Jukka Keränen

Aero 45S OH-EFC - mihin päätynyt?

9 viestiä aiheessa

Tervehdys kaikille

 

Tämä on ensimmäinen viestini FlightForumille ja koskee Suomen rekisteristä 1996 poistettua konetta Aero 45S OH-EFC (c/n 03-007). Kone oli ilmeisesti menossa silloin Viroon, mutta kaikesta päätellen se ei ole koskaan ilmestynyt Viron tai minkään muunkaan maan rekisteriin. Olen saanut toisen käden tiedon, että koneen olisi nähty poistuvan Malmilta kuorma-auton lavalla joko ennen tai jälkeen vuosituhannen vaihteen. Tietääkö kukaan enempää sen myöhemmistä vaiheista?

 

(Päätin laittaa tämän ilmailuhistorian keskustelualueelle, vaikka kyseessä ei ole tätä vanhempi aihe. Toivottavasti ok.)

 

Terveisin

Jukka Keränen

Helsinki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Finnish Civil Aircraft 1926-2000- kirjan mukaan OH-EFC olisi todellakin myyty Viroon, rekisteristä kone on poistunut 10.12.1996.

 

Kone oli Suomen ilma-alusrekisterissä loppuvuodesta 1987 asti, mutta lennettiinkö koneella koskaan?

 

Malmin platalla 90- luvun alkupuolella katselin varsin nostalgisen näköistä konetta ja jälkeenpäin on sama kysymysmerkki jäänyt elämään että missähän kone lienee nykyään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin viimeksi muutama vuosi sitten Tallinnan etelälaidalla sikäläisen aikaansaavan ilmailuharrastajan tallissa entisöintityön alla. Moottorit oli lähetetty Tsekkiin tehtaalle korjaukseen ja rungon huolto ja maalinpoisto olivat hyvässä vauhdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastanneille! Myynti Viroon siis toteutui. Erityisen mukava kuulla, ettei kone lahoa jossakin vaan sitä entisöidään tosissaan lentokuntoon.

 

t. Jukka K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kone oli Suomen ilma-alusrekisterissä loppuvuodesta 1987 asti, mutta lennettiinkö koneella koskaan?

 

Malmin platalla 90- luvun alkupuolella katselin varsin nostalgisen näköistä konetta ja jälkeenpäin on sama kysymysmerkki jäänyt elämään että missähän kone lienee nykyään?

 

Nyt kun tiedetään vastaus tohon Samin jälkimmäiseen kysymykseen, niin myös ensimmäistä olisi ilo valoittaa. Filmille konetta valoitettaessa Malmilla huhtikuussa 1988 kone näytti tältä:

[ attachment removed / expired ]

 

Lähempi tarkastelu sitten kertoi potkurien maa(?)kontaktista jossain vaiheessa uraa:

[ attachment removed / expired ]

 

Mahtaako ao. aiheesta olla lisätietoa foorumilaisilla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen omistaja oli tulossa laskuun ja klassisesti unohti fillarit sisälle. Teki hyvin matalalta ylösvedon ja sen jälkeen kone ei enää lentänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia ja lisätietoja, kiitokset. Voidaan siis olettaa, että koneen tunnit Suomessa jäivät hyvin vähiin. Toivottavasti se nähdään ennen pitkää vierailijana Malmilla iloisemmissa merkeissä, ES-rekisteri kyljessään.

 

t. Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teki hyvin matalalta ylösvedon ja sen jälkeen kone ei enää lentänyt.

 

Tai pitäisikö sanoa, että lensi sen verran, että onnistui tulemaan laskuun Malmille  ;) Mikäli oikein muistan niin  hilkulla oli, ettei olisi kukistunut ylösvedon jälkeen. Oliko vielä niin, että alunperin piti mukana olla yksi lisämatkustaja, joka kuitenkin jäi kentälle? Hyvä niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään