Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Suomalaisen työn laatu on monella alalla erinomainen ja todellinen kilpailuvaltti, mutta kannattaisiko nyt oikeasti riisua sinivalkoiset silmälasit?

Juha

 

Joo, voi olla että kannattaisi, mutta en ole niin tekemässä. En näe siihen pienintäkään syytä.

 

Kovia ootte täällä foorumilla lyömään puukkoa maanmiesten selkään. Se on kyllä sanottava. (<--- ei suunnattu sinulle erityisesti, Juha)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:laugh:  Ajattelee suomalainen lentomatkustaja:"Juu, suomalainen valintakriteeristö, koulutusrepertuaari yms kunniaan. Aina, kun matkustan Finnairilla, haluan tämän. Sitä ei tosin tapahdu kauhean usein, kun useimmiten olen valmis valitsemaan kuitenkin yhtiön, jonka valintakriteeristöstä minulla ei ole hajuakaan, saati turvallisuustilastoista tai ohjaamossa puhutusta kielestä, mutta jonka lippu vaikuttaa halvemmalta..."

 

Huomaan, että tällä foorumilla viisveisataan noista asioista, joista kirjoitin. Keskustelu on osaltani ohi. Onnea vaan muille, voitte vaikka laskea seuraavaksi, paljonko pitää lentäjän palkka olla, että saadaan Finski taas "lentoon".  :laugh:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin tässä nyt kohteliaasti mieliin, että sellaisia lentoyhtiöitä, jotka ovat operoineet vuosikymmeniä suihkukonekalustolla ilman (varsinaisia) onnettomuuksia ei ole kovinkaan monta. Ja on se nyt kiinni mm. lentäjien ammattitaidoistakin.

 

Siinä on sellaista faktaa, jonka kiistäminen osoittautuu varsin hankalaksi. Saatte yrittää vapaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovia ootte täällä foorumilla lyömään puukkoa maanmiesten selkään. Se on kyllä sanottava. (<--- ei suunnattu sinulle erityisesti, Juha)

 

Minun täytyy sanoa, että nostan lentäjille hattua siinä mielessä, että edes yksi ammattiryhmä tässä maassa taistelee töidensä ulkoistamista vastaan. Tosin tässä taitaa olla jotain lehtijuttua lainatakseni tilanne jossa joko luovutaan vapaaehtoisesti työpaikoista, tai luovutaan niistä ison laskun kanssa.

 

Mutta sitä en suostu uskomaan, että Finnairin suomalaiset lenttäjät olisi jumalia, he ovat "vain" lentäjiä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista ikävintä tässä on nyt se, että se pienikin maine, mitä Finnair on saavuttanut maailmalla murenee aika nopeasti lakon takia. Miksi joku Lontoolainen bisnesmies valitsisi Finnairin esim. Emiratesin sijaan lentääkseen Aasiaan, jos ei voi luottaa yhtiön toimintakykyyn.

 

Ihmettelen kyllä sitä, että työnantaja ei voinut tulla vastaan sen verran, että oltaisiin vaikka vuodeksi saatu kompromissiratkaisu palkanalennuksineen ja säästötoimineen, ja muutaman koneen ulkoistaminen hyväksytty. Olisi vältytty tältä kuralta mikä lakosta seuraa. Toisaalta myös lentäjien lakkoonmeno on hieman kyseenalaista tällaisena aikana.  ::) Ilmeisesti he laskivat, että lähtö tulee joka tapauksessa, hyväksyttiin sopimus tai mentiin lakkoon. Mutta menemättä lakkoon olisi voitu säästää monien muiden työpaikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta voisi jopa kuvitella eteen tulevan otsikon "Hallitus suunnittelee avainalojen lakko-oikeuden rajoittamista" (lue lentäjien) Tämähän olisi suurimmalta omistajalta jopa varsin ymmärrettävä linjaus.

 

Yksi kysymysmerkki minulle on se, että miksi Jyri Häkämies niin tiukasti kieltäytyi keskustelemasta SLL:n edustajien kanssa. Mielestäni tämä vihjaa jo hyvin selkeästi millä kannalla valtio suurimpana omistajana on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antakaa asioiden kiistellä. Siitä se keskustelu syntyy. Mutta pitäkää turhat henkilökohtaisuudet kurissa, ettei tarvitse ruveta siivoilemaan enempää. Tässä on teille käyttäjille loistotilaisuus näyttää, että osataan täällä asiallisestikin turista, ettei sitten tarvitse heti seuraavassa ketjussa olla valittamassa, kun taas on forumin laatu rapistunut...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huhhuh!

 

Rahoituksen professori ei ole sama asia kuin ilmailun professori.

 

Eihän finnairilla ilmailussa ongelmaa olekaan, mutta rahoituspuolella on aika iso ongelma. Eikö silloin  tarvita mieluummin jotain joka tietää taloudesta kuin semmoista kaveria joka ei tiedä mutta osaa lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen kyllä sitä, että työnantaja ei voinut tulla vastaan sen verran, että oltaisiin vaikka vuodeksi saatu kompromissiratkaisu palkanalennuksineen ja säästötoimineen, ja muutaman koneen ulkoistaminen hyväksytty.

 

Kaikesta päätellen parin koneen ulkoistaminen ei riitä työnantajalle. Paljon mahdollista, että parin koneen siirtäminen FC:lle on vain kokeilu miten homma onnistuu, ja todelliset suunnitelmat odottavat pöytälaatikossa uutta sopimusta lentäjien kanssa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikesta päätellen parin koneen ulkoistaminen ei riitä työnantajalle. Paljon mahdollista, että parin koneen siirtäminen FC:lle on vain kokeilu miten homma onnistuu, ja todelliset suunnitelmat odottavat pöytälaatikossa uutta sopimusta lentäjien kanssa.

Juha

 

Varmasti ihan totta (olisikohan tähtäimessä koko Embraer laivaston siirtäminen Finncommille). Kaipa Finnair on sitten laskenut olevansa niin merkittävä tekijä Eurooppa-Aasia reiteillä, ettei "pieni" lakko mainetta vie. Itse epäilen, että maine tulee kärsimään. KLM, Emirates, Air France, British Airways, Lufthansa jne. vievät kyllä perille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse epäilen, että maine tulee kärsimään. KLM, Emirates, Air France, British Airways, Lufthansa jne. vievät kyllä perille.

 

Tällä hetkellä Finnair maksaa näille kilpaillijoille siitä että he kuskaavat heidän omia matkustajia ja antavat mahdollisuuden käännyttää omiksi asiakkaiksi. Jos itse olisi LH:n, KLM:n, BA:n yms. johdossa niin maksaisin näillä uudelleen reitityslennoilla kabiinityöntekijöille extraa entistä paremmasta palvelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin tässä nyt kohteliaasti mieliin, että sellaisia lentoyhtiöitä, jotka ovat operoineet vuosikymmeniä suihkukonekalustolla ilman (varsinaisia) onnettomuuksia ei ole kovinkaan monta. Ja on se nyt kiinni mm. lentäjien ammattitaidoistakin.

 

Siinä on sellaista faktaa, jonka kiistäminen osoittautuu varsin hankalaksi. Saatte yrittää vapaasti.

 

Tämä kaikki on ylevää faktaa Finnairille, mutta matkustava kansa äänestää lompakollaan loppu viimein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan esimerkkinä vaikka joku Korean Air (jossa tietääkseni lentää lentäjiä myös Pohjoismaista). Onko heidän turvallisuuskulttuurinsa (ei historiansa!) paljonkin Finnairin vastaavaa perässä?

Täällä foorumillahan on tietääkseni lentäjiä, jotka lentävät yhtiöissä joissa melkein kaikki lentäjät ovat "ei natiiveja". Saisiko heiltä vaikka kommenttia asiaan?

 

 

::) Otit sitten esimerkin Kauko-Idästä... Ei kannattais..

Kysymys ei olekaan siitä, onko lentäjät syntyperäisiä suomalaisia, vaan siitä, kuka maksaa palkat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tässä nyt verenhimoisesti toivotaan jomman kumman osapuolen täydellistä alistumista, niin voitaisiinko välillä maalailla näkökulmia siihen, että millainen kompromissiratkaisu olisi tilanteessa mahdollinen?

 

Mä myöskin kaipaisin selvennystä tuosta spekuloidun ulkoistamisen luonteesta. Eli tarkoittaako ulkoistaminen tässä tapauksessa sitä, että minkä tahansa Finnairin lennon voi lentää mikä tahansa miehistö? Vai onko kysymys enemmänkin siitä, ettei työnantaja saisi dry leasata koneita yhteistyökumppaneilleen?

 

Onko muuten esim. Blue1:n tai Finncomm Airlinesin piloteillä omat työntekijäjärjestönsä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä myöskin kaipaisin selvennystä tuosta spekuloidun ulkoistamisen luonteesta. Eli tarkoittaako ulkoistaminen tässä tapauksessa sitä, että minkä tahansa Finnairin lennon voi lentää mikä tahansa miehistö? Vai onko kysymys enemmänkin siitä, ettei työnantaja saisi dry leasata koneita yhteistyökumppaneilleen?

 

Uusi regional-yhtiö esim. FC:n pohjalle tai yhdessä jonkun muun lentoyhtiön kanssa?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hellyttävää tuo naiivius ja luvalla sanoen typeryys.

 

Sillä, että omat miehet ovat läpäisseet tiukan valintaseulan. Sillä, että omat miehet ovat käyneet läpi Finnairin koulutusorganisaation koko repertuaarin alusta loppuun saakka. Sillä, että samat miehet käyvät joka vuosi läpi Finnairin oman koulutusorganisaation tarkastukset. Sillä, että omat miehet täyttävät Finnairin tiukkaakin tiukemmat lääketieteelliset vaatimukset. Sillä, että omat miehet tietävät, miten vieruskaveri toimii. Sillä, että vieruskaveri puhuu samaa kieltä. SILLÄ on merkitystä. Ei sillä, onko lentäjä suomalainen vai ruotsalainen. Toistaiseksi Finnairissa suurin osa lentäjistä puhuu äidinkielenään suomea. Ja tämän lisäksi samat kaverit ovat olleet osittain tai täysin Finnairin kouluttamia, tyyppikoulutuksia myöten. Ja sellaisen koulutusorganisaation ja keskuksen asiakkaina, joka on maailmanlaajuisesti tunnustettu laitoksena, jossa leivotaan osaavia lentäjiä. Tämän jälkeen mitä todennäköisimmin palkkashekin laitaa on koristanut Finnairin logo.

 

Jatkossa, jos homma muuttuu "maailman malliin", jäljellä on enää se palkkashekin logo.

 

Miettikää nyt oikeesti hetki ennenkuin postaatte noita typeryyksiä.

 

Tero

 

Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa maksaan lentolipuistaan huomattavasti enemmän saadakseen joko kuviteltua tai todellista turvallisuutta.

 

Se hiukan haittaa jos minä joudun sen sivullisena maksamaan.

 

En usko että poliitikkomme tulevat perustelemaan kansalaisille 300 € vuotuista "lentoyhtiömaksua" jotta haavekuvat eivät särkyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kappas, tuon mukaan SLL on vain finnairin lentäjien liitto. Kuitenkaan tälläistä ei sanota SLL:n sivuilla vaan

 

Varsinaiseksi jäseneksi voidaan hakemuksen perusteella hyväksyä jokainen, joka toimii suomalaisen lentoliikennettä harjoittavan lentoyhtiön palveluksessa liikennelentäjänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä löytyy faktaa siitä, että Finnairin koulutusorganisaation koko repertuaari tuottaa jotenkin ylimaallisen parempia lentäjiä kuin esim. muut eurooppalaiset koulutusorganisaatiot? Ja mitä tässä tarkoitetaan koko repertuaarilla? Finnair käsittääkseni antaa tyyppikoultusta eri lentokonetyyppeihin (+perämieskurssit).

 

Suomalaisen työn laatu on monella alalla erinomainen ja todellinen kilpailuvaltti, mutta kannattaisiko nyt oikeasti riisua sinivalkoiset silmälasit?

Juha

Minä en ainakaan riisu laseja

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, jos et usko tulen vääntämään vaikka rautalangasta ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ainakaan riisu laseja

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, jos et usko tulen vääntämään vaikka rautalangasta ;)

HS

 

Katos, täällä on sittenkin siis muitakin, joilla on sama näkemys kuin minulla.

 

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, jos et usko tulen vääntämään vaikka rautalangasta ;)

 

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, siitähän ei ole epäilystäkään (varsinkin kun rautalangasta vännetään ;) ). Mutta kaipaisin edelleen jotain faktaa siitä, että Finnairin ammattilaiset olisivat enemmän ammattilaisia kuin esim. muut euroopassa koulutetut lentäjät.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, siitähän ei ole epäilystäkään (varsinkin kun rautalangasta vännetään ;) ). Mutta kaipaisin edelleen jotain faktaa siitä, että Finnairin ammattilaiset olisivat enemmän ammattilaisia kuin esim. muut euroopassa koulutetut lentäjät.

Juha

Tässä nyt on yksi esimerkki, jossa nämä ammattilaiset ovat saavuttaneet suuren arvostuksen maailmanlaajuisesti.

http://www.finnairflighttraining.com/web/web_5.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneita lentävät todelliset ammattilaiset, siitähän ei ole epäilystäkään (varsinkin kun rautalangasta vännetään ;) ). Mutta kaipaisin edelleen jotain faktaa siitä, että Finnairin ammattilaiset olisivat enemmän ammattilaisia kuin esim. muut euroopassa koulutetut lentäjät.

Juha

 

En usko että moista faktaa kukaan lyö tiskiin - siitä yksinkertaisesta syystä, että sellaista ei ole saatavilla. Samanlaisia ammattilaisia ne ovat muualla Euroopassa, ausseista, jenkeistä ja kiweistä puhumattakaan, vaikka kuinka tietyt tahot haluavat uskotella itselleen Finnairin lentäjien ylivertaisuudesta muun maalaisiin verrattuna. Toisaalta, täällä Suomessa kaikkeen uuteen ja erilaiseen on aina suhtauduttu nuivasti, oli kyse sitten filippiiniläisistä hoitajista tai maahanmuuttajista; onhan se joillekin jännittävää - ja ehkä pikkaisen pelottavaa - jos koneen nokalla istuu englantia hieman murtaen puhuva lentäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään