Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

...jymäytetään kuin ameriikoissa...

 

Lentäjillä ei ole sopimusta ja työolot ovat kestämättömät.

Finnair tekee tappiota, peruuttaa lentoja, tekee tappiota yms. kepuli johto huijaa yleisöä,

laittaa lentäjät ahdinkoon ja vie osakkeenomistajilta rahat.

 

Kuulun suuren yleisöön ja katselen maailmaa toistaiseksi Finnairilaisin lasein.

1.Miten minua jymäytetään?

2.Työantajan mahdottomat vaatimukset?

3.Lentäjien mahdottomat vaatimukset?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnantaja on oikeassa vaatiessaan itselleen takaisin tuotantovälineiden hallinto-oikeutta. Työntekijöiden oikeus taas on pitää kiinni saavutetuista eduista.

 

Tuossahan asia on parissa lauseessa. Lentäjät ovat suostuneet kai kaikkeen muuhun paitsi tuohon eka

lauseeseen ja siitähän homma on kiinni.

 

Asiasta en enempää tiedä, mutta kyllä nykyaikana tuntuu oudolta, että työnantaja ei saa palkata haluamiaan

lentäjiä ilman nykyisten lentäjien lupaa. Tiedän, siinä voi mennä monelta suomalaiselta lentäjältä työpaikka,

mutta kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole myös johdon vika, jos ei kannata lentäminen , kun lähtivät Aasian valloitukseen ja Euroopan reittivalikoimaa laajentamaan ,

plus kalustohankinnat jätti mittakaavassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotannon tekijät ja kysyntä kohtaavat. On ilman muuta selvää että kilpailu kiristyy ja näin ollen markkinat sopeutuvat uuteen tilanteeseen. Kysynnän ja tarjonnan välinen tasapaino löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole myös johdon vika, jos ei kannata lentäminen , kun lähtivät Aasian valloitukseen ja Euroopan reittivalikoimaa laajentamaan ,

plus kalustohankinnat jätti mittakaavassa.

 

Aasiaan kun ei olisi panostettu ja sitä kautta Eurooppaan, niin moni finnairilainen tekisi jotain ihan muuta tänäpäivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppohan olla jälkiviisas, mutta kyllä Finnairilla oli liikaa "nokiantautia"mukana (liikakasvua) .Mutta jos kaikki olisivat maksaneet kaukolipuista noin 500€.

olisi konkurssi tullut aikoja sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo iltapäivälehden lausahdus ontuu;

 

"Lentäjät aloittivat ylityökiellon tänään heti puolenyön jälkeen. Ylityökiellon aikana yhtiön lentäjät eivät tuuraa sairaustapauksia. Finnairin viestintäpäällikkö Taneli Hassisen mukaan työtaistelutoimi aiheuttaa vain yksittäisten lentojen myöhästymisiä, jotka pyritään hoitamaan esimiesvoimin."  :o

 

Kapteeni Hassinen miehistöineen toivottaa hyvää matkaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! On taas aika ostaa popcorneja ja nauttia menosta! No, eikohan tuossa joku sopu loytyne, niinhan Suomessa aina.

 

Jotenkin tuntuu ettei tässä kovin helposti sopua löydy. En muista Suomessa koskaan aikaisemmin tilannetta jossa olisi oltu ilman työehtosopimusta näin pitkään. En myöskään tiedä onko koskaan aikaisemmin näin suuri työnantaja sopimuksettomassa tilassa loukannut näin törkeästi maassa vallinnutta työsopimuspoliittista "herrasmissopimusta", ja jättänyt huomioimatta edellisessä työehtosopimuksessa vallinneet tosiasiat.

 

Työnantaja tuntee olevasa vahvoilla, koska lentäjät viimeksi osoittivat heikkoutta vetämällä asettamansa lakonuhan takaisin. Toimitusjohtajan jättämä eroilmoitus ja tieto uuden valitsemattoman pomon tulevista linjauksista toisaalta estävät yhtiön hallintoa paljoakaan poikkeamasta nykyisistä neuvottelutavotteista.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppohan olla jälkiviisas, mutta kyllä Finnairilla oli liikaa "nokiantautia"mukana (liikakasvua) .Mutta jos kaikki olisivat maksaneet kaukolipuista noin 500€.

olisi konkurssi tullut aikoja sitten.

 

Kaikenmaailman nettisivuilla voi augustssonitkin kertoa miten lentoyhtiötä johdetaan ja mitä olisi pitänyt tehdä ja jättää tekemättä. Vahän kun lätkää lähtee hallille katsomaan niin aina sitä ihmettelee miksei ne katsomovalmentajat koskaan valmenna oikeasti kun kaikkeen on tietoa ja taitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka taidan mainita asiasta jo toistamiseen, niin on kuitenkin jotenkin kuvaavaa se, kun muutamia vuosia sitten mainitsin talla palstalla, etta Finnairillakin voisi olla tarpeen alentaa palkkoja, niin taalla sitten kaikki viisaammat totesivat ja vakuuttivat varmalla aanella, ettei Suomessa niin tehda, koskaan, ikina, missaan tilanteessa, ei varmasti, ei taatusti, ei vaikka mika olisi, taysin mahdoton ajatus...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka taidan mainita asiasta jo toistamiseen, niin on kuitenkin jotenkin kuvaavaa se, kun muutamia vuosia sitten mainitsin talla palstalla, etta Finnairillakin voisi olla tarpeen alentaa palkkoja, niin taalla sitten kaikki viisaammat totesivat ja vakuuttivat varmalla aanella, ettei Suomessa niin tehda, koskaan, ikina, missaan tilanteessa, ei varmasti, ei taatusti, ei vaikka mika olisi, taysin mahdoton ajatus...!

 

Sitä se vuosikymmeniä haloslaisten ikeen alla eläminen on teettänyt.

 

Ja herra Mannikainen voi mennä kauppakorkeaan luennoimaan -70 lukulaisesta syövästä markkinataloudessa.

Eihän siinä tarvitse luennointia, etäkurssina voi jokainen opiskelija perehtyä Finnairin historiaan ja todeta mistä home ja mätä nyky-Finnairissa on peräisin ja miksi työntekijäpuoli on saanut hillua vuosikymmeniä kuin siat pellossa ja johtajat syöneet näiden kädestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispa niinkin helppoa, vaihdetaan vaan tuo vanha typykkä joka ei juurikaan vimovuosina ole ääntä korottanut, otetaan Mannikainen paikalle ja katellaan miten Finnair nousee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tilanne jossa työnantajapuolella eli Finnairilla ei ole halukkuutta neuvotella johtunee varmasti siitä että sillä on tukena nykyinen äärioikeisolainen hallituskoaliitio jota johtavat Kokoomus ja Kepu, joka on joka asiassa polkenut työntekijöiden etuja ja ajaavat vain erittäi suurituloisten etuja. Nokkamiehenä tässä on tietenkin hallituksen valtionyhtiöistä vastaava ministeri Jyri Häkämies. Hänen mustalla listallaan on jo lukuisat valtionyhtiöt joissa työpaikat on lopetettu tai siirretty ulkomaille. Ja halua jatkaa sitä näyttää olevan nyt Finnairissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä se vuosikymmeniä haloslaisten ikeen alla eläminen on teettänyt.

Eihän siinä tarvitse luennointia, etäkurssina voi jokainen opiskelija perehtyä Finnairin historiaan ja todeta mistä home ja mätä nyky-Finnairissa on peräisin ja miksi työntekijäpuoli on saanut hillua vuosikymmeniä kuin siat pellossa ja johtajat syöneet näiden kädestä.

 

En tunne Finnairin historiaa kovin tarkasti, mutta muistaakseni Finnair oli aiemmin valtionyhtiö. Tällaista tilannetta - kuin nyt on - ei silloin olisi edes päässyt syntymään. Hyvinä aikoina voitot olisivat virranneet valtion kassaan ja huonoina aikoina rahat valtion kassasta Finnairin pystyssä pitämiseen. Mikä tärkeintä työpaikat olisivat olleet turvatut.

 

Me tavalliset ihmiset ja työntekijät arvostamme turvallisuutta enemmän kuin voittojen maksimointia, joka lienee yksityisten firmojen päämäärä. Yksityisomistuksessa mikään ei ole varmaa eikä turvassa. Konkurssissa voivat palaa omistajien rahat, asiakkaiden rahat ja mennä enemmänkin kuin firman työntekijöiden työpaikat, sillä monet alihankkijat ovat täysin riippuvaisia suurista asiakkaistaan. Suuretkin voitot kovin vähän innostavat sitä työntekijää, joka saa potkut, koska työntekijä koetaan pelkkänä kuluna kvartaalitaloudessa.

 

Oli ja on suuri virhe yksityistää valtion ja kuntien yrityksiä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

ja ajaavat vain erittäi suurituloisten etuja. Nokkamiehenä tässä on tietenkin hallituksen valtionyhtiöistä vastaava ministeri Jyri Häkämies. Hänen mustalla listallaan on jo lukuisat valtionyhtiöt joissa työpaikat on lopetettu tai siirretty ulkomaille. Ja halua jatkaa sitä näyttää olevan nyt Finnairissa.

 

Siinä onkin pantu varsinainen "pukki kaalimaan vartijaksi". Venäjä, Venäjä, Venäjä,...  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tilanne jossa työnantajapuolella eli Finnairilla ei ole halukkuutta neuvotella johtunee varmasti siitä että sillä on tukena nykyinen äärioikeisolainen hallituskoaliitio jota johtavat Kokoomus ja Kepu, joka on joka asiassa polkenut työntekijöiden etuja ja ajaavat vain erittäi suurituloisten etuja. Nokkamiehenä tässä on tietenkin hallituksen valtionyhtiöistä vastaava ministeri Jyri Häkämies. Hänen mustalla listallaan on jo lukuisat valtionyhtiöt joissa työpaikat on lopetettu tai siirretty ulkomaille. Ja halua jatkaa sitä näyttää olevan nyt Finnairissa.

 

Nuo puoluepoliittiset mielipiteet voisi jättää varmaan vähemmälle.  Ei ole vaalejakaan näköpiirissä. Eikä nyt oikein pääse itämaan helikoptereitakaan kehumaan.

Tämä on toki vain henkilökohtainen mielipiteeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Finnairin historiaa kovin tarkasti, mutta muistaakseni Finnair oli aiemmin valtionyhtiö. Tällaista tilannetta - kuin nyt on - ei silloin olisi edes päässyt syntymään. Hyvinä aikoina voitot olisivat virranneet valtion kassaan ja huonoina aikoina rahat valtion kassasta Finnairin pystyssä pitämiseen. Mikä tärkeintä työpaikat olisivat olleet turvatut.

 

 

Kuinka kauas pitääkää mennä ennekuin Finnair on "Valtionyhtiö"?

 

Valtion omistus

31.12.2008 Suomen valtio omisti 55,8 % yhtiön osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä. Eduskunta päätti 20.6.1994, samalla kun suostumus annettiin valtion omistusosuuden laskemiseen Finnair Oyj:ssä alle kahden kolmasosan, että valtion tulee omistaa Finnair Oyj:n osakkeista yli puolet.

www.finnair.fi

 

Eikä tainut olla valtion omistus paljoakaan yli 2/3 kun eduskunta teki päätökssen (1994).

www.valtionomistus.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Finnairin historiaa kovin tarkasti, mutta muistaakseni Finnair oli aiemmin valtionyhtiö. Tällaista tilannetta - kuin nyt on - ei silloin olisi edes päässyt syntymään. Hyvinä aikoina voitot olisivat virranneet valtion kassaan ja huonoina aikoina rahat valtion kassasta Finnairin pystyssä pitämiseen. Mikä tärkeintä työpaikat olisivat olleet turvatut.

 

Me tavalliset ihmiset ja työntekijät arvostamme turvallisuutta enemmän kuin voittojen maksimointia, joka lienee yksityisten firmojen päämäärä. Yksityisomistuksessa mikään ei ole varmaa eikä turvassa. Konkurssissa voivat palaa omistajien rahat, asiakkaiden rahat ja mennä enemmänkin kuin firman työntekijöiden työpaikat, sillä monet alihankkijat ovat täysin riippuvaisia suurista asiakkaistaan. Suuretkin voitot kovin vähän innostavat sitä työntekijää, joka saa potkut, koska työntekijä koetaan pelkkänä kuluna kvartaalitaloudessa.

 

Oli ja on suuri virhe yksityistää valtion ja kuntien yrityksiä.

 

Pekka

 

 

Jotkut uskovat valtion kassan olevan kuin ehtymätön lähde, josta voidaan kattaa (veromaksajien rahoilla) jonkun firman tappiota kuinka paljon vaan. Se onko joku firma yksityisessä vai valtion omistuksessa ei muuta sitä tosiasiaa, että firma operoi kansainvälisillä markkinoilla, joissa se kohtaa erittäin kovaa kansainvälistä kilpailua tässä tapauksessa mm. halpalentoyhtiöiden taholta. Jos firman kulurakenne ei vastaa markkinoiden määrittämää hintatasoa, tehdään tappiota, joka sinun mukaasi pitäisi kattaa valtion eli veronmaksajien taskusta. Tässä taas tulee eteen mielenkiintoisia arvovalintoja: samaan aikaan kun opettajia pistetään pakkolomille ja esim. hoitotyössä tehdään alipalkattua työtä, niin veronmaksajien rahaa pitäisi käyttää muutaman ammattiryhmän nykyisen ansiotason ja etujen säilyttämiseen.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo puoluepoliittiset mielipiteet voisi jättää varmaan vähemmälle.  Ei ole vaalejakaan näköpiirissä. Eikä nyt oikein pääse itämaan helikoptereitakaan kehumaan.

Tämä on toki vain henkilökohtainen mielipiteeni.

Niin politiikkahan on asioiden hoitamista. Tässä ja aiemminm mainitsemissani tapauksissa näemme ketä tekee ja millälailla. Pitäisikö sitä vaalien välissä vaieta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh, rauhoitutaanpas ennen henkilökohtaisuuksiin menoa. Mulla on jo popcornitkin lopussa. The truth is out there. Most of us don't know it.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tilanne jossa työnantajapuolella eli Finnairilla ei ole halukkuutta neuvotella johtunee varmasti siitä että sillä on tukena nykyinen äärioikeisolainen hallituskoaliitio jota johtavat Kokoomus ja Kepu, joka on joka asiassa polkenut työntekijöiden etuja ja ajaavat vain erittäi suurituloisten etuja. Nokkamiehenä tässä on tietenkin hallituksen valtionyhtiöistä vastaava ministeri Jyri Häkämies. Hänen mustalla listallaan on jo lukuisat valtionyhtiöt joissa työpaikat on lopetettu tai siirretty ulkomaille. Ja halua jatkaa sitä näyttää olevan nyt Finnairissa.

 

Ole hyvä, en mitenkään estä sinua maksamasta Finnairin tappioita mutta minä en koe tarpeelliseksi osallistua niihin talkoisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopiloffille ei tunnu oikein olevan selvää mitä on yritystoiminta ja mitkä säännöt sitoo pörssifirmaa.

 

Mutta mitä ovat ne lukuisat valtionyhtiöt joissa työpaikat lopetettu tai siirretty ulkomaille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään