Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Ikävää ampua trolli alas mutta Finnairin palkkaus ei ole ulkomaisiin kilpailijoihin, edes halpa-sellaisiin nähden, mitenkään mullistavaa tai ylöspäin poikkeavaa.

Pilotjobsnetwork.com kertonee enemmän.

 

Kaikki muu on .  :thmbdn:  Eduistanne kirjoitinkin  , luuletko oikeasti ettei kukaan tiedä Fineairin lentäjän lisistä ja eduista  ?

 

Ei ne näy nettisivuilla.

 

PS. Trolli on SLL , tässä tilanteessa.  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko liitto tosiaan ajaa jäsenensä perikatoon, eli sammuttaa toimiva työpaikka älyttömillä vaatimuksilla, eikö jäsenet lainkaan tuollaisessa liitossa saa äänensä kuuluviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko liitto tosiaan ajaa jäsenensä perikatoon, eli sammuttaa toimiva työpaikka älyttömillä vaatimuksilla, eikö jäsenet lainkaan tuollaisessa liitossa saa äänensä kuuluviin?

 

Eikös lentäjäliiton puheenjohtaja vaihtunut juuri äskettäin? Eli jäsenistö on valinnut mielestään oikean ihmisen hoitamaan tilanteen.

juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten sellainen kysymys mieleen, kun Finnair haluaa palkata vuokralentajia operoimaan omaa kalustoaan, niin saavatko Finnairin palveluksessa olevat lentajat vastaavasti tyoskennella omalla ajallaan "freelancereina" kilpailevissa yrityksissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, ovatkohan Finskin himoitsemat vuokralentäjät sitten muiden firmojen vakkareita? ???

 

Tuli mieleen paperiteollisuus Suomessa. Jotenkin on jäänyt vaikutelma, että ammattiliitto taannoin neuvotteli duunareille niin hyvät diilit, että toiminta siirtyi ulkomaille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, ovatkohan Finskin himoitsemat vuokralentäjät sitten muiden firmojen vakkareita? ???

 

Tuli mieleen paperiteollisuus Suomessa. Jotenkin on jäänyt vaikutelma, että ammattiliitto taannoin neuvotteli duunareille niin hyvät diilit, että toiminta siirtyi ulkomaille...

 

Vaikka paperimiehet olisivat toissa ilmaiseksi, niin toiminta siirtyisi silti muualle... Puu on Suomessa liian kallista ja kasvaa hitaasti.

 

PS. Jos suunnitelmat laivojen rikkipaastojen laskemiseksi Itamerella onnistuvat, tulee kuljetuskustannusten osalta edullisemmaksi tuoda Saksan tarvitsema paperi Etela-Amerikasta kuin Suomesta. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennyt on mennyttä , joku kirjoitti huonon johdonkin puolesta.

 

Johdon huonous kait on selkeimmin tullut esille sen neuvottelu- ja mediataidoissa...

 

Henk.koht. tulkintani on että: Jos on opetellut henkilöstöjohtamisen rätti- ja ruokakaupassa ja neuvotellut työehtosopimusasioista asioista lähinnä PAMin kanssa, jos edes sen, niin oikeutensa tuntevat työntekijät sekä vahva ja vaikutusvaltainen ammattiliitto vastapuolella pöytää on kova pala. Mopo alkoi keulimaan kun sama pelottelu- ja uhkailutaktiikka, jolla pistetään pikku- ja vähän isommat tytöt ojennukseen rätti- ja ruokakaupan kassoilla ei toiminutkaan.

 

Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, hieman toisenlaisella lähestymisellä tuloksetkin olisivat voineet olla toiset... ei lentäjät aivan syyttä suotta ole vastahankaan kaikkeen.

 

Toisaalta tässä taidettiin hieman myös yrittää johtaa poliittisen ideologian sävyttämillä opeilla mistä ei ole ennenkään kenellekään mitään hyvää seurannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka paperimiehet olisivat toissa ilmaiseksi, niin toiminta siirtyisi silti muualle... Puu on Suomessa liian kallista ja kasvaa hitaasti.

 

Höpö höpö

 

Teollisuus siirtyy kysynnän perässä, muukin kuin paperiteollisuus. Eivät japanilaiset autotehtaatkaan ole euroopassa halpojen tuotantokustannusten vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johdon huonous kait on selkeimmin tullut esille sen neuvottelu- ja mediataidoissa...

 

Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, hieman toisenlaisella lähestymisellä tuloksetkin olisivat voineet olla toiset... ei lentäjät aivan syyttä suotta ole vastahankaan kaikkeen.

 

Toisaalta tässä taidettiin hieman myös yrittää johtaa poliittisen ideologian sävyttämillä opeilla mistä ei ole ennenkään kenellekään mitään hyvää seurannut.

 

Hienonen olisi voinut lukea ennen hommiin tarttumistaan vaikkapa Robert Crandallin tai Gordon Bethunen muistelmat. Continentalin Gordon oli TJ:na ihan toista luokkaa, ja tyontekijoidensa arvostama -- toisinkuin edeltajansa Texas Airin Frank Lorenzo, joka upotti Easternin ja miltei Continentalinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö

 

Teollisuus siirtyy kysynnän perässä, muukin kuin paperiteollisuus. Eivät japanilaiset autotehtaatkaan ole euroopassa halpojen tuotantokustannusten vuoksi.

 

Mutta eurooppalaiset autotehtaat ovat sitten vaikkapa Turkissa tai Meksikossa? Nimimerkki: "Meksikolaisen Volkkarin omistaja".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lentäjäliiton puheenjohtaja vaihtunut juuri äskettäin? Eli jäsenistö on valinnut mielestään oikean ihmisen hoitamaan tilanteen.

juha

 

Tuota juuri ajattelin, ei siellä ihan pilvilinnojen rakentelua lentäjienkään puolella harrasteta, kuten aiemmin olen ehdotellut, ei ne lentäjät vissiin sahaa oksaa jolla istuvat.

Joku taisi näin tosin tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö

 

Teollisuus siirtyy kysynnän perässä, muukin kuin paperiteollisuus. Eivät japanilaiset autotehtaatkaan ole euroopassa halpojen tuotantokustannusten vuoksi.

 

Paperiteollisuuteen verrattuna Suomessa on kallista niin työvoima kuin raaka-aineetkin, ja kaukana oleminen kasvavista markkinoista on myös omiaan lisäämään taloudellista ahdinkoa ko. teollisuudessa.

Sama pätee ilmailussakin. Polttoaine kustannusten nousu on vienyt pelivaran voitoista. Markkinat eli vähentynyt lentomatkustus on pienentäneet edelleen tulojen ja menojen erotusta. Aikaisemmin on varaa ollut pitää palkkoja korkeammalla, kun lentoihin käytetty löpö on maksanut vähemmän. Ja sinänsä kuka työntekijä on mielissään palkkapussinsa pienentämisestä ja eduista luopumisesta, jotka on aikojen saatossa saavutettu. Ei se ole tyhmä se kuka pyytää, vaan se kuka maksaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin paperitehtaat huutaa hoosiannaa kun eivät voi ottaa enempää tilauksia vastaan eli en lähde syrjäisyyttä ja huonoa puun saantia syyttämään vaan kruunu ja halvempi puun hinta. Muutenkin tuotantokustannukset ovat naapurissa halvemmat esim teollisuudella ei ole sähkönkulutusveroa.

 

Edit: Frank Lorenzo oli johtajana edellisen laman ja Bethune oli taas nousu ajan eli se siitä...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siihen tarvita mitään satukirjoja  lukea.Heinosen tehtävänä on tuoda nämä pilvien päälle jääneet lentäjät takaisin maan pinnalle

 

Ihmeen katkeria kommentteja sinkoaa ja ollaanhan sentään Ilmailu-foorumilla, lentokavereiden seurassa  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kunnar Gorhosten aikana käytiin valtion rahasaavilla ja taas oli papua millä mällätä , nykymaailma ei sitä enää suo.

 

Olisikohan aika ottaa jo järki käteen

 

 

Jep, olisi aika ottaa järki käteen ennenkuin kirjoittaa tällaista caccaa  ;) Finnairin koneostoja lainoitti amerikkalainen Ex-Im Bank

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Import_Bank_of_the_United_States

 

eikä siihen mitään valtion rahaa laitettu miltään momentilta. Gunnar Korhosen visio muuten oli rohkea ja riskipitoinen: laajarunkokoneiden hankinta Finnairille. Eikä silloin ollut hajuakaan ensimmäisestäkään Aasian reitistä, joille koneita sijoittaa. Tokioon, Singaporeen, Bangkokiin tai Kiinaan ei ollut yhtään reittiä.

 

Mutta ei tietenkään voi edellyttää, että kaikilla kirjoittajilla olisi tietoa asioiden taustoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siihen tarvita mitään satukirjoja  lukea.Heinosen tehtävänä on tuoda nämä pilvien päälle jääneet lentäjät takaisin maan pinnalle

 

Hienosen vai Heinosen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eurooppalaiset autotehtaat ovat sitten vaikkapa Turkissa tai Meksikossa? Nimimerkki: "Meksikolaisen Volkkarin omistaja".

 

Kysynnän perässä VW on mennyt sellaisiin maailman kolkkiin kuin Meksikö, Brasilia ja Etelä-Afrikka... tai oikeammin sen vuoksi että oli kysyntä, jota ei voitu liian kovaksi muodustuvan rahtihinnan sekä tuonti- tai vientirajoitusten (jälkimmäinen kait vain E-Afrikka) vuoksi tyydyttää. Se että Meksikossa syntyy kansanautoa USA:n ja Kanadan markkinoille on vasta myöhempien aikojen juttu.

 

Ja kyllähän eurooppalaiset tehtaatkin (äkkiseltään ei tosin tule mieleen kuin Opel, Fiat ja Ford) ovat Turkkiin menneet jo ennen kuin tuotantokustannuksia alettiin viilaamaan alas pelkästään työvoimakustannuksia karsimalla. Kysyntä ja tuontirajoitukset tuossakin ovat olleet syynä... Turkki on ollut aikalailla erillään (muusta) Euroopasta ja on vieläkin, mutta siellä on kuitenkin markkinat joille kannatti alkaa hakemaan jalansijaa jo melko aikaisessa vaiheessa. Pitkään nuo tehtaat Turkissa olivat pajoja, jotka tuottivat muilla markkinoilla poistuneita malleja Turkin sisämarkkinoille... viimeinen Taunus-pohjainen Ford taisi rullata ulos linjalta vuosituhannen vaihteessa. Aivan sama kuvio siis kuin VW:n tehtailla muilla mantereilla, eiväthän esim Meksikon ja Brasilian tehtaat pitkään tehneet muuta kuin kuplaa ja kleinbusia paikallisille markkinoille. Afrikassa VW valmisti tosin lähes koko kirjoa ja jotkut mallit siirtyivät sieltä jopa Euroopan suuntaan (Caddy).

 

Aivan sama tapahtui kun japanilaiset valmistajat tekivät maihinnousun USA:han... mentiin sinne missä on markkinat ja pois ikävän tuontia rankaisevan rajan takaa.   Sama on käynnissä Kiinan ja Venäjän markkinoiden kanssa. Tosin Eurooppalaiset ovat jo ryssänpelossaan tyrineet venäjän markkinat ja voitto on valunut japsien ja korealaisten käsiin, mutta Kiinaan on saatu paljon aikaiseksi, eikä suinkaan siksi että siellä olisi auto halvempi tehdä kuin Ranskassa tai Saksassa.

 

Nämä asiat eivät useinkaan ole niin yksinkertaisia kuin annetaan olettaa ja tilanteet muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi VW:n Meksikon ja Brasilian tehtaat ovat kypsyneet sille tasolle että niissä voidaan valmistaa autoja Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille ja koska tuotantokustannukset ovat hieman alemmat niin niitä kannattaa laivata, mutta tämä tilanne saattaa muuttuu suunnilleen yön yli. Työvoimakulujen nousu (vääjäämätön ilmiö) tai rahtauksen hinnan nousu (sekin vääjäämätön ilmiö) johtaa ennen pitkää siihen että eurooppalainen pikku VW on taas ostettavissa.

 

Ei tämä mitenkään liity lentäjien työehtosopimukseen, mutta tähän alati väkisin haettavaan paperiteollisuus analogiaan se liittyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johdon huonous kait on selkeimmin tullut esille sen neuvottelu- ja mediataidoissa...

 

Henk.koht. tulkintani on että: Jos on opetellut henkilöstöjohtamisen rätti- ja ruokakaupassa ja neuvotellut työehtosopimusasioista asioista lähinnä PAMin kanssa, jos edes sen, niin oikeutensa tuntevat työntekijät sekä vahva ja vaikutusvaltainen ammattiliitto vastapuolella pöytää on kova pala. Mopo alkoi keulimaan kun sama pelottelu- ja uhkailutaktiikka, jolla pistetään pikku- ja vähän isommat tytöt ojennukseen rätti- ja ruokakaupan kassoilla ei toiminutkaan.

 

 

Aivan selvästi Hienonen on edelleen hääräämässä takapiruna ja yrittää nyt vielä ennen lopullista yhtiöstä lähtöään päästä historiaan "miehenä, joka katkaisi lentäjien selkärangan", kompensoidakseen ennenaikaisesta eroamisesta johtuvaa nolouden tunnetta ja epäonnistumistaan neuvotteluissa liian kovan vastapuolen kanssa. Minä toivon, ettei hän tässä onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse toivoisin jokaisen Finnairilla edelleen parhaansa yrittävän työntekijän puolesta, että 20 M€ vuosisäästöt riittävät tämän ammattikunnan osalta ja homma pistetään pakettiin ja keskitytään pelastamaan yhtiö palvelemalla asiakkaita ilman jatkuvia, erittäin kiusallisia häiriöitä (jos jollekin suomalaiselle vielä on epäselvää, että perusfinnairilainen on laiska, ylipalkattu ja vastuuton - erityisesti Suomen olosuhteissa - niin ihmettelen) parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Sitten kaikki ne jotka saavat jonkinsortin mielihyvää siitä, kun joku joutuu luopumaan palkastaan tai etuuksistaan niin ilmoitelkaapa jollakin tavalla kun kohtaatte itse vastoinkäymisiä niin olen iloinen puolestanne. Voidaan sitten yhdessä juhlia kohtuutta kaikessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

reilu 2000 palkka putosi hetkellisesti lomautettuna 1500 tasolle niin ostin enemmän makaronia. Jos reilu 20000 palkkani tippuisi 15000 tasolle joutuisin ehkä ostamaan makaronia , ehkä kuitenkin saisin vielä täysjyvä Fussillia ja saattaisin joutua sammuttamaan 3000W koristevaloa puutarhastani aamuyön tunneiksi kahtena yönä viikossa?

 

 

Oikeinko tosissasi luulet, että ansiosidonnaisen prosentti on kaikille sama? Minun reilu 10.000 putosi lomautuksen aikana alle 3000. - netistä löytyy laskureita, joilla voit todeta tämän todeksi. En valita, makaronia saa toki silläkin, mutta faktat kohdalleen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten kaikki ne jotka saavat jonkinsortin mielihyvää siitä, kun joku joutuu luopumaan palkastaan tai etuuksistaan niin ilmoitelkaapa jollakin tavalla kun kohtaatte itse vastoinkäymisiä niin olen iloinen puolestanne. Voidaan sitten yhdessä juhlia kohtuutta kaikessa!

 

Luulisi suomalaisten olevan tyytyvaisia, etta lentajilla on hyva ansiotaso -- Suomessa kun kovista tuloista maksetaan myos kovat verot. Suomeen tarvittaisiin enemmankin hyvapalkkaisia tyopaikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ainoa positiivinen asia, minkä Hienosesta keksin, on se, että valtio rokotti hänen viime vuoden ansiotuloistaan veroina 49 %  8)

 

(HS verotietojen hakukone)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti, lukekaa ajatuksella tämä osavuosikatsaus ja kertokaa mitä näette. Te jotka ette siedä Hienosta niin voitte kuvitella hänen nimen tilalle vaikka Clint Eastwood.  ;)

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q309.pdf

 

Kauppalehden Sahiluoman kirjoitus Finnairin hybridilainasta. http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/2009/09/21/punainen-vai-valkoinen-lippu/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

lentomatkustus on pienentäneet edelleen tulojen ja menojen erotusta. Aikaisemmin on varaa ollut pitää palkkoja korkeammalla, kun lentoihin käytetty löpö on maksanut vähemmän. Ja sinänsä kuka työntekijä on mielissään palkkapussinsa

...

 

No, ei tuokaan perustelu oikein vakuuta. Muutama viikko sitten luin/kuulin uutisista? (vanha ei enää muista), että tämän hetken polttoaineen hinnat ovat suunnilleen samalla reaalisella tasolla kuin joskus vuosikymmeniä sitten (en muista enää mistä kymmenluvusta puhuttiin). Polttoaine oli halpaa vain ennen "suurta energiagriisiä" seitsemänkymmentäluvun alussa - eikä se silloinkaan ollut kovin halpaa, sillä polttoainehan on suurelta osin veroa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään