Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Rahaa palaa joo, mutta entäs sitten, niin kauan kuin se on firman rahaa niin se on vain firman fyrkkaa, sitä tulee ja menee.

 

nykynuorison kielellä: niin kauan kuin se on iskän rahaa niin se on vain iskän rahaa, sitä tulee ja menee  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lakko jatkuu yli seitsemän päivää, palkanmaksu loppuu tuhansilta finnairilaisilta, Hassinen kertoo.

uusi suomi

 

Varmasti melkoinen ilouutinen niille Finnairilaisille jotka eivät ole lentäjiä, mutta vielä on toki aikaa tehdä jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin sitten kotimaan lennonkin Blue1, vaikka periaatteessa se on vielä enemmän syvältä ja poikittain.

 

Mutta en viitsisi taas omasta lompakosta mättää satasia kristianeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin tiedotus on ainakin tosi sekavaa tilanteesta. Vielä tänään aamulla/keskipäivällä oli maininta että 16.11 lennetään Kiinan lennot, mutta klo 16 jälkeen tullut tiedote ilmoitti ettei lennetä. Minulla on huomiseksi varaus HEL-PVG ja Amadeus vielä näyttää lennot "Confirmed" statuksella, vaikka Finavian kautta näkyy että lennot peruttu.

 

Ota nyt sitten selvää...onneksi on tuplabukkaus LH:lle, mutta lennot ihan p*skalla aikataululla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitäkummaa SLL:n Kristian Rintala mahtoi tarkoittaa Maikkarin kympin uutisissa vastatessaan ulkoisen työvoiman käyttöä koskevaan kysymykseen, että jo huomenna lentää Finnairin kone reittilennon Vilnaan ilman Finnairin miehistöä?

 

"Nyt tämä koko pitkä neuvotteluprosessi on kulminoitunut tähän ulkoistamiseen. Huomenna lentää ensimmäinen Finnairin lento Vilnaan, joka lentää Finnairin koneella, jossa ei ole Finnairin miehistöä. Sen takia lakko on alkamassa nyt maanantaina."

 

Eikö reitti ole FC:n operoima? Onko tällä Vilnan reitillä ollut joku isompikin merkitys, kuten lausunto helposti implikoi?

 

Eikö SLL:n kannattaisi lopettaa kilpikonnataktiikka, tulla KUNNOLLA julkisuuteen ja lyödä avoimesti omat korttinsa tiskiin, sellaisella tavisrautalangalla taviksille väännellen, että taviksetkin ymmärtävät, jos kerran asiaa taviksille tavismedian kautta tiedotetaan. Tavisasiakkaiden lentoja lakko kuitenkin koskee. Niin kauan kuin Finnair on valtio-omisteinen, koskee tilanne myös tavisomistajia (tavisveronmaksajia). Mikäli tavisomistajat, pääomaomistajat ja tavisasiakkaat ovat sitä mieltä, että yhtiön johto on väärässä, se on selkeä viesti johdolle: SLL:lle periksi ja homma jatkuu.

 

Aika yksipuoleista tuntuu olevan aiheen uutisointi, mitä lausuntoihin tulee - ja sitten taso on toisen keulakuvan osalta tätä. Vai oliko pätkä epäedullisesti leikattu, kun tuntui muutenkin jäävän kesken. Vai syrjiikö media syystä tai toisesta lentäjäpuolta? Näin ulkopuolisesta tuntuu, että SLL tyytyy tällä hetkellä passiivisena ruokkimaan  mielikuvaa siitä, että työnpaikat menevät ryssille ja neekereille, jos periksi annetaan mutta se ei taida pitkään tilanteessa riittää? Ei mene kauaakaan, kun tavismedia kertoo johdon näkemyksen ulkoistamisesta käytännössä: syöttöliikennekaluston siirtämistä toisen kotimaisen operaattorin (Finncomm) operoimaksi, pääosin ihan kotimaisin lentäjävoimin mutta edullisemmin, ja neekeriteoriasympatiat on torpattu.

 

Veikkaan, että tällä kertaa ei kumpikaan osapuoli anna hevillä periksi ja tätä lakkoa tullaan ratkomaan myös mediapelillä: kertokaa nyt ihmeessä ISOON ÄÄNEEN taviksille mitä kynnyskysymyksenä oleva ulkoistaminen oikeasti tulee kannaltanne merkitsemään ja miten se teihin vaikuttaa ja miksi se on väärin, että päästään lopettamaan tämä vuosikausien arpominen (ongelmaa siirtävine tilapäissopimuksineen) ja maksavien asiakkaiden kiusaaminen.

 

- - - - - -

 

EDIT 16.11.2009 11:08

 

Muiden vastausten puuttuessa itse itselleni vastaten:

 

Rintala YLE:a lainaten:

Lentäjäliiton Rintalan mukaan kyse on siitä, onko Finnairin lennoilla Finnairin lentäjiä ja noudatetaanko siellä Finnairin työehtoja. Hän huomauttaa, että lentäjiä on lomautettuna ja irtisanomaisuhan alla samalla, kun Finnairin lennoille rekrytoidaan lisää työvoimaa muualta. - Lakko alkoi juuri maanantaina, koska juuri maanantaina olisi alkanut Finnairin ensimmäinen lento Vilnaan Finnairin koneilla ja sillä lennolla olsii ollut toinen miehistö kuin Finnairin miehistö, Rintala sanoo.

 

Eli FC:n tyyppikouluttamat E70-miehistöt aloittavat lentämisen Finnairilta vuokratulta Embraer-kalustolla. Allekirjoittanut ei tätä, lakkokeskustelun kannalta oleellista asiaa tiennyt.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,89771.0.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin tiedotus on ainakin tosi sekavaa tilanteesta. Vielä tänään aamulla/keskipäivällä oli maininta että 16.11 lennetään Kiinan lennot, mutta klo 16 jälkeen tullut tiedote ilmoitti ettei lennetä. Minulla on huomiseksi varaus HEL-PVG ja Amadeus vielä näyttää lennot "Confirmed" statuksella, vaikka Finavian kautta näkyy että lennot peruttu.

 

Ota nyt sitten selvää...onneksi on tuplabukkaus LH:lle, mutta lennot ihan p*skalla aikataululla.

 

Huomenna ei lähde yhtään Finnairin reittilentoa Helsingistä. Eli eikun lederhose jalkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäkummaa SLL:n Kristian Rintala mahtoi tarkoittaa Maikkarin kympin uutisissa vastatessaan ulkoisen työvoiman käyttöä koskevaan kysymykseen, että jo huomenna lentää Finnairin kone reittilennon Vilnaan ilman Finnairin miehistöä? Eikö reitti ole kuitenkin FC:n operoima?

 

Eka FC:n pilottien lento taitaa olla Kemin aamuvuoro. Vilnan aamuvuoro on peruttu (saa korjata)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
jo huomenna lentää Finnairin kone reittilennon Vilnaan ilman Finnairin miehistöä?

 

Ei taida olla Finnairia tuossa kuin se että omistaa koneen... Eikä taida muutenkaan operoida tuohon osoitteeseen huomenna ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahaa palaa joo, mutta entäs sitten, niin kauan kuin se on firman rahaa niin se on vain firman fyrkkaa, sitä tulee ja menee.

 

Niinkuin Nokiakin joutui kirjaamaan alas Nokia Siemens Networkin arvon laskua 900 miljoonaa. Ihan sattumoisin NSN:n chief operating officer on nyt Finnairin tuleva johtaja, ei kai se sielläkään lopeta ennenkuin firman arvosta on haihtunut 900 miljoonaa  ;)

 

Niinpä, ei ilmeisesti ollut finnairin johtoon saatavissa kovin vakuuttavia ehdokkaita kun uuden johtajan työnäytteenä edellisessä duunissakin oli täydellisen mahalasku. Riittääköhän 900 miljoonaa tämänkertaisessa operaatiossa? Toisaalta onhan veronmaksajilla rahaa ja valtio kyllä rientää hätiin.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että tällä kertaa ei kumpikaan osapuoli anna hevillä periksi ja tätä lakkoa tullaan ratkomaan myös mediapelillä: kertokaa nyt ihmeessä ISOON ÄÄNEEN taviksille mitä kynnyskysymyksenä oleva ulkoistaminen oikeasti tulee kannaltanne merkitsemään ja miten se teihin vaikuttaa ja miksi se on väärin, että päästään lopettamaan tämä vuosikausien arpominen (ongelmaa siirtävine tilapäissopimuksineen) ja maksavien asiakkaiden kiusaaminen.

 

SLL:n kanta taitaa olla se, että neuvottelut hoidetaan neuvottelupöydässä ei julkisuudessa tai blogeissa. Tuskin kukaan tietää mitä vapaa ulkopuolisen työvoiman käyttö toisi tullessaan, työnantaja ei varmasti kerro suunnitelmiaan etukäteen.

 

Mutta nyt ollaan siinä tilanteessa mitä Finnairin johto ajoi jo viime keväänä, lakko on tosiasia. Olisin hirveän pettynyt ellei Finnairilla olisi "isoa suunnitelmaa", joka laitetaan käyttöön nyt kun lentäjät on saatu ajettua lakkoon. Popcornit esiin, tästä tulee mielenkiintoinen viikko...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako kukaan enää mistä tuossa 1970-luvun lakossa oli kyse ja milloin se oli?

 

Finnairin lentäjät ovat olleet lakossa vain kerran. Kansainvälisen liiton sanelema lakko 1970-luvulla kesti kaksi tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimakua hienosta vapaasta maailmasta ilman Finnairia saa kun katselee muiden hintoja Suomesta lakon aikana. Esim Ryanair Lontooseen 300€ suunta, ilman veroja ja muita turvavyö- ja matontahrimismaksuja. Näin se vapaa kilpailu toimii :'(, ja asiakas voittaa? Tuntuu jotenkin kummalta joidenkin toive Finnairin kaatumisesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein ymmärrä, miksi jauhatte koko ajan noista palkoista.

 

Kyse ei ole lentäjien näkökulmasta nyt palkasta vaan oman työn jatkuvuudesta. Jos Finnair alkaa pikkuhiljaa ajaa omistamiinsa koneisiin talon ulkopuolista ohjaamomiehistöä, niin miten luulette sen jatkuvan, vaikka alku olisikin vain FC:hen liittyvä? Taloustilanne kun on mikä on, niin varmaankin yhtiön omistajat ja ylin johto alkaisivat pikkuhiljaa ajaa alas firman perinteitä. Ostetaan pilotit sieltä. mistä halvimmalla saadaan. Saadaan viivan alle enemmän kastiketta.

 

Minusta kait Finnair voisi vaikka harrastaa vähän downsizingiä ja keskittyä kannattaviin reitteihin samalla pitäen oman lentoyhtiö-imagonsa ja turvallisuusasiat hyvänä. En kannata semmosta yhtiötä, jossa tuo Finskin harrastama korkea vaatimustaso lentäjien ja turvallisuuden osalta jäisi sivuseikaksi bisneksen "jalkoihin".

 

Tottakai lentäjät voisivat ehkäistä ulkoistamistarpeita reippailla palkanalennuksilla (vaikka väliaikaisesti), mutta tässä lakossa ei nyt tosiaan aivan suoraan ole kyse rahasta vaan heidän oman työn jatkuvuudesta. Ymmärrän lakon perusteet itse ainakin täysin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostetaan pilotit sieltä. mistä halvimmalla saadaan. Saadaan viivan alle enemmän kastiketta.

 

Niin, nyt varmaan yritettään saada viivan alle edes kastiketta. Ihan tippakin riittäisi.

 

Miten muuten, jos kyse ei ole palkasta tai rahasta, miksi ihmeessä halvempi pilotti sitten auttaisi tilanteeseen? Eikai tässä tilanteessa tarvitsisi ulkopuolisia lentäjiä jos finnairilaiset tekee saman työn ihan "sopivalla" palkalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole lentäjien näkökulmasta nyt palkasta vaan oman työn jatkuvuudesta. Jos Finnair alkaa pikkuhiljaa ajaa omistamiinsa koneisiin talon ulkopuolista ohjaamomiehistöä, niin miten luulette sen jatkuvan, vaikka alku olisikin vain FC:hen liittyvä? Taloustilanne kun on mikä on, niin varmaankin yhtiön omistajat ja ylin johto alkaisivat pikkuhiljaa ajaa alas firman perinteitä. Ostetaan pilotit sieltä. mistä halvimmalla saadaan. Saadaan viivan alle enemmän kastiketta.

 

Tuo katteen tekeminen sattuu olemaan yritystoiminnan lähtökohta Kannattamaton yritys tarkoittaa yhtälailla työntekijöiden kannalta täysin samaa asiaa, eli työn jatkuvuus on uhattuna. Harvoin yritystä pyöritetään, varsinkaan suuressa kokoluokassa, perinteiden takia, sitä varten on muita malleja, joiden ei pidäkkään olla yritystoimintaa.

 

Tämänkin tyyppisessä kiistassa on siis perimmiltään kyse rahasta. Se, että työntekijät tai työantajat  sanovat, ettei kyse ole rahasta on vain viestintä- ja neuvottelutaktiikkaa.  Se, mistä kuluerästä yrityksen kannalta on kyse on sivu seikka, kokonaisuudessa puhutaan joka tapauksessa puhtaasti euroista.

 

Valitettavasti vuosien varrella, kuten kaikki tiedämme, muilla aloilla on vahvasti tapahtunut saman suuntaista kehitystä. Työtä ulkoistetaan, sillä säästetään kustannuksissa usein myöskin joustavuuden kautta.

 

Ja selvyyden vuosksi todettakoon, että en ota asiassa puolia ja toivon, että kiista ratkeaa molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Edellä kirjoitettu ainoastaan yleisestä näkökulmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SLL:n kanta taitaa olla se, että neuvottelut hoidetaan neuvottelupöydässä ei julkisuudessa tai blogeissa. Tuskin kukaan tietää mitä vapaa ulkopuolisen työvoiman käyttö toisi tullessaan, työnantaja ei varmasti kerro suunnitelmiaan etukäteen. Mutta nyt ollaan siinä tilanteessa mitä Finnairin johto ajoi jo viime keväänä, lakko on tosiasia. Olisin hirveän pettynyt ellei Finnairilla olisi "isoa suunnitelmaa", joka laitetaan käyttöön nyt kun lentäjät on saatu ajettua lakkoon.

 

Uutisointi menee odotetusti likaiseksi. SLL:n olisi kiireellä löydettävä strategia myös julkisen imagon nostamiseksi tilanteessa. Tavoitteena on säilyttää suomalaisen työn korkea laatu siihen kuuluvaan hintaan? Tälle on löydyttävä kansan ja asiakkaiden tuki. Enää ei riitä se, että neuvottelupöydässä vaaditaan "me halutaan" vaan siitä pitää lyödä tiskiin kouriintuntuvat perusteet. Ak henk koht toivoo kovasti, kovasti tilanteeseen nopeaa ja tyydyttävää ratkaisua asiakkaiden, muiden Finnairilaisten sekä lentäjien itsensä vuoksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo katteen tekeminen sattuu olemaan yritystoiminnan lähtökohta Kannattamaton yritys tarkoittaa yhtälailla työntekijöiden kannalta täysin samaa asiaa, eli työn jatkuvuus on uhattuna. Harvoin yritystä pyöritetään, varsinkaan suuressa kokoluokassa, perinteiden takia, sitä varten on muita malleja, joiden ei pidäkkään olla yritystoimintaa.

 

Tämänkin tyyppisessä kiistassa on siis perimmiltään kyse rahasta. Se, että työntekijät tai työantajat  sanovat, ettei kyse ole rahasta on vain viestintä- ja neuvottelutaktiikkaa.  Se, mistä kuluerästä yrityksen kannalta on kyse on sivu seikka, kokonaisuudessa puhutaan joka tapauksessa puhtaasti euroista.

 

Valitettavasti vuosien varrella, kuten kaikki tiedämme, muilla aloilla on vahvasti tapahtunut saman suuntaista kehitystä. Työtä ulkoistetaan, sillä säästetään kustannuksissa usein myöskin joustavuuden kautta.

 

Ja selvyyden vuosksi todettakoon, että en ota asiassa puolia ja toivon, että kiista ratkeaa molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Edellä kirjoitettu ainoastaan yleisestä näkökulmasta.

 

Jätän itsestäänselvyydet kommentoimatta.

 

Pointti on siinä, että minkäänlainen järkevä palkanalennus ei nosta Finnairia siitä kuopasta "plussan puolelle", jossa se nyt on. On aika naiivia olettaa, että tämä soppa on lentäjien palkoilla korjattu.

 

Lisäksi, tuli lentäjät mistä hyvänsä, niin lentäjien ansiotaso on kuitenkin halvimmillaankin luokkaa "kova". Joten toistan ajatukseni, että ei Finnairin tuloksen plussalle saattaminen tapahdu lentäjiä vaihtamalla. Ihmettelen, miksi tämä on isossa mittakaavassa monelle niin vaikea asia ymmärtää.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia uusia termejä nousee taas vaihteeksi pintaan.

 

Hassisen mukaan on hienoa, että lentäjien puolelta ollaan valmiita säästöihin, mutta kyse on laajemmasta liikkumatilasta, mikä yrityksen johdolla täytyy olla, kun reittiverkostoa laajennetaan ja parannetaan.

 

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/lentajalakon_sovittelua_kaynnistellaan_1161124.html

 

Siis yhtiön johto katsoo tarvitsevansa laajempaa liikkumatilaa  ;D  ;D

 

... tulee mieleen ihan pyytämättä ja yllätyksenä  ;) Göbbelsin ja Hitlerin "elintila idästä" eli Lebensraum im Osten  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti on siinä, että minkäänlainen järkevä palkanalennus ei nosta Finnairia siitä kuopasta "plussan puolelle", jossa se nyt on. On aika naiivia olettaa, että tämä soppa on lentäjien palkoilla korjattu.

 

 

Ei varmasti yksin nostakkaan mutta ei se myöskään heikennä mahdollisuuksia nousta kuopasta.

 

Minun pointtini on se (tuntematta kunnolla kyseisen toimialan kulurakennetta), että henkilöstökulut muodostavat ison osan yrityksen kuin yrityksen kuluista. Henkilöstö luo toisaalta taas ne onnistumisen mahdollisuudet, jolla tulosta tehdään. Yhtälö on kaikkea muuta kuin yksinkertainen sillä tietenkin esimerkiksi henkilöstön tyytyväisyys vaikuttaa työmotivaatioon ja sitä kautta myös työn laatuun ja sitä kautta tulokseen. Eli kaikki liittyy kaikkeen.

 

Työstä pitää maksaa työtä vastaava palkka. Mikäli yrityksellä on tarvetta säästöihin ja siihen halutaan kaikkien osallituvan silloin myös kaikkien kannattaa osallistua talkoisiin mahdollisuuksien mukaan. Se on ainoa tapa pitää työyhteisö edes jollain tavalla toimivana ja taata niiden työpaikkojen säilyvyys myös tulevaisuudessa. Raha kun ei kasva puussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AUSTRALIAN PILOTS DISPUTE OF 1989: Onkohan tästä tapauksesta haettu benchmarkkia? Linkin takana erään pilotin näkökulma asiasta, jos joku jaksaa lukea. Itse 80-luvulla Australiassa asuneena seurasin tilannetta mielenkiinnolla. Vaikka erimielisyyksien "syy" ei ollut sama kuin tässä Finskin jutussa niin yhtäläisyyksiä tilanteesta löytyy yllin kyllin. Allaoleviin kysymyksiin ei ole tässä nykyisessäkään tilanteessa vastausta..

 

   *  What was the real agenda behind the Dispute?

   * How did the Dispute effect the Profession of Airline Pilot?

   * What are the long term ramifications of the Dispute in regards to airline safety?

 

http://www.vision.net.au/~apaterson/aviation/pd89_document.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään