Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Näinhän se menee perinteisesti: Työntekijäpuolen EI tarvitse antaa tuumaakaan periksi "saavutetuista eduista" kun huonot ajat koittavat. Palkankorotusautomaatti on jo sinänsä saavutettu etu, josta ei edes neuvotella. Kaikki tämä menee ns. yrittäjäriskin piikkiin. Toivottavasti edes tällä kertaa työnantaja (=osittain valtio = veronmaksaja) panee kovaa kovaa vastaan.

Lentäjät ovat suostuneet palkan alennuksiin ja muiden ehtojen huonontamisiin, muun muassa työmäärän lisäämiseen. Siis he ovat ja antaneet saavutettuja etuja pois ja antaneet niidenkohdalla periksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti edes tällä kertaa työnantaja (=osittain valtio = veronmaksaja) panee kovaa kovaa vastaan.

 

Ensi yönä nähdään miten kävi kun työnantaja laittoi kovan kovaa vastaan. Kai niitä pehmeämpiäkin keinoja olisi...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät ovat suostuneet palkan alennuksiin ja muiden ehtojen huonontamisiin, muun muassa työmäärän lisäämiseen. Siis he ovat ja antaneet saavutettuja etuja pois ja antaneet niidenkohdalla periksi.

 

Siis jos sopimus olisi syntynyt...

 

edit: Ai niin, palkoista on jo päästy sopimukseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalennot siis lennetään myös lakon aikana - ja näihin näkyy kuuluvan myös Finnairin reittilennot Bangkokiin. Elisiltainen (siis se jälkimmäinen) Bangkokin lento olisi kaiken järjen mukaan pitänyt peruuttaa, koska paluu on vasta maanantaiaamuna. Mutta edelleen tänään näyttäisivät Finavian sivujen mukaan molemmat BKK-lennot olevan lähdössä ...

 

Ovatko siis lomalentoja kumpainenkin - vaan iät ajat ovat olleet "naamioituina" reittilennon numeroilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksikäs ne priorisoi lomalennot reittilentoja tärkeämmäksi? Vaikuttaa ensi alkuun epäloogiselta. Tuottavatko ne muka paremmin?

 

Voisiko reittilentojen matkustajien uudelleen reititys olla lomalentojen vastaavaa helpompaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aurinkomatkathan noilla Bangkokin reittilennoilla lentävät. Ja kai Finnmatkatkin?

On siellä ainakin pari vuotta sitten ollut myös Tjäreborgin matkustajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on puhuttu ulkolaisten lentäjien tulosta Finnairille? Käsittääkseni kyse on Finncomin lentäjien käytöstä Finnairin koneissa.

 

 

Vanha sanonta kuuluu:#"Kun antaa pirulle pikkusormen se vie koko käden".  Ei jumalavita voi olla kukaan niin naiivi että uskoisi siihen että jos finnair saisi vapaat kädet, tyytyisikö se ottamaan ulkopuoliset lentäjät kaikki finncommista! Ei varmasti, katsotaanpa vuoden päästä jos tähän mennään!!  Mista halvalla saa työvoimaa, tuskin fincomm on halvin tarjoaja!!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksikäs ne priorisoi lomalennot reittilentoja tärkeämmäksi? Vaikuttaa ensi alkuun epäloogiselta. Tuottavatko ne muka paremmin?

 

Lienee jotain tekemistä valmismatkaehdoissa mainitun huolenpitosäännön kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai 777 ... mutta 767 vaikuttaa todennäköisemmältä lentämään BA 798 joka yöpyy täällä...

 

tietoihin merkitty A321, mutta ei ole varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osallistut silti keskusteluun kommentteinesi, vaikka et viitsi ottaa asioista selvää   :thmbdn:

 

Olet kuin poliitikko, suu käy mutta asiaa siitä puheesta ei löydy.  ;D

 

Nyt meni Jaakolla taas puurot sekä vellit sekaisin ja parempien argumenttien puuttuessa alkoi pilkunviilaus.

 

Kyse ei ole siitä, etteikö asioista olisi otettu selvää, vaan siitä, että en viitsinyt etsiä lähdeviitettä. Laitetaan nyt linkki mukaan, niin kaikilla on parempi mieli. Muistikuvani 7 keur / kk keskipalkasta lienee oikea, kun katsoo noita lukuja ja muistaa, että kysessä oli työnantajan kannanotto liksoihin. En nyt nähnyt tuota vertailua Blue1:seen, Air Finlandiin tai Skymeniin mitenkään erityisen relevanttina, kun Finnairin ulkoistuskumppani on Finncomm (nykytiedon valossa).

 

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Air_Finland

 

Suu käy, asiaakin on mukana ja kieli edelleen helakan punainen. Kaikki eivät tällä foorumilla yllä tähän.

 

:P

 

Mä olen alkanut, politiikasta tuli mieleen, epäillä, että suurin osa täällä on kaappisosiaalidemokraatteja. Haukutaan demareita ja Halosta, mutta aina nousee hirveä kitinä, kun pitäisi sallia kilpailua (työvoiman vapaa saatavuus / kerhot kouluttavat PPL:lää), kustannusvastaavuutta (Malmin yms. maksut). Pelastajaksi huudetaan ammattiyhdistysliikettä ja maksajaksi kuluttajia, veronmaksajia tai valtiota.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietoihin merkitty A321, mutta ei ole varma.

 

Niinhän se normisti on tuo A321 mutta nyt veikkaan et ottavat isomman koneen jotta saavat maanantaina Finskin aamu matkustajat matkaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se normisti on tuo A321 mutta nyt veikkaan et ottavat isomman koneen jotta saavat maanantaina Finskin aamu matkustajat matkaan ;)

 

Koska on ollut normisti 321?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenen pitäisi mielestäsi maksaa lakosta aiheutuvat kulut?

 

A) Lentäjien (heidän takiaanhan lennot eivät lennä)

B) Matkustajien (hehän ovat Finnairin tulopuoli)

C) Valtion/Veronmaksajien (omistajan roolissa, mahdollisti EU tämän tai ei)

D) Muu, mikä?

 

Kuluja ainakin IS:n mukaan syntyy jokunen miljoona päivässä eli siinähän rinnalla ei taas lentäjien lupaamat palkanalennukset ovat mitään. Paljon enemmän pitäisi ottaa pois, mikäli lakko kestää pitkään (useamman päivän) ja olette sitä mieltä että lentäjät ovat maksajan asemassa. Jospa leikkaus olisikin prosentteja saman verran kuin talossa on oltu töissä? Alkupään palkat siis pysyisivät lähes ennallaan, mutta isommista poteista leikattaisiin enemmän. Matkustajana en ainakaan halua nähdä yhtään kalliimpaa lipun hintaa -- olen kyllä muutenkin valmis lentämään sillä millä pääsee paikasta A paikkaan B kohtuuajassa, helposti ja hinta on sopiva. Sen ei siis tarvitse olla Finnair. C vaihtoehtoon sanon sen, että jos yrittäminen ei kannata, niin se lopetetaan -- kyllä sitä uusi yrittäjä tulee jos hommassa on mitään järkeä.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1766193

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska on ollut normisti 321?

 

Mitäs jos vaikka keskustelisitte BA:n konekalustosta siellä Vantaan lähtevien ja saapuvien ketjussa? Hevon perseen väliä ole sillä vaikka kaivasivat Concordet naftaliinista. Kohtuullisen suuret asiat ovat kuitenkin kyseessä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS Pääkirjoitus tänään: Matkustava asiakas ei ymmärrä Finnairin lentäjien lakon syitä

 

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Matkustava+asiakas+ei+ymm%C3%A4rr%C3%A4+Finnairin+lent%C3%A4jien+lakon+syit%C3%A4/1135250743348

 

Kun lukee valtamedian keskustelupalstoja on edelleen mielenkiintoista huomata, että suurelle yleisölle tuntuu olevan epäselvää se miksi tämä pieni, mutta monen elämään vaikuttava ammattiryhmä taistelee. Moni tavallinen matti/maija meikäläinen tuntuu näkevän asiassa ainoastaan sen puolen, että lentäjät vaatisivat korotuksia jo valmiiks suuriin palkkoihinsa. Lakko on joka tapauksessa huono asia niin lyhyellä kuin pitkällä aika välilläkin molemmille osapuolille. Tavallinen matkustaja tulee pääsemään tulevaisuudessakin HKI:ltä Kanarialle, mutta on mielenkiintoista seurata minkä yhtiön tarrat tulee olemaan koneen runkoa koristamassa.

 

-jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan niin, että maailman suurin lentotietopalvelu (?) ei edelleenkään ole selvillä Finnairin lakosta, vaikka jo eilen illalla huomautin asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen lakkopäivä merkitsee Finnairille miljoonien eurojen tappiota. Johtaja Taneli Hassisen mukaan menetykset ovat 2,5–5 miljoonaa euroa päivässä.

Haarukka on näin suuri, koska tässä vaiheessa ei vielä tiedetä uudelleen reititettävien matkojen kustannuksia. Suurin osa tappioista aiheutuu tuottojen menetyksestä.

Jos lakko jatkuu yli seitsemän päivää, palkanmaksu loppuu tuhansilta finnairilaisilta, Hassinen kertoo.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun yleensä mainitaan  Finnairin lentäjien "Ylisuurista palkoista" niin puhutaan summista jotka ylittävät 10 000/kk. Olen kuullut sensijaan että esim. aloittavan perämiehen palkka jäisi alle 3000E. Jos tämä pitää paikkansa niin todella huonot ovat heidän liksansa (ja viellä kolmivuorotyö ym.Toki niistä saa lisiä). Korjatkaa jos olen väärässä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen lakkopäivä merkitsee Finnairille miljoonien eurojen tappiota. Johtaja Taneli Hassisen mukaan menetykset ovat 2,5–5 miljoonaa euroa päivässä.

Haarukka on näin suuri, koska tässä vaiheessa ei vielä tiedetä uudelleen reititettävien matkojen kustannuksia. Suurin osa tappioista aiheutuu tuottojen menetyksestä.

Jos lakko jatkuu yli seitsemän päivää, palkanmaksu loppuu tuhansilta finnairilaisilta, Hassinen kertoo.

 

uusi suomi

 

No tuota nyt ei korjata vaikka palkanmaksu lopetettaisiin täysin, jossain mättää ja reilusti, olisko siivouspuoli se joka firman nyt kaataa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh!!! Onko siivouspuoli ulkoistettu???

 

Mikä ero arvoasteikolla on lentäjällä ja siivojalla - minun silmissäni ZIP - eli ei mitään...

 

Jos siivoojat olis aloittanut lakon - olis otettu toiset siivoojat toisesta firmasta  ;D

 

Eikös tasa-arvo päde myös ammattiasioissa, ettei pelkästään ihonvärijutuissa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahaa palaa joo, mutta entäs sitten, niin kauan kuin se on firman rahaa niin se on vain firman fyrkkaa, sitä tulee ja menee.

 

Niinkuin Nokiakin joutui kirjaamaan alas Nokia Siemens Networkin arvon laskua 900 miljoonaa. Ihan sattumoisin NSN:n chief operating officer on nyt Finnairin tuleva johtaja, ei kai se sielläkään lopeta ennenkuin firman arvosta on haihtunut 900 miljoonaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ei muuta kuin itku pitkästä ilosta kun kaksi "Jumalasta seuraavaa osapuolta" vääntää kättä ja näillä näkymin kummallakin osapuolella on kohta kuset housuissa. Vähän tässä on tätä paperin meininkiä. Ei hätää veronmaksaja hoitaa laskun.

 

jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään