Harri Koskinen

Finnairin lentäjälakko päättyy (oli: Lentäjälakossa sovintoesitys)

51 viestiä aiheessa

Valtakunnansovittelija Esa Lonka on jättänyt lentäjälakossa sovintoesityksen. Molempien osapuolten neuvottelijat suosittelevat esityksen hyväksymistä. Vastauksia esitykseen odotetaan kello 18:aan mennessä. Jos sopu syntyy, päättyy lakko välittömästi.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksia esitykseen odotettiin puoli seitsemään mennessä, mutta toistaiseksi lentäjäliiton edustajat eivät ole saapuneet valtakunnansovittelijan toimistoon.

 

Lähde: YLE, klo 18.46

 

 

EDIT: Lentäjäliiton edustajat ovat tulleet paikalle valtakunnansovittelijan toimistoon klo 19:n jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

104  MTV3        17.11.  19:28:56

    MTV3    UUTISET        Tiistai   

                                       

Finnairin lentäjälakko päättyy       

                                       

Finnairin työkiistan osapuolet ovat   

hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa

Lonkan sovintoesityksen. Finnairin   

lentäjien lakko päättyy.             

Lentoaikataulujen normalisoitumiseen 

menee kuitenkin vielä useita päiviä. 

                                       

- Osapuolet hyväksyivät               

sovintoesityksen hetki sitten, sanoo 

valtakunnasovittelija Lonka.         

                                       

Ulkopuolisen työvoiman käytöstä       

sovittiin Lonkan mukaan selkeät       

pelisäännöt, joissa jäi liikkumavaraa 

myös yhtiölle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

104   MTV3         17.11.   19:28:56

    MTV3     UUTISET         Tiistai   

                                       

Ulkopuolisen työvoiman käytöstä       

sovittiin Lonkan mukaan selkeät       

pelisäännöt, joissa jäi liikkumavaraa 

myös yhtiölle.

 

MITÄ ihmeen "peli-/liikkumavaraa" P-aukisella putiikilla on? ::)

 

Tietty vuokraamalla kaikki koneet voisi tehdä 100 M€ nettoa vuodessa, kun nykymenolla tulee P-nettoa 200 M€ vuodessa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj Pörssitiedote Finnair ja lentäjäliitto sopimukseen

 

Finnair ja sen lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan aiemmin tänään jättämän sovintoesityksen. Työehtosopimuksessa olevat säästöt ovat sen verran mittavia, että esitys oli työnantajan hyväksyttävissä.

 

"On hyvä, että pääsimme kompromissiratkaisuun ja asiakkaita piinannut lakko päättyy. Rakenteellisten muutosten lisäksi saamme tällä sopimuksella aikaan merkittävät lyhytaikaiset säästöt. On sovittu, että viiden prosentin palkanalennusten lisäksi haemme yhdessä 13 prosentin laskua yksikkökustannuksissa", Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen sanoo.

 

Keskeisin muutos viimeviikkoiseen sovintoehdotukseen nähden oli, että työnantaja sitoutui vuoden mittaiseen irtisanomissuojaan. Sopimus päättyy 31.10.2011.

 

"Uusi työehtosopimus turvaa yhtiön tulevaisuutta alentamalla ohjaamomiehistöjen kustannuksia. Saimme myös joustavuutta kehittää yhtiön reittiverkostoa", Komulainen jatkaa.

 

Lentäjien sunnuntain ja maanantain välisenä yönä aloittama lakko päättyy ensi yönä, ja liikenne käynnistyy osin jo keskiviikkona, jolloin lennoista pystytään lentämään vajaa puolet. Torstain noin 200 lennosta voidaan lentää arviolta 150. Perjantaina lennetään kaikki aikataulun mukaiset lennot.

 

Finnair Oyj

Viestintä

17.11.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näkee jo Finavian sivuilta että ensi aamuna lennetään Brysseliin, Dusseldorfiin, Frankfurtiin, Hampuriin, Lontooseen ym. Samoiten kaikki kaukolennot lennetään.

 

Siitä kun tekee listaa niin näkee mitkä kohteet on yhtiölle tärkeimpiä ja tuottoisimpia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoistamisesta kerrotaan nyt näin:

 

Ulkopuolisen työvoiman käytössä molemmat osapuolet antoivat periksi. Eniten hiertänyt kysymys ratkaistiin niin, että Finnair voi ulkoistaa esimerkiksi suunnittelemansa kaksi suihkukonetta Finncommille, mutta ei operoi niitä Finnairin lentoina.

 

- Meille sillä on merkittävä ero, lentävätkö Finnairin koneita ulkopuoliset pilotit vai vuokraako Finnair koneensa ulkopuoliselle yhtiölle lennettäviksi, selvittää SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/lentajalakko_loppuu_finnair_lentaa_jo_keskiviikkona_1164126.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että lakko päättyi. Ennustin itse siitä paljon pidempää kinaa. Onneksi olin väärässä  :thmbup: :thmbup:

 

Vuoden mittainen irtisanomissuoja kalleimmalle osalle henkilökuntaa yhtiössä, joka on Finnairin kaltaisessa tilassa, kuulostaa aika rohkealta. Tai kalliilta. Näin veronmaksajan näkökulmasta.

Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa".

Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa".

 

Mahtaako siinä olla jotain vikaa, kenties, että hoitaa omat henkilökohtaiset asiansa yllämainitulla tavalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa".

Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'(

 

 

Kyseisen herran yhteiskunnassa ei muuten lakkoiltu... Lakko-oikeus kuuluu nimenomaan demokraattiseen yhteiskuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen herran yhteiskunnassa ei muuten lakkoiltu... Lakko-oikeus kuuluu nimenomaan demokraattiseen yhteiskuntaan.

 

Demokratian pääperiaate on enemmistösääntö ja on varsin vaikeaa nähdä, että tälläisen ammattikunnan lakon mahdollisuus perustuisi nimenomaisesti siihen, että yhteiskunta on demokraattinen. Tässähän on kyse sopimusoikeudellisesta asiasta. Jos sopimusta ei ole niin ei ole paljon työvelvoitettakaan, kun siitä on juuri siinä sopimuksessa sovittu. Yhteiskunta on lähinnä rajoittanut näitä oikeuksia, lakkoa ei saa aloittaa koska tahansa vaikka dokumentti ei olisi voimassa, vaan pitää varoittaakin etukäteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ammattiliiton jäsenmäärällä väliä? OAJ, 117000 jäsentä, uhkaa nyt lakolla ellei tule lisää liksaa. Se on siis demokraattisempaa kun on isommasta jäsenmäärästä kysymys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Olihan tuossa sikapalkkaisten"työtaistelussa" edes se hyvä puoli,että kansa sai lakon aikana medialta vain puolitetun annoksen sikalunssasta ynnä rokotejonoista  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtajien suuripalkkaisuudesta ei kukaan jostain syystä ole huolissaan. Kummallista. Ja propagandasyistä on palkoista puhuttaessa mainittu se kaikkein hyväpalkkaisten lentäjien tulot eikä esim aloittavan perämiehen, jonka tulot ovat naurettavan pienet. Luulisi sellaisen henkilön joka on "todella huolissaan" että on huolissaan tasapuolisesti. Lentäjiä on myös tiedoitusvälineissä syyllistetty jos jonkillaisista toisille aiheutetuista ongelmista ja ahneudesta. Pitää muistaa että myös työnantaja voi olla syyllinen, näihin, pakottamalla lentäjät puolustamaan jopa lakolla omia etujaan. Hyvä että joillakin on kanttia pistää kampoihin työnantajien mielivallalle. Ei demokratia ole mitään työmantajan diktatuuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että lakko päättyi ja löytyi kompromissi.

 

Tuo periaatteellinen ero, että lentääkö FC Finnairin lentoja vai omiaan kääntyi nyt lentäjien haluamaan suuntaan. Epäilenpä, että jos ei olisi kääntynyt, niin lakko olisi varmaan jatkunut. Juuri tätä ajoin takaa aikaisemmin, että jos toisen yhtiön lentäjillä olisi ollut "vapaa pääsy" Finnairin lentojen operointiin, niin tuo olis kyllä ollut Finnairin omien lentäjien kannalta aika hataria tulevaisuudennäkymiä tarjonnut ratkaisu. Missään vaiheessa lentäjiä ei ole kiinnostanutkaan se, missä yksittäiset koneet operoivat, tai kelle ne on vuokrattu, mutta Finnairin omat lennot tulisi lentää omalla väellä. Oikea periaate, ja ainakin nyt julkitulleiden tietojen mukaan ratkaisussa on tämä huomioitu.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näkee jo Finavian sivuilta että ensi aamuna lennetään Brysseliin, Dusseldorfiin, Frankfurtiin, Hampuriin, Lontooseen ym. Kaikki kaukolennot lennetään. Ja FC jatkaa melko pitkälti kotimaanlennoissa.

 

OH-LGF lähti jo illalla Bangkokiin AY95.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vuoden mittainen irtisanomissuoja kalleimmalle osalle henkilökuntaa yhtiössä, joka on Finnairin kaltaisessa tilassa, kuulostaa aika rohkealta. Tai kalliilta. Näin veronmaksajan näkökulmasta.

Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa".

Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'(

 

Toisten palkat on varmaan yksi mielenkiintoisimmista aiheista Suomessa. Se kauheaa ja sapettaa saatanasti kun joku tienaa paljon, Liliuskin on kansan silmissä ihan hävytön henkilö kun tienaa niin paljon. Vuosikymmeniä Suomessa vellonut sosialismi on ajasta toiseen ruokkinut kateutta naapurin liksasta, autosta, asunnosta, vaimosta jne. Kaikki pitäisi saada naapurilta pois ettei vaan ole hänellä hyvää elämää.

 

Sehän on hienoa, että on suurituloisia. Vielä hienompaa olisi, että ne kaikki asuisivat samassa kunnassa kun itse asuu, niin meille köyhille ei jäisi veroja maksettavaksi niin paljoa. Ehkä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehden jutusta:

... mutta matkustajille täytyy rehellisesti kertoa, että kyseessä ei ole Finnairin vaan Finncommin lento, selitti Lentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala.

 

Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehden jutusta:

Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää :-[.

 

Kyllä mua ainakin matkustajana kiinnostaa, kuka operoi konetta, riippumatta siitä mitkä tarrat on kylessä.

 

Mutta oon varmaan poikkeus.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mua ainakin matkustajana kiinnostaa, kuka operoi konetta, riippumatta siitä mitkä tarrat on kylessä.

 

Mutta onko sillä sen kiinnostuksen lisäksi mitään muuta merkitystä? Jos on, niin mitä käytännössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko sillä sen kiinnostuksen lisäksi mitään muuta merkitystä? Jos on, niin mitä käytännössä?

 

Ei ole käytännön merkitystä. FC kelpaa mulle kyllä aivan yhtälailla. Ehkä jossain muualla sillä olisi merkitystä, mutten osaa kyllä tässä keksiä, mitä sen tiedon kanssa sitten tekisi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, näin arvelinkin. Ihan siksi kysyin, että kun sen verran vähän tulee matkusteltua koneella varsinkin kotimaassa, niin mietin, olenko missanut jotain, mitä olisi hyvä tietää :)

 

Mulle kelpaa se, joka halvimmalla vie perille. Kotimaanlennot on niin lyhyitä, että menee vaikka päällään seisten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehden jutusta:

Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää :-[.

 

"This is Your captain, Cheesy Sullenburger and...." ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.