Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Sanokaa mitä sanotte, mutta lakkouhka oli täysin odotettu ja jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin se on yhtiön ylin johto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanokaa mitä sanotte, mutta lakkouhka oli täysin odotettu ja jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin se on yhtiön ylin johto.

 

Tuntematta muuta, kuin suurta kateutta lentäjien työehtoja, palkkausta, eläkeikää ja työaikoja kohtaan, minusta olisi korkea aika palauttaa lentäjät takaisin maan pinnalle - jollei muuten, niin sitten vaikka irtisanomisilla. :thmbdn:

 

Viimeksi mainintani "ylipalkatuista bussikuskeista" aiheutti täällä myrskyn vesilasissa, mutta edelleen olen samaa mieltä, ja uskallan sen myös julkisesti sanoa.

 

//EDIT// Unohdin vetää sen kuuluisan flame -viitan ylleni tällä, lievästi asenteellisella foorumilla, ja nyt se on tehty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanokaa mitä sanotte, mutta lakkouhka oli täysin odotettu ja jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin se on yhtiön ylin johto.

 

Mäkelällä sama laulu raikaa.  :laugh: Kerro jo mistä tämä pitkään jatkunut katkeruus juontaa juurensa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen itsenäinen koulutusorganisaatio olisi hyvin helppo ja nopea ulkoistaa. Ei ne finskin bussi ja emppu opet niin speciaalimiehiä ole etteikö niitä voisi korvata vaikka espanjalaisilla.

 

Heh, siihen ei kauaa mennyt  ;D

 

edit: Finnair teki historiansa huonoimman tuloksen ja lentäjät alkaa lakkoilemaan, ihan kuin olisin nähnyt tämän saman kuvion aikaisemminkin, mielenkiintoista.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanokaa mitä sanotte, mutta lakkouhka oli täysin odotettu ja jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin se on yhtiön ylin johto.

 

:laugh: Ainut arvostelukyvyttömyys tässä keississä taitaa löytyä lähinnä palkattujen lentäjien - pian - pienenevästä joukosta. Vai että lakkoon... Siitä vaan sitten  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ylityökielto on laiton jos ei ole edes sopimusta?

Finnairin ylin johto on valinnut hallitsemisen pelolla, työntekijät ovat kylmä rinki persuksissa kun pienestäkin rasahduksesta on loparit luvassa.

 

SLL voisi kertoa toisen puolen tarinasta, Finnairin mediapoppoo on huolehtinut omasta propagandastaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin ylin johto on valinnut hallitsemisen pelolla, työntekijät ovat kylmä rinki persuksissa kun pienestäkin rasahduksesta on loparit luvassa.

 

Tätähän työelämä on tällä hetkellä. Mikä poikkeus muka Finnair olisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enää ei tarvitse kenenkään miettiä mitä henkilöstöryhmää Hienonen tarkoitti lauseella "jotkut luulevat että yhtiö on heitä varten eikä asiakkaita tai omistajia varten".

 

Osa henkilöstöstä on elänyt pitkään käsityksessä, että yhtiö on heitä varten, eikä asiakkaita tai omistajia, Hienonen jyrähtää.

 

Eilen esitelty tulos; -36 miljoonaa euroa ja parempaa ei ole luvassa, niin joillain on pokkaa tulla esittämään lakkoa. Eikö ole minkäänlaista omaatuntoa tai häpyä. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaiseen työtaisteluun näyttää nyt liittyvän mielipidevaikuttamista erilaisten medioiden yleisönostoissa ja tämäkin foorum täyttää sen tehtävän:

 

Sanokaa mitä sanotte, mutta lakkouhka oli täysin odotettu ja jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin se on yhtiön ylin johto.

 

Jos joku on osoittanut täydellistä arvostelukyvyttömyyttä, niin ne ovat kyllä lentäjät.

 

Tämä sakki elää vuosikymmenien takaisessa umpiossa esittäen surutta täysin poskettomia vaatimuksia, joilla ei ole mitään kosketuspohjaa nyky-yhteiskunnassa. Samaan aikaan yhtiö tekee historiallisen pohjasakkauksen tuloksessa, vaikka kaikki muut työntekijäryhmät joustavat.

 

Finnairin ylin johto on valinnut hallitsemisen pelolla, työntekijät ovat kylmä rinki persuksissa kun pienestäkin rasahduksesta on loparit luvassa.

 

Peiliin on katsominen tässäkin asiassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tieda mutta kavereita on tänään tulossa AY2155 vuorolla joka on jo lähdössä 2,5 tuntia myöhässä. Aamuun on aikaa, mä valvon vaan. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoin aiemmin ja vielä olen samaa mieltä, ei kai nuo lentäjät ihan oikeasti tyhymiä ole, olettaisin että tietävät kuitenkin minua ja monta muutakin foorumilaista paremmin missä mennään.

Eikai nuo sahaa oksaa jolla istuvat, mikäli näin tekevät kannattaisi meidän kaikkien jotka joskus kyydissä olemme olla hiukka huolissamme.

Mikäli taas työnantaja on noinkin ajattelematon ettei firman jatkuvuutta ajattele, vain kvarttaalia kannattaisi kaikkien osakkeenomistajien olla huolissaan.

Näin taas ajattelin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä sakki elää vuosikymmenien takaisessa umpiossa esittäen surutta täysin poskettomia vaatimuksia, joilla ei ole mitään kosketuspohjaa nyky-yhteiskunnassa. Samaan aikaan yhtiö tekee historiallisen pohjasakkauksen tuloksessa, vaikka kaikki muut työntekijäryhmät joustavat.

 

Peiliin on katsominen tässäkin asiassa.

 

 

Ihan mielenkiinnosta, mitkä nämä poskettomat vaatimukset ovat joista asiantuntevasti kirjoitat. Voit laittaa ihan vaan ranskalaisilla viivoilla tähän alle, vaikka puolenkymmentä näin lähtöön, kirjoitathan vaatimuksista monikossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sakki elää vuosikymmenien takaisessa umpiossa esittäen surutta täysin poskettomia vaatimuksia, joilla ei ole mitään kosketuspohjaa nyky-yhteiskunnassa. Samaan aikaan yhtiö tekee historiallisen pohjasakkauksen tuloksessa, vaikka kaikki muut työntekijäryhmät joustavat.

 

 

Kyllähän lentäjätkin valmiita ovat joustamaan kuten varmasti Puron Samin liittämästä tekstistä kävi ilmi, tosin nähtävästi olisi joustettava enemmänkin. Jos maksava matkustavainen kansa ei ole enää valmis (kiitos kiristyvän kilpailun) maksamaan nykypalkkojen kanssa linjassa olevia lipunhintoja, niin silloin täytyy alkaa tinkimään muualta. Eikä tässä kovin montaa muuta kiveä enää ole jäljellä käännettäväksi kuin työehdot, palkkaus tai viimeisenä mono. Jos jollakulla on jokin muu konsti kulujen karsimiseen, niin kuulisin mielelläni sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentäjät, kuten oletan eivät ole, niin tyhmiä että kuittaisivat työpaikkansa, jossain olis säädettävää, ei muolimalla ole hirvittävästi lentotyöpaikkoja ja tietävät tuon varmaan.

Olisko säädettävää tuolla virman puolella, en tiedä.

Olen joskus katsellut tuollaista yhtiön tilinpäätöstä, sinne viivan taakse voidaan laitella hirvittävät summat.

Eli jossei eläkerahastot saa omiaan siirtyvät äkkiä muuallen, kuten ameerikoissa kävi, joku jopa vankilaan.

Ei ne rahat maailmalta lopu, ei häviä, ne vaan on jonkun muun kun minun taskussa, vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Valitettavasti työnantaja tyrmäsi jälleen kädenojennuksemme. Vaikuttaakin siltä, että työnantajalla sopuun pääseminen ei ole kiinni rahasta, vaan periaatteesta, Rintala hämmästelee.

 

Valitettavasti Finnairilla oli näin jo -80 luvulla. Kerran kun kusi AY-saappaille niin ei niitä saappaita enään ikuna käännetty.

 

Tsemppiä vaan yritykselle kaataa valtionyhtiö !  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy etäisesti tai sitten ei.. (toivotaanko ettei) Tässä männäviikolla ylen radiokolumnisti arvosteli varsin kärkkäästi paperityöläisten typerää kuvitelmaa siitä että oltaisiin oltu korvaamattomia rahareikiä. Nyt sen sitten näkee miten korvaamattomia kun koko paperiteollisuus hiljalleen valuu halpatyömaihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedote copypaste, www.sllpilots.fi :stä:

 

---

Lentäjien viimeisin, tällä viikolla työnantajalle esittämä tarjous olisi tuonut Finnairille lähes kymmenen miljoonan euron kustannussäästöt. Ehdotus sisälsi muun muassa ehdotuksen viiden prosentin alennuksesta lentäjien palkkoihin sekä työnantajan kuvaamaa tarvetta vastaavan sopimuksen kahden suihkukoneen ulkoistamisesta. Lisäksi lentäjät sitoutuivat ehdotuksessaan työnantajan kustannusrakenteen alentamiseen.

 

----

 

Ja siis YLEn iltauutisten mukaan Finski hakee 15% säästöjä tarjotun 5% sijaan. Sen lisäksi pahasti hiertää Finskin hakema "oikeus koneiden omistajana päättää kuka niillä lentää" johon lentäjät eivät ole kommentoineet lainkaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattimiehille ( naisille) kuuluu ammattilaisen palkka  :thmbup: = voi keskittyä työhönsä, eikä tartte ajaa vapaa-aikoinaan esim. taksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne Ambomaan palkatkin jossain vaiheessa nousee, Viron ja lähiseudun nousseet jo, lyhytkatseista työnantajapolitisointia sanon minä, olen ennenkin ollut sekä oikeassa että väärässä.

Rehvasteleva omistaja/työnantaja vie firman jonnekkin, saa äkkiä rahat pois ja hetken kuluttua tuo putiikki on myyty jollekkin sijoitusyhtiölle joka sen ajaa alas.

Tulos on saavutettu, omistaja saa rahansa, hyvä näin.

Paska juttu ihmisille jotka hänelle nämä rahat on työpanoksella(selkänahalla) tehnnyt mutta näinhän tuo menee.

Voitteko kuvitella jonkun Nordean johdon, Metson johdon, Finnairin johdatuksen itse tehnneen tuon arvostetun ja arvokkaan yhtiön, kyllä siellä joku muukin hommissa on ollut.

No tämähän on vain vasemmistohapatusta, eihän nuo työntekijärassut tulleet ilmaiseksi töihin , tyhmeliinit, olisivat olleet ja firma menestyisi.

Ähh, kateellinenhan minä vain, kyllähän te tiedätte miten varttitalous toimii.

Huonot ajatkin nyt, eläkkestäni huolissani, nämä kalsariekonomit hoitavat nyt hommat, menee kymmenkunta vuotta ja herätään todellisuuteen, koulunpenkiltä päättäjäksi, ei aina toimi, unohtuu joku pikku juttu.

Jos hikoilee hetken muuallakin kun raastuvassa, voi elämän perusarvot lähestyä.

 

Noh tai Neh kuten vanhat japanialaiset sanoi, kannattaa varmaan ajella kunnes bensa loppuu. :-[

 

Pikkusen säädellen, kuten viisaat täällä sanoo, demaripolitiikka, stalinismi ja lehdistö ehkä leninismi ja Raatteentie tähän ajoi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi ehkä lukea Jyri Raivion mielipide tämän päivän Hesarista, joka siis oli kirjoitettu ennen lakkouhan esilletuloa. Raivio patistaa siinä rankalla kädellä Christoffer Taxellia, eli hallituksen puheenjohtajaa, siitä että Hienosen seuraaja on edelleen etsimättä ja firman johto Hienosen mukana on sen takia halvaantunut. Mikä on ihan totta. Uutta toimitusjohtajaa olisi pitänyt ajaa sisään jo pitkään. Taxell venkoilee tai ei löydä ketään tilalle, koska Hienonen on pilannut ilmapiirin eikä ketään huvita ilmeisesti astua korjaamaan Hienosen virheitä?

 

En ole sen enempää katkera millekään henkilölle enkä asialle, koska minulla ei ole asiassa mitään kiinni, vaan kiihkottomasti voidaan erityisen hyvällä syyllä sanoa, että blogijohtaja Hienonen ja hänen mukanaan ajopuuna ajelehtinut firman muu johto on osoittanut jo pitemmän aikaa sekä huonoa makua että toisaalta kyvyttömyyttä ratkaista lentäjien työsopimusasiaa, ja lisäksi viime aikoina katsonut voivansa irtautua aikaisemman sopimuksen velvoitteista nyt sillä varjolla, että "mitään sopimusta ei ole eikä sitä siis voida rikkoa" - mikä on mauton väite. Eikä uutta sopimusta taida syntyä ennenkuin Hienonen on siirretty kokonaan syrjään. Muuten kuin lentäjien väkisin pakottamalla, siis.

 

Uutinen lakkouhasta lähti heti maailmalle - alle tunnissa löysin sen kahdelta sivustolta - ja firman talous ja maine kärsii jo. Syyn vierittäisin yhtiön johdolle. Tämä siis minun mielipiteeni, te saatte pitää omanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnustan olevani kateellinen ihmisille jotka eivät ole varallisuusrajoitteisia, ihmisille joiden duunipaikalla paistaa aina aurinko. Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä houkuttelevammalta tuntuisi myös päästä oman ikäluokkansa ensimmäisten joukossa eläkkeelle. Itseni kipeäksi maksamalla voin joskus päästä eroon arjesta, perheestä, suomesta, kaikesta ja vain joskus. Toisille tämä taas on puuduttavaa raskasta arkea, jota pienin yhteisesti neuvotelluin eduin pyritään lieventämään.

 

Molemmat osapuolet ovat mielestäni ajamassa isoon miinaan. Työnantaja on oikeassa vaatiessaan itselleen takaisin tuotantovälineiden hallinto-oikeutta. Työntekijöiden oikeus taas on pitää kiinni saavutetuista eduista. Rikkurityövoiman käyttöönotolla uhkaaminen taas on temppu mitä ei ole tämän tason yrityksissä nähty sitten 30-luvun. Lentäjät ovat valinneet tien jossa työnantaja joko suostuu kustannustasoon joka heistä aiheutuu, tai sitten he katsovat ettei yhtiö enää tarvitse heidän palveluksiaan.

 

Ehkä fuusioneuvottelut Aeroflotin tai SAS:n kanssa ovat jo niin pitkällä ettei sopimuksesta oikeasti enää tarvitsekaan neuvotella. Konsernin pilkkominen, tai sen osissa myyminen on varmasti myös yksi vaihtoehto uhkaavan konkurssin sijaan.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä fuusioneuvottelut Aeroflotin tai SAS:n kanssa ovat jo niin pitkällä ettei sopimuksesta oikeasti enää tarvitsekaan neuvotella. Konsernin pilkkominen, tai sen osissa myyminen on varmasti myös yksi vaihtoehto uhkaavan konkurssin sijaan.

 

Topi

 

Tuo kuulostaa uskottavalta. Eipä tarvita kohta sinne pääjohtajaa ollenkaan. Kapteeni Tervamaan muistelmissa oli kolkko tapaus, kun lentoemännät yritti pysäyttää lennon työajan ylittymisen takia. Kuinka tällainen työehtosopimus oli voitu hyväksyä ? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvio on tuttu jo rapakon takaa: Konkurssikypsän firman liitto (liitot) ajetaan lakkoon vaatimuksin, joiden hyväksyminen tiedetään mahdottomaksi. Lakkoilijat saadaan tietämättömän yleisön silmissä syyllisiksi yhtiön konkurssiin (Continental, Eastern).

 

Tässä tapauksessa suurimmat häviäjät henkilöstön ohella taitavat olla osakkeenomistajat - velkojien jäljiltä ei jääne pesään paljoa jaettavaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään