Juhani Hämäläinen

Air Baltic laajentaa (ja supistaa...) toimintaa Suomessa

300 viestiä aiheessa

Ilmailutoimittajat ry:n vieraillessa Air Balticilla toukokuussa meille kerrottiin, että kaikki Fokker 50:t poistuvat liikenteestä talviaikataulukauteen siirryttäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailutoimittajat ry:n vieraillessa Air Balticilla toukokuussa meille kerrottiin, että kaikki Fokker 50:t poistuvat liikenteestä talviaikataulukauteen siirryttäessä.

YL-BAS ja YL-BAT ovat ainakin vielä liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic lisää tammikuun alusta edestakaisia viikkoyhteyksiä Lappeenrannasta Riikaan nykyisestä kolmesta neljään ja kolmesta kuuteen kesäkaudella.

 

Huomasin tuossa että kesäkaudella näkyy olevan taas Helsingin ja Riian välillä seitsemän lentoa päivässä. 6 x Dash ja tuttuun tapaan se kahdeksan kone on 737. Kun Taskilan Suomen valloitus ei onnistunut niin hyvä nähdä että BT vielä jaksaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantai-illan HEL-RIX olikin yllätyksekseni YL-BAA sen oletetun Dashin sijaan. Eipä siinä mitään, täytyy lypsää noita niin kauan kun vielä ilmassa pysyvät.

 

Mielenkiintoista oli se, että viereisellä standillä Vantaalla oli Wizzin A320 joka oli ilmeisesti divertannut TRP-RIX. Riiassa oli kyllä kovanpuoleiset tuulet, joten lieneekö noista johtunut sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan tämä Oulun Hub hypetys maksoi Oululaisille? Muistan että tälläkin palstalla siitä joskus keskusteltiin.

Varmaan lähinnä mahdollisten markkinointitukien verran.

 

Lentoaseman laajennuksen perusteluissa varmaan jotkut tahtot käyttivät tuota potentiaalista hubia, mutta näin jälkikäteen katsoen kuitenkin tuo tuli varsin tarpeeseen ilman Air Balticiakin kun katsoo toteutuneita matkustajamääriä. Jos olisi Air Balticin hubikuviot toteutuneet niin olisi melkein saanu rakentaa toisen mokoman samantein perään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ei.

 

Lentoasemaa pyörittävä yhtiöhän harjoittaa liiketoimintaa, joten kyllä se epäilemättä siirtää aiheutuneen kustannuksen omiin hintoihinsa.  Oulussa kun ei kilpailevaa lentokentää ole, niin hinta pompsahtaa suurella todennäköidyydellä Ouluun liikennettään jatkavien yhtiöiden laskeutumis- ja matkustajamaksuihin.  Ja tätä kautta asiakkaiden maksettavaksi.  Ei ole ilmaisia lounaita.

 

Maksumies on se kuuluisa "joku muu".  Eniten ihmetyttää, että eikö keneltäkään löytynyt ymmärrystä siihen, että näin tulee lähes satavarmasti käymään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ei.

 

Lentoasemaa pyörittävä yhtiöhän harjoittaa liiketoimintaa, joten kyllä se epäilemättä siirtää aiheutuneen kustannuksen omiin hintoihinsa.  Oulussa kun ei kilpailevaa lentokentää ole, niin hinta pompsahtaa suurella todennäköidyydellä Ouluun liikennettään jatkavien yhtiöiden laskeutumis- ja matkustajamaksuihin.  Ja tätä kautta asiakkaiden maksettavaksi.  Ei ole ilmaisia lounaita.

 

Maksumies on se kuuluisa "joku muu".  Eniten ihmetyttää, että eikö keneltäkään löytynyt ymmärrystä siihen, että näin tulee lähes satavarmasti käymään?

Air Baltic on ollut 2 operaatiota per päivä tähän asti. Kaikki muut on paljon isompi osa, miten näet että tuo on millään tapaa merkittävä muutos Finavian perimiin maksuihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic on ollut 2 operaatiota per päivä tähän asti. Kaikki muut on paljon isompi osa, miten näet että tuo on millään tapaa merkittävä muutos Finavian perimiin maksuihin?

 

Eikös Baltic ole lopettanut Oulun lentonsa jo aikoja sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Baltic ole lopettanut Oulun lentonsa jo aikoja sitten?

Syksyllä joo, mutta lähinnä tässä ajattelin tilannetta että lennot jatkuisi vs. ei jatku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic on ollut 2 operaatiota per päivä tähän asti. Kaikki muut on paljon isompi osa, miten näet että tuo on millään tapaa merkittävä muutos Finavian perimiin maksuihin?

 

Ehkäpä asiaa pitäisi tarkastella niin, että mikä oli alkusysäsys tälle Oulun terminaalin laajentamiselle?  Senhetkiset matkustajamäärät, vai tulevat?  Nähdäkseni nämä eri halpalentoyhtiöiden maailmanvalloitussuunnitelmat ja erityisesti Air Balticin hub-hanke vaikuttivat merkittävästi tähän investointiin.

 

Olisiko kentälle jo operoiville yhtiöille riittänyt senhetkinen palvelutaso (=kustannustaso)?  Investoinnit on nyt tehty ja fakta on se, että ne pitää jollakin aikavälillä kuolettaa.  Selvää on myös se, että Air Baltic ei ole niitä pian enää kuolettamassa.  Eli kuka tämän investoinnin nyt näinollen maksaa?  Mr. Goodwill? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä asiaa pitäisi tarkastella niin, että mikä oli alkusysäsys tälle Oulun terminaalin laajentamiselle?

Rakentamisen alkuaikojen uutisia lueskelin ja jokaisesta käy ilmi, että vanhat tilat olivat aivan liian ahtaat.

 

Pariin otteeseen tuli käytyä Oulussa ennen laajennusta ja kyllä siellä porttialueella melkoisen ahdasta oli, kun samaan aikaan oli lomalento, kaksi Helsingin vuoroa ja siihen aikaan vielä Wingon lento Tampereelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähdäkseni nämä eri halpalentoyhtiöiden maailmanvalloitussuunnitelmat ja erityisesti Air Balticin hub-hanke vaikuttivat merkittävästi tähän investointiin.

Lopulta aika vähän. Oulun kenttä oli jo tukossa ennen Air Balticin hubisuunnitelmia. Norwegianin jälkeen se on niin tukossa ettei sinne vanhan osion airsidelle yksinkertaisesti fyysisesti enää mahtunut ihmiset ajoittain. Nykyisiin liikennemääriin nykyinen(uusi) terminaali on varsin sopiva ja varaa lievälle kasvulle myös on.

 

Olisiko kentälle jo operoiville yhtiöille riittänyt senhetkinen palvelutaso (=kustannustaso)?  Investoinnit on nyt tehty ja fakta on se, että ne pitää jollakin aikavälillä kuolettaa.  Eli kuka tämän investoinnin nyt näinollen maksaa?

Investoinnin maksoi Finavia, Oulun kaupunki ja valtio pitkälti. Oulun lentoasema on ollut myöskin vuosia kannattava ja nykyään varmaan vielä enemmän kun matkustajamäärät ovat kasvaneet. Ei varmasti ole mikään ongelma tuon investoinnin maksaminen nykyisen liikenteen tuotoilla. Nykyään kuitenkin liikennemäärät ovat  kasvaneet noin 50% siitä ajasta kun tuo investointipäätös tehtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ouluun oli eittämättä tärkeää saada mm. matkustajasillat.  Oulun tutka oli myöskin erittäin tarpeellinen ja liikenteen sujuvuutta parantava investointi.  Jos olen ymmärtänyt, niin Finavian rahoitusosuus investoinnista oli hieman alle puolet, vajaa 10 meur. 

 

Paljonko Air Balticin hub-hanke vaikutti?

 

Lopulta aika vähän.

 

http://www.viestintataito.fi/tiedostot/Kauppakamari%204_10_net.pdf

 

Tämän Kauppakamarilehden jutun (sivut 6-7) perusteella ainakin minulle syntyy kuva siitä, että investoinnit on tehty pitkälti gateway -konseptin varaan nojautuen.  Sinänsä todella hieno asia ja toivottavasti tämä jonain päivänä toteutuu.  Ilmeisesti Finavian osuus rahotuksesta oli vajaa puolet, eli vajaa 10 meur.  Yleensä parantunut palvelutaso tarkoittaa nousevaa kustannustasoa.  Toki tämä voi olla se poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja, kuten on nähty, ei ne investoinnit edes ole vielä päättyneet, kun nyt tänä vuonna laitetaan vielä lähtöselvitysaula uusiksi (sehän onkin viimeinen vielä vanhalla tolalla oleva osa lentoasemasta):

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/turvatarkastus-ja-lahtoselvitys-uudistetaan-oulun-lentoasemalla/610960/ (Kalevan kuvassa tosin on vielä vanha saapuvien aula, josta siitäkään ei (onneksi) ole jäljellä kuin muistot).

http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_oulu?pg=news&tid=2&nid=9842332

Matkustajamäärä nousi yli miljoonaan matkustajaan per vuosi riippumatta Air Balticin poisjäämisestä.

Nykyisessä lähtöaulassa on yksinkertaisesti liian vähän lähtöselvitystiskejä (6 kpl), jotka ovat olleet nyt käytössä lähinnä 2 tiskiä SAS:lle, 2 Finnairille ja 2 Norwegianille. Ongelmana on tietysti, että koska suurin osa eri firmojen lennoista lähtee kutakuinkin samoihin aikoihin, ei järkevää vuorokäyttöä pysty toteuttamaan.

Missään tapauksessa laajennusta ei voine pitää hukkainvestointina, niin usein vanhassa terminaalissa joutui jonottamaan ulkoa saakka joko lähtöselvitykseen, mutta useimmin tosin turvatarkastukseen. Vieläkin esim. lomalentojen lähtiessä lähtöaula ruuhkautuu helposti siten, että osa väestä joutuu jonottamaan ovien ulkopuolella, joten lähtöselvitystiskien uudelleenjärjestely on varmasti tervetullut uudistus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään