Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Tässähän täytyy käydä kaupassa, kun on niin huvittavaa että popcorni pääsee loppumaan kesken  ;D

 

Epäterveitä etuja my ass  :thmbup:  :thmbup:

 

Nythän on niin, että jos jollain firmalla tai jollain ryhmällä tms on omalla alallaan ns. poweria, esim neuvotteluvaltti tai ylittämätön tuote tai ylittämätön ammattitaito, eivätkä sitä käytä hyväkseen, niin nehän ovat TYHMIÄ.

 

Täällä (ja muualla) mussutetaan siitä, että niillä ei saa olla niin hyvät liksat. Hittoako se kenellekään muulle kuuluu kuin kiistan osapuolillle, miten liksat määräytyvät.

 

Ylipäänsä vapaasta kilpailusta puhuminen on absurdia. Sellaista ole olemassakaan. Tekopyhä yhteiskunta syyttää heti "määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä" tai "kilpailun vääristämisestä" jos joku firma tai ryhmä menestyy niin hyvin, etteivät muut pysy perässä. Siis, jos joku keksii niin hyvän tuotteen tai idean, että pääsee alan ykköseksi, niin sille firmalle tai ryhmälle kuuluu saada nauttia siitä kaikki itse ilman, että ulkopuolelta puututaan asiaan millään tavalla.

 

Se vasta olisi vapaata kilpailua. Mutta sellaista siis ei ole eikä tule. Get over it, get a life and move on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009111210591591_uu.shtml

 

Palataksemme itse aiheeseen... Sovintoesitys on annettu, vastauksia pyydetään lauantaina kello 15.

 

Oma sivistynyt arvaukseni on, että lakko alkaa. Työnantaja on halunnut lentäjät lakkoon koko vuoden. Lentäjät eivät astuneet lakkoansaan viime talvena, mutta nyt piloteilla on niin iso vehje otsassa, että he eivät epäröi aloittaa lakkoa. Ensi viikon alkupäivinä nähdään mikä on se Finnairin "iso suunnitelma" kun lentäjät on saatu ajettua lakkoon. Tuskin kummankaan osapuolen persaus kestää kovin montaa päivää.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla ihmettelen ja seuraan näitä väitteitä Finnairilaisten poskettomista palkoista verrattuna muihin firmoihin Euroopassa. Nehän on kansainvälisessä vertailussa aivan normaalilla tasolla, etuineen. Voin itsekin myöntää, että näin perus DI:n koulutuksella ja koulutusta vastaavassa työssä voin vain uneksia lentäjien palkoista (ja työstä ;)), mutta minusta homma menee silti täsmälleen kuten Jukka tuossa aiemmin tiivisti. Palkat alalla ovat korkeat. Jos liitot ovat kymmeniä vuosia valvoneet jäsentensä etuja ja mahdollistaneet lentäjien palkkatason pysymisen korkeana, niin ei se ole lentäjien syy. Asiaan liittyy paljon historiallista vaikutusta, kun muistetaan silti kuinka lyhyen aikaa ollaan suharoitu suihkareilla ympäri maailmaa. Glamour-lisä siellä toki on. Ja hyvä niin. Se on yksi osatekijä tuota ammattia. Isot vastuut, isot palkat. Ammattiin liittyy paljon sellaista, jota tällä palstalla ei ole mitenkään otettu huomioon näissä palkka-haukku keskusteluissa. Sanoisin jopa, että häpeällistä, miten tämä ilmailufoorumi on degeneroitunut joidenkin kuivannäppien lakimiesten ja pörssitalous-asiantuntijoiden temmellyskentäksi, jossa ammatti-ihmisten osaaminen ja ansiotaso on kaikki jatkuvasti luupin alla negatiivisessa mielessä. Ei uskoisi ILMAILU foorumilta. Tekisi mieli sanoa, että jos noin teitä ahistaa lentäjien ammattiryhmän edut, niin menkää jonnekin muualle kitisemään niistä.

 

Ja lopuksi: Se on ammatinvalintakysymys. Älkää olko kateellisia. Jos voitte, niin kouluttautukaa itse alalle, ja nostakaa lihavaa palkkaa. Mikä estää?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... joutessani rustasin taas kahden säkeistön mittaisen kipaleen. Näin:

 

 

Epäterve etu-jenkka  

 

Ottakee pois niiltä epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

ottakee pois niiltä epäterve etu,

se epäterve etu, hura huh hah hei.

 

ja antakee mulle se epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

antakee mulle se epäterve etu

se epäterve etu, hura huh hah hei

 

Copyright Ilkka M 2009  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... joutessani rustasin taas kahden säkeistön mittaisen kipaleen. Näin:

 

 

Epäterve etu-jenkka  

 

Ottakee pois niiltä epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

ottakee pois niiltä epäterve etu,

se epäterve etu, hura huh hah hei.

 

ja antakee mulle se epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

antakee mulle se epäterve etu

se epäterve etu, hura huh hah hei

 

Copyright Ilkka M 2009  ;)

 

Lauantaina ensi-ilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ottakee pois niiltä epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

ottakee pois niiltä epäterve etu,

se epäterve etu, hura huh hah hei.

 

ja antakee mulle se epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

antakee mulle se epäterve etu

se epäterve etu, hura huh hah hei"

 

Kiitos nauruista  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos katsotaan muutama vuosi taaksepäin, niin kovastipa silloin väitettiin, ettei muutaman vuoden kuluttua Euroopassa ole jäljellä kuin kolme tai neljä lentoyhtiötä. Pieleen ovat menneet ne(kin) arvailut. Missä ovat ne luvatut lukuisat konkurssit? Koska viimeksi meni yhtään isompi yhtiö nurin? Jopa SAS on edelleen pystyssä. Ja Erkkikin ymmärtää, ettei Finnair ole menossa nurin.

 

Pakko palata tähän. Tähän rumbaan on jo ilmoittautunut KLM & Air France, ja nyt BA & Iberia, Who's next? Lufthansa ja ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... joutessani rustasin taas kahden säkeistön mittaisen kipaleen. Näin:

 

 

Epäterve etu-jenkka  

 

Ottakee pois niiltä epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

ottakee pois niiltä epäterve etu,

se epäterve etu, hura huh hah hei.

 

ja antakee mulle se epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

antakee mulle se epäterve etu

se epäterve etu, hura huh hah hei

 

Copyright Ilkka M 2009  ;)

 

Olen iloinen, jos sain olla myötävaikuttamassa tällaisen taideteoksen syntyyn. Toivottavasti Ilkkaa helpotti.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(vertaapa esim. F/O alkupalkkoja, Finnair Express vs. Blue1 - ja ei tuo taulukon yläpääkään kovin suurta eroa tuo)

 

(tiedot eivät tietysti ole kaikenkattavia, tai aina ajan tasallakaan mutta jonkinlaista vertailukohtaa saat)

 

Ihan kiva vertailu, mutta ei taida Finnair ulkoistaa lentojaan Blue1:lle. Vertauksesi on ihan sama kuin esittelisit Ferrarin ja Lambon esitteitä pankinjohtajalle ja sanoisit, että "Kato, tän verran nyt autot vaan maksaa ja tartten tosiaan 250 000 eur lainaa". Pankinjohtaja taitaisi sanoa, että "käy kuule hakemassa noi KIA:n esitteet".

 

Nythän on niin, että jos jollain firmalla tai jollain ryhmällä tms on omalla alallaan ns. poweria, esim neuvotteluvaltti tai ylittämätön tuote tai ylittämätön ammattitaito, eivätkä sitä käytä hyväkseen, niin nehän ovat TYHMIÄ.

 

Ei minun kommenteissa ole kysymys siitä, että a) pitäisi olla tyhmä, b) lentäjille ei saisi maksaa korkeaa palkkaa, c) olisin kateellinen*, vaan siitä, että artikkelissa väitettiin, että lentäjien palkka muodostuisi "vapaasti". Tämä ei pidä paikkaansa ja sen on Rintalakin myöntänyt, että heidän palkkansa muodostuu edunvalvontatyön tuloksena.

 

Se, että ahtaajat ja jotkut muut ryhmät pystyvät aiheuttamaan kohtuuttomia taloudellisia tappioita lakkoaseellaan, ei ole enää tätä päivää globaalissa taloudessa, koska rajat on avattu kilpailulle ja miljardi ihmistä pystyy tekemään samaa kuin me suomalaiset ja saadakseen edes osaksi saman elintason kuin me. Jos joku haluaa ylläpitää näitä suljettuja talouksia, niin se ei vaan onnistu enää.

 

Ihme juttu, että tällä foorumilla, jos et ole "perässähiihtäjä", niin leimataan heti kateelliseksi tai nurkkapatriootiksi. Se kertoo kylläkin enemmän leimaajista itsestään kuin kriittista keskustelua** käyvistä kanssaihmisistä.

 

Ylipäänsä vapaasta kilpailusta puhuminen on absurdia. Sellaista ole olemassakaan. Tekopyhä yhteiskunta syyttää heti "määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä" tai "kilpailun vääristämisestä" jos joku firma tai ryhmä menestyy niin hyvin, etteivät muut pysy perässä. Siis, jos joku keksii niin hyvän tuotteen tai idean, että pääsee alan ykköseksi, niin sille firmalle tai ryhmälle kuuluu saada nauttia siitä kaikki itse ilman, että ulkopuolelta puututaan asiaan millään tavalla.

 

Se vasta olisi vapaata kilpailua. Mutta sellaista siis ei ole eikä tule. Get over it, get a life and move on.

 

Kyllä vapaata kilpailua on, joskaan ei kaikkialla. Kilpailua on toimistoissa (nokialainen, konsultti, intialainen konsultti tekemässä tuotekehitystä), Hartwallin ja Koffin oluet vierekkäin hyllyssä ja lentoterminaalissa on eri yhtiöiden lipputoimistoja. Huomaatkos?

 

Se, että joku on alansa ykkönen ei poista sitä, etteikö alalla olisi kilpailua. Toyota tuskin olisi niin laadukas kuin se on, jos ei olisi kilpailua. Mietipä vaikka Neuvostoliittoa. Oliko siellä tuotteiden laatu hyvä, koska siellä ei ollut kilpailua?

 

Kyse on edelleen siitä, että sallitaanko kilpailu vai ei. Se on meidän kuluttajienkin etu.

 

Mika

 

* Viime vuodet yrittäjä ovat olleet luokkaa FINNAIRIN liikennelentäjä. ;)

 

** Ilkan seuraava hitti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lakko toteutuu, niin pitääkö lentäjien luopua autoistaan lakon ajaksi?

 

;)  Tämäkö on se kiinnostavin asia mahdollisessa lakossa?

 

Niihin mitkä lennot lennetään tai ei JOS lakko alkaisi, löytyynee aikanaan tietoa Finnairin nettisivuilta, jossa on etusivulla linkki tänne: http://www.finnairgroup.com/info

 

 

Ihan kiva vertailu, mutta ei taida Finnair ulkoistaa lentojaan Blue1:lle. Vertauksesi on ihan sama kuin esittelisit Ferrarin ja Lambon esitteitä pankinjohtajalle ja sanoisit, että "Kato, tän verran nyt autot vaan maksaa ja tartten tosiaan 250 000 eur lainaa". Pankinjohtaja taitaisi sanoa, että "käy kuule hakemassa noi KIA:n esitteet".

 

En nyt ihan taas käsittänyt mitä haet tällä, mutta se on normaalia minulta. Mutta allekirjoittanut tarkoitti sitä että tuo "40% parempi palkka kuin muilla Suomessa" -väittämäsi on melkolailla tuulesta temmattu, kuten lukuja vertaamalla voit tuolta summittaisesti nähdä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ihan taas käsittänyt mitä haet tällä, mutta se on normaalia minulta. Mutta allekirjoittanut tarkoitti sitä että tuo "40% parempi palkka kuin muilla Suomessa" -väittämäsi on melkolailla tuulesta temmattu, kuten lukuja vertaamalla voit tuolta summittaisesti nähdä.

 

No ei se 30-40%, mitä esitin, ihan tuulesta ole. Ollaan aika lähellä totuutta, jos otetaan molemminpuolinen liioittelulisä pois. Ja ei tuo Rintalakaan tuota kieltänyt täysin perusteettomana. Muistikuvani mukaan myös Air Finlandin lakkoneuvotteluissa mainittiin n. 7000 e / kk keskiliksa. Tätä tietoa en tosin googlella löytänyt. Pitäisi katsoa "arkistosta", mutten jaksa.

 

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/09/finnair_lentajia_saa_puolet_halvemmalla_983326.html

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se 30-40%, mitä esitin, ihan tuulesta ole. Ollaan aika lähellä totuutta, jos otetaan molemminpuolinen liioittelulisä pois. Ja ei tuo Rintalakaan tuota kieltänyt täysin perusteettomana. Muistikuvani mukaan myös Air Finlandin lakkoneuvotteluissa mainittiin n. 7000 e / kk keskiliksa. Tätä tietoa en tosin googlella löytänyt. Pitäisi katsoa "arkistosta", mutten jaksa.

 

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/09/finnair_lentajia_saa_puolet_halvemmalla_983326.html

 

Mika

.

 

Osallistut silti keskusteluun kommentteinesi, vaikka et viitsi ottaa asioista selvää  :thmbdn:

 

Olet kuin poliitikko, suu käy mutta asiaa siitä puheesta ei löydy.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

 

Osallistut silti keskusteluun kommentteinesi, vaikka et viitsi ottaa asioista selvää   :thmbdn:

 

Olet kuin poliitikko, suu käy mutta asiaa siitä puheesta ei löydy.  ;D

 

Olihan se tossa linkissä selvitetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... joutessani rustasin taas kahden säkeistön mittaisen kipaleen. Näin:

 

 

Epäterve etu-jenkka  

 

Ottakee pois niiltä epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

ottakee pois niiltä epäterve etu,

se epäterve etu, hura huh hah hei.

 

ja antakee mulle se epäterve etu,

epäterve etu,

se epäterve etu, hei,

antakee mulle se epäterve etu

se epäterve etu, hura huh hah hei

 

Copyright Ilkka M 2009  ;)

 

Ei voi olla näin väsynyttä läppää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No varmaan Tarmo kertoo mitä nämä mystiset edut ja muut lisät ovat

 

Tarmo ei uskalla eikä halua sen enempää kuin varmaan kukaan muukaan. Ei ole minun tehtäväni , en uskaltaisikaan , vaikka olisi paperillakin (ei ole) , tuoda julkisuuteen tällaisia asioita. Itsesuojeluvaistoakin on.

 

Pilotjobnetworksin kaaviossa tarjotaan ylimmillään huippupalkkaa 10800 e + 10-30% , sillä ei kuitenkaan pääse lähellekään esim. Iltapuluissa taannoin esitettyjä vuosiansioita. Toki siihen yleisen julkisuuden esityksen keskipalkkaan. Kummallista muuten ? Jos huippupalkka = keskipalkka niin eikös kaikki tienaa yhtä paljon , vai mitä ?  ;)

 

Tämä ei ole "tiedänpäs mut en kerro" tarinaa enkä ole kateellinen rahasta vaan yritän olla realisti sen suhteen että kun kaikki rahahanat sisäänpäin pienenee kokoajan niin mikään instanssi ei silloin voi vaihtaa suurimman menohanan tilalle vielä suurempaa. Muuten se cashflow loppuu kokonaan kun sinne menohanaan ei riitä enää kuin ilmaa. Sulkemalla pienempiä menoerähanoja (=yt:t --> lomautus/lopputili) ei tilanne kummemmin  parane sillä kun työntekijöitä ei ole niin homma pysähtyy , palvelu heikkenee ja rahaa tuovat hanat asiakkaiden kaikkoamisen myötä yhäkin pienenevät. Se on vaan kurjaakin kurjempi totuus nykyajasta , monesti todettu jo tässäkin ketjussa.  :(  Keskustelu on käsittääkseni kuitenkin vapaata ?

 

Naljailuni johtoportaan ja ravattikaulojen tilanteesta johtuu Finnairin yhtiönä (=ex. valtionyhtiö) aivan liian jättiläismäiseksi paisuneesta organisaatiorakenteesta jossa vallitsee hallitsematon kaaos. Pääasia kuitenkin on että pikkuesimiehiä , esimiehiä  , osastopäälliköitä , osastonjohtajia , apuapulaisjohtajia , apulaisjohtajia ...jne. on niin paljon ja tarpeeksi ettei kenenkään tarvitse yksin kaksin tai kuusin istua siellä kahvipöydässä miettimässä mistä duunariryhmästä tänään vähennentäisiin väkeä ?

 

Jos Hienonen & kumpp. ovat ajatelleet asian niin pitkälle että kaadetaan koko pas*a nyt marraskuulle ja aloitetaan eri nimellä ensi vuoden alusta jättäen esim. 500 välijohtajaa ulkopuolelle niin sitten luulen että muutkin suomalaiset nostavat hattua , eikä vain Mäkelä lauluineen  ;)

 

- Kiitos ja Anteex -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarmo ei uskalla eikä halua sen enempää kuin varmaan kukaan muukaan. Ei ole minun tehtäväni , en uskaltaisikaan , vaikka olisi paperillakin (ei ole) , tuoda julkisuuteen tällaisia asioita. Itsesuojeluvaistoakin on.

 

Nyt ei ymmärrä... Aluksi annetaan ymmärtää, että tiedetään jotain, mutta sitten "ei uskalleta" kertoa. Mitä tapahtuu jos kertoo? Liikennelentäjien lynkkauspartio yllättää pimeällä kujalla? Taivaalta putoaa Airbus niskaan? Mitä niin mystistä liikennelentäjien palkkauksessa on ettei siitä voida puhua avoimesti? Miksi keskustelu pyörii vain palkkojen ja mystisten "etujen" ympärillä, kun tulevassa lakossa on kyse aivan muusta?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ei ymmärrä... Aluksi annetaan ymmärtää, että tiedetään jotain, mutta sitten "ei uskalleta" kertoa. Mitä tapahtuu jos kertoo? Liikennelentäjien lynkkauspartio yllättää pimeällä kujalla? Taivaalta putoaa Airbus niskaan? Mitä niin mystistä liikennelentäjien palkkauksessa on ettei siitä voida puhua avoimesti? Miksi keskustelu pyörii vain palkkojen ja mystisten "etujen" ympärillä, kun tulevassa lakossa on kyse aivan muusta?

Juha

 

On asioita jotka vaan on ja osaltani kannanotot loppuivat edelliseen viestiin. Yritin olla neutraali , en hyökätä.

 

Eikös siellä lakkoneuvottelun pohjalla ole kuitenkin mm. sekin että kun männävuosina muut Suomessa saivat n. 12-15% tai vähän yli niin lentäjät eivät. Sieltähän sopimuksettomuus johtaa juurensa. Ei tää ole ihan tän syksyn tai FC:n operoinnin juttu.

 

Jo silloin moni totesi että Suomi menee kohta konkurssiin liian suurten palkkasopimusten kanssa vaan menikin koko maailma.  :-\

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pilotjobnetworksin kaaviossa tarjotaan ylimmillään huippupalkkaa 10800 e + 10-30% , sillä ei kuitenkaan pääse lähellekään esim. Iltapuluissa taannoin esitettyjä vuosiansioita.

 

No ei olis eka kerta, kun Finnair pyöristää neuvottelujen aikana julkisuuteen annettuja pallkalukuja. Tuohon kuuluisaan 20 000€/kk palkkaan kun tarvitsse tehdä muutakin kuin lentää (lisäksi koulutus tai/ja hallinto tehtäviä), mutta eihän sen kertominen sopinut Hienosen taktiikkaan. Tuon mukaan pelkällä lentämisellä 21 vuotta talossa ollut kapteeni täysillä lisillä pääsisi noin 14 000€/kk, joka kuulostaa varsin uskottavalta.

Toki siihen yleisen julkisuuden esityksen keskipalkkaan. Kummallista muuten ? Jos huippupalkka = keskipalkka niin eikös kaikki tienaa yhtä paljon , vai mitä ?  ;)

 

Ei sovi, koska Finnair haluaa tuossa kohti sympatiaa kalastellessa julkistaa palkan täysillä lisillä, joten 11 000€ - 10-30% = 9 900-7 700€/kk.

 

EDIT: kirjostusvirhe Hienosen nimessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta eihän sen kertominen sopinut Heinosen taktiikkaan.

 

Tarkentava kysymys selvyyden vuoksi (a question for clarification): Heinosen vai Hienosen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tällä foorumilla ei kukaan ole kiinnostunut johtajien ylisuurista palkoista, kuten Hienosen ym. ja vaadi heidän palkkojensa alentamista Finnairin pelastamisen nimissä. Aina vaan suoritusportaan eli lentäjien palkkojen "ylisuuruudesta". Aika yksipuolista ajattelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tällä foorumilla ei kukaan ole kiinnostunut johtajien ylisuurista palkoista, kuten Hienosen ym. ja vaadi heidän palkkojensa alentamista Finnairin pelastamisen nimissä. Aina vaan suoritusportaan eli lentäjien palkkojen "ylisuuruudesta". Aika yksipuolista ajattelua.

 

Jos Hienonen & kumpp. ovat ajatelleet asian niin pitkälle että kaadetaan koko pas*a nyt marraskuulle ja aloitetaan eri nimellä ensi vuoden alusta jättäen esim. 500 välijohtajaa ulkopuolelle niin sitten luulen että muutkin suomalaiset nostavat hattua , eikä vain Mäkelä lauluineen  ;)

 

Yritin sitä hakea.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Voi tietysti olla, että joukkoliikennevälineen ohjaajalle 11 000 €/kk on melkoisen megalomaaninen keskiliksa, ajattelipa asiaa miten päin tahansa  (ja erityisesti suhteutettuna kuukausittaisiin työtunteihin), mutta toisaalta lentäjien palkkojen maksuun ei ole - kuin korkeintaan välillisesti kalliina lentolippuhintoina - pumpattu veronmaksajien rahoja. Asiakkaat ovat toistaiseksi maksaneet.

 

Jos firmalla on rahaa, maksakoon piloteille vaikka 100 000 €/kk, ja jos ei ole, menköön konkurssiin. Mitään merkittävää "isänmaallista" syytä Finnairin tai muiden perinteisten kansallisten yhtiöiden pystyssä pysymiselle ja varsinkaan pitämiselle ei ole. Jos koti- ja/tai ulkomaisia lentoasiakkaita riittää, joku yhtiö ne tulevaisuudessakin hoitaa,  jollain hintaa ja jotain reittiä. Mukavaa tietysti, jos se voisi olla suomalaisia työllistävä kotimainen yhtiö.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tällä foorumilla ei kukaan ole kiinnostunut johtajien ylisuurista palkoista, kuten Hienosen ym. ja vaadi heidän palkkojensa alentamista Finnairin pelastamisen nimissä. Aina vaan suoritusportaan eli lentäjien palkkojen "ylisuuruudesta". Aika yksipuolista ajattelua.

 

Igor hyvä... et selvästikään ole sisästänyt sitä miten vapaassa kilpailutilanteessa palkkojen pitää muodostua

 

Vapaassa kilpailutilanteessa suorittavan tason palkoista ei neuvotella vaan suorittavaa työtä tekevät ovat velvollisia tekemään töitä millä hyvänsä ehdoilla ja millä hyvänsä palkalla. Mikä hyvänsä neuvottelu, varsinkin sellainen jossa työntekijöitä edustaa jokin yhteinen organisaatio, saa aikaan epäterveen kilpailutilanteen, joka on omiaan johtamaan siihen meidät kaikki perii hukka, joudumme mierontielle ja syömme lopun ikäämme pettuleipää... siis koko suomenkansa tai jopa kaikki euroopankansat.

 

Johtoryhmätason palkat taas sovitaan poikien kesken, siten kuten herrasmiehillä on tapana tehdä. Tämä on vuosituhantinen perinne, jota ei sovi muuttaa tai epäillä, ja sen ei ole koskaan tiedetty aiheuttaneen epätervettä kilpailutilannetta tai estävän vapaata kilpailua.

 

Oleellisin asia kuitenkin on että suorittavaa työtä tekevät on palautetaan heille luonnostaan kuuluvaan asemaan. Onhan jo suorastaan rienausta että työtätekevällä luokalla on edes oikeus keskustella osakkeenomistajien edustajan kanssa. Saati sitten se että he vielä esittävät vaatimuksia ja uhkailevat niinkin alhaisella teolla kuin lakolla.

 

Suorittavaa työtä tekevienkin on syytä ymmärtää heidän elämänsä tarkoitus ja suurin päämäärä... he ovat olemassa vain ja ainoastaan palvelemaan osakkeenomistajia ja heidän elämässään ei saa olla muita päämääriä tai tavoitteita kuin pörssikurssin nostaminen ja osinkojen varmistaminen.

 

EDIT: Täytyy tässä vielä ihmetellä missä ihmeen pullossa osaa tässä keskustelussa voimakkaasti kantaa otteneista on kasvatettu... miten on mahdollista että aikuisilla ihmisillä on arvomaailma niin sekaisin että voidaan edes nettitrollauksissa (sellaisiksi nämä höpinät "epäterveestä kilpailusta" luen) vaatia että ihmisten perusoikeuksista pitäisi tinkiä rahan vuoksi... juttuhan kuitenkin on niin että jos vaihtoehtoina on taantua ihmisoikeuksissa ja demokratiassa kiinan tasolle, jotta teollisuus pysyisi euroopassa tai taantua materiaalisen hyvän määrässä muutama vuosikymmen taaksepäin niin valinta ei ole kovin vaikea jos vain tuntee historian edes pintapuolisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän keskustelu piristynyt tällävälin, mutta edelleen kovasti polarisoitu, miksiköhän...

 

Ensimmäiseksi tuli mieleen, että mistä sitä epätervettä etua saa ostaa, minä tahdon kilon  ;) Sitten salaman lailla mieleni avautui (kiitokset Neljälle Ruusulle):

 

Olen eläkkeellä

 

sama suomeksi:

 

ei koskaan enää duunia!  8)

 

.. siinä teille epätervettä etua niinettä riittää enkä tarvitse enempää. Jatkakaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään