Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Lentäminen ja savusukeltaminen on ehkä "hieman" eri asia. Vai lasketaanko lentoemon näkemisestä aiheutuva pulssinnousu savusukellukseksi?  :laugh:

 

edit: Miksi näitä vanhempia kavereita ei siirretä lyhyille legeille?

 

Savusukelta saa naurettavan pientä palkkaa, verrattuna pilven veikkoon.

Pilven veikko voi palkkansa turvin hoitaa terveyttään ja henkistä hyvinvointiaan.

Siinä on eroa..

 

Mitä tulee kipparin "paineen nousuun", niin hän on ammattimiehenä jo tottunut hätistelemään kauneimpia emoja kauemmas. :laugh:  tosin mukavimman hän on jo kosinut vaimokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Liittyy asiaan tuon "economic recovery in Europe"-asian kautta. Nimittäin tässä yritetään "kauhean laman" ja "muuttuneen maailman" varjolla lypsää lentäjiltä juuri nyt mahdollisimman suuret myönnytykset, vaikka joka puolella on merkkejä paremmasta kehityksestä ja laman pohja on ohitse.

 

Tämä huijausyritys ei kuitenkaan tule onnistumaan  8) Nääs niin paljon maailma ei ole muuttunut, ettei fuula olisi edelleen fuulaa, you know.

 

:laugh: ....kannattaakin varmaan maailman taloustilanteen ennustamisessa luottaa juuri Vietnam Airlinesiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäminen ja savusukeltaminen on ehkä "hieman" eri asia. Vai lasketaanko lentoemon näkemisestä aiheutuva pulssinnousu savusukellukseksi?  :laugh:

 

Eikös ne lentoemotkin joudu suorittaa savusukelluksen joka vuosi turvakoulutuksessa ja niitä lentää kasikymppisinä  ;).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne lentoemotkin joudu suorittaa savusukelluksen joka vuosi turvakoulutuksessa ja niitä lentää kasikymppisinä  ;).

 

Joo pitäähän se suorittaa että selviää aamuksi lennolle tokion keskustan yökerhoista  ;D

 

Jaska: Mun ex-pomolla oli jo neljäs "se paras" lentoemo kierrossa, mutta hän ei ollutkaan lentäjä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaikki itseäni iäkkäämmät ihmiset ovat kykenemättömiä mihinkään vastuunalaiseen tehtävään, jossa täytyy käyttää järkeä.

 

Minulla on kuudeskymmeneskahdeksas vuosi menossa ja joka päivä on hauskempaa. Siinä muistutan hiukan edesmennyttä filmitähteä ja tähtien sodan arkkitehtia, joka tuijotti ilmastointilaitetta ja nauroi kyynelsilmin yksitoikkoiselle ohjelmalle.

 

:)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa SLL:n tiedotteessa taidettiin puolivahingossa mainita se suurin kiistakapula: SLL puhuu "SLL seniority listista" kun normaalin yrityksen kohdalla siina lukisi "Airline seniority list." Kuulostaa hieman kummalliselta ettei pomo muka saisi paattaa kuka tekee mita, vaan joku peer-2-peer-verkosto maaraa?

 

Ennenkuin aletaan taas keksiä ihmeellisiä salaliittoteorioita niin täytyy korjata: Finnairin lentäjillä on virkaikäluettelo (= senioriteettilista), jonka mukaan määräytyy esim. miten ihmisiä koulutetaan yhtiön sisällä esim. kippariksi tai eri konetyyppeihin. Listalla on joka ikinen yhtiön lentäjä riippumatta kuuluuko liittoon (SLL) vai ei, ja nämä senioriteettilistat ovat arkipäivää eri lentoyhtiöissä (lähes jokaisessa jopa, näin mutulla?). Virkaikäluetteloon liittyvistä asioista on tietysti sovittu lentäjiä edustavan liiton kanssa.

 

 

Eläkeiästä myös, kuten mainittu 65v on pakollinen eroamisikä JAA-valtioissa (kts. JAR-FCL 1), mutta kaupallisessa ilmailussa kahta yli 60-vuotiasta ei saa olla ohjaamossa samaan aikaan. Eri mailla kuten esim Italialla ja Ranskalla on poikkeuksia tässä, että 60v on maksimi 65:n sijaan. (FAA nosti tätä 65 vuoteen jokunen vuosi sitten.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minä kun en osaa sen syvemmin lukuja tulkita, olen kokenut mielekkäimmäksi vaihtoehdoksi seurata alan kehitystä PPruNen kautta. Sieltä saa ainakin jonkinlaisen käsityksen tämänhetkisestä käytännöstä, mikä on se, että alalle ei missään tapauksessa kannata ryhtyä kouluttautumaan, alalle kouluttautuneet eivät saa töitä ja alalla olevia potkitaan pois. Foorumilla on myös vahva henki, ettei ilmailuala enää koskaan palaa entiselleen, vaan loistokkaimmat päivät ovat takanapäin. Mahdollisen toipumisenkin jotkut olettavat törmäävän ennen pitkää öljyn hinnan nousuun.

 

Suosittelen foorumin lukemista erityisesti omalla rahalla kouluttautumista suunnitteleville.

 

http://www.pprune.org/ 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäminen ja savusukeltaminen on ehkä "hieman" eri asia. Vai lasketaanko lentoemon näkemisestä aiheutuva pulssinnousu savusukellukseksi?  :laugh:

 

edit: Miksi näitä vanhempia kavereita ei siirretä lyhyille legeille?

 

Se esimerkki oli otettu vastustamaan yleistä suuntausta pidentää eläkeikiä kohtuuttoman pitkälle. Tarkoitus ei ollut vertailla lentäjiä ja palomiehiä keskenään. On hommia, joista seitsemänkymppinen selviytyy vallan mainiosti. Kuusikymppisellä on suuria vaikeuksia palomiehen työssä ellei hänen toimenkuvaansa muuteta henkilökohtaiseksi. Lentoturvallisuutta ei minun mielestäni pidä riskeerata käyttämällä liian vanhoja lentäjiä. Vaikka he olisivat kuinka terveitä, eivät he kuitenkaan ole yhtä pomminvarmassa kunnossa kuin nuoremmat.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se lentäminen nyt niin ihme hommaa ole että vaatisi jotain huomattavan erityistä fyysisesti. Kolme tietokonetta hoitaa homman ja kaksi tai kolme jamppaa koittaa välttää yhtäaikaisen nukahtamisen. Karrikoituna.

 

Siitä 20k€ kuukaudessa on hiukan överit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se lentäminen nyt niin ihme hommaa ole että vaatisi jotain huomattavan erityistä fyysisesti. Kolme tietokonetta hoitaa homman ja kaksi tai kolme jamppaa koittaa välttää yhtäaikaisen nukahtamisen. Karrikoituna.

 

Siitä 20k€ kuukaudessa on hiukan överit.

 

Just. Juuri näinhän se menee, karrikoituna. Entäs sitten oikeassa elämässä eli in real life? Any thoughts?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mä olen sitä mieltä, että lentäjät ovat palkkansa ansainneet. Sen verran on keskipenkilta tullut seurattua sitä toimintaa.

 

 

Saatikka ne kerrat kun on pelännyt matkustamossa karmeessa kelissä (mm. fra - ath 25.10.09) köytettynä ja ei edes tiedä missä mennään...silloin sitä toivoo, että keulilla on semmoiset kaverit, jotka osaavat touhun. Arvostan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se varmasti "viisasta" kun puolet porukasta kulkee työttömänä ja toinen painaa työtä kohta tonne 80 vuotiaaksi asti(jos eläävät). Taitaa olla sitä joidenkin hyväksi mainitsemaa ja kehumaa markkinataloutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun menee muutama hanhi turbiiniin, niin tietokoneko sen koneen tuo alas taidolla ilman kuolonuhreja?

Aika hyvin pärjäsi hanhien kanssa viime tammikuussa ukko, joka oli reippaasti ylittänyt kypsän 52 tai 55 vuoden eläkeiän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin pärjäsi hanhien kanssa viime tammikuussa ukko, joka oli reippaasti ylittänyt kypsän 52 tai 55 vuoden eläkeiän.

 

Niin, ja oli viela henkisesti ja fyysisesti hyvinkin toimintakykyinen konetta evakuoitaessa. Toisaalta taas nuoremmilta (ja edullisemmilta) kavereilta Colganin puikoissa Buffalossa olisi voinut vaatia enemmankin onnettomuuden estamiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin pärjäsi hanhien kanssa viime tammikuussa ukko, joka oli reippaasti ylittänyt kypsän 52 tai 55 vuoden eläkeiän.

 

Ukot, jos tarkkoja ollaan. Tosin lennon perämies Jeffrey Skiles taitaa olla alle 50v, mutta ammattireiska paikallaan kuitenniin. Eipä siinäkään ditchingissä paljon tietokoneilla ollut osaa eikä arpaa.

 

Jos edes sitäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailma on vääjäämättä menossa siihen suuntaan joka alalla, että ihmiset tekevät pidempään töitä. Ei ilmailu ole mikään poikkeus eikä kotimainen yhtiömmekään. Kestää vain aikansa saada sovittua ehdot kohdalleen, koska yksilökohtaisia eroja alkaa olla enemmän. Tällä tarkoitan sitä, että eläkkeelle on myös päästävä aiemmin jos/kun siihen on syytä. Hyväksi olen itse havainnut iän myötä sellaisen jaksotuksen, että tekee töitä kolme viikkoa normaalisti ja sitten huilaa viikon kotona, vaikka palkasta hieman tinkien. On sen jälkeen kuin uusi ihminen.

 

Holopaisen Pekkaa voin rauhoittaa, ettei kuuskymppisten kyydissä tarvitse vielä pelätä. Eikä ne refleksitkään ole niin kauhean tärkeitä, ei meinaan ole neljäänkymmeneen vuoteen tullut vielä tilannetta, että olisi kiire tehdä jotain hätäisesti ohjaamossa. Enemmänkin on kyse oikea-aikaisesta tekemisestä ja siihen ikä saattaa tuoda jopa parannusta.

 

Happy Landings, Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaikki itseäni iäkkäämmät ihmiset ovat kykenemättömiä mihinkään vastuunalaiseen tehtävään, jossa täytyy käyttää järkeä.

 

Ja nuoremmat on luonnollisesti ihan liian kokemattomia...  ;)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos homma olisi suunnattu osakeanti valtiolle, niin silloin vain valtio kaataisi rahaa lisää Finnairiin ja saisi lisää omistusosuutta.

Mutta näinhän ei ollut asia, vaan kaikki saivat osallistua osakeantiin.

 

Korjatkaa jos muistan väärin, mutta seuraava mielikuva nostaa päätään: Finnairin osakeanneissa, valtio on saanut ostaa osuutensa nimellisarvolla, kun muut ovat maksaneet enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos muistan väärin, mutta seuraava mielikuva nostaa päätään: Finnairin osakeanneissa, valtio on saanut ostaa osuutensa nimellisarvolla, kun muut ovat maksaneet enemmän.

 

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIR JÄRJESTÄÄ 248,5 MILJOONAN EURON OSAKEANNIN

 

Kaikki tästäytyspäivänä Finnairin osakkeita omistavien on ollut mahdollisuus ostaa merkintähintaan (6,30) uusia osakkeita suhteessa 9/4 (vanhaa/uutta).

Mikäli ei halua käyttää merkintäoikeuttaan, voi merkintäoikeuden myydä Helsingin pörssissä.

Jos ei ole käyttänyt merkintäoikeuttaa tai myynyt sitä osakkeiden merkintäaikana, on merkintäoikeus arvoton.

 

Mikäli joku (joka ei ole omistanut Finnairia aiemmin tai joka haluaa merkitä osakeannissa enemmän kuin omat vanhat osakkeet antavat merkintäoikeutta) on halunnut hankkia Finnairin osakkeita osakeannissa, on täytynyt ostaa ensin merkintäoikeuksia pörssissä.

 

Kun Finnair kurssi pyöri 8,00 ja 9,50 välillä merkintäaikaa, niin tuosta voi arvioda merkintäoikeuden pörssihintaa (en löytänyt sille kurssihistoriaa mistään).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on selvää demokrattian pilkkaamista ja sanelupolitiikkaan pyrkimistä, jossa toisella osapuolelle ei anneta  mitään oikeuksia(työntekokin on vain velvollisuus).

 

Mitenhän tämän nyt kauniisti sanoisi ja kukkakimpuksi kasaisi niin ettei kukaan tykkäisi ? 

 

Finnairin lentäjäthän ovat aina kautta aikain olleet aina se taho ko. firmassa jonka puoleen kumarretaan ja joka on sanellut marssijärjestystä. Esim. "Me ei lennetä ellei me saada 626 Mazdaa ton röppösen 323:n tilalle" , oli mm. silloin -80 luvulla. No ne tuli vasta huomenna.  Kaikki mennyt läpi , aina on saatu isompi ämpäri " ku tollaki o".

 

Nyt kun maailma on kaatumassa ja suurienkin valtioiden lentäjät ovat olleet pakotettuja sopeutumaan siihen ettei lentäjän työ olekaan enää vain siivillä liihottamista liina kaulassa vaan putoamista normi kaduntallaajien joukkoon on se tietenkin iso kynnys ylitettäväksi. Moni jopa kompastuu ja huomaa että ai, nenään sattui ?.

 

Kun oma reilu 2000 palkka putosi hetkellisesti lomautettuna 1500 tasolle niin ostin enemmän makaronia. Jos reilu 20000 palkkani tippuisi 15000 tasolle joutuisin ehkä ostamaan makaronia , ehkä kuitenkin saisin vielä täysjyvä Fussillia ja saattaisin joutua sammuttamaan 3000W koristevaloa puutarhastani aamuyön tunneiksi kahtena yönä viikossa?

 

Monikohan valtionlentoyhtiö tai muukaan lentoyhtiö tarjoaa nykyään kuljettajilleen edut jotka Finnairin lentäjät yhä tänä päivänä saavat ?

 

Mennyt on mennyttä , joku kirjoitti huonon johdonkin puolesta. Voihan sekin olla totta mutta eiköhän kokonaistilanteen määrää maailmatalouden taantuma ? Hyvää tässä nykyjohdossa on ollut se että johto on oikeasti tuonut vallitsevan tilanteen julkisuuteen eikä vain hyssytellyt tilanteessa joka näyttää toki pahalle , kiitos EU:n. Kunnar Gorhosten aikana käytiin valtion rahasaavilla ja taas oli papua millä mällätä , nykymaailma ei sitä enää suo.

 

Olisikohan aika ottaa jo järki käteen (Keltainen kravatti joka kuristaa niin että silmät pursuaa ahneuden myötä) ja miettiä itsekin milläs lennän jos tää pulju alkaa alusta jolloin palkka on sama kuin Raijanairin kuskeilla ? AAAAApuuuvvvva. Sanoi aikoinaan yksi suht fiksu silmälasipää.

 

Jos joku lentäjä on niin ahne mikään että ei riitä niin täytyisiköhän kääntyä jonkin businesslentopuulaakin puoleen , niillä on millä mällätä ja tilipussi kohallaan , toki emolla on usein muutakin rikasta silmäniloa kun lentäjä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä käsittääkseni ongelmana enää ole palkkaus, eivätkä muutkaan edut, vaan edelleenkin se sama kiista koneiden siirtämisestä muiden firmojen lennettäväksi..

 

On ne vaan siellä pohjalla. Kokonaisuus mättää ja tuntuu sille että koneen / -iden siirto on vaan uusin uutisaihe josta lehdistö tekee vielä oman vastineensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävää ampua trolli alas mutta Finnairin palkkaus ei ole ulkomaisiin kilpailijoihin, edes halpa-sellaisiin nähden, mitenkään mullistavaa tai ylöspäin poikkeavaa.

 

Pilotjobsnetwork.com kertonee enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään