Kai Krause

Sumuisena iltana, uusia kokeiluja

36 viestiä aiheessa

Kävin ma iltana kokeilemassa lentokuvausta pimeänä iltana, kun oli tarkoitukseen sopiva keli ja piti testata uutta tekniikkaa. Nää kuvat on aika alustavia kokeiluja ja niissä on kohinaa, mutta en ensisijaisesti yrittänyt poistaa sitä mitenkään täydellisesti vaan muokkasin niitä vain vähän ja ne on melko suoraan kamerasta jossa en käyttänyt minkäänlaista kohinanvaimennusta. Huomasin, että Mikko oli laittanut hesan sekalaisiin upeita kuvia samanlaisesta kelistä, joista puuttuu kohina kokonaan. Täytyy itekki kokeilla muokata omia kuvia kohinattomammaksi, se on kyllä tehtävissä paremmin, mutta vaatii paljon aikaa ja opettelua.

 

Sumua oli aluksi vähän liikaakin, RVR jotain alle 1000 metriä ja pilven alaraja about valorivin kohdalla, joku muukin oli finaalissa koneita kattelemassa

[ attachment removed / expired ]

 

Ekana tuli sopivasti OH-KYC ylimääräisenä harjoituskohteena valotuksen arvioimiseksi, on kirkasta ja mahtoi kuskia häikästä omat laskuvalot ja 100% suurtehovalot

[ attachment removed / expired ]

 

Eka "varsinainen" vieras OY-CUI tanskan värikäs ATR-42

[ attachment removed / expired ]

 

Sama takaa

[ attachment removed / expired ]

 

Wingon ATR-42 vilkuttaa, SP-KTR

[ attachment removed / expired ]

 

Sama kone, pyörähdysliike-epäterävyyttä tulee vieläkin väkisin, vaikka aikaa saa jo vähän lyhyemmäksi kuin ennen, tällainen kuva on terävä vain yhdessä pisteessä

[ attachment removed / expired ]

 

Tanskan pojat rullaa

[ attachment removed / expired ]

 

Eka Ryanair EI-DAT puskee sumun läpi, RVR jotain alle 2000 metriä

[ attachment removed / expired ]

 

Sama

[ attachment removed / expired ]

 

Sama vilkuttaa

[ attachment removed / expired ]

 

Sama kynnyksellä

[ attachment removed / expired ]

 

Baltit tuli islannin fokkerilla, TF-JMN, ilman valoja, laittovat laskuvalot päälle vasta aivan ennen kynnystä

[ attachment removed / expired ]

 

Sama valot päällä

[ attachment removed / expired ]

 

Sama platalla

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Ryanair EI-DCX

[ attachment removed / expired ]

 

Pyörrevanat jää kivasti leijumaan sumuun

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva on kyllä täysin wnb-Mikko, mutta en kiellä, etteikö huono olisi. Ei se silti kuitenkaan Mikon kuvia voita. Äläkä suutu, koska minä saisin monesti surkeampia kuvia omalla kamerallani.

 

Lykkyä tykö..  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva on kyllä täysin wnb-Mikko, mutta en kiellä, etteikö huono olisi.

 

Et kiellä, ettei olisi huono?  ;D

 

Tyylikästä setuppia muutaman kuvan suhteen  :thmbup: Toi vilkuttamaton Ryani olisi ehkä kaikkein paras, jos rajaus olisi vähän löysempi koneen etupuolelta. Tulisi nuo laskuvalojen keilat paremmin esiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et kiellä, ettei olisi huono?  ;D

 

Tyylikästä setuppia muutaman kuvan suhteen  :thmbup: Toi vilkuttamaton Ryani olisi ehkä kaikkein paras, jos rajaus olisi vähän löysempi koneen etupuolelta. Tulisi nuo laskuvalojen keilat paremmin esiin...

 

Joo, rajaus on liian tiukka siksi, että oli pakko ottaa nuo kuvat niin läheltä, että kone täyttää lähes koko ruudun, jotta kone edes jotenkin näkyisi sumun seasta. Olis ollut parempi, jos olisi päässyt kuvaamaan ryanit kauempaa ja ottaa valoja enemmän kuvaan mukaan, mutta sumua oli vaan niin paljon, että oli pakko mennä liian lähelle. Kun joutuu noin lähelle joutuu samalla liian alle jolloin pyörähdysliikettä tulee kuvaan samalla liikaa eikä terävyyttä saa käytettävissä olevilla ajoilla mitenkään koko kuvaan. Toisaalta nää kuvat on vaan kokeiluluontoisia eikä kuvina kovin erikoisia ja tarkoitus on enempi kokeilla mahdollisuuksia kuvata yöllä vallitsevassa valossa lentäviä koneita eli opeteltavaa ja kokeiltavaa on vielä pitkäksi aikaa ihan riittävästi. Editoinnista sen verran, että näissä oli pakko käyttää DPP:tä, joka on todella huono ohjelma HIGH ISO kuviin, mutta en toistaiseksi saa kuvia vielä auki muilla paremmilla ohjelmilla, joten siksikin jälki on noissa tarpeettoman karkeaa.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva on kyllä täysin wnb-Mikko, mutta en kiellä, etteikö huono olisi. Ei se silti kuitenkaan Mikon kuvia voita. Äläkä suutu, koska minä saisin monesti surkeampia kuvia omalla kamerallani.

 

Lykkyä tykö..  :thmbup:

 

Ei olisi pitäny mainita Mikon kuvia ollenkaan, tarkotus siis ei ole verrata niitä omiini vaan tuoda esiin se, että Mikko oli tehnyt niissä hyvää jälkeä ja editoinut ne hienosti kohinattomiksi, eli kun on tekniikka ja taito hallussa kuten Mikolla em. kuvissaan niin kohina ei siis ole välttämättä ongelma. Muuta yhteistä Mikon ja mun kuvilla ei olekaan kuin sumu ja pimeys. Tosin Mikolla on ollut kuvissaan ilmeisesti matalampi ISO asetuskin, joten kohinan hallinta on silloin helpompaa. Kelissä ei ole mitään vikaa, oikein sopiva kuvaukseen. Odotan mielenkiinnolla sun kuvia pimeässä lentävistä koneista, saadaan tänne ihailtavaksi vähemmän surkeita kuvia. :D

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä Mikon kuvissa on käytetty jalustaa ja pientä ISOa>200..

 

Mut joka tapauksessa tosi upeita kuvia niille jotka ymmärtävät ettei tollasia ole maailman helpoin ottaa! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama kuva kuin edellä uudelleen editoituna LR2:lla DPP:n sijasta. Kohinaa pois ja hieman kontrastia lisäten. Näitä voi muokata niin monella eri tavalla eri lähtökohdista. Kokeiltavaa on paljon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva on kyllä täysin wnb-Mikko, mutta en kiellä, etteikö huono olisi. Ei se silti kuitenkaan Mikon kuvia voita.

 

Paljon on puhuttu siitä, että airlines.net on muokannut lentokonekuvista tietynlaisia ja a.netin vaikutus näkyy voimakkaana, mutta nyt on ilmeisesti olemassa myös erityiset MH-standartit ilmailukuville?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, lentokonekuvien Mikkostandardit joo  :laugh: :laugh:

Niin, mutta Juha kirjoitti MH-standardit, eli mun kuviin viitattiin :laugh: ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä viikolla HN:t on taas lennelly iltaisin, joten piti käydä opettelemassa lisää pimeäkuvausta.

Lumet oli sulannu ja vettä satoi, ei minkäänlaista hajavaloa apuna, todella mustaa pimeää (ja märkää)

 

OY-RUB oli päivän piristäjä, kiva uusi tuttavuus

[ attachment removed / expired ]

 

Sama illalla tulossa laskuun ISO 12800 ja pelotonta pannailua

[ attachment removed / expired ]

 

Joulu tulee

[ attachment removed / expired ]

 

The Dark Knight, HN-414 starttaa oikealla asenteella, siis jälkipoltolla, vain ISO 6400, jotta saadaan pimeyttä luomaan oikeaa tunnelmaa

[ attachment removed / expired ]

 

Sama seraavalla kierroksella, ISO 12800 ja aivan epätodellisen valoisaksi vedetty kuva, todellisuudessa on niin pimeää, ettei koneesta näy mitään muuta kuin valot eikä voi tietää edes mikä konetyyppikään on lähdössä (paitsi tietysti jälkipoltosta vaikka ei näekkään). Koneen runkoripustimessa näyttäis muuten olevan yllärinä LANTIRN podi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama seraavalla kierroksella, ISO 12800 ja aivan epätodellisen valoisaksi vedetty kuva, todellisuudessa on niin pimeää, ettei koneesta näy mitään muuta kuin valot eikä voi tietää edes mikä konetyyppikään on lähdössä (paitsi tietysti jälkipoltosta vaikka ei näekkään).

 

No jos ei Hornettia viimeistään valoista tunnista (osastovaloista viimeistään), niin ei sitä sitten tunnista päivänvalossakaan :P

 

 

Koneen runkoripustimessa näyttäis muuten olevan yllärinä LANTIRN podi.

 

Oho! Aika hyvä bongaus! Onkohan ensimmäinen julkisuudessa nähty kuva Suomi-HN:stä tuolla varustuksella?  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen runkoripustimessa näyttäis muuten olevan yllärinä LANTIRN podi.

 

Mikäs tämä "LANTIRN podi" on? :-[

 

Ja kuvista, hienoja ovat, kiitos niistä. :thmbup: Monelta voisi jäädä tuollaiset kuvat laittamatta syynä että kun ne kohisee, mutta kiva nähdä tällaisiakin kuvia. Onko otettu jalustalta vai käsivaralta? Oulussakin eilen sinä aikana kun minä siellä olin, jopa yksi Hornetti viitsi lähteä jälkipoltolla, ja siitä paikasta oli vähän huono kuvata kun laukkupömpelit ja Thomas Cookki edessä... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä "LANTIRN podi" on? :-[

 

Kävikö mielessä katsoa Googlesta?  :-[

 

 

Monelta voisi jäädä tuollaiset kuvat laittamatta syynä että kun ne kohisee

 

Sitä se teettää, kun isot pojat puhuu ja pienet niitä vielä kuuntelee. Nykyään kohinapeikon pureman saa jo varmaan äidinmaidosta ja sitä mukaa, kun kameroiden kennot kehittyvät, myös kohinapeikko kasvaa kokoa. Lienee vain ajan kysymys, kun se ohittaa pelottavuudessaan jo hammaspeikonkin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi Kai, kun kysymättä lupaasi leikin yhdellä kuvalla.

Mutta mulla, kun pelkään kohinaa kuin pukusuolitauteja, on pieni lelu-ohjelma kohinan poistoon. Kuvat olisivat parempia, jos olisi isompi kuva ollut, mutta ei nyt aivan puuroksi ja velliksi mennyt vieläkään.

 

Alla kolmella eri algoritmilla putsattuja kuvia.

 

Hellästi:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Keski-rapeesti:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Napit kaakossa:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä se teettää, kun isot pojat puhuu ja pienet niitä vielä kuuntelee. Nykyään kohinapeikon pureman saa jo varmaan äidinmaidosta ja sitä mukaa, kun kameroiden kennot kehittyvät, myös kohinapeikko kasvaa kokoa. Lienee vain ajan kysymys, kun se ohittaa pelottavuudessaan jo hammaspeikonkin :laugh:

 

Onneks uudessa Lightroomissa on työkalu millä voi lisätä makeen näköistä kohinaa, sillä saa kivasti kennon kohinat piiloon ja kuvaan mukavan fiiliksen =)

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ei Hornettia viimeistään valoista tunnista (osastovaloista viimeistään), niin ei sitä sitten tunnista päivänvalossakaan :P

 

 

Oho! Aika hyvä bongaus! Onkohan ensimmäinen julkisuudessa nähty kuva Suomi-HN:stä tuolla varustuksella?  :thmbup:

 

Joo, tunnistaahan sen tietysti noista valoista, mutta ei esim. mitenkään erota lähteekö C- vai D-malli ennen kuin katsoo kuvasta, koneesta ei näy mitään.

Ei ole tosiaan sattunut silmään mitään kuvaa tai viittausta tohon podiin, HN-414 oli ymmärtääkseni koelentokeskuksen koneena pitkään ja olisko sitä vieläkin, tuli pirkkalaan viikko sitten laskuun ilman runkoripustinta, olisko jonkinlainen prototyyppiasennus (puhdasta spekulaatiota, ei kovaa faktaa).

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä "LANTIRN podi" on? :-[

 

Ja kuvista, hienoja ovat, kiitos niistä. :thmbup: Monelta voisi jäädä tuollaiset kuvat laittamatta syynä että kun ne kohisee, mutta kiva nähdä tällaisiakin kuvia. Onko otettu jalustalta vai käsivaralta? Oulussakin eilen sinä aikana kun minä siellä olin, jopa yksi Hornetti viitsi lähteä jälkipoltolla, ja siitä paikasta oli vähän huono kuvata kun laukkupömpelit ja Thomas Cookki edessä... :thmbdn:

 

Käsivaralta pannaillen 300mm ja ajat 1/10-1/20 sekunttia, jalutaa ei pysty käyttämään eikä sen kanssa mitään pystyis tekemään vaikka voiskin käyttää. Pannaus onnistuu kohtuullisesti kun sitä paljon harjottelee.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla