Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Tuohan Ilkka sitten suurelle yleisölle tuntemattomia, taustoittavia tekijöitä esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti, lukekaa ajatuksella tämä osavuosikatsaus ja kertokaa mitä näette. Te jotka ette siedä Hienosta niin voitte kuvitella hänen nimen tilalle vaikka Clint Eastwood.  ;)

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q309.pdf

 

Odottelen edelleen analyysejä, varsinkin Ilkalta.

 

Oletteko lukeneet uutispuolelta kaikki uutiset? Tiedän, että erinäisillä saarekkeilla eri puolilla maailmaa menee paremmin, koska olen itse poiminut uutisia sinne kansainvälisiltä sivustoilta, jotka  ovat ainoita mitä ylipäänsä seuraan - päivittäin. Paremmin menee nyt mm. Aasiassa  vaikkakaan ei kaikkialla (ei Japanissa), Kanadassa, Brasiliassa ja osissa Eurooppaa (muttei välttämättä Englannissa). Viimeisimmät puoli tusinaa uutista jotka olen sinne laittanut kertovat positiivisesta kehityksestä, mutta jos joku ei usko että laman jälkeen tulee nousukausi, niin sillehän minä en voi mitään. Ja nousukauden alkaessa firman pitäisi olla valmiina ja iskussa. Eikä revitty hajalle.

 

Jos vähänkään uskoo myös niitä uutisia joissa analyytikot sanovat että nykyinen "nousu" ei tarkoita todellista nousua vaan se johtuu tukitoimista. Juu kyllä se nousu sieltä tulee mutta koska ja kestääkö Finnair sinne asti tällä kustannusrakenteella?

 

Korhosen ja kumppaneiden aikana hinnat oli painettu aikatauluihin. Kyllä sillä taktiikalla minäkin osaan olla finnairin toimari. Jos lentäjät tai joku muu ammattiryhmä tahtoi lisää liksaa, nostettiin seuraavaan lämiskään lippujen hintoja ja suosio henkilöstön keskuudessa oli taattu. Kyllä monopoli ja 70-luku on hieno asia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korhosen ja kumppaneiden aikana hinnat oli painettu aikatauluihin. Kyllä sillä taktiikalla minäkin osaan olla finnairin toimari. Jos lentäjät tai joku muu ammattiryhmä tahtoi lisää liksaa, nostettiin seuraavaan lämiskään lippujen hintoja ja suosio henkilöstön keskuudessa oli taattu. Kyllä monopoli ja 70-luku on hieno asia  ;)

 

Itse olen matkustanut samaa reittiä säännöllisesti v. 1988 lähtien. Sikäli kun muistiini voi luottaa  8) , normaalilipun hinta on nykyään varsin tarkasti sama kuin 90-luvun alussa, kun puhutaan työasioissa matkustavan perusvaihtoehdosta.

(Tosin entisaikaan sitä kutsuttiin business classiksi, mutta (konetyypistä riippuen) aivan samoilla penkeillä istutaan edelleen ja jopa viinipullokin kuuluu taas ateriaan, eli kovin suurta tasoeroa ei normaalitapauksessa ole.)

 

Yhdessä vaiheessa 90-luvun lopulla perinteiset lentoyhtiöt (Finnair ja SAS) yrittivät pitää korkeampaa hintatasoa mutta saivat kilpailijakseen useita halpalentoyhtiöitä. Niinpä hinnat laskettiin ja sillä karkotettiin halpalentoyhtiöt. Mutta on aivan varmaa että jos hintoja yritettäisiin taas nostaa, halpalentoyhtiöt ilmestyisivät taas kilpailemaan.

 

Ei ole helppo tilanne nykyään, mutta en tässä näe muuta ratkaisua kuin että menot on sovitettava tulojen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yhdessä vaiheessa 90-luvun lopulla perinteiset lentoyhtiöt (Finnair ja SAS) yrittivät pitää korkeampaa hintatasoa mutta saivat kilpailijakseen useita halpalentoyhtiöitä. Niinpä hinnat laskettiin ja sillä karkotettiin halpalentoyhtiöt. Mutta on aivan varmaa että jos hintoja yritettäisiin taas nostaa, halpalentoyhtiöt ilmestyisivät taas kilpailemaan.

 

la/su -yön sääntöä turistiluokan lipuissa eivät kuitenkaan ole saaneet purettua näissä perinteisissä yhtiöissä. Ilmeisesti jäänne josta halutaan pitää kiinni loppuun saakka. Ja näitä jäänteitähän tuntuu riittävän.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils: Kannattaa muistaa että 20v. sitten työvoima yms. kustannukset olivat huomattavasti halvempia eli katteet oli hieman toista luokkaa. Ei ole helppoa, ei  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin takapiruna oleva oikeistohallitus on varmaan todennut että suomessa on liian vähän proletaareja. Niinpä niitä on päätetty tehdä lisää ja kohderyhmäksi on otettu Finairin lentäjät. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpompi kuin sanoa, mitä Finnairin johdon pitäisi tehdä, on sanoa mitä Finnairin johdon ei olisi pitänyt tehdä. Lukekaa vaikka tämän päivän Hesarin pääkirjoituksen otsikko. Se sopii oikein hyvin Finnairiin-kin.

 

Ei ole mikään sattuma, että YouTubeen ilmestynyt blogikirjoitteluparodia oli ympätty "Perikato"-nimiseen filmiin  ;)

 

Viimeisen vuoden aikana olen viihtynyt muuten tätä foorumia paremmin kansainvälisillä ilmailusivustoilla, joissa on hieman laajempi horisontti ja toimintaa ympäri vuorokauden. Mistähän mahtaa johtua? Tosin viestien määrä niissä ei ole vielä samansuuruinen kuin täällä, kolmesta sivustosta vasta yhdellä on tuhannen kirjoituksen raja ylittynyt. Niistä yksikään ei ole a.netin foorumi, jotain rajaa sentään  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän iltasanomissa oli listattu kiistan osapuolten palkkoja. Mitenköhän suomen teollisuuden, terveydenhuollon ym. alojen kävisi jos kaikki vaatisivat samantasoista palkkaa mitä maailmalla maksetaan?

 

Ilkka: Vaikka välillä kirjoitusten taso on enemmän ja vähemmän linjakasta niin kyllä se vastakritiikkikin pitää kestää. (puolin ja toisin) ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse suomalaisen ja kiinalaisen paperiteollisuuden  nähneenä vakuutan että totta se on. Tämä ei tietysti tarkoita sitä että sama homma olis ilmailussa..

 

Riku on asian ytimessä että finnairin tarvii muuttua maailman mukana jossa normi nykin lento maksaa 399,-

 

Niin ja raianair on jopa väläyttänyt 1 euron lentoja Lontoo-NYC.

 

Siinä kilvassa Finski putoo viimeistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja raianair on jopa väläyttänyt 1 euron lentoja Lontoo-NYC.

 

Siinä kilvassa Finski putoo viimeistään.

 

Noihin hintoihin tarvii jo kutsua Spock paikalle  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Lentäjien palkoista kyllä voidaan olla monta mieltä. Ne ovat helposti kadehdittavia. Oikeastaan ne kuitenkin perustuvat vapaaseen palkanmuodostukseen, neuvotteluihin yhtiön ja työntekijöiden välillä. Tavoiteltuihin "paikallisiin neuvotteluihin" siis, jos asia halutaan nykyaikaisesti ilmaista."

 

Ihan omaperäinen tulkinta "vapaasta palkanmuodostuksesta", kun työntekijöiden ammattiyhdistys kuitenkin rajoittaa sitä, kuka niitä koneita ohjaa. Aloilla, joilla on oikeaa kilpailua, jokainen työsuorite nykyään kilpailutetaan ja työn tekee se, joka suostuu tekemään työn halvimmalla. Siinä on turha itkeä, että finanssialan (=oma alani) palkat ovat Frankfurtissa tai Lontoon Cityssä 3-5 krt suuremmat kuin meillä. Tervetuloa tähän maailmaan.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastakritiikistäpä tuli mieleen, että kun 60-luvulla esiinnyin bändini kanssa ja yleisöstä joku huusi "soittakaa jotain parempaa" niin silloin en oikein tykännyt  :P mutta sen jälkeen nahka on parkkiintunut eikä pikku kritiikki hetkauta

 

.. tällä hetkellä on auki kolme kansainvälistä sivustoa ja yksi suomalainen, tänään postattu ulkomaille puoli tusinaa viestiä, siinä on enemmän haastetta kuin linkittää tänne ulkomaan uutisia, viisi vuotta jo sitä tehty

 

mutta siitä tuli taas mieleen, päätin lähettää tänne jonkin aikaa pelkästään hyviä uutisia koskevia juttuja. Katsotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta siitä tuli taas mieleen, päätin lähettää tänne jonkin aikaa pelkästään hyviä uutisia koskevia juttuja. Katsotaan.

 

ja sen jälkeen kommentoida kuinka alan pohja on jo nähty kun uutisetkin näin kertovat  ;)

 

Finnair iski aamulla taas uudet madonluvut pöytään.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti 9.11: "Vain toista kuukautta sitten toinen talouslehti Kauppalehti vertaili lentoyhtiöitten palkkakustannuksia. Havaittiin, että Finnairin maksama keskipalkka ei juuri poikennut menestyneen ja tehokkaana tunnetun halpalentoyhtiön Ryanairin keskipalkasta."

 

Keskipalkka on vaan puolet tehokkuusyhtälöstä. Jotakin firman toimintatavoista kertoo, että pilotit joutuvat maksamaan vedestäkin ja noin puolet kaikista Ryanairin piloteista on palkattu ulkopuolisten firmojen kautta, jolloin eläkevelvotteita ei pahemmin synny.

 

On suuri vaara vetää liian helppoja johtopäätöksiä vertailusta lyhyistä matkoista elävään halpayhtiöön, mutta tehokkuusvertailu myös suuriin reittiyhtiöihin British Airwaysiin, Air France-KLM:ään ja Lufthansaan paljastaa, että Finnair kestää vertailun.

 

 

Eipä muilla perinteisillä lentoyhtiöillä kovin hyvin mene. Viimeksi BA kertoi ennätystappioista: http://www.guardian.co.uk/business/2009/nov/06/british-airways-record-loss

 

Finnairin Heinonen mainitsi viime viikon A-studiossa, että ongelmana on nimenomaan kilpailukyky lähiliikenteessä. Silloin referenssinä pitäisi käyttää BA:n ja Lufthansan sijaan Finncommia, joka on noin neljä kertaa Finnairia tehokkaampi, kun mittarina on keskimääräinen henkilöstökulu/lennätetty matkustaja. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/09/26042

Osa tästä erosta selittyy erilaisella reittitarjonnalla ja erilaisella strategialla, mutta kyllä FC:n etu on silti edelleen merkittävä.

 

Jotenkin ihmetyttää kommentit, että neuvotteluissa ei olisi kyse rahasta. Onko Finnairin johdossa jo päätetty, että oman lähiliikenteen saaminen kilpailukykyiselle tasolle ei ole edes mahdollista, joten siitä on turha edes yrittää neuvotella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen matkustanut samaa reittiä säännöllisesti v. 1988 lähtien. Sikäli kun muistiini voi luottaa  8) , normaalilipun hinta on nykyään varsin tarkasti sama kuin 90-luvun alussa, kun puhutaan työasioissa matkustavan perusvaihtoehdosta.

(Tosin entisaikaan sitä kutsuttiin business classiksi, mutta (konetyypistä riippuen) aivan samoilla penkeillä istutaan edelleen ja jopa viinipullokin kuuluu taas ateriaan, eli kovin suurta tasoeroa ei normaalitapauksessa ole.)

 

Oletko huomannut että se busineksen ja normitallaajan erottava verho ei ole nykyään bussissakaan rivien 14 ja 15 välissä vaan 3 ja 4 välissä. Vaikka business olisi "täyteen myyty " se 10 rivin rahakato tuntuu yhtiön pussissa kyllä. Ne verhon takana matkaavat kun maksavat reilu 150 e Eurooppaan nykyään ja business class maksaa lennon kulut.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jotenkin ihmetyttää kommentit, että neuvotteluissa ei olisi kyse rahasta. Onko Finnairin johdossa jo päätetty, että oman lähiliikenteen saaminen kilpailukykyiselle tasolle ei ole edes mahdollista, joten siitä on turha edes yrittää neuvotella.

 

 

Se on päätetty jo aikaa sitten, joskus 90-luvun puolella. Perehdy esim siihen, kuinka usein silloin lennettiin kotimaahan Finnairin itsensä toimesta ja kuinka paljon nyt. Paljon puhuttu "ulkoistaminen" on ollut käynnissä jo yli kymmenen vuotta. Kun oli nousukausi ja Finnairin oma reittiverkosto kasvoi vaikka kotimaata ei enää lennettykään entiseen malliin, ei lentäjiä huolettanut ollenkaan. Nyt on eri sävelet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mikään sattuma, että YouTubeen ilmestynyt blogikirjoitteluparodia oli ympätty "Perikato"-nimiseen filmiin  ;)

 

No eikai nyt kukaan sitä 'kummelipätkää' ottanut tosissaan muuten kuin ehkä (hyvänä) vitsinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko huomannut että se busineksen ja normitallaajan erottava verho ei ole nykyään bussissakaan rivien 14 ja 15 välissä vaan 3 ja 4 välissä. Vaikka business olisi "täyteen myyty " se 10 rivin rahakato tuntuu yhtiön pussissa kyllä. Ne verhon takana matkaavat kun maksavat reilu 150 e Eurooppaan nykyään ja business class maksaa lennon kulut.  :-\

 

Nimenomaan tästä puhun, kun itse olen aina istunut rivillä 5  ;D .

 

Ennen vanhaan duopolin aikana lentoyhtiöt pystyivät myymään enemmän kalliita lippuja, mutta nykyään on aina low-cost-kilpailija kärkkymässä heti kun perinteinen yhtiö yrittää nostaa hintojaan. Sitä se vapaa kilpailu tarkoittaa.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentäjien palkoista kyllä voidaan olla monta mieltä. Ne ovat helposti kadehdittavia. Oikeastaan ne kuitenkin perustuvat vapaaseen palkanmuodostukseen, neuvotteluihin yhtiön ja työntekijöiden välillä. Tavoiteltuihin "paikallisiin neuvotteluihin" siis, jos asia halutaan nykyaikaisesti ilmaista."

 

Ihan omaperäinen tulkinta "vapaasta palkanmuodostuksesta", kun työntekijöiden ammattiyhdistys kuitenkin rajoittaa sitä, kuka niitä koneita ohjaa. Aloilla, joilla on oikeaa kilpailua, jokainen työsuorite nykyään kilpailutetaan ja työn tekee se, joka suostuu tekemään työn halvimmalla. Siinä on turha itkeä, että finanssialan (=oma alani) palkat ovat Frankfurtissa tai Lontoon Cityssä 3-5 krt suuremmat kuin meillä. Tervetuloa tähän maailmaan.

 

Mika

 

Ihan samalla tavalla kuin työnantaja kilpailuttaa työsuoritteet ja teettää työnsä sillä joka suostuu tekemään työn halvimmalla, niin myös työntekijällä on yhtäläinen oikeus kilpailuttaa työnantajansa ja työskennellä siellä missä hänen työsuoritteestaan maksetaan paras mahdollinen korvaus. Olen aika yllättynyt siitä, että suomalainen finanssialan työntekijä on pitänyt puoliaan niin heikosti että muualla maailmassa (esimerkkisi mukaan) maksetaan 3-5 kertaisia palkkoja? Varsinkin, kun otetaan huomioon mitä eläminen Suomessa nykyisin maksaa.

 

Tältä pohjalta Mika, sen sijaan että ajattelet asioita suomalaisena nurkkapatrioottina, niin haluan tosiaankin toivottaa SINUT tervetulleeksi tähän MAAILMAAN!

 

ps. ihan vaan vinkkinä: ei se oma palkka täällä foorumilla nurisemalla parane. on aivan ilmeistä että suomalaisten finanssialan asiantuntijoiden kannattaisi pyytää liikennelentäjiltä pientä konsultaatiota siitä, miten nuo omat finanssiasiat saataisiin nostettua edes pikkuisen lähemmäs tuota kansainvälistä tasoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps. ihan vaan vinkkinä: ei se oma palkka täällä foorumilla nurisemalla parane. on aivan ilmeistä että suomalaisten finanssialan asiantuntijoiden kannattaisi pyytää liikennelentäjiltä pientä konsultaatiota siitä, miten nuo omat finanssiasiat saataisiin nostettua edes pikkuisen lähemmäs tuota kansainvälistä tasoa...

 

Ihan varmasti monikin työntekijäala haluaisi, että heitä edustaa 70-luvulta saakka pöhöttymään päästetty liitto jolla ei ole näkemystä tästä päivästä ja jotka ovat saaneet elää kuin siat pellossa suljetussa taloudessa ajalta Paasikivi-Kekkonen. Se olisi hieno tilanne alalla kun alalla.

 

Itselleni sopisi myös taksien ja apteekkien mukainen malli, että edustamalleni alalle ei tulisi mitään kilpailijoita lähiseudulle häiritsemään tuottoisaa toimintaa. Jos koittaa tulla, niin valitusta vaan oikeusasteissa ylöspäin ettei kukaan vaan pääse syömään leipääni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään