Ilkka Mäkelä

Keskustelua Finnairin lentäjien lakosta (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

647 viestiä aiheessa

Jännittävää, tiedän että Mannikainen on tavan älykäs ihminen, miksköhän Halonen sekoitetaan asioihin joihin Halonen itse ei oikeasti edes teoriassa olisi voinnut vaikuttaa, vielä vähemmän käytännössä.

Taitaa Ilkka vaan vedättää. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni näissä ketjuissa kirjailevista on edes jonkinlaisella hajulla siitä mitä Finnairilla tapahtuu talon sisällä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni näissä ketjuissa kirjailevista on edes jonkinlaisella hajulla siitä mitä Finnairilla tapahtuu talon sisällä?

Minä tiedän: tehdään tappiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama kommentti edellä olleisiin kommentteihin:

Lentoyhtiobrandeja voi toki olla entinen lukumaara, mutta ilman kannattavampien yhtioiden valiintuloa kyseisista yrityksista olisi vain jaljella muisto. Esimerkkeina mainittakoon Swiss, Austrian ja Brussels Airlines, jotka kaikki ovat paatyneet Lufthansan syliin. Vastaavasti KLM fuusioitui Air Francen kanssa ja Briteissa BMI:n kohtalo on auki -- ottaako Lufthansa sen kontolleen vai paatyyko fuusioon BA:n tai Virginin kanssa?

LH omistaa nyt bmi:n. Mitä se tekee sen kanssa, ei ole julkista. Spekulointia myydään - ei myydä.

Jos katsotaan muutama vuosi taaksepäin, niin kovastipa silloin väitettiin, ettei muutaman vuoden kuluttua Euroopassa ole jäljellä kuin kolme tai neljä lentoyhtiötä. Pieleen ovat menneet ne(kin) arvailut. Missä ovat ne luvatut lukuisat konkurssit? Koska viimeksi meni yhtään isompi yhtiö nurin? Jopa SAS on edelleen pystyssä. Ja Erkkikin ymmärtää, ettei Finnair ole menossa nurin.

Muistaakseni puhuttiin ettei ole kuin kolme suurta ja muutama pienempi paikallisyhtiö sekä low costit. Ja nämä kolme suurta lentävät sitten kaukoreittejä.

Tästä ei olla kaukana, kun muistetaan, että BA ja IB tutkivat sulautumista yhteen. Eikä tuo Finnair mitenkään terve ole. Kassassa ei ole paljon rahaa ja sitä syö koko ajan negatiivinen kassavirta. (tulosluvut 29.10.09). Uudet koneet tulevat ja maksut niistä lähtevät juoksemaan, kuin myös operointikustannukset.

Sitten takaisin (mahdolliseen) Lakkoon. Jo sen uhkaus on heikentänyt Finnairia, monet matkustajat, jotka nyt suunnittelevat matkaansa 16.11-, miettivät vaihtoehtoja. Arvatenkin nämä, jotka suunnitelevat matkaansa lyhyellä aikavälillä, ovat niitä, joita Finnair tarvitsee, enemmän maksavia työmatkustajia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän asti tapahtunutta, lyhennetty versio siten kuin itse sen näen:

Lentäjät: Tahdomme työehtosopimuksen

Hienonen: Tahdomme ulkoistaa

Lentäjät: Pöyristyttävää

Hienonen: Minä se kirjoittelen blogiini, että lentäjät ovat urpoja eivätkä ymmärrä meikäpoikaa

Lentäjät: Stalin olisi ollut iloinen, jos olisi keksinyt blogijohtamisen

Hienonen: Revin pelihousuni, jos en saa johtaa

Lentäjät: Siitä vaan

Hienonen: Eroan

Lentäjät: Tervemenoa

Yhtiön johto: Nyt ulkoistamme

Lentäjät: Menemme lakkoon

Yhtiön johto: Pöyristyttävää

Lentäjät: Mutsis oli

... jatkuu  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllättävän alatyylistä kirjoittelua forumilla yleensä asiallista tietoa jakaneelta Ilkka Mäkelältä.

Jotenkin tuntuu että tälläiset keskustelupalstat eivät ole ihan oikeita paikkoja henkilökohtaisten katkeruuksien purkupaikkana.

Alkaa pikkuhiljaa olla aika työlästä tämän sivuston seuraaminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku on alatyylistä, niin hyökkäys toisen käyttäjän mielipidevapautta vastaan mollaamalla hänen postauksiaan ja henkilökohtaisia mielipiteitään. Ilkallakin on oikeus julkaista omia (kärkkäitäkin) mielipiteitään, vaikka ne saattaisivat erotakin valtavirrasta...

Ei yritetä kääntää koko ketjua offtopiciksi, joten keskustelu toisten käyttäjien viestien sisällöstä lopetettakoon nyt tähän paikkaan. Ketjun aihe on edelleenkin keskustelu Finnairin lentäjien mahdollisesta lakosta, joten pysytään siinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienonen on jo pitkään ollut tarjoamassa tarinan konnan roolia omille lentäjilleen julkisuudessa, mikä on monen muunkin mielestä ollut aika kornia kuin minun. Kestäköön myös kritiikkiä kun on sille tielle lähtenyt. Firman likapyykki pitäisi pestä firman sisällä eikä huutaa yleisön mielipidettä apuun, mikä on heikon johtajan tunnusmerkki.

Täällä foorumilla olen ehdottanut Hienoselle kenkää jo kauan ennenkuin mies ilmoitti itse eroavansa. Hienonen olisi saanut minulta yhden sympatiapisteen takaisinpäin, jos olisi lähtenyt ulos ovesta välittömästi eikä kuuden kuukauden kuluttua ja kieltäytynyt myös ottamasta palkkaa tai erorahaa. Ahneus näyttää kuitenkin voittaneen, mutta muu meuhkaaminen häneltä eroilmoituksen yhteydessä on silmänkääntötemppuyritys, joka ei mene lävitse.

Hienosen sanoman omasta yrityksestään voi summata näin: "erittäin surkea tulos". Hienosen johtamisen kyvyt minä summaan näin: "erittäin surkea esitys". Ja konnan roolia tarjoan hra Hienoselle tässä tarinassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienonen on jo pitkään ollut tarjoamassa tarinan konnan roolia omille lentäjilleen julkisuudessa, mikä on monen muunkin mielestä ollut aika kornia kuin minun. Kestäköön myös kritiikkiä kun on sille tielle lähtenyt. Firman likapyykki pitäisi pestä firman sisällä eikä huutaa yleisön mielipidettä apuun, mikä on heikon johtajan tunnusmerkki.

Täällä foorumilla olen ehdottanut Hienoselle kenkää jo kauan ennenkuin mies ilmoitti itse eroavansa. Hienonen olisi saanut minulta yhden sympatiapisteen takaisinpäin, jos olisi lähtenyt ulos ovesta välittömästi eikä kuuden kuukauden kuluttua ja kieltäytynyt myös ottamasta palkkaa tai erorahaa. Ahneus näyttää kuitenkin voittaneen, mutta muu meuhkaaminen häneltä eroilmoituksen yhteydessä on silmänkääntötemppuyritys, joka ei mene lävitse.

Hienosen sanoman omasta yrityksestään voi summata näin: "erittäin surkea tulos". Hienosen johtamisen kyvyt minä summaan näin: "erittäin surkea esitys". Ja konnan roolia tarjoan hra Hienoselle tässä tarinassa.

Eli olet siis hamaan tappiin asti sitä mieltä, että jos/kun joukkueella menee huonosti, syy on pelkästään valmentajan ja pelaajissa ei ole mitään vikaa. On siis vain ja ainoastaan valmentajan kyvyttömyyttä pestissään, jos pytty ei tulekaan kotistadionille vaan menee naapuriin. Näinkö?

Huh huh.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä taidetaan unohtaa, että vaikka joka ikinen lentäjä Finnairilla tekisi ilmaiseksi työtä niin silti firma tekisi tällä tappiotahdilla negatiivista tulosta. Itse en halua ottaa kantaa miten tai mitä pitäisi tehdä, jotta tappiokierre loppuisi. Toivon kumminkin että se "punainen lanka" jostain löytyisi millä tappiokierre saataisiin katkastua ja firman tulevaisuus näyttämään valoisammalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllättävän alatyylistä kirjoittelua forumilla yleensä asiallista tietoa jakaneelta Ilkka Mäkelältä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa, sain hyvät naurut Ilkan lyhennelmästä. Ei aina tarvitse olla asialinjalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu että tälläiset keskustelupalstat eivät ole ihan oikeita paikkoja henkilökohtaisten katkeruuksien purkupaikkana.

Alkaa pikkuhiljaa olla aika työlästä tämän sivuston seuraaminen

Mielestäni 110% asiaa Ilkalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, taas ajattelin niittää kyseenalaista mainetta kyselemällä "tyhmiä".

En ole kovin kokenut lentomatkustaja, joten kokonaisuus on hieman hämärän peitossa moneltakin osin. Täällä näkemystä omaavia ihmisiä tuntuu riittävän joten siksi täältä kyselen :)

Olen lähdössä klo 16.20 lennolla Honkkariin tämän viikon sunnuntaina. Koneen on määrä olla Honkkarissa klo 7.55. Siis Finnairin lento.

Jatkolentoni lähtee valintani mukaan joko klo 11.10 tai 13.05.

Normaalitilanteessa uskaltautuisin varaamaan tuon aikaisemman, mutta nyt jos on riski että jotain viivästyksiä tulee ylityökiellon vuoksi niin varmempaa olisi valita tuo myöhäisempi jatko.

Olisin tässä kysellyt seuraavaa:

Tarkoittaako tuo ylityökielto jotenkin erityisesti pyhänä (esim. siis sunnuntaina) lennettäviä vuoroja?

Jos pieni viivästys tulee lähtöaikaan, onko noin pitkällä reitillä mahdollista ja todennäköistä että lentäjät voisivat kiriä saapumisajan kohdilleen?

Tässä vielä aprikoin kumman lennon ottaisin, mieluummin toki aikaisemman, mutta vähän arvelluttaa uskaltaako sitä...

Kiitos jos joku viitsii ja osaa ottaa asiantuntevasti kantaa asiaan :)

Jos kyseisen reitin konetyyppiä ei jostain syystä upgradeta, ei Finnair pysty tarjoamaan reitille "aikataulua kiinniottavaa" palvelua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi varata paluulento Euroopasta 18. päivälle ja Finnairin aikataulu ja hinta sopisi paremmin, mutta mietin mahdollisen lakon vaikutuksia. Jos lento perutaan, niin onko lentoyhtiö velvollinen järjestämään korvaavan reitityksen ilman kustannuksia/tai maksamaan hotelliyöpymisen? Kysyin asiaa Finnairilta, mutta eivät osanneet sanoa, kun ei ole tullut vielä lisäohjeita. Eikös asiasta päätä lainsäädäntö eikä Finnairin sisäinen ohjeistus?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä ketjussa kun on tarkoitus jakaa mielipiteitä, niin mielellään tehdään niin, vaikka joku muu on toista mieltä.

Firman johdon taholta yritetään aivopestä varsinkin suurta yleisöä sympatian saamiseksi ja yhden työntekijäryhmän painostamiseksi. En hyväksy  ;)

En voi arvostaa sellaista johtajaa, joka tiukemman paikan tullen lyö itse hanskat tiskiin kesken pestin, syyttää siitä yhtä omaa työntekijäryhmäänsä, ja järjestää omasta eroilmoituksestaan täysin tarpeettoman mutta kuitenkin mahdollisimman julkisen shown, joka naamioidaan "hätähuudoksi yhtiön puolesta" mutta joka antaa ilmiselvästi ymmärtää, että tänne ei kenenkään muunkaan kannata tulla johtajaksi minun jälkeeni, koska homma on toivoton  :-\ Kysehän on myös omasta epäonnistumisesta, jonka peittely ei vaan minun suhteeni onnistu, sorry

Kun itse olin Finnairilla töissä, johtajana oli Gunnar Korhonen. On siitä niin kauan. Korhonenkin osasi jakaa pyyhkeitä, mutten muista, että niitä olisi vedetty iltapäivälehtien otsikoihin mistä lukea vaan sanottiin niokikkain firman sisällä...

Jään kaipaamaan silloin (ja myöhemminkin) tuntemiani hyvin käyttäytyviä finnairilaisia, kuten Veikko Vartiota, Eero Aholaa ja Leif Lundströmiä. Siinä oli nippu Finnairille omistautuneita johtajia ja lisäksi hyviä tyyppejä, Jaska sanoisi heitä lentopojiksi vaikkei kaikilla lupakirjaa ollutkaan. Jäljellä on enää Petteri Kostermaa. Mutta jos nyt taas haetaan joku maitokaupassa ansioitunut tyyppi seuraavaksi johtajaksi, niin ei taida olla Pettereillä mahdollisuuksia. En jaksa ymmärtää, miksei firman sisältä voitaisi ottaa johtajaa myös kaikkein korkeimpaan pestiin, mutta se on sitä korkeampaa matematiikkaa, joka ei eläkeläiselle aukea.

Kuitenkin, seuraavaksi joku hyvin käyttäytyvä mies tai vaikka nainen, joka ymmärtää realiteetit eikä etsi konfrontaatiota firman omien työntekijöiden kanssa. Please.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhennettynä

Tässä ketjussa kun on tarkoitus jakaa mielipiteitä, niin mielellään tehdään niin, vaikka joku muu on toista mieltä.

Firman johdon taholta yritetään aivopestä varsinkin suurta yleisöä sympatian saamiseksi ja yhden työntekijäryhmän painostamiseksi. En hyväksy  ;)

En voi arvostaa sellaista johtajaa, joka tiukemman paikan tullen lyö itse hanskat tiskiin kesken pestin, syyttää siitä yhtä omaa työntekijäryhmäänsä, ja järjestää omasta eroilmoituksestaan täysin tarpeettoman mutta kuitenkin mahdollisimman julkisen shown, joka naamioidaan "hätähuudoksi yhtiön puolesta" mutta joka antaa ilmiselvästi ymmärtää, että tänne ei kenenkään muunkaan kannata tulla johtajaksi minun jälkeeni, koska homma on toivoton  :-\ Kysehän on myös omasta epäonnistumisesta, jonka peittely ei vaan minun suhteeni onnistu, sorry.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja toisten mielipiteen arvioimiseen, puuttumatta henkilöön itseensä.

Voi olla, että Finnair käyttää yleistä mielipidettä Finnairin lentäjien painostamiseen työehtosopimusasiassa. Tätä on vaikea arvioida ja lisäksi se voi iskeä kovaakin takaisin.

Itse ihmettelen:

- Finnairin johtajan sisäisten blogikirjoitusten ilmestymistä julkisuuteen. Pitäisikö näiden kohdalla jonkun toisen katsoa peiliin kuin TJ:n. Kuten Ilkka kirjoitti, ennen tupattiin keskustelemaan talon sisällä eikä iltapäivälehtien lööpeissä.

- Itse Hienosen tavanneena uskoisin hänellä olleen annettavaa enemmänkin Finnairille, jolla olisi ollut paljon saatavaa. Uskoisin tuon hätähuudon olleen aito. Heti tiukan paikan tultua, lyö hanskat tiskiin. 18kk sopimusneuvotteluita lentäjien kanssa en kutsuisi "hanskat heti tiskiin" tulokseksi. Ehkä lopuksi Hienosesta tehtiin muutoksen aloittaja, joka ulkoisti Emput Finncomille ja lähti. Seuraava pääsee tällöin aloittamaan puhtaalta pöydältä rauhan rakentajana.

- Onko Finnair todella äärimmäisen jäykkä valtionyhtiö, kun verrataan Stockmanniin

- itse en usko talon sisältä tulevaan johtajaan. Finnair tarvitsee talon ulkopuolelta tulevan johtajan. Hänen alaisensa sitten on tärkeä opastaa tärkeissä alaan liittyvissä asioissa.

Finnairin lakkouhka karkoittaa koko ajan matkustajia pois. Ja sen myötä ongelmat syvenevät koko ajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reference: IND/09 10IND042

30th October 2009

To: All Member Associations

Dear Sirs,

Request for Mutual Assistance by the Finnish Air Line Pilots’ Association (SLL)

against Finnair

We have been informed by the Finnish Air Line Pilots’ Association (SLL) that negotiations

concerning the Finnair pilot’s collective agreement and especially Scope issues/outsourcing have

been unsuccessful. Finnair is aggressively going further with its plans to crew Finnair cockpits with

pilots not included in the Finnair seniority list, using various loopholes in EU-OPS. Finnair has

publicly announced that it will start these flights on 16th November. Other unresolved issues

include pensions, a reduction in benefits and removing benefits from new employees. SLL has

already decided to commence a ban on training concerning pilots outside their own seniority list on

4th November and are launching an overtime ban on 31st October and a full strike on 16th

November. Full strike will include all flights and ground work.

Therefore, SLL is requesting the implementation of the following Mutual Assistance Policies:

Request for Ban on Extra Flights and/or Capacity (I Manual, Paragraph 2.4.1.3)

Request for Ban on Wet Leasing (I Manual, Paragraph 2.4.1.4)

Request for Recruitment Ban (I Manual, Paragraph 2.4.2)

Assistance to Pilots Stranded Away from Home Base (I Manual, Paragraph 2.4.4)

Request for Denial of Cockpit Crew Contracting (I Manual, Paragraph 2.4.5)

SLL will keep IFALPA and Member Associations informed of any further developments

concerning this dispute.

SLL would also appreciate any information from MA’s regarding enquiries on wet-leasing and/or

training of Crews from Finnair. Please submit this information to hallitus@sllpilots.fi

Thank you for your co-operation.

Yours faithfully,

Captain Georg Fongern

Executive Vice-President

Professional Affairs

https://www.sllpilots.fi/public/tiedotteet/2009-10-30_10IND042_Request_for_Mutual_Assistance-Finland.pdf

Kuinka hyvin tälläiset "tukitoimet" yleensä pitävät? Vai ovatko nämä vain kainoja pyyntöjä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksa ymmärtää, miksei firman sisältä voitaisi ottaa johtajaa myös kaikkein korkeimpaan pestiin, mutta se on sitä korkeampaa matematiikkaa, joka ei eläkeläiselle aukea.

Kuitenkin, seuraavaksi joku hyvin käyttäytyvä mies tai vaikka nainen, joka ymmärtää realiteetit eikä etsi konfrontaatiota firman omien työntekijöiden kanssa. Please.

Hienonen on mitä suurimmassa määrin ymmärtänyt ne realiteetit, jossa ilmailu tällä hetkellä rypee. Minkälaista johtajaa haet? Takavuosien kilttiä pääjohtaja -tyyppiä, joka suostuu kritiikittä kaikkeen, mitä lentäjät keksivät vaatia? Se tie johtaa vain ja ainoastaan firman konkurssiin.

Ei tästä kriisistä Finnairia nosteta enää noilla opeilla, kyllä maailma on kovasti toisenlainen kuin 90-luvulla, saati 80-luvulla. Se vain on fakta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienonen on mitä suurimmassa määrin ymmärtänyt ne realiteetit, jossa ilmailu tällä hetkellä rypee. Minkälaista johtajaa haet? Takavuosien kilttiä pääjohtaja -tyyppiä, joka suostuu kritiikittä kaikkeen, mitä lentäjät keksivät vaatia? Se tie johtaa vain ja ainoastaan firman konkurssiin.

Ei tästä kriisistä Finnairia nosteta enää noilla opeilla, kyllä maailma on kovasti toisenlainen kuin 90-luvulla, saati 80-luvulla. Se vain on fakta.

Lex-Pirinen  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun itse olin Finnairilla töissä, johtajana oli Gunnar Korhonen. On siitä niin kauan. Korhonenkin osasi jakaa pyyhkeitä, mutten muista, että niitä olisi vedetty iltapäivälehtien otsikoihin mistä lukea vaan sanottiin niokikkain firman sisällä...

Jään kaipaamaan silloin (ja myöhemminkin) tuntemiani hyvin käyttäytyviä finnairilaisia, kuten Veikko Vartiota, Eero Aholaa ja Leif Lundströmiä. Siinä oli nippu Finnairille omistautuneita johtajia ja lisäksi hyviä tyyppejä, Jaska sanoisi heitä lentopojiksi vaikkei kaikilla lupakirjaa ollutkaan.

Heh, nyt on pikkasen eri ajat kyseessä. Ois kyllä saanu olla aika lahjakas johtaja, jos silloin hyvinä aikoina ennen tätä vapaata hintakilpailua - IATA:n määritellessä lippujen (kartelli)hinnat - olisi saanut aikaan tappioita. Kirjoitin "hyvinä aikoina", koska kyllä mulle näin nyky-finskiläisenä kelpaisi se maailma, mistä olen kuullut vanhempien kollegoiden kertovan: hommia rauhalliseen tahtiin isolla porukalla ilman suurempia kiireitä plus päälle hyvät lippuedut aikana, jolloin harvalla duunarilla oli varaa matkustaa kaukomaille. Markkinat nyt kuitenkin ovat avautuneet kilpailulle ja se on tuonut lentomatkustamisen kaikkien kuluttajien ulottuville. Mikä on tietysti kuluttajan kannalta erinomainen asia. Meidän lentoyhtiöväen kannalta näin itsekkäästi ajateltuna vähemmän hyvä, koska meille se tietää sitä paljonpuhuttua sopeutumista...

Jukan johtamiseen en ota kantaa, mutta se on selvä, että kyllä tää leikki jossain vaiheessa loppuu, jos tappioputkea ei saada katkaistua.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanotaan, että on kahdenlaisia johtajia:

=> manageri tekee asioita oikein

=> leaderi tekee oikeita asioita

Minä sanon, että hyvän johtajan pettämätön tunnus on motivoida alaisensa tekemään parhaansa ja siihen kuuluen pystyä perustelemaan uskottavasti asiansa - ne vaikeatkin. Lakonuhka tällaisessa tilanteessa ei oikein todista tämän puolesta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään