Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Ihme juttu jos ei uusia neuvotteluja vielä aloiteta.

Keksiikö kukaan viisas kirjoittaja täällä, miksi Finnair haluaisi lakon jatkuvan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihme juttu jos ei uusia neuvotteluja vielä aloiteta.

Keksiikö kukaan viisas kirjoittaja täällä, miksi Finnair haluaisi lakon jatkuvan?

"Mainoskampanja" käy kuumana ja niinhän se menee, että rumpua pitää paukuttaa kun rauta on kuumaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysytkö kieli poskessa? Sano mulle, että tuo sun kysymys on provo.

Sinun kommenttisi osoittaa täydellisesti sen, miten vähän oikeaa ammattitaitoa tänä päivänä arvostetaan.

Toivotan lentäjille tsemppiä oikeudenmukaisessa työtaistelussa! Vastus on kyllä kova, kun ihmisten käsitys on ylläolevan kaltainen. Näistä tietävän kansan mielipiteistä on helppo leipoa se halveksunnan ilmapiiri, joka mediassa on saatu aikaan. Eikä ole edes paha rasti.  :o

Tero

En kiistäkkään lentäjien ammattitaitoa, päin vastoin esimerkillisesti ovat hoitaneet hommansa. Mutta tartuin tuohon, kun sanoit että harva tajuaa mitä muuta he tekevät kuin lentävät?

Tottakai lentämiseen kuuluu koulutukset ja proseduurit ja tiukka valintaseula.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Mainoskampanja" käy kuumana ja niinhän se menee, että rumpua pitää paukuttaa kun rauta on kuumaa ;)

Mainoskampanja käy maailmalla että Finnairia ei kannata käyttää kun ei ole luotettava? Finnair ostaa matkustajille lennot kilpailijoiden koneisiin? Vai ajattelevatko, että nyt matkustajat näkevät miten surkeita muut yhtiöt ovat Finnairiin verrattuna? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Mistä niin päättelet että haluaisi?

Ilmeisesti ei ole edellytyksiä jatkaa neuvotteluja, kun juuri "paras" tai ainakin hyvä tarjous on hylätty toisen osapuolen toimesta. Jotta kannattaisi neuvotella, pitäisi jommankumman/molempien nytkähtää asemistaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä, että omat miehet ovat läpäisseet tiukan valintaseulan. Sillä, että omat miehet ovat käyneet läpi Finnairin koulutusorganisaation koko repertuaarin alusta loppuun saakka. Sillä, että samat miehet käyvät joka vuosi läpi Finnairin oman koulutusorganisaation tarkastukset. Sillä, että omat miehet täyttävät Finnairin tiukkaakin tiukemmat lääketieteelliset vaatimukset.

Miten nämä kaverit jotka on aikoinaan hommanneet pahvinsa jenkeissä ja tulleet eurooppaan lentämään rahtia ja sitä kautta hypänneet jakaripyrstöisen puikkoihin? Tai ne kaverit jotka kävivät Aeron kurssin salpauslennolla ja siirtyivät Aeron lopettamisen kautta yhtiöön? Eikö nämä ole juuri sitä riskiryhmää jotka ei ole käyneet tätä "omat pojat"-projektia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaimalle vastaus, jos lentäjä X on hakenut Finnairille "kokeneena pilottina" on hän käynyt saman valintaprosessin kuin "pystymetsästä" haetutkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaimalle vastaus, jos lentäjä X on hakenut Finnairille "kokeneena pilottina" on hän käynyt saman valintaprosessin kuin "pystymetsästä" haetutkin.

Tuo lentäjä X on koulutettu talon tavoille.

Näin tehdään kaikissa yhtiöissä Suomessa, myös meidän "kioskissakin".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tottakai näin se menee mutta hänhän ei ole käynyt tätä Porin "yliluonnollisten ihmisten" -koulua jolloin Finnairin koulutus jää ns. tyyppikurssi tasolle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että joidenkin mielestä täällä tuo "ulkoisen työvoiman käyttö" tarkoittaa automaattisesti jotain Etelänmaalaista 300h heroa pystymetsästä pelkän tyyppikurssin jälkeen ilman minkäännäköistä perehdytyskoulutusta yhtiön tapoihin ja CRM:ään?

Epäilen, ettei tälläinen ole Finnairin mielessäkään, eikä ainakaan yhtiön omien intressien mukaista.

Kyllähän ammattilaiset ovat palkkansa ansainneet. Nuo 100+kE/kk tienaavat taitavat kaikki olla kaukoliikenteen puolella vasemmalla penkillä, ja vapaa-ajallaan simulaattorissa oikealla penkillä istuvia?

Mutta se, etteikö niitä ammattilaisia löytyisi muualtakin on aika halventavaa koko lentäjäkuntaa kohtaan. Minä kyllä istuin ihan leppoisin mielin S7 kyydissä Novosibirskistä Moskovaan, tai Sichuan Airlinesin kyydissä kiinan sisäisillä lennoilla koska olen aika tavalla satavarma siitä, että joka tapauksessa siellä eturivin ikkunapaikoilla istuu ammattireiskat.

Samalla tavalla olen varma tästä Finnairin kyydissä. Lentäjän äidinkielellä ei ole väliä minulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta se, etteikö niitä ammattilaisia löytyisi muualtakin on aika halventavaa koko lentäjäkuntaa kohtaan. Minä kyllä istuin ihan leppoisin mielin S7 kyydissä Novosibirskistä Moskovaan, tai Sichuan Airlinesin kyydissä kiinan sisäisillä lennoilla koska olen aika tavalla satavarma siitä, että joka tapauksessa siellä eturivin ikkunapaikoilla istuu ammattireiskat.

Samalla tavalla olen varma tästä Finnairin kyydissä. Lentäjän äidinkielellä ei ole väliä minulle.

myös halventavaa Finncomm:n ja muita suomalaispilotteja kohtaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että joidenkin mielestä täällä tuo "ulkoisen työvoiman käyttö" tarkoittaa automaattisesti jotain Etelänmaalaista 300h heroa pystymetsästä pelkän tyyppikurssin jälkeen ilman minkäännäköistä perehdytyskoulutusta yhtiön tapoihin ja CRM:ään?

Epäilen, ettei tälläinen ole Finnairin mielessäkään, eikä ainakaan yhtiön omien intressien mukaista.

Kyllähän ammattilaiset ovat palkkansa ansainneet. Nuo 100+kE/kk tienaavat taitavat kaikki olla kaukoliikenteen puolella vasemmalla penkillä, ja vapaa-ajallaan simulaattorissa oikealla penkillä istuvia?

Mikko, käsittääkseni kyse ei ole tuosta,vaan siitä että keulille istutetaan ammattireiska ihan jostai muusta organisatiosta ja Finnairin vakipilotti joutuu olemaan työttömänä kotonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja niinpä vaahtoaminen turvallisuuskulttuurin rapistumisesta ulkopuolelta tulevien pilottien ansiosta on ilmeisen turhanpäiväistä mesoamista? Ja tämä mitenkään kantaaottamatta tuohon AY-pilotin työttömäksi joutumiseen mitä Jaskakin ylempänä sivusi. Kaimalta erittäin hyvä pointti myös tuossa ylempänä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko, käsittääkseni kyse ei ole tuosta,vaan siitä että keulille istutetaan ammattireiska ihan jostai muusta organisatiosta ja Finnairin vakipilotti joutuu olemaan työttömänä kotonaan.

Niinhän me Jaska kaikki joudutaan istumaan jos pyydetään markkinohin nähden liian paljon liksaa :( Tässähän on selkeästi suljettujen markkinoiden murto menossa, ei sen kummempaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää alkaa kuulostamaan ihan siltä, että finnairilla jos lentää on turvallista ja mukavaa ja muiden kyydissä sitten varmaan pitää pelätä henkensä edestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän me Jaska kaikki joudutaan istumaan jos pyydetään markkinohin nähden liian paljon liksaa :( Tässähän on selkeästi suljettujen markkinoiden murto menossa, ei sen kummempaa.

Näinpä. Kyllä markkinat korjaavat epäterveen tilanteen ennenpitkää, se on nähty alalla kuin alalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, voi olla että kannattaisi, mutta en ole niin tekemässä. En näe siihen pienintäkään syytä.

Kovia ootte täällä foorumilla lyömään puukkoa maanmiesten selkään. Se on kyllä sanottava. (<--- ei suunnattu sinulle erityisesti, Juha)

En tiedä, mistä osalle porukasta on tullut se käsitys, että Finnairiin oltaisiin palkkaamassa läjäpäin ulkomaalaisia lentäjiä. Mielestäni tässä on nimenomaan kyse siitä, että Finnair haluaisi hoitaa lähiliikenteen suikukoneoperoinnin FC:n kautta, samaan tapaan kuin potkuriliikenne hoidetaan tällä hetkellä. Ymmärrän, että Finnairin lentäjien kannalta asialla ei ole paljon väliä, että kuka ne työt vie, mutta kyllä suomalaiset varmasti ensisijaisesti niitä koneita myös FC:llä lentäisi. On luonnollista, että SLL ajaa jäsenistönsä etuja, mutta se ei ole välttämättä sama asia, kuin suomalaisten lentäjien etu noin yleisesti. Monilla ohuen kysynnän reiteillä FC voisi vielä operoida kannattavasti, kun Finnair joutuisi luopumaan reitistä kannattamattomana. Kilpailukykyinen Finnair kykenee tarjoamaan töitä suomalaisille lentäjille niin Finnairissa kuin Finncommissa myös tulevaisuudessa. Jos olisin itse kouluttautumassa alalle, niin olisin erittäin kiinnostunut, että miten laadukas suomalainen lentotyö pysyy kilpailukykyisenä jatkossa.   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinpä. Kyllä markkinat korjaavat epäterveen tilanteen ennenpitkää, se on nähty alalla kuin alalla.

Kuinkas sitten selität sen, että noi "markkinalentäjät" saavat jopa parempaa liksaakin, kuin Finskin vakipilotit  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä istuin ihan leppoisin mielin S7 kyydissä Novosibirskistä Moskovaan, tai Sichuan Airlinesin kyydissä kiinan sisäisillä lennoilla koska olen aika tavalla satavarma siitä, että joka tapauksessa siellä eturivin ikkunapaikoilla istuu ammattireiskat.

Niin minäkin olisin, mutta vasta ennen lentoa nautitun kossupullon jälkeen.  :D

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen: Finnair väittää, että lakosta voi aiheutua jopa 5 miljoonan euron tappiot päivässä.

Tässä simppeliä matematiikkaa, osavuosikatsauksesta poimittujen lukujen perusteella:

Kaikki toiminnalliset kulut yhteensä 1533 miljoonaa €, 1.1. - 30.9 eli 270 päivän ajalta. Päivässä kuluja siis 5,6 miljoonaa euroa.

Kun koneet seisovat, säästyy kuitenkin kaikki polttoainekulut ja kaikki liikennöintimaksut, näin yksinkertaistettuina. Polttoainekuluissa säästyy 1,5 miljoonaa euroa per päivä ja liikennöintikuluissa 0,48 miljoonaa euroa per päivä (luvut laskettu osavuosikatsauksesta).

Lakon aikana siis kuluja, jotka on pakko maksaa, on enintään 3,7 miljoonaa euroa per päivä. Mistä ovat repäisseet 5 miljoonan euron luvun? Mitä olen mahdollisesti unohtanut vai sumuttaako yhtiön johto tässäkin yleisöä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas sitten selität sen, että noi "markkinalentäjät" saavat jopa parempaa liksaakin, kuin Finskin vakipilotit  :o

Tästä haluaisin mielelläni lisää tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen: Finnair väittää, että lakosta voi aiheutua jopa 5 miljoonan euron tappiot päivässä.

Tässä simppeliä matematiikkaa, osavuosikatsauksesta poimittujen lukujen perusteella:

Kaikki toiminnalliset kulut yhteensä 1533 miljoonaa €, 1.1. - 30.9 eli 270 päivän ajalta. Päivässä kuluja siis 5,6 miljoonaa euroa.

Kun koneet seisovat, säästyy kuitenkin kaikki polttoainekulut ja kaikki liikennöintimaksut, näin yksinkertaistettuina. Polttoainekuluissa säästyy 1,5 miljoonaa euroa per päivä ja liikennöintikuluissa 0,48 miljoonaa euroa per päivä (luvut laskettu osavuosikatsauksesta).

Lakon aikana siis kuluja, jotka on pakko maksaa, on enintään 3,7 miljoonaa euroa per päivä. Mistä ovat repäisseet 5 miljoonan euron luvun? Mitä olen mahdollisesti unohtanut vai sumuttaako yhtiön johto tässäkin yleisöä?

Luulisin, että matkustajien uudelleen reititys on kalliinpaa kuin omalla koneella kuskaaminen. Siitä tulee ne lisä kustannukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä toivottiin jossain vaiheessa analyysiä Finnairin osavuosikatsauksen luvuista. Hyvä on.

Polttoainesuojauksen (siis fuel hedging) realisoituneita tappioita kirjattiin tänä kyseisenä ajanjaksona 58,7 miljoonaa euroa.

Tämä ei ainakaan ole lentäjien vika. Syynä on se, että yhtiön johdon arviot menivät persiilleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs uudelleen reititys meneekään? Uudelleen reititetyistä lipuista Finnair saa kuitenkin itselleen niistä jo maksetun hinnan?

Enpä ihan heti usko, että siihen päälle tulevat kulut tulevat jatkossa lakon jokaisena päivänä nousemaan 1,3 miljoonaan euroon. Lakon alkupäivinä niitä ilmeisesti tulee eniten, mutta hyvin pian homma tasaantuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lippu on maksanut vaikka Tukholmaan 400e ja lento jää lentämättä ja matkustaja reititetään vaikka SAS:lle on uudelleen reititys tod näk kalliimpi. 400e menee kokonaan SAS_lle ja Finnair maksaa jäljelle jääneen hinnan. Ei kilahtanut kassaan yhtään rahaa, päin vastoin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään