Juhani Hämäläinen

Air Baltic laajentaa (ja supistaa...) toimintaa Suomessa

300 viestiä aiheessa

Ei se olekaan asiakkaiden vika tai syy, ei kyllä firmojenkaan...

Hintakilpailua on aina kotimaan liikenteessä, junat ja kumipyörät.

 

Jos liput omakustannushinnalla eivät ole kilpailukykyisiä, ei niitä kauaa tappiolla tarjoa kukaan. Oli syy kenen tahansa. Markkinataloudessa yhtiöillä ei pitäisi olla mitään velvollisuutta tarjota tappiolla tuotteita ja/tai palveluitaan.

Se on eri asia pystyisikö siihen omakustannushintaan vaikuttaa...

 

Nyt päästiinkin itse asiaan!

 

Olisiko se sitten näin että suomalainen yhtiö haluaa kuljettaa ulkomaalaisia turisteja maailmalle tarjoushintaan via Helsinki ja että ulkomaalaiset yhtiöt haluavat kuljettaa  suomalaisia maailmalle tarjoushintaan via Tampere&Riika&Kööpenhamina&Amsterdam&Frankku&Mynchen?

 

Kuitenkaan ketään muuta kun Pelle Miljoonaa ei varsinaisesti kiinnostaisi kuljettaa suomalaisia Suomessa? 

 

On se ihmeellistä kuinka epäisänmaallisia lentoyhtiöitä voi joissain maissa olla.  :thmbup:

 

Kenen lompakosta se on pois että suomalaisia suorastaan "ohjataan" kulkemaan ulkomaalaisten lentsikkayhtiöiden kyydissä??

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenen lompakosta se on pois että suomalaisia suorastaan "ohjataan" kulkemaan ulkomaalaisten lentsikkayhtiöiden kyydissä??

 

Ainaki mun lompakosta huomattavasti vähemmän jos ja kun käytän ei kotimaista halvenpaa. Sitäpaitsi ketään ei ohjata kyllä ihmiset ihan itse päättää.

 

EDIT: Lainaus kuntoon. Käyttäkää lainaustoimintoa, kun lainaatte kanssakirjoittelijan tekstiä /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ulkomaalaiset yhtiöt haluavat kuljettaa  suomalaisia maailmalle tarjoushintaan via Tampere&Riika&Kööpenhamina&Amsterdam&Frankku&Mynchen?

 

Juuri näin syöttöliikenteen hinnoittelu menee, niin kuin yllä kannattavuuden yhteydessä kirjoitin. Riikasta ei saada konetta täyteen pelkillä omilla kotimarkkina-asiakkailla, joten pitää järjestää syöttöliikennettä, jotta keski euroopan yhteys kannattaisi. Tässäkin tuottojen (=valtion tuet sekä lipputulot) sekä kustannusten täytyy olla balanssissa. Pelkkä nollatulos ei riitä takaamaan tulevaisuudessa tarvittavia investointeja.

 

Tuota kustannuspuolta pyritään osaltaan myös pienentämään syöttöliikenteellä. Jos koneiden jatkuva käyttöaste jää pieneksi, nousee suhteelliset korkomenot suuriksi. Silloin kannattaa tappioiden pienentämiseksi lentää joitakin reittejä hieman pinemmilläkin marginaaleilla, jotta kokonaiskannattavuus ei heikkenisi.

 

Markkinoilla on parhaillaan käynnissä testivaihe missä mitataan millä reiteillä kannattaa toimia ja mitkä lakkautetaan. Lakkautusuhan alla oleville lentokentille ei tuo pelastusta että jo muutenkin ohuet markkinat pilkotaan entistä penemmiksi.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

""""Kenen lompakosta se on pois että suomalaisia suorastaan "ohjataan" kulkemaan ulkomaalaisten lentsikkayhtiöiden kyydissä??""""

 

 

Ainaki mun lompakosta huomattavasti vähemmän jos ja kun käytän ei kotimaista halvenpaa. Sitäpaitsi ketään ei ohjata kyllä ihmiset ihan itse päättää.

 

Niin ohjataanko vai ei? Kesäkuun alussa Finnairin johto antoi tiedoksi julkisuuteen:

 

                Finnairin uusi kapteeni tiukkana: Hyvästi, halvat lennot!

 

Todellakin onko tuohon Kauppalehden uutisen otsikkoon jokin salattu viesti tai Jippo piilotettuna.

Samaan aikaan (silloin ja NYT) kilpailijat myyvät lentoja hintaan kun hintaan, kohteeseen kun kohteeseen.

Onko se ohjausta kertoa että me ollaan kalliita vai eikö ole??

 

Itse luen tuon lauseen seuraavasti: Älä osta meiltä jos haluat lentää halvalla!  :laugh:

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ohjataanko vai ei? Kesäkuun alussa Finnairin johto antoi tiedoksi julkisuuteen:

 

                Finnairin uusi kapteeni tiukkana: Hyvästi, halvat lennot!

 

Todellakin onko tuohon Kauppalehden uutisen otsikkoon jokin salattu viesti tai Jippo piilotettuna.

Samaan aikaan (silloin ja NYT) kilpailijat myyvät lentoja hintaan kun hintaan, kohteeseen kun kohteeseen.

Onko se ohjausta kertoa että me ollaan kalliita vai eikö ole??

 

Itse luen tuon lauseen seuraavasti: Älä osta meiltä jos haluat lentää halvalla!  :laugh:

 

   8)

 

Niin siltiu finski on huokein esimerkiksi Oulusta Berliiniin jos ajalle lasketaan yhtään hintaan...Riigassa pysähtyminen vie aikaa paljon..muutaman kympin ero ei silloin meinaa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siltiu finski on huokein esimerkiksi Oulusta Berliiniin jos ajalle lasketaan yhtään hintaan...Riigassa pysähtyminen vie aikaa paljon..muutaman kympin ero ei silloin meinaa mitään.

 

Tästä tulikin mieleen, että oli matkustusväline juna, bussi tai lentokone, niin koskahan nämä palvelutarjoajat ymmärtävän sen, että matkustajan ajankäyttöä tehostaisi huomattavasti se, että voisi olla koko ajan (=tauotta) netti- ja puhelinyhteyden päässä? Omalle ajalle on vaikea laskea hintaa ellei ole yrittäjä, joka myy aikaansa (konsultti tms.), mutta yrityksen on helppo laskea matkustamisen kustannukset.

 

Lentokoneessa on vielä nykyään omat hankaluutensa netti ja gsm -yhteyksien kanssa, mutta luulisi juniin ja busseihin saavan jo kunnon viestiyhteydet. Ei tartte mennä Tamperetta pohjoisemmaksi, niin alkaa liikkuvan työn tekeminen vaikeutua huonojen yhteyksien takia.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajankäytöstä tuli mieleen, onko sillä ekonominplantulla tosiaan niin kiivas pisnestahti että jatkuvasti pitää olla johdon päässä, ylä tai ala.Uskoisin että liiketoiminta pärjäilee hiukka rauhallisemminkin, voidaanhan sitä istuskella seminaareissa päivätolkulla ja jopa johtajan pyynnöstä sulkea ne puhekoneetkin, mites silloin maailmaa ohjataan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajankäytöstä tuli mieleen, onko sillä ekonominplantulla tosiaan niin kiivas pisnestahti että jatkuvasti pitää olla johdon päässä, ylä tai ala.Uskoisin että liiketoiminta pärjäilee hiukka rauhallisemminkin, voidaanhan sitä istuskella seminaareissa päivätolkulla ja jopa johtajan pyynnöstä sulkea ne puhekoneetkin, mites silloin maailmaa ohjataan?

 

En tiedä ekonomeista ja seminaareista, mutta meillä atk -konsulteilla on sen verran kova työtahti, että jos ei pysty matkustaessa tekemään töitä, niin "rästiin" jääneet hommat pitäisi hoitaa illalla. Näillä palvelusvuosilla ja perheellisenä noita ilta- ja viikonloppu hommia ei oikein jaksa tehdä, joten sitten alkaa "priorisointi" ts. arvotaan työt jotka jätetään tekemättä.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin mieleen, että oli matkustusväline juna, bussi tai lentokone, niin koskahan nämä palvelutarjoajat ymmärtävän sen, että matkustajan ajankäyttöä tehostaisi huomattavasti se, että voisi olla koko ajan (=tauotta) netti- ja puhelinyhteyden päässä?

 

Kyllä sen ainakin yksi palveluntarjoaja on ymmärtänyt, Pendolinoista löytyy jo maksuton wlan: http://www.vr.fi/fin/palvelut/palvelut_junissa/vr-junaverkko.shtml

 

Langaton yhteys laajenee vaiheittain myös InterCity-juniin. Laitteistojen asennukset valmistuvat vuoden 2011 loppuun mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä ekonomeista ja seminaareista, mutta meillä atk -konsulteilla on sen verran kova työtahti, että jos ei pysty matkustaessa tekemään töitä, niin "rästiin" jääneet hommat pitäisi hoitaa illalla. Näillä palvelusvuosilla ja perheellisenä noita ilta- ja viikonloppu hommia ei oikein jaksa tehdä, joten sitten alkaa "priorisointi" ts. arvotaan työt jotka jätetään tekemättä.

 

Mika

 

Oiskohan se myös hieman ammatinvalintakysymys jos joutuu niin paljon matkustamaan että jää töitä rästiin. Kannattaisko harkita ehkä alan vaihtoa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä ekonomeista ja seminaareista, mutta meillä atk -konsulteilla on sen verran kova työtahti, että jos ei pysty matkustaessa tekemään töitä, niin "rästiin" jääneet hommat pitäisi hoitaa illalla. Näillä palvelusvuosilla ja perheellisenä noita ilta- ja viikonloppu hommia ei oikein jaksa tehdä, joten sitten alkaa "priorisointi" ts. arvotaan työt jotka jätetään tekemättä.

 

Mika

 

Joo siis konsultti sitten ymmärrän. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan se myös hieman ammatinvalintakysymys jos joutuu niin paljon matkustamaan että jää töitä rästiin. Kannattaisko harkita ehkä alan vaihtoa.  ;)

 

Ei työt jää rästiin, ne jää ihan selkeästi tekemättä. Harkitsen alanvaihtoa joka ikinen sunnuntai siinä iltauutisten aikoihin.

 

:)

 

Tuo Pendolino on ihan hyvä juttu, mutta se ei oikein ole toiminut Tampereelta pohjoiseen. Tosin ei siellä aina GSM -verkkokaan toimi (puhe/tekstiviesti). Aikoja parempi odotellessa. Lopetan tämän OT:n ennen yleisön pyyntöä. 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Pendolino on ihan hyvä juttu, mutta se ei oikein ole toiminut Tampereelta pohjoiseen. Tosin ei siellä aina GSM -verkkokaan toimi (puhe/tekstiviesti). Aikoja parempi odotellessa. Lopetan tämän OT:n ennen yleisön pyyntöä. 

Ainakin Elisan 900MHz 3G on laajentunut aika hyvin viimeaikoina, Tampereelta Ouluun mennessä ei bitti enää katkea kertaakaan ja vain muutaman kerran tipahtaa 3G:ltä EDGEeen tai GPRS:ään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Elisan 900MHz 3G on laajentunut aika hyvin viimeaikoina, Tampereelta Ouluun mennessä ei bitti enää katkea kertaakaan ja vain muutaman kerran tipahtaa 3G:ltä EDGEeen tai GPRS:ään.

 

Jos puhelin vaan toimii tuossa taajuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Air Baltic kosiskelee Finncomia ja yhteistyö ellei jopa yhdistyminen vaikuttaa molempia kiinostavan, niin voisikohan olla niin että Air Baltic on päätymässä Ouluun uutena hubinaan? Air Baltichan on julkisesti kertonut joko Ouluun tai Tampereelle sijoittuvasta uudesta hubista. Sopivasti lehdet kertoivat Finncomin panostavan jatkossa voimakkaasti Ouluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Air Baltic kosiskelee Finncomia ja yhteistyö ellei jopa yhdistyminen vaikuttaa molempia kiinostavan, niin voisikohan olla niin että Air Baltic on päätymässä Ouluun uutena hubinaan? Air Baltichan on julkisesti kertonut joko Ouluun tai Tampereelle sijoittuvasta uudesta hubista. Sopivasti lehdet kertoivat Finncomin panostavan jatkossa voimakkaasti Ouluun.

Enemmänkin veikkaisin tuon yhteistyön Finnairin kanssa loppumisen olevan tämän takana, lähdetään kilpailemaan matkustajista kaupungeista, joilta on ehdottomasti järkevämpää mennään Helsinkiin lentäen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latvian kansallinen lentoyhtiö AirBaltic on viime aikoina näyttävästi rummuttanut laajentumistaan Suomeen. Kotimaassaan yhtiö kuitenkin kamppailee maksamattomien velkojen kanssa, kertoo uutistoimisto BNS.

 

Ja kun tuon artikkelin lukee loppuun, niin sieltä paljastuu syykin maksamattomiin laskuihin:

 

...samaan aikaan AirBaltic puolestaan on nostanut kanteen Riian kenttää vastaan: yhtiö vaatii lentokentältä kuutta miljoonaa latia.

AirBalticin mukaan eri lentoyhtiöt ovat joutuneet keskenään eriarvoiseen asemaan maksaessaan tariffeja. Yhtiön mukaan se on maksanut korotettuja hintoja, kun esimerkiksi Ryanair on vielä saanut operoida "vanhan hinnaston mukaan".

 

Eli jos AirBalticin vaade menisi läpi tuomioistuimessa, lentokenttä joutuisi maksamaan lentoyhtiölle noin kolme miljoonaa latia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi myönsi Latvialle lainaa 324 miljoonaa euroa. Latvia käytti rahoista 50 miljoonaa Air Balticin tukemiseen. Saadaan Suomeen kilpailua tällä alalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi myönsi Latvialle lainaa 324 miljoonaa euroa. Latvia käytti rahoista 50 miljoonaa Air Balticin tukemiseen. Saadaan Suomeen kilpailua tällä alalla.

 

 

Ihan oikeassa olet,myös minusta tuntuu,että Air Baltic pelaa pahe peli, Finnair/Suomeen vastaa!

Miten Air Baltic sanoisi jos tillanne olisi just toisin päin?Että Air Balticin vastaa jne?

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi myönsi Latvialle lainaa 324 miljoonaa euroa. Latvia käytti rahoista 50 miljoonaa Air Balticin tukemiseen. Saadaan Suomeen kilpailua tällä alalla.

 

Sinäpäs tarkkaan tiedät, miten Latvia kohdisti juuri Suomen antaman lainaerän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väliin pientä supistusta  ;)

Etelä-Saimaa kirjoittaa näin,

Air Baltic lopettaa Tallinnan lennot Lappeenrannasta

2.9.2010 10:43

 

 

Lentoyhtiö Air Baltic lopettaa suorat reittilennot Lappeenrannan ja Tallinnan välillä. Yhtiö on lentänyt reittiä kahdesti viikossa perjantaisin ja lauantaisin.

 

— Reitillä on ollut kesällä ihan riittävä matkustusmäärä, mutta matkustus hiljenee aina talvikaudeksi. Reitti loppuu lokakuussa. Reittiä pohditaan uudestaan ensi kesälle, kunhan asia tulee ajankohtaiseksi, kertoo kaupallinen johtaja Tero Taskila.

 

Reitin lopetuksella Air Baltic paikkaa myös lentokoneitten tarvetta kotikentällään Riiassa.

 

— Peruuttamalla ”rönsyreittejä”, jossa toinen pää ei ole Riika, varmistamme riittävän kapasiteetin (koneet) Riiassa siltä varalta, että tilaamamme uudet koneet toimitetaan meille myöhässä.

 

Air Baltic on tilannut kahdeksan Bombardier-konetta kanadalaiselta valmistajalta. Yhtiölle on toimitettu kolme konetta, mutta jokaisen koneen toimitus on edelleen kolme kuukautta aikataulusta myöhässä.

 

http://www.esaimaa.fi/Online/2010/09/02/Air+Baltic+lopettaa+Tallinnan+lennot+Lappeenrannasta/201019619677/4

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikös Raija Balttiarallaan matkustajat Lappeenrannasta ?

 

Luulisi että Lappeenrannasta riittäisi matkaajia, kohderyhmä on paljon lähempänä kuin esim. Helsinki-Vantaa jossa jo myös melkein joka toisen auton rekisterikilven oikeassa alakulmassa lukee "rus".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikös Raija Balttiarallaan matkustajat Lappeenrannasta ?

Luulisi että Lappeenrannasta riittäisi matkaajia, kohderyhmä on paljon lähempänä kuin esim. Helsinki-Vantaa jossa jo myös melkein joka toisen auton rekisterikilven oikeassa alakulmassa lukee "rus".

 

Tuossahan puhutaan vain siitä Tallinnan lennosta, jäähän Lappeenrantaan vielä päivittäinen (?) suora lento Riikaan joka jatkaa vuoropäivinä Kuopioon tai Kuusamoon.

 

Helsingin vuorojakin karsitaan talvikaudella seitsemästä viiteen päivittäiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö viimeaikaisten uutisten perusteella ketjun nimeksi vaihtaa "Air Baltic lopettelee toimintaa Suomessa"

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään