Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Kuinkas ulkoistaminen turvaa työpaikkoja ja parantaa tai edes ylläpitää henkilöstön hyvinvointia?

 

Kuinkas paljon, tietoisesti tappiolla pään seinään hakkaaminen turvaa työpaikkoja ja hyvinvointia?

 

Viitaten ylläolevaan omaan kommentiini, olen edelleen sitä mieltä että tärkeintä Suomen ilmailulle on se että lennetään ja vähemmän tärkeää se mikä logo paidan rintamusta koristaa.

 

klo 1800 odottaen

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne helmet tähän loppuneet, päinvastoin. Samasta vuosikatsauksesta:

 

"Finnairin kustannusrakenne on kilpailukykyinen verkostolentoyhtiöiden joukossa."

 

Sekin tänä vuonna johdon suulla sanottua  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne helmet tähän loppuneet, päinvastoin. Samasta vuosikatsauksesta:

 

"Finnairin kustannusrakenne on kilpailukykyinen verkostolentoyhtiöiden joukossa."

 

 

Niin, saattoi olla alkuvuodesta ja saattaa olla edelleenkin kilpailukykyinen verrokkiryhmässä. Eipä nyt heti tule mieleen ns. perinteistä lentoyhtiötä jolla tällä hetkellä ei olisi kannattavuusongelmia ja isoja sellaisia.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, saattoi olla alkuvuodesta ja saattaa olla edelleenkin kilpailukykyinen verrokkiryhmässä. Eipä nyt heti tule mieleen ns. perinteistä lentoyhtiötä jolla tällä hetkellä ei olisi kannattavuusongelmia ja isoja sellaisia.

 

 

Onko muuten mikaan verrokkiryhman muu lentoyhtio ilmoittanut/harkinnut ulkopuolisen tyovoiman kayttoa ohjaamoissa? Taitaisi olla lakko paalla niin SAS:lla, Lufthansalla, BA:lla, jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten mikaan verrokkiryhman muu lentoyhtio ilmoittanut/harkinnut ulkopuolisen tyovoiman kayttoa ohjaamoissa? Taitaisi olla lakko paalla niin SAS:lla, Lufthansalla, BA:lla, jne...

Pelkän ohjaamohenkilökunnan ulkoistamisesta en tiedä, mutta ainakin SAS (mukaanlukien Blue1) on kunnostautunut "omien" lentojensa ulkoistamisessa muille. SAS:n väreissä lentää mm. Cimber Air ja Blue1:n lentoja tällä hetkellä DAT. Molemmissa tapauksissa koneet on maalattu/teipattu SAS:n/Blue1:n tunnuksiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopeta nyt Ilkka noiden vanhojen osareiden selaus ja voisit vihdoin kommentoida KTM:n ominaisuudessa uusinta osavuosikatsausta.

 

 

 

Yhtiön johto on pistettävä ensin tilille vanhemmista lausunnoistaan  ;D Ensin on tiedettävä, mistä ollaan tulossa, ennenkuin voidaan katsoa, mihin ollaan menossa.

 

Yritin jo tällä välin selvittää sitä, kuinka paljon tappiota on tullut polttoainesuojauksesta (johdon mokaa siis jos niin on tapahtunut) jo vuonna 2008. Sitä on huomattavan vaikea saada selville netissä julkaistun tuloslaskelman ja taseen plus katsauksen perusteella, koska johdannaisista valuutta- ja polttoainejohdannaisten positiivinen sekä negatiivinen vaikutus on niputettu ensin yhteen ja vielä erotettu kahdelle eri riville (polttoainekulut ja muut kulut) (vanha kirjanpitokikka silloin, kun halutaan peittää esim. osakkeenomistajilta johdon itse tekemät virheet  ;) ) ja taseessa on erikseen suojausrahasto näiden suojausten nega/positiivisten tulosten tasaamista varten - ja tästä kaikesta pitäisi nähdä tarkempi erittely mutta sellaista ei yhtiö tule antamaan

 

Mutta hiljaa hyvä tulee, jos tulee. Laskentatoimen opinnot oli aikoinaan cumlaudetasolle, ettei se siitä kiinni ole. Nythän on vain niin, että jos teen ylimääräistä duunia tämän eteen, niin kukaan ei maksa siitä mitään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta hiljaa hyvä tulee, jos tulee. Laskentatoimen opinnot oli aikoinaan cumlaudetasolle, ettei se siitä kiinni ole. Nythän on vain niin, että jos teen ylimääräistä duunia tämän eteen, niin kukaan ei maksa siitä mitään  ;D

 

Eipä tähän maailmanaikaan kukaan halua toisen tekemästä työstä mitään maksaakaan. Ja ylitöitä saa (ja täytyy) tehdä, mutta sekin menee vain työn tekemisen ilosta.  ;D Töitä vartenhan tähän maailmaan on synnytty, että voidaan parantaa firman tulosta oman toimeentulon kustannuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair ja lentäjäliitto sopimukseen 

Finnair ja sen lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ovat

hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan aiemmin tänään jättämän

sovintoesityksen. Työehtosopimuksessa olevat säästöt ovat sen verran mittavia,

että esitys oli työnantajan hyväksyttävissä.

 

"On hyvä, että pääsimme kompromissiratkaisuun ja asiakkaita piinannut lakko

päättyy. Rakenteellisten muutosten lisäksi saamme tällä sopimuksella aikaan

merkittävät lyhytaikaiset säästöt. On sovittu, että viiden prosentin

palkanalennusten lisäksi haemme yhdessä 13 prosentin laskua

yksikkökustannuksissa", Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen sanoo.

 

Keskeisin muutos viimeviikkoiseen sovintoehdotukseen nähden oli, että

työnantaja sitoutui vuoden mittaiseen irtisanomissuojaan. Sopimus päättyy

31.10.2011.

 

"Uusi työehtosopimus turvaa yhtiön tulevaisuutta alentamalla ohjaamomiehistöjen

kustannuksia. Saimme myös joustavuutta kehittää yhtiön reittiverkostoa",

Komulainen jatkaa.

 

Lentäjien sunnuntain ja maanantain välisenä yönä aloittama lakko päättyy ensi

yönä, ja liikenne käynnistyy osin jo keskiviikkona, jolloin lennoista pystytään

lentämään vajaa puolet. Torstain noin 200 lennosta voidaan lentää arviolta 150.

Perjantaina lennetään kaikki aikataulun mukaiset lennot.

 

Finnair Oyj

Viestintä

17.11.2009

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun lentäjien lakko loppui, voivat kateelliset kirjoittajat siirtyä vaikka Suomenlinnan lautturin palkkaukseen ;D

 

Luuletko Jaska että yhtiö on nyt "pelastettu" ja selvillä vesillä? Nämä päätökset mitataan sit aikanaan. Oma veikkaus on että nyt kun "case" -lentäjät on saatu päätökseen siirrytään seuraavaan säästökohteeseen. Odotan mielenkiinnolla sovituista asioista koko listaa.

 

Nimim. en edelleenkään ole kateellinen lentäjien palkoille ;)

 

Pääasia että homma on nyt päätöksessä ja homma jatkuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Uusi työehtosopimus turvaa yhtiön tulevaisuutta alentamalla ohjaamomiehistöjen

kustannuksia. Saimme myös joustavuutta kehittää yhtiön reittiverkostoa",

Komulainen jatkaa.

 

Ulkoistaminen siis hyväksyttiin :thmbup:.

 

Nyt olisi mallikasta pistää topic closed kun status on case closed ;)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ulkoistaminen siis hyväksyttiin :thmbup:.

 

 

Olet tuossa erittäin väärässä. Mitään ulkoistamistahan ei hyväksytty.

 

Hyväksyttiin se, että Finnair voi vuokrata lentokoneita Finncommille, mutta siten, että koneella lennetään Finncommin lentoja ja reittejä = matkalipputulot menevät Finncommin kassaan.

 

Ulkoistamista olisi ollut se, että kone vuokrataan ulkopuoliselle yhtiölle mutta lentämään Finnairin operaatioita = matkalipputulot Finnairin kassaan.

 

Siinä on melkoinen ero.

 

Lisäksi lentäjät saivat vuoden mittaisen irtisanomissuojan. Sekä kaksivuotisen sopimuksen.

 

Joustavuus lentoreiteillä tarkoittaa esim. ylipitkien lentojen työajan venyttämistä tuottavuuden parantamiseksi.

 

-------------

 

Case wide open  8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisäksi lentäjät saivat vuoden mittaisen irtisanomissuojan. Sekä kaksivuotisen sopimuksen.

 

 

Joku sopimusta tunteva, jos sellaisia täällä oikeasti on, voisi avata tämän kohdan. Tarkoittaako vuoden irtisanomissuoja käytännössä mitä? Vuoden irtisanomisaikaa vai sitä, että vuoteen ei tulla irtisanomaan yhtään Finnairin lentäjää ja irtisanomisaika on TES:n mukainen? Molemmat kuulostavat todella oudoilta vaihtoehdoilta ja siksi kysyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne tarkasti mistä on sovittu ja mitä asioita oli päätetty jo aikaisemmin, mutta en voi välttyä vaikutelmalta, että koko hässäkkä ei muuttanut oikeastaan mitään, pari konetta siis vuokrataan finncommille, jotka olivat ymmärtääkseni päätetty jo joka tapauksessa vuokrata, lentäjien palkat alenee hieman, joka tiedettiin jo ennen lakkoakin, finnair ei saa edelleenkään päättää koneistaan ja niistä osa siis jää ilmeisesti edelleen seisomaan kaikkien tappioksi ja jotain pilkunviilauksia päälle. Kannattiko koko sotku järjestää? En myöskään voi välttyä vaikutelmalta, että yhtiötä johtaa lentäjät ja muut johtoa myöten sopeutuvat tilanteeseen. Toivotaan, että yhtiö jotenkin selviää talousvaikeuksistaan, mutta en oikein jaksa uskoa, että näillä eväillä mitään oleellista parannusta ahdinkoon tulee ja veronmaksajat saavat valmistautua tukitalkoisiin yhtiön pelastamiseksi.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyttiin se, että Finnair voi vuokrata lentokoneita Finncommille, mutta siten, että koneella lennetään Finncommin lentoja ja reittejä = matkalipputulot menevät Finncommin kassaan.

Tosin Finnair saa varmaankin laittaa noille reiteille oman lennonnumeronsa code-sharen kautta. Pointti lienee se, että Finncomm ei voi käyttää vuokrakonetta näillä pelkästään Finnairin lennonnumeroa kantavilla reiteillä (Turku, Tampere, Tallinna).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyttiin se, että Finnair voi vuokrata lentokoneita Finncommille, mutta siten, että koneella lennetään Finncommin lentoja ja reittejä = matkalipputulot menevät Finncommin kassaan. 

 

Tämähän on se, mitä Finnair on jatkuvasti yrittänyt saavuttaakin. Tuo "ulkopuolisten lentäjien käyttö" on ollut vain SLL puolelta tullutta rummutusta.

 

Ne FinnCommin lennot kun on kuitenkin täynnä Finnairin myymiä paikkoja, kuten tähänkin asti? Erona vain se, että koneen kyljessä lukee Finnair tästä eteenpäin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne tarkasti mistä on sovittu ja mitä asioita oli päätetty jo aikaisemmin, mutta en voi välttyä vaikutelmalta, että koko hässäkkä ei muuttanut oikeastaan mitään, pari konetta siis vuokrataan finncommille, jotka olivat ymmärtääkseni päätetty jo joka tapauksessa vuokrata, lentäjien palkat alenee hieman, joka tiedettiin jo ennen lakkoakin, finnair ei saa edelleenkään päättää koneistaan ja niistä osa siis jää ilmeisesti edelleen seisomaan kaikkien tappioksi ja jotain pilkunviilauksia päälle. Kannattiko koko sotku järjestää? En myöskään voi välttyä vaikutelmalta, että yhtiötä johtaa lentäjät ja muut johtoa myöten sopeutuvat tilanteeseen. Toivotaan, että yhtiö jotenkin selviää talousvaikeuksistaan, mutta en oikein jaksa uskoa, että näillä eväillä mitään oleellista parannusta ahdinkoon tulee ja veronmaksajat saavat valmistautua tukitalkoisiin yhtiön pelastamiseksi.

 

Kai

 

Eihän missään ole sanottu että yhtiö voi vuokrata ainoastaan nuo 2 konetta vaan ehkä enemmänkin. Mutta kuten sanottua odottelen kunnon listaa sovituista asioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT

Tutkintaselostus Matkustajalentokoneen polttoainevuoto lennolla ...

Linkki pdf:ään

 

En tarkoittanut tätä, vaan tätä...  Pieniä epätarkkuuksia muistikuvissani. Ei ollut pyrstössä se vuoto.

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/ocg1gpkzx.pdf

 

Tutkintaselostus Lentoturvallisuutta vaarantanut tapaus Helsinki ...

Linkki pdf:ään

 

Edit: Ei ollutkaan"menetetty ohjattavuus" tämä jälkimmäinen...

 

En myöskään tarkoittanut tätä, vaan sitä tapausta, jossa MD-11:sta tuli jokin hydraulivika, jolloin kapteeni kytki käsikirjan vastaisesti automatiikan pois päältä, jonka jälkeen automatiikka ei mennyt enää takaisin päälle ja lopputuloksena olisi se, että myös viimeinen käytössäollut "hydrauliikkajärjestelmä" vikaantui ja läheltä piti ettei konetta menetetty jossain Intian yllä.

 

Muistaako kukaa tarinaa? Sitä on kerrottu eräissä pikkujouluissa erään ATPL:län ja mekaanikon* voimin ja myös TKK:n "lentokoneosaston" luennolla** 1990 -l alkupuolella.

 

Mika

 

* Sekä kertojat, että kuulijat olivat vahvasti päihtyneitä, joten sallittakoon muistikuvien hataruus.

 

** Kuulijat olivat selvähköjä, koska Wappuun oli vielä aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on se, mitä Finnair on jatkuvasti yrittänyt saavuttaakin. Tuo "ulkopuolisten lentäjien käyttö" on ollut vain SLL puolelta tullutta rummutusta.

 

Koska mitä ilmeisimmin et kuulu johtoryhmään, yllä oleva ei ole faktaa, vaan oma arvauksesi.

 

Kun asialähdettä ei kerran ole, kannattaa muista arvailijoista erottuakseen mainita varsinainen lähde eli oma mielikuvitus.

 

Jälleen kerran, kaikella kunnioituksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska mitä ilmeisimmin et kuulu johtoryhmään, yllä oleva ei ole faktaa, vaan oma arvauksesi.

 

Kun asialähdettä ei kerran ole, kannattaa muista arvailijoista erottuakseen mainita varsinainen lähde eli oma mielikuvitus.

 

Jälleen kerran, kaikella kunnioituksella.

 

Juuri näin.

 

Ja pikkusen rispektiä niille SLL:n neuvottelijoille. Ei kait ne nyt oikeasti omasta päästään ole nähneet tuota Finnairin tavoitetta täysin erilaisena kuin Finnair itse. Kyllä siellä neuvottelupöydässä on varmasti asiat tulleet asioina esille.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta missä tässä ulkoistamissopimuksessa on se suuri ero?

 

Nyt siis Finnair vuokrasi kaksi Embraeria Finncommille, jotka siis lentävät Finncommin väreissä ja miehistöllä Finnairin lentoja? Matkustamossakin kuulutetaan "tervetuloa Finnairin lennolle"?

 

Nyt Finnair tekee tämän saman, koneet edelleen Finncommin väreissä ja miehistöllä, mutta kuulutus menee "tervetuloa Finncommin lennolle, joka lennetään yhteistyössä Finnairin kanssa"?

 

Koneet on edelleen ulkoistettu, ja ne syöttävät muille Finnairin lennoille matkustajia? Olenko tyhmä, kun en näe tässä mitään hirvittävää eroa?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään