Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Valtakunnansovittelija Esa Lonka on jättänyt lentäjälakossa sovintoesityksen. Molempien osapuolten neuvottelijat suosittelevat esityksen hyväksymistä. Vastauksia esitykseen odotetaan kello 18:aan mennessä. Jos sopu syntyy, päättyy lakko välittömästi. YLE Uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Vastausaikaa on pidennetty puoli tuntia, vastauksia esitykseen odotetaan puoli seitsemään mennessä. Lähde: YLE Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Vastauksia esitykseen odotettiin puoli seitsemään mennessä, mutta toistaiseksi lentäjäliiton edustajat eivät ole saapuneet valtakunnansovittelijan toimistoon. Lähde: YLE, klo 18.46 EDIT: Lentäjäliiton edustajat ovat tulleet paikalle valtakunnansovittelijan toimistoon klo 19:n jälkeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 104 MTV3 17.11. 19:28:56 MTV3 UUTISET Tiistai Finnairin lentäjälakko päättyy Finnairin työkiistan osapuolet ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesityksen. Finnairin lentäjien lakko päättyy. Lentoaikataulujen normalisoitumiseen menee kuitenkin vielä useita päiviä. - Osapuolet hyväksyivät sovintoesityksen hetki sitten, sanoo valtakunnasovittelija Lonka. Ulkopuolisen työvoiman käytöstä sovittiin Lonkan mukaan selkeät pelisäännöt, joissa jäi liikkumavaraa myös yhtiölle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1770363 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 104 MTV3 17.11. 19:28:56 MTV3 UUTISET Tiistai Ulkopuolisen työvoiman käytöstä sovittiin Lonkan mukaan selkeät pelisäännöt, joissa jäi liikkumavaraa myös yhtiölle. MITÄ ihmeen "peli-/liikkumavaraa" P-aukisella putiikilla on? Tietty vuokraamalla kaikki koneet voisi tehdä 100 M€ nettoa vuodessa, kun nykymenolla tulee P-nettoa 200 M€ vuodessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Finnair Oyj Pörssitiedote Finnair ja lentäjäliitto sopimukseen Finnair ja sen lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan aiemmin tänään jättämän sovintoesityksen. Työehtosopimuksessa olevat säästöt ovat sen verran mittavia, että esitys oli työnantajan hyväksyttävissä. "On hyvä, että pääsimme kompromissiratkaisuun ja asiakkaita piinannut lakko päättyy. Rakenteellisten muutosten lisäksi saamme tällä sopimuksella aikaan merkittävät lyhytaikaiset säästöt. On sovittu, että viiden prosentin palkanalennusten lisäksi haemme yhdessä 13 prosentin laskua yksikkökustannuksissa", Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen sanoo. Keskeisin muutos viimeviikkoiseen sovintoehdotukseen nähden oli, että työnantaja sitoutui vuoden mittaiseen irtisanomissuojaan. Sopimus päättyy 31.10.2011. "Uusi työehtosopimus turvaa yhtiön tulevaisuutta alentamalla ohjaamomiehistöjen kustannuksia. Saimme myös joustavuutta kehittää yhtiön reittiverkostoa", Komulainen jatkaa. Lentäjien sunnuntain ja maanantain välisenä yönä aloittama lakko päättyy ensi yönä, ja liikenne käynnistyy osin jo keskiviikkona, jolloin lennoista pystytään lentämään vajaa puolet. Torstain noin 200 lennosta voidaan lentää arviolta 150. Perjantaina lennetään kaikki aikataulun mukaiset lennot. Finnair Oyj Viestintä 17.11.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Nyt näkee jo Finavian sivuilta että ensi aamuna lennetään Brysseliin, Dusseldorfiin, Frankfurtiin, Hampuriin, Lontooseen ym. Samoiten kaikki kaukolennot lennetään. Siitä kun tekee listaa niin näkee mitkä kohteet on yhtiölle tärkeimpiä ja tuottoisimpia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Ulkoistamisesta kerrotaan nyt näin: Ulkopuolisen työvoiman käytössä molemmat osapuolet antoivat periksi. Eniten hiertänyt kysymys ratkaistiin niin, että Finnair voi ulkoistaa esimerkiksi suunnittelemansa kaksi suihkukonetta Finncommille, mutta ei operoi niitä Finnairin lentoina. - Meille sillä on merkittävä ero, lentävätkö Finnairin koneita ulkopuoliset pilotit vai vuokraako Finnair koneensa ulkopuoliselle yhtiölle lennettäviksi, selvittää SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/lentajalakko_loppuu_finnair_lentaa_jo_keskiviikkona_1164126.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2009 Hienoa että lakko päättyi. Ennustin itse siitä paljon pidempää kinaa. Onneksi olin väärässä :thmbup: Vuoden mittainen irtisanomissuoja kalleimmalle osalle henkilökuntaa yhtiössä, joka on Finnairin kaltaisessa tilassa, kuulostaa aika rohkealta. Tai kalliilta. Näin veronmaksajan näkökulmasta. Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa". Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa". Mahtaako siinä olla jotain vikaa, kenties, että hoitaa omat henkilökohtaiset asiansa yllämainitulla tavalla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa". Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'( Kyseisen herran yhteiskunnassa ei muuten lakkoiltu... Lakko-oikeus kuuluu nimenomaan demokraattiseen yhteiskuntaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Kyseisen herran yhteiskunnassa ei muuten lakkoiltu... Lakko-oikeus kuuluu nimenomaan demokraattiseen yhteiskuntaan. Demokratian pääperiaate on enemmistösääntö ja on varsin vaikeaa nähdä, että tälläisen ammattikunnan lakon mahdollisuus perustuisi nimenomaisesti siihen, että yhteiskunta on demokraattinen. Tässähän on kyse sopimusoikeudellisesta asiasta. Jos sopimusta ei ole niin ei ole paljon työvelvoitettakaan, kun siitä on juuri siinä sopimuksessa sovittu. Yhteiskunta on lähinnä rajoittanut näitä oikeuksia, lakkoa ei saa aloittaa koska tahansa vaikka dokumentti ei olisi voimassa, vaan pitää varoittaakin etukäteen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Onko ammattiliiton jäsenmäärällä väliä? OAJ, 117000 jäsentä, uhkaa nyt lakolla ellei tule lisää liksaa. Se on siis demokraattisempaa kun on isommasta jäsenmäärästä kysymys? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Olihan tuossa sikapalkkaisten"työtaistelussa" edes se hyvä puoli,että kansa sai lakon aikana medialta vain puolitetun annoksen sikalunssasta ynnä rokotejonoista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Johtajien suuripalkkaisuudesta ei kukaan jostain syystä ole huolissaan. Kummallista. Ja propagandasyistä on palkoista puhuttaessa mainittu se kaikkein hyväpalkkaisten lentäjien tulot eikä esim aloittavan perämiehen, jonka tulot ovat naurettavan pienet. Luulisi sellaisen henkilön joka on "todella huolissaan" että on huolissaan tasapuolisesti. Lentäjiä on myös tiedoitusvälineissä syyllistetty jos jonkillaisista toisille aiheutetuista ongelmista ja ahneudesta. Pitää muistaa että myös työnantaja voi olla syyllinen, näihin, pakottamalla lentäjät puolustamaan jopa lakolla omia etujaan. Hyvä että joillakin on kanttia pistää kampoihin työnantajien mielivallalle. Ei demokratia ole mitään työmantajan diktatuuria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Hienoa, että lakko päättyi ja löytyi kompromissi. Tuo periaatteellinen ero, että lentääkö FC Finnairin lentoja vai omiaan kääntyi nyt lentäjien haluamaan suuntaan. Epäilenpä, että jos ei olisi kääntynyt, niin lakko olisi varmaan jatkunut. Juuri tätä ajoin takaa aikaisemmin, että jos toisen yhtiön lentäjillä olisi ollut "vapaa pääsy" Finnairin lentojen operointiin, niin tuo olis kyllä ollut Finnairin omien lentäjien kannalta aika hataria tulevaisuudennäkymiä tarjonnut ratkaisu. Missään vaiheessa lentäjiä ei ole kiinnostanutkaan se, missä yksittäiset koneet operoivat, tai kelle ne on vuokrattu, mutta Finnairin omat lennot tulisi lentää omalla väellä. Oikea periaate, ja ainakin nyt julkitulleiden tietojen mukaan ratkaisussa on tämä huomioitu. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Nyt näkee jo Finavian sivuilta että ensi aamuna lennetään Brysseliin, Dusseldorfiin, Frankfurtiin, Hampuriin, Lontooseen ym. Kaikki kaukolennot lennetään. Ja FC jatkaa melko pitkälti kotimaanlennoissa. OH-LGF lähti jo illalla Bangkokiin AY95. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Vuoden mittainen irtisanomissuoja kalleimmalle osalle henkilökuntaa yhtiössä, joka on Finnairin kaltaisessa tilassa, kuulostaa aika rohkealta. Tai kalliilta. Näin veronmaksajan näkökulmasta. Paljon on vielä Breshnevin ajan menttaliteettia näiden "36-vuotiaiden 140 000+ euroa vuodessa tienaavien A320-pilottien joukossa". Ei kai vain kuvitella, että Finnair pysyy pinnalla kunhan komiteassa niin sovitaan :'( Toisten palkat on varmaan yksi mielenkiintoisimmista aiheista Suomessa. Se kauheaa ja sapettaa saatanasti kun joku tienaa paljon, Liliuskin on kansan silmissä ihan hävytön henkilö kun tienaa niin paljon. Vuosikymmeniä Suomessa vellonut sosialismi on ajasta toiseen ruokkinut kateutta naapurin liksasta, autosta, asunnosta, vaimosta jne. Kaikki pitäisi saada naapurilta pois ettei vaan ole hänellä hyvää elämää. Sehän on hienoa, että on suurituloisia. Vielä hienompaa olisi, että ne kaikki asuisivat samassa kunnassa kun itse asuu, niin meille köyhille ei jäisi veroja maksettavaksi niin paljoa. Ehkä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Kauppalehden jutusta: ... mutta matkustajille täytyy rehellisesti kertoa, että kyseessä ei ole Finnairin vaan Finncommin lento, selitti Lentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala. Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Kauppalehden jutusta: Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää . Kyllä mua ainakin matkustajana kiinnostaa, kuka operoi konetta, riippumatta siitä mitkä tarrat on kylessä. Mutta oon varmaan poikkeus. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Kyllä mua ainakin matkustajana kiinnostaa, kuka operoi konetta, riippumatta siitä mitkä tarrat on kylessä. Mutta onko sillä sen kiinnostuksen lisäksi mitään muuta merkitystä? Jos on, niin mitä käytännössä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Mutta onko sillä sen kiinnostuksen lisäksi mitään muuta merkitystä? Jos on, niin mitä käytännössä? Ei ole käytännön merkitystä. FC kelpaa mulle kyllä aivan yhtälailla. Ehkä jossain muualla sillä olisi merkitystä, mutten osaa kyllä tässä keksiä, mitä sen tiedon kanssa sitten tekisi. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 OK, näin arvelinkin. Ihan siksi kysyin, että kun sen verran vähän tulee matkusteltua koneella varsinkin kotimaassa, niin mietin, olenko missanut jotain, mitä olisi hyvä tietää Mulle kelpaa se, joka halvimmalla vie perille. Kotimaanlennot on niin lyhyitä, että menee vaikka päällään seisten... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2009 Kauppalehden jutusta: Tuskinpa se suurinta osaa kiinnostaa pätkän vertaa kuka siellä lentää . "This is Your captain, Cheesy Sullenburger and...." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla