Juhani Hämäläinen

Air Baltic laajentaa (ja supistaa...) toimintaa Suomessa

300 viestiä aiheessa

Aika moni on kyllä tainnut jo uskoa, jos yhtiön ilmoittamat matkustajamäärät toukokuulta pitävät paikkaansa.

 

Mikseivät pitäisi? Koko hommani pointti oli kieltämättä pieni provoaminen, mutta myös samalla keskustelun herättäminen. Olisi vaan mukavaa joskus kuulla Taskilan kommenttina esimerkiksi seuraavaa: "Pyrimme Suomen sisäisillä reiteillä tarjoamaan myös kesän lomamatkalaisille vaihtoehtoja sekä elämyksiä". Mutta ehkä se nykyään on niin, että hinta määrittää 90% ihmisten valinnoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi vaan mukavaa joskus kuulla Taskilan kommenttina esimerkiksi seuraavaa: "Pyrimme Suomen sisäisillä reiteillä tarjoamaan myös kesän lomamatkalaisille vaihtoehtoja sekä elämyksiä". Mutta ehkä se nykyään on niin, että hinta määrittää 90% ihmisten valinnoista?

 

Aikaisemmin lentäminen oli osa matkan elämyksestä, nykyisin se kuuluu luokkaan "halvalla ja nopeasti".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin lentäminen oli osa matkan elämyksestä, nykyisin se kuuluu luokkaan "halvalla ja nopeasti".

 

Finski oli ylivoimaisesti nopein ja huokein Oulusta Berliiniin ja takaisin. Toki Pitkään Riigassa viipyvä kone olisi ollut karvan huokeempi Helsingistä, mutta pysähdyksiä oli yksi enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikseivät pitäisi? Koko hommani pointti oli kieltämättä pieni provoaminen, mutta myös samalla keskustelun herättäminen. Olisi vaan mukavaa joskus kuulla Taskilan kommenttina esimerkiksi seuraavaa: "Pyrimme Suomen sisäisillä reiteillä tarjoamaan myös kesän lomamatkalaisille vaihtoehtoja sekä elämyksiä". Mutta ehkä se nykyään on niin, että hinta määrittää 90% ihmisten valinnoista?

Onhan niillä niitä elämyksiäkin  ;)

http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/4232/tama-on-maailman-romanttisin-ele-lennolla/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airBaltic aloittaa talvella lennot Kittilään

 

Kittilään yhtiö lentää talvella neljästi viikossa. Osa lennoista on välilaskuttomia lentoja Riiasta, kahdesti viikossa yhtiö lentää Kittilään Tampereen kautta.

Myös Rovaniemelle airBaltic alkaa lentää talvella suoraan Riiasta. Viikottaisten edestakaisten lentovuorojen määrä kasvaa viiteen, joista kaksi lennetään suoraan Riiasta, kolmesti viikossa Rovaniemelle on yhteys Tampereen kautta.

Kuusamoon airBaltic lentää talvella 2010 neljästi viikossa. Lennot tekevät välilaskun Lappeenrannassa.

Tähän asti neljästi viikossa Riian ja Vaasan väliä lennetty reitti muuttuu päivittäiseksi talvikaudella. Myös yhteys Vaasasta Uumajaan lennetään talvikaudesta alkaen päivittäin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopioidaanpa tähänkin ketjuun:

 

Air Baltic lisää lentojaan

 

Latvialainen lentoyhtiö Air Baltic kasvattaa tarjontaansa ensi talvena.

 

Yhtiö lisää uusia vuoroja Riiasta Kittilään, Rovaniemelle, Vaasaan ja Kuusamoon. Air Baltic avaa uudet reitit Oulun ja Tukholman sekä Tallinnan ja Tukholman välille.

 

Lisäksi yhtiö aloittaa liikenteen Riiasta useisiin uusiin kohteisiin Lähi-idässä, Euroopassa, Venäjällä ja Keski-Aasiassa. Uusia kohteita ovat Beirut, Amman, Arkangel, Ateena, Belgrad, Luulaja, Uumaja ja Madrid.

 

Nopeasti kasvanut yhtiö liikennöi Riiasta yli 70 kaupunkiin ja aikoo lisätä lentovuoroja useisiin kohteisiin.

 

STT

 

http://www.iltalehti.fi/talous/2010062311921887_ta.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Latvialainen lentoyhtiö Air Baltic kasvattaa tarjontaansa ensi talvena.

 

Air Baltic avaa uudet reitit Oulun ja Tukholman sekä Tallinnan ja Tukholman välille.

 

Lisäksi yhtiö aloittaa liikenteen Riiasta useisiin uusiin kohteisiin Lähi-idässä, Euroopassa, Venäjällä ja Keski-Aasiassa. Uusia kohteita ovat Beirut, Amman, Arkangel, Ateena, Belgrad, Luulaja, Uumaja ja Madrid.

 

Eikös noista iso osa ole jo aloitettu eli vanhaa tietoa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksikäs samasta aiheesta on kaksi jutua peräkkäin?

 

Noo lähinnä siksi, että tuosta ensimmäisestä uutisesta, kuin myös sen lähteestä, puuttui Oulu - Tukholma reitti; minusta se on tärkeä reitti, koska sillä Air Baltic nyt ainakin tunkee aika suoraan näiden 'liikemiesten lentoyhtiöiden' reviirille. Tosin sekin on kai jo aloitettu kesäkuun alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo lähinnä siksi, että tuosta ensimmäisestä uutisesta, kuin myös sen lähteestä, puuttui Oulu - Tukholma reitti; minusta se on tärkeä reitti, koska sillä Air Baltic nyt ainakin tunkee aika suoraan näiden 'liikemiesten lentoyhtiöiden' reviirille. Tosin sekin on kai jo aloitettu kesäkuun alussa.

 

1.6 oli ensimmäinen lento. Myöhästyi vielä pari tuntia kaiken päälle.

 

Blue1 myös ilmoittu avaavansa saman reitin uudelleen, milloinkahan tämä mahtaa tapahtua? Menee varmaan Golden Airin operoitavaksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Blue1 myös ilmoittu avaavansa saman reitin uudelleen, milloinkahan tämä mahtaa tapahtua? Menee varmaan Golden Airin operoitavaksi?

 

 

Ja mikä mahtaa olla aikataulu? Oululaisten kannalta varmaan iltavuoro olisi ihanteellinen, kun airBaltic:illa on vain (tosin vähän myöhäinen) aamuvuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikä mahtaa olla aikataulu? Oululaisten kannalta varmaan iltavuoro olisi ihanteellinen, kun airBaltic:illa on vain (tosin vähän myöhäinen) aamuvuoro.

Blue1:n Oulu-Tukholma lennot alkavat 1.11 ja reittiä operoidaan ruotsalaisen Golden Airin ATR-72:lla.

 

Aikataulut:

KF453

OUL-ARN

11:35-12:15

 

KF454

ARN-OUL

13:50-16:30

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n Oulu-Tukholma lennot alkavat 1.11 ja reittiä operoidaan ruotsalaisen Golden Airin ATR-72:lla.

 

Aikataulut:

KF453

OUL-ARN

11:35-12:15

 

KF454

ARN-OUL

13:50-16:30

 

Outo ratkaisu - kuvittelisi, että SAS:in etu on ennemminkin hyvät yhteydet Arlandan hubiin, kuin verinen kilpailu Tukholma - Oulu reitillä icon_rolleyes.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic ja Riian kenttä kiistelevät kovasti kenttämaksuista:

 

According to the airport, airBaltic ran up the debt of more than LVL 2.5 million by not paying for various airport services since end-2009.

 

According to Flick, the airport does not even deny that airBaltic  has to pay two times more per passenger than the Irish airline. At the same time, airBaltic transports four times more passengers to/from Riga than Ryanair

 

http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=29334

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Latvialainen lentoyhtiö AirBaltic lisää lentojaan Kuopiosta Latvian Riikaan

 

Näillä näkymin Tampereen kautta lennettävä reitti lopetetaan.

http://yle.fi/alueet/savo/2010/07/airbaltic_lisaa_lentoja_kuopiosta_riikaan_1845849.html?origin=rss

 

Suunnitelmissa on myös Aasia. Taskilan mukaan Riian uusi terminaali voisi haastaa Finnairin: sieltä lento Aasiaan olisi lyhyempi kuin Helsingistä.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/07/airbaltic_huolettaa_finnairia_1847054.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento Riikasta Aasiaan lyhyempi kuin Helsingistä?

 

Aika ns. selektiivinen täytyy olla jos tuollaista väittää. Helsingistä on lyhyempi matka mm. Bangkokiin, Pekingiin ja Tokioon. Intian kohteisiin matka on suurinpiirtein sama, Riika-Delhi-väli on 51 km lyhyempi kuin Helsingistä käsin, millä ei ole sen siunaaman merkitystä.

 

Todettu siis p-kapuheeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että suomeen tulisi muitakin palvelun tarjoajia kuin suuri ja mahtava sinivalkoinen dominaattori Finnair. Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että suomeen tulisi muitakin palvelun tarjoajia kuin suuri ja mahtava sinivalkoinen dominaattori Finnair. Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

Maailma ei toimi noin.

Kilpailu asettaa hinnat tietysti jollekin tasolle. Kun keskihinta laskee alle tuotantokulujen, tuotanto lakkaa ennemin tai myöhemmin. Tästä seuraa liikenteen lopettaminen kannattamattomalta reitiltä. Jos reitille edelleen jää operaattori, se voi kilpailun vähentyessä hinnoitella lennon liiketaloudellisesti järkevälle tasolle, jotta yrityksen toiminta voi ylipäätään jatkua. Ei millään yhtiöllä ole itsetarkoituksena tarjota halpoja lentoja, vaan tuottaa omistajilleen taloudellista hyötyä optimoimalla toimintansa.

 

Yksittäisen reitin kannattavuuteen vaikuttaa paitsi reitin suorat kulut myös odotettavissa olevat muut tuotot, esimerkiksi jatkolennolle osallistuminen. Lentolippujen hintataso yleisellä tasolla on jo liian alhainen, jotta alalla voitaisiin harjoittaa tervettä liiketoimintaa. Euroopassa useat yhtiöt saavat suoraan valtion rahoitusta kattamaan alininnoiteelun ja tuotantokustannuksien välisen kuilun.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

 

Tämä on ikuisuusmysteeri. Miksi Finnair pitää saada niin monen mielestä ahtaalle ja miksi Finnairin lippujen hintaa pitää saada alas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että suomeen tulisi muitakin palvelun tarjoajia kuin suuri ja mahtava sinivalkoinen dominaattori Finnair. Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

 

:D Toiset ne jaksaa...

Oletko Petri huomannut että Suomessa on toiminut jo parttiarallaa 10 vuotta kilpaileva Blue1, joka on jopa eri allianssissa, eli ei vahingossakaan ole mitään tekemistä Finnairin kanssa?

Puhumattakaan kaikista muista Suomeen operoivista yhtiöistä. Vai onko Finnair sopinut hinnoista kaikkien kanssa...? ::)

 

Asia on just niinku Jarmo kirjoittaa, jos olis jossain jotain mielettömiä markkinoita ja rahaa tyrkyllä niin sitä kilpailuakin olisi. Mutta kun yritykset yleensä yrittävät saada voittoa (oletko huomannut miten paljon "voittoa" se "dominaattori" on niillä hinnoillaan viime aikoina tehnyt...) ja Suomessa markkinat on melkeinpä olemattomat verrattuna esim Keski-Eurooppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että suomeen tulisi muitakin palvelun tarjoajia kuin suuri ja mahtava sinivalkoinen dominaattori Finnair. Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

 

Juuri näin!

 

Asiasta kahdeksanteen voisi vielä todeta että markkinoiden pieni koko ja asiakkaiden vähyys Suomessa ei ole sinällään yksittäisen asiakkaan vika eikä varsinkaan SYY hintakilpailun puutteeseen.

 

Jos mennään tietyn yhtiön tavalla eli yhtiö päättää toimitusjohtajan "suulla" että Suomalaiset maksavat nyt lipuistaan enemmän niin mennään kyllä puihin jo nousuvaiheessa.(Maksavathan ne TOKI jos eivät älyä lentää jollain toisella (kilpailevalla) yhtiöllä  ;D )

 

Liiketoimintaa (niin kuin SE läntisessä maailmassa tunnetaan) ei yksinkertaisesti ole olemassakaan ilman hintakilpailua.

 

Jos yhtiö ei pysty toimimaan asiakkaiden vähyyden vuoksi  markkinatalouden sääntöjen mukaan niin silloin sellainen yhtiö kuolee jossain vaiheessa pois.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vaan että suomeen tulisi muitakin palvelun tarjoajia kuin suuri ja mahtava sinivalkoinen dominaattori Finnair. Rajua kilpailua vaan ja Finnair ahtaalle niin lippujen hinnatki laskis tällä "mahtavalla" yhtiöllä.

 

Tulee vaan väkisinkin mieleen, että mistähän mahtaa olla pois, kun pistetään asiat ahtaalle ja mahdollisimman halvalla yritetään pitäät koneet ilmassa. Turvallisuudestako ja koneiden kunnosta....... vai mistä ? ???

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asiasta kahdeksanteen voisi vielä todeta että markkinoiden pieni koko ja asiakkaiden vähyys Suomessa ei ole sinällään yksittäisen asiakkaan vika eikä varsinkaan SYY hintakilpailun puutteeseen.

 

Ei se olekaan asiakkaiden vika tai syy, ei kyllä firmojenkaan...

Hintakilpailua on aina kotimaan liikenteessä, junat ja kumipyörät.

 

Jos liput omakustannushinnalla eivät ole kilpailukykyisiä, ei niitä kauaa tappiolla tarjoa kukaan. Oli syy kenen tahansa. Markkinataloudessa yhtiöillä ei pitäisi olla mitään velvollisuutta tarjota tappiolla tuotteita ja/tai palveluitaan.

Se on eri asia pystyisikö siihen omakustannushintaan vaikuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään