Guest Terho

OH-XMP

24 viestiä aiheessa

Kuka tunnistaa kuvassa olevan koneen?

Onko kellään kuvia juuri tästä kyseisestä koneesta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bede eli BD-5 ja tuhoutui Hyvinkään kentällä toukokuussa 1988...

 

Käsittääkseni koneen jäänteet ovat Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

James Bond ajeli versiolla BD-5J.

 

 

Juu, Roger Moore kertoi, että kone oli tolpan nokassa autokyydissä. Kuvausmanut kallistelivat sitä ajettaessa hallin läpi ja Rootseri istui matkustajana. Tolpan jemmaamiseksi etualalla on varsinainen ajoneuvohässäkkä.

 

(Octopussy on erityinen bondileffa mulle ja vaimolle, koska tunnarin sanat ovat kuin kirjoitettu juuri meille :thmbup: )

 

Ois se ollut kiva nähdä OH-XMP vähän pidempään taivahalla All Time High...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuota muistuttava väärin päin lentävä vekotin Hyvinkäällä majailee vieläkin? Taisi ihan lentääkin viime kesänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikäs tuota muistuttava väärin päin lentävä vekotin Hyvinkäällä majailee vieläkin? Taisi ihan lentääkin viime kesänä.

 

Cozy? Speed Canard?

 

Eihän se väärinpäin lennä, se lentää vain eri suuntaan. Myönnän olevani vähän erikoinen tyyppi ja minua viehättää myös ankkafilosofia... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätäkö tarkoitatte? Meiksin eka air2air -kuvasetti vuodelta 2003 ;D

 

aae.sized.jpeg

 

aaf.sized.jpeg

 

aab.sized.jpeg

 

aaa.sized.jpeg

 

ja konttuurin puolta:

aag.sized.jpeg

 

Kukas löytää sen Raunon aikoinaan kirjoittaman koelentoraportin, se oli ihan hauskaa luettavaa :-) Muistelin että olis ollu ilmailufoorumissa mutta en haulla ainakaan löytänyt..

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kukas löytää sen Raunon aikoinaan kirjoittaman koelentoraportin, se oli ihan hauskaa luettavaa :-) Muistelin että olis ollu ilmailufoorumissa mutta en haulla ainakaan löytänyt..

 

- T

 

Tarkoitatko tätä naapuriforumin thrediä?

 

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1257.0

 

Hauskaa luettavaa sekin on. Hienoja kuvia, mutta ihmeellinen laskutelinekonfiguraatio tuossa on.

 

EDIT: lainaus kuntoon /MM

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä Cozyn lentokeskusteluun, olipa lystiä luettavaa :thmbup:

 

Canardien ominai- (ja -tui-) suuksista voisi jubata enemmänkin, mutta alkuperäistä teemaa sivutakseni: BD-5:hän ei ollut ankkamallinen vaan ihan "takapyrstökone". (Sen sijaan Wright-veljesten häkkyrä oli canard)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä Cozyn lentokeskusteluun, olipa lystiä luettavaa :thmbup:

 

Canardien ominai- (ja -tui-) suuksista voisi jubata enemmänkin, mutta alkuperäistä teemaa sivutakseni: BD-5:hän ei ollut ankkamallinen vaan ihan "takapyrstökone". (Sen sijaan Wright-veljesten häkkyrä oli canard)

 

Keskimoottorinen takapyrstökone työntöpotkurilla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no niin. Palataanko alkuperäisen tintin alle? ;)

 

Kyllä! Kyseessä on Sir Piipon rakentama BD-5b ja kuva on TM:n vuonna 1985 julkaisemasta artikkelista.

 

Se, miksi tästä kyselen tällä foorumilla, näkyy liitteenä olevassa kuvassa. Tällä olisi takoitus kisailla Kansan skale sarjassa ensi kesänä. Ongelmana on se, ettei minulla ole juuri muita kuvia kun tuo TM:n kuva ja pari muuta :'(. Yksityiskohtia tarvitaan. Joten Please, jos teillä on kuvia tai tiedätte kellä olisi, niin voisitteko ilmoittaa siitä minulle?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no niin. Palataanko alkuperäisen tintin alle? ;)

 

Kyllä! Kyseessä on Sir Piipon rakentama BD-5b ja kuva on TM:n vuonna 1985 julkaisemasta artikkelista.

 

Se, miksi tästä kyselen tällä foorumilla, näkyy liitteenä olevassa kuvassa. Tällä olisi takoitus kisailla Kansan skale sarjassa ensi kesänä. Ongelmana on se, ettei minulla ole juuri muita kuvia kun tuo TM:n kuva ja pari muuta :'(. Yksityiskohtia tarvitaan. Joten Please, jos teillä on kuvia tai tiedätte kellä olisi, niin voisitteko ilmoittaa siitä minulle?

 

 

 

 

 

Omatoimisuuskin on joskus avuksi.

Onnea projektillesi  :thmbup:

 

Tuossa linkki kuvakokoelmaan:

 

bede 5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omatoimisuuskin on joskus avuksi.

Onnea projektillesi  :thmbup:

 

Tuossa linkki kuvakokoelmaan:

 

bede 5

 

tuota....kiitos... :-[

mutta tarkoitin tuota Martti Piipon tekemää yksilöä, jonka kyljessä komeilee rekkari OH-XMP. Täysin samanlaista konetta en netistä löydä ja muut ei se kelpaisikaan kisoihin dokumentiksi, koska kuva ei olisi juuri valitusta koneesta.  Pitäisi jotenkin todistaa malli oikeaksi ja koska Piippon kone on experimantal --> omin käsin tekemä --> tehty omia ratkaisuja --> ilmeisen ainutlaatuinen kone (vähintään maalaukseltaan)(BD-5 taisi muuten tippua omakätisyyden takia).

 

Olen kysellyt aisaa mm. Suomen ilmailumuseosta ja löysin koneen jäännökset Vantaan museon varastosta. Jäänteistä ei valitettavasti ollut paljoa apua kun se muistuutti lähinä suurta rusinaa kuin itse konetta.

 

Ilmailumuseon arkistosta löytyi Piipon käyttämät koneen piirustukset. Piirustukset olivat DB-5b:n lyhytsiipisen version. Piippo teki kuitenkin sen pitkäsiipisen (en ole asiasta varma, mutta luulen sen liittyneen jotenkin ultrakevyen koneen rekisteröintiin?) Sain muutaman kopion osasta piirustusta.

 

Valokuvia koneesta ilmailumuseolla ei ollut.

 

Ajattelin kysellä hienovaraisesti näitä kuva ensin näin netin välityksellä, en haluaisi häiritä Piipon lesken elämää tälläisella asialla.

 

Tämä kone on kiehtonut minua sieltä Bond:n elokuvan ajoista asti. Lennokin piirustukset ostin kaverilstani vuonna jotain 1990. Siitä alkaen konetta on "pikkuhiljaa" väsätty. Projekti on pysähtynyt useasti teknisten ongelmien/rahan-/tiedon-/tilanpuutten vuoksi, mutta kun 2000 luvun sähkömoottori+akku tekniikka ratkaisi viimeisimmän ja polttavimman teknisen kysymyksen, projekti heräsi jälleen eloon ja aikoo valmistua lentokuntoon vuoden vaihteeseen mennessä. Tiedä vaikka tulisi kevään Model Expoon näytille... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piirustukset olivat DB-5b:n lyhytsiipisen version. Piippo teki kuitenkin sen pitkäsiipisen (en ole asiasta varma, mutta luulen sen liittyneen jotenkin ultrakevyen koneen rekisteröintiin?)

Tuskinpa. Senaikaiseksi ultraksi BD5:sta ei olisi saanut millään siivellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa. Senaikaiseksi ultraksi BD5:sta ei olisi saanut millään siivellä.

 

Hmmm, oliskohan tänaikaiseksikaan kovin helposti? Vso =<65 km/h?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mennään. BD5 olisi nyt ensilentoa vaille. Loput detalit BD saa, jos lentää nätisti.

Ensilento todennäköisesti Rautavaaralla 21.-23.5.2010. Riittävästi tilaa ja leveä piki baana, josta nousta. :thmbup:

 

Kiitos kaikille asiaa auttaneille tahoille ja henkilöille. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään