Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Olisi kiva saada tänne keskustelua niistä muista komponenteista kuin pelkistä suorista palkkakuluista jotka nostavat resurssien hintaa ylös ja nostavat liiketoiminnan riskejä.

 

Kuin vaikka siitä että lentäjien nukkumiskomitea ei hyväksynyt yösijakseen Tokion kentän ***** tähden Hiltonia, vaan he yöpyvät keskustassa. Emot toki on pantu tuonne Hiltoniin.

 

Lentäjillähän on eräinä pikku kikkoina sääntö että jos hotelliin pääsy viivästyy kaksi tuntia, niin rapsahtaa vapaapäivä ja hiukan pidemmästä kolme. Yhtiön kannalta ongelma ei tietysti ole taksikyydit eikä mahdollisesti kalliimpi majoitus, vaan yhtiöstä riippumattomista seikoista johtuvat yllättävät vapaat. Aivan sama kuin tuon kesälomakauden kanssa.

 

Joku joka näistä tietää tarkemmin, voisi kertoa. Veikkaan kyllä että pilottipuolella on hiljaisempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin vaikka siitä että lentäjien nukkumiskomitea ei hyväksynyt yösijakseen Tokion kentän ***** tähden Hiltonia, vaan he yöpyvät keskustassa. Emot toki on pantu tuonne Hiltoniin.

 

Lentäjillähän on eräinä pikku kikkoina sääntö että jos hotelliin pääsy viivästyy kaksi tuntia, niin rapsahtaa vapaapäivä ja hiukan pidemmästä kolme.

 

 

Lentäjät nukkuvat samoissa hotelleissa kuin lentoemännätkin.

 

Ja ei rapsahda vapaapäiviä tuollaisista itse keksimistäsi asioista.

 

 

Faktat faktoina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvii tyyppikoulutuksen lisäksi ainakin yhtiökoulutuksen, "fami -lennot", tarkkarin jne... Kuitenkin eri yhtiöiden OM-A:t on sisällöiltään erilaisia ja CRM saattaa erota myös paljon.

Kukahan Finnairlla lakon aikana voisi/saisi antaa moiset vai ei kukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin vaikka siitä että lentäjien nukkumiskomitea ei hyväksynyt yösijakseen Tokion kentän ***** tähden Hiltonia, vaan he yöpyvät keskustassa. Emot toki on pantu tuonne Hiltoniin.

Voisin vaikka kuvitella että olisi ihan hienoa päästä tekemään jotakin muutakin kuin olla hotellihuoneessa sen 3-5 päivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin vaikka kuvitella että olisi ihan hienoa päästä tekemään jotakin muutakin kuin olla hotellihuoneessa sen 3-5 päivää.

Mistä lähtien ne on mukamas ollut 3-5 päivää kohteessa? Euroopassa 9-14 h ja muissa 24 h, välillä 48 h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin vaikka kuvitella että olisi ihan hienoa päästä tekemään jotakin muutakin kuin olla hotellihuoneessa sen 3-5 päivää.

 

Olet Henri ihan oikeassa, :thmbup:

pitkän ja terveen elämän yksi salaisuus on, että voi välillä rentoutua ja tehdä harrasteena sellaista mistä pitää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Ulkopuolisen työvoiman kontrolloimattomalla käytöllä on myös matkustajan kannalta varjopuolia. Eri

yhtiöistä tulevien sekamiehistöjen toimintatavat ja koulutuskäytännöt eroavat toisistaan niin paljon,

ettei se voi olla vaikuttamatta työskentelyyn ohjaamossa."

 

Joo näin olen ajatellutkin mielessäni jo pitemmän aikaa.  Istun miellelläni Finnairin koneessa kun tiedän että nokalla on duunissa suomalaispilotit.  Perinteisesti Finski on turvallisen yhtiön maineessa ja suomalaipilottien ammattitaito tunnetaan maailmalla.  Muistan kun aikanaan  oli sellainen "myytti" olemassa 70-80 luvuilla että "Finnairin koneet nousevat aina kaikkein jyrkimmin".

 

Tulee helposti mieleen että miten on turvallisuuden laita kun karvakäsiä istutetaan Finnairin koneen ohjaamoon.  Olkoon kuinka koulutettuja hyvänsä OMAN MAANSA MITTAPUUN MUKAAN, niin joka tapauksessa nämä lentäjät tuovat oman maansa lentoyhtiön turvallisuuskulttuurin mukanaan Finnairin koneen ohjaamoon, riippumatta siitä kuinka Finnair heitä kouluttaa omien toimintatapojensa mukaisesti.  JA tuo monen "halpamaan"(Finnair tottakai yrittää saada pienipalkkaisia lentäjiä töihin näistä maista) lentöyhtiöiden turvallisuukulttuuri kyllä tiedetään, se poikkeaa paljonkin Finnairin vastaavasta.

 

Tulee mieleen näiden karvakäsien tiimoilta tämän vuoden keväällä EHAMilla sattunut Boeing 738 koneen onnettomuus jossa KOULUTTAJAKAPTEENI oli mukana koulutustehtävissä ja silti lähestyminen päättyi pellolle ennen rataa ihan silkasta huolimattomuudesta!!!   Tai jokunen vuosi sitten kun turkkilainen mädari meinasi laskeutua MALMILLE EFHK sijaan, silkasta huolimattomuudesta!!  Tässä sitä turvallisuuskulttuuria jota olisi tulossa Finnairin koneiden ohjaamoihin!!!!

 

Olen paljon lentänyt ulkomaisilla yhtiöillä, mm itäblokin koneilla 80 ja 90 luvulla(kun vielä NL oli voimissaan) mutta nyt perheellisenä haluan ehjänä ajatella turvallisuutta, en halvinta lippua siksi valitsen usein Finnairin olettaen että konetta myös kotimaiset ammattipilotit lentävät!!!

 

Varmaa on että kun kaiken maailman karvakädet ja vastaavat halpapilotit joiden mukanaan tuoma oman maansa epämääräinen ohjaamokulttuuri muuttaa Finnairin koneen ohjaamotyöskentelyä, on vain yksi lopputulos näkyvissä.

En aio olla silloin matkustajana Finnairin koneessa, kun tapahtuu se mitä ei ole tapahtunut Finnairin koneille sitten 60 luvun AERON DC-3 tapahtumien.  Jokainen tietää mitä tarkoitan.

 

Tämä ei ole mitään pirujen maalaamista seinille vaan hyvinkin loogista pohdintaa!!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on puhuttu ulkolaisten lentäjien tulosta Finnairille? Käsittääkseni kyse on Finncomin lentäjien käytöstä Finnairin koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä lähtien ne on mukamas ollut 3-5 päivää kohteessa? Euroopassa 9-14 h ja muissa 24 h, välillä 48 h.

No voi itku ku en osannu laittaa faktaa pöytään. Mutta ei varmaan tarvii pointtia sen kummemmin selitellä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentäjät nukkuvat samoissa hotelleissa kuin lentoemännätkin.

 

Ja ei rapsahda vapaapäiviä tuollaisista itse keksimistäsi asioista.

 

 

Faktat faktoina.

 

 

Vai asia ei ole näin Tokiossa? Vai ei tule vapaata jos hotellin saaminen viivästyy. Mielenkiintoista. Nyt olen kuullut tästä asiasta kaksi totuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on puhuttu ulkolaisten lentäjien tulosta Finnairille? Käsittääkseni kyse on Finncomin lentäjien käytöstä Finnairin koneissa.

 

Mistäs ton varmana tiedät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VR suunnittelee maanantaista alkaen junien ja vaunukaluston lisäämistä erityisesti Pohjois-Suomen liikenteeseen. Syynä on sunnuntain ja maanantain välisenä yönä alkava Finnairin lentäjien lakko. Liikennejärjestelyt tarkentuvat sunnuntain 15.11.2009 aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sääli Finnairin muuta henkilöstöä, firma tais mennä...

:-\

Odotan mielenkiinnolla mitä toimenpiteitä Hienonen aloittaa viimmeisinä työkuukausinaan...kuvittelisin että ei kovin miellyttäviä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on ajauduttu tilanteeseen missä ei ole enää voittajia, on vain häviäjiä, voi miettiä olisiko jotakin voitu tehdä toisin. Miksi Finnair valitsi alusta lähtien taktiikan missä vaaditaan lentäjiä luopumaan ehdoitta neuvotteluoikeudesta ulkopuolisen työvoiman käytössä? Miksei tunnustettu tosiasiaa, että työnantaja on tehnyt sopimuksen jonka mukaan ulkopuolisen työvoiman käytöstä on neuvoteltava lentäjien kanssa. On aivan selvää ettei mikään ammattiryhmä luovu saavutetusta edusta, riippumatta siitä millainen summa on palkkakuitissa. Miksei lähdetty neuvottelemaan järkevästi muutoksesta tähän pykälään (ts. miten sopimuksen huonontuminen tältä osin korvataan)?

 

Onkohan koskaan ollut tilannetta, että ulkopuolisesta työvoimasta olisi neuvoteltu, ja mikä on mahtanut olla neuvottelujen lopputulos...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
British Airways lentää isommilla koneilla Lontooseen

British Airways ilmoitti myöhään lauantaina lentävänsä sunnuntai-iltana ja maanantai-aamuna Helsingistä Lontooseen isommalla konetyypillä kuin normaalisti. Lisäksi yhtiö tutkii mahdollisuuksia suuremman kaluston käyttöön ottamisesta Helsinki-Lontoo-välille koko lakon ajaksi.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1764977

 

Mikäköhän tämän isompi konetyyppi mahtaa olla? 747?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On aivan selvää ettei mikään ammattiryhmä luovu saavutetusta edusta, riippumatta siitä millainen summa on palkkakuitissa. Miksei lähdetty neuvottelemaan järkevästi muutoksesta tähän pykälään (ts. miten sopimuksen huonontuminen tältä osin korvataan)?

 

Onkohan koskaan ollut tilannetta, että ulkopuolisesta työvoimasta olisi neuvoteltu, ja mikä on mahtanut olla neuvottelujen lopputulos...

Juha

 

Eräiden lähteiden mukaan "saavutetun edun menettämättömyys" on alkujaan Hitlerin keksintö saada kommunistit taakseen valtaannousunsa aikoihin. Ainakin omaan korvaani ilmaisu tuo aika negatiivisia mielleyhtymiä: aivan kuin jokin työntekijöiden saama etu olisi ikuinen riippumatta siitä, millaiset mahdollisuudet koko kioskilla on edes pysyä pystyssä. Eri asia on tietysti se, että saavutetuista eduista on kivuliasta luopua. Siksi vastustamisen kyllä ymmärtää, mutta saavutettujen etujen menettämisen rinnastaminen lähes luonnonlakien kumoamiseen on aika erikoista.

 

Niin tai näin, "saavutetuista edusta" kiinni pitäminen voi johtaa pahimmillaan koko avainammattikunnan kuihtumiseen tai supistumiseen. Tekniikan kehitys voi hyvinkin johtaa siihen, että lentäjä on iltaruskon ammattikunta: 20...50 vuoden sisällä ilmaliikenne ollee automatisoitua kuten jo nykyään moni aiemmein vahvan sanelupolitiikan ammattiliiton teollisuudenala. Ihminen on aika hyvä keksimään ratkaisuja, jos ongelmat kasvavat liian suuriksi (kalliiksi).

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnansovittelijan kannattaa tällä kertaa pysyä kaukana kaikesta finnairiin liittyvästä ettei itse joudu taas rikosepäilyksen alaiseksi jos lentäjien liiton miehet painaa paniikkinappulaa niiku viimeksi. Toivottavasti on älynnyt lentää kaikki lentonsa muiden yhtiöiden koneilla ainakin viimeisen vuoden aikana.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräiden lähteiden mukaan "saavutetun edun menettämättömyys" on alkujaan Hitlerin keksintö saada kommunistit taakseen valtaannousunsa aikoihin. Ainakin omaan korvaani ilmaisu tuo aika negatiivisia mielleyhtymiä: aivan kuin jokin työntekijöiden saama etu olisi ikuinen riippumatta siitä, millaiset mahdollisuudet koko kioskilla on edes pysyä pystyssä. Eri asia on tietysti se, että saavutetuista eduista on kivuliasta luopua. Siksi vastustamisen kyllä ymmärtää, mutta saavutettujen etujen menettämisen rinnastaminen lähes luonnonlakien kumoamiseen on aika erikoista.

 

Herra Hitler se vain putkahetelee esiin näissä lentäjien neuvotteluvioissa  ::) Mutta ei siihen faktaan mitään diktaattoria tarvita, että sovitusta asiasta ei pidä luopua korvauksetta. Miksi pitäisi? Miksi työntekijöiden pitäisi luopua jostain sovitusta asiasta (ei edusta) vain työantajan käskystä? Miksei työnantaja neuvottele päästäkseen haluamaansa lopputulokseen? Elämme sentään vielä sopimusyhteiskunnassa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herra Hitler se vain putkahetelee esiin näissä lentäjien neuvotteluvioissa  ::) Mutta ei siihen faktaan mitään diktaattoria tarvita, että sovitusta asiasta ei pidä luopua korvauksetta. Miksi pitäisi? Miksi työntekijöiden pitäisi luopua jostain sovitusta asiasta (ei edusta) vain työantajan käskystä? Miksei työnantaja neuvottele päästäkseen haluamaansa lopputulokseen? Elämme sentään vielä sopimusyhteiskunnassa.

Juha

 

Eduista luopuminen korvauksetta on eri asia kuin se, että johonkin Aatun tai jonkun muun keksimään mantraan vedoten eduista luopumista pidetään mahdottomana. Olen samaa mieltä siinä, että kumpikaan osapuoli ei saisi voida sanella sopimusehtoja, koska silloin lopputuloksena syntyy aina jokin kytevä tai mätivä pesäke.

 

Ilmeisesti tämä asia on syystä tai toisesta muodostunut vuosien ellei peräti vuosikymmenien aikana eräänlaiseksi Augeiaan talliksi. Onneksi ei tarvitse olla se Herakles, jonka urotyöksi tallin siivous jää.   :)

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se menee perinteisesti: Työntekijäpuolen EI tarvitse antaa tuumaakaan periksi "saavutetuista eduista" kun huonot ajat koittavat. Palkankorotusautomaatti on jo sinänsä saavutettu etu, josta ei edes neuvotella. Kaikki tämä menee ns. yrittäjäriskin piikkiin. Toivottavasti edes tällä kertaa työnantaja (=osittain valtio = veronmaksaja) panee kovaa kovaa vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen toivoisi että hoitaisivat tämän nyt kerralla kuntoon, ettei tulisi jotain nahkapäätöstä ja taas ensi vuonna samaa rundia.

 

Ihan yhtiön tulevaisuudenkin kannalta.

 

Näin omistajan näkökulmasta en ole halukas maksamaan lisäsatasia Finnairin kautta jotta Kristian Rintala & co. perheet eivät nääntyisi nälkään, kuten hän viittaa (HS 8.11.), vaan mieluummin hoitaisin sen normaalin sosiaaliturvan "fattan luukun" avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jos Finnairilla ei ole mitään suunitelmaa ulkoistamisen hoitamiseksi vaan menevät hattu kourassa

lentäjien luo ja sanovat, että tehdään niin kuin teille sopii, niin silloin mielestäni lentäjät voivat

pitää kaikki saavuttamansa edut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään