkin sortin huijausta, sanon minä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenranta-Kuopio alkoi ja harkinnassa suora Lappeenranta-Tukholma:

 

Tuli eilen lennettyä tuo ensimmäinen lento Lappeenrannasta - koneena Blue Linen Fokker 100 kun Dashit eivät ilmeisesti vieläkään ole valmiita reiteille. Hauska lento matalalla Saimaan yllä, kesti alle puoli tuntia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään