Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Hong Kong on myös saanut torstaille viidennen viikotaisen suoran lennon 6.7.06 alkaen.

 

Lehdistötiedote

22.3.2006

 

Finnair lisää kesän Aasian-lentoja aiemmin suunniteltua enemmän

Hongkongiin viisi ja Osakaan kuusi viikkovuoroa heinäkuusta

 

Suuren kysynnän vuoksi Finnair lisää Osakan-reitille heinä- ja lokakuun välille kuudennen viikkovuoron. Hongkongiin puolestaan lennetään heinä–lokakuussa viisi kertaa viikossa aiemmin suunnitellun neljän sijaan.

 

Maaliskuun alussa Finnair ilmoitti lisäävänsä kesäksi suoran reitin Hongkongiin sekä viikkovuoroja olemassa olevien lisäksi Shanghaihin sekä Kantoniin. Suoraa Hongkongin-reittiä aletaan liikennöidä jo toukokuussa kolmella viikkovuorolla. Matka-aika Hongkongiin lyhenee suoralla lennolla yli neljä tuntia.

 

– Kysyntä moniin Aasian-kohteisiin on huipussaan juuri kesäkaudella. Reittilisäyksillä pyrimme saamaan asiakkaidemme matkat entistä sujuvammiksi ja aikataulumme entistä joustavammiksi, kertoo reittistrategiajohtaja Petteri Kostermaa.

 

Heinäkuusta lähtien lentopäivät Helsinki–Osaka välillä ovat maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai, perjantai ja sunnuntai. Osakasta Helsinkiin lennetään maanantaina, tiistaina, keskiviikkona, torstaina, perjantaina ja lauantaina.

 

Lentopäivät Helsingistä Hongkongiin ovat heinäkuusta alkaen maanantai, keskiviikko, torstai, perjantai ja lauantai. Hongkong–Helsinki-reitti puolestaan liikennöidään tiistaina, torstaina, perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina.

 

Reitit lennetään Boeing MD-11-koneilla.  Finnairin MD-11-laivaston jokaiseen koneeseen on toukokuun loppuun mennessä ensimmäisenä Pohjoismaissa asennettu uudet vuodeistuimet bisnesluokkaan.

 

Lisävuorojen lentämisen mahdollistaa osaltaan kesällä laivastoon liittyvä Airbus A340-kone.

 

Finnair Oyj

Viestintä

22.3.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin MD-11-laivaston jokaiseen koneeseen on toukokuun loppuun mennessä ensimmäisenä Pohjoismaissa asennettu uudet vuodeistuimet bisnesluokkaan.

 

Hupaisa se on tuokin pätkä sinivalkoista propagandaa. Montakos MD-11 laivastoa Pohjoismaista löytyy Finnairin lisäksi...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ne kait viittaa siihen että SAS:lla ei vielä ole kaikissa long-haul koneissaan lie-flattejä...vaikkei samalla konetyypillä nyt lennäkään.

 

Juu sitähän siinä yritetään sanoa, mutta noin muotoiltuna se nyt ei tarkalleen ottaen ihan sitä tarkoita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu sitähän siinä yritetään sanoa, mutta noin muotoiltuna se nyt ei tarkalleen ottaen ihan sitä tarkoita...

 

Minun mielestäni sen voi ymmärtää kummin päin tahansa, mutta ongelmaa ei ole, kun molemmat ovat totta :) .  Kyseenalaista se olisi vasta, jos SASilla olisi jo kaikissa koneissa vuodeistuimet ja Finnair vain tarkoittaisi sitä konetyyppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni sen voi ymmärtää kummin päin tahansa, mutta ongelmaa ei ole, kun molemmat ovat totta :) .  Kyseenalaista se olisi vasta, jos SASilla olisi jo kaikissa koneissa vuodeistuimet ja Finnair vain tarkoittaisi sitä konetyyppiä.

 

Niin, kyseinen lause on totta, en ole sitä missään vaiheessa ollut kiistämässäkään. Se mikä minusta asiassa on huvittavaa on se, että Finnair on asian tiedotteeseensa muotoillut konetyyppisidonnaisesti vaikka siihen ei mitään tarvetta ollut SAS:n tilanteen huomioonottaen. Finski siis muotoili asian niin, että vaikka SAS:lla olisi jo vuosikausia ollut planeetan parhaat jakkarat, lause olisi silloinkin totta. Toisinsanoen Finnair turvautui PR-sumutukseen tilanteessa jossa siihen ei ollut mitään tarvetta kun reipas rehvastelu Pohjoismaiden parhaista istuimista laajarunkolaivaston joka koneessa olisi ollut aivan yhtä totta.

 

Niin ja tiedän kyllä että minulla on omituinen huumorintaju... Minusta vain tuollainen PR-jargoni tilanteessa jossa sille ei ollut tarvetta on huvittavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin ja tiedän kyllä että minulla on omituinen huumorintaju... Minusta vain tuollainen PR-jargoni tilanteessa jossa sille ei ollut tarvetta on huvittavaa.

Siitähän noille PR-ihmisille maksetaan :D. Kunnon hype on aina väillä poikaa  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimman oneworld-uutisen mukaan oneworld-lentoyhtiot ovat sopineet Lontoon Heathrown toimintojensa keskittamisesta rakenteilla olevaan Terminaali 5:een ja Terminaali 3:een. BA muuttaa uuteen viitosterminaaliin vuoden 2008 kuluessa ja muut Lontooseen lentavat oneworld-yhtiot muuttavat T3:een 2008/2009 aikana. Sita ennen T3:a laajennetaan ja ajanmukaistetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on sinällään aivan hanurista..."OW excl. BA" <---> BA -transitit vaikeutuu ja edellyttää aina terminaalin vaihdon @LHR...nojoo, kaikki eivät mitenkään mahdu uuteen vitoseen, saa nähdä mahtuuko edes BA:n kaikki LHR-operoinnit...LHR alkaa vain kertakaikkiaan olemaan liian iso kenttä, jotta se vanhaa infraa parantamalla ja/tai laajennuksilla saataisiin enää sujuvaksi hubiksi, vaikkapa nyt tyyliin HKG...

 

 

 

Oneworldin tiedotteessa mainittiin, etta kaikki BA:n lennot Espanjan ja Australian reitteja lukuunottamatta sijoittuvat T5:een. Toisaalta vaihdot IB:n, AA:n ja CX:n lennoille helpottuvat ja vaihdot EI:n lennoille pysyvat yhta helppoina... Miinuksena on tietenkin tuo vaihto BA:n lennoille. Mutta, taytyyhan nytkin kavella aina sen Flight Connection centerin kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIRIN MAAPALVELUYHTIÖ NORTHPORT LAAJENEE NORJAAN

 

Finnair-konserniin kuuluva, lentoasemien maapalveluja tuottava Northport Oy perustaa Norjaan tytäryhtiön, joka tuottaa 1.10.2006 alkaen maapalveluja Oslon päälentoasemalla Gardermoenissa. Uuden yrityksen ensimmäinen asiakasyritys on voimakkaasti kasvava norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian Air Shuttle. Norwegian Air Shuttle on Gardermoenin toiseksi suurin lentoyhtiö, jolla on lähes 400 lähtöä viikossa.

 

Northportin yhteistyökumppanina on henkilöstövuokrausyritys Proffice, joka toimii kaikissa pohjoismaissa. Tukholman pörssissä noteeratulla Proffice AB -yhtiöllä on 10 000 työntekijää ja yhtiö on erikoistunut työvoima-, rekrytointi- ja ulkoistuspalveluihin.

 

– Toimintamalli on sama kuin Arlandan lentoasemalla Tukholmassa toimivalla FinnHandling-tytäryhtiöllämme. Henkilöstön joustavan käytön vuoksi pystymme tarjoamaan korkealuokkaisia maapalveluja lentoyhtiöille kilpailukykyiseen hintaan, Northportin toimitusjohtaja Tero Vauraste sanoo.

 

Lentoliikenteen luonteesta johtuen henkilöstöresurssien tarve vaihtelee vuorokautisessa kierrossa. Northportin ja Profficen yhteistyö mahdollistaa kiinteiden kustannusten minimoimisen ja henkilöresurssien kohdentamisen kulloiseenkin tarpeeseen.

 

– Meillä on hyviä kokemuksia yhteistyöstä Northportin kanssa Arlandan lentoasemalla kesäkuusta 2003 lähtien. Tämä on luonteva tapa laajentaa toimintaamme Pohjoismaissa. Olemme innostuneita yhteistyöstä Northportin ja Norwegian Air Shuttlen kanssa, Proffice AB:n toimitusjohtaja Lars Wahlström sanoo.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä enemmän matkailu- kuin ilmailuasiaa, mutta laitetaan nyt kuitenkin:

 

ÄKKILÄHDÖT POISTUVAT FINNAIRIN VALIKOIMASTA

 

Äkkilähdöt julkaistaan tiistaina 7.3.2006 toistaiseksi viimeistä kertaa. Äkkilähdöt ovat olleet Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenten nähtävillä jo maanantaisin Finnair Plussan nettisivuilla. Jatkossa edulliset tarjoukset julkaistaan keskiviikkoisin viikkotarjousten muodossa.

 

Aikanaan suosituin nettipalvelu tosiaan poistettiin. GRRRRR!

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5475822.asp

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomat:

 

Finnair tilasi yhdeksän A350-konetta ja varasi neljä

( 30.3. 17:28 )

 

Lentoyhtiö Finnair on allekirjoittanut Airbusin kanssa sitovan tilauksen yhdeksästä uuden sukupolven A350-pitkän matkan lentokoneesta. Finnair varasi lisäksi option vielä neljän A350-lentokoneen tilaamiseen. Kaupan arvoa ei kerrota.

 

Finnair sanoi joulukuussa, että Airbusin A350-koneiden ja kolmen A340-koneen tilauksen arvo nousee yli miljardiin euroon. (STT)

 

Edit: Heh heh, oon ollut poissa foorumilta niin kauan, että en huomannut, että asiaa on jo seurattu pitkään. . .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan tasta lisayksesta hyotyy?

 

Mun HEL-FRA oli noilla listoilla, en edes jaksanut Netticheckata. Ei tarjonnyt mitaan hyvaa kun kokeilin. Otin sitten Vantaan automaatista 3A mika oli bisneksen penkki - kolmosrivi 2-3, (Rivit 1-2 businessta, ei yhtaan matkustajaa).  ;D

 

Ihmettelin miks se lento ei ollut 319 tai E70, 320 oli n. 20% taynna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan tasta lisayksesta hyotyy?

 

Mun HEL-FRA oli noilla listoilla, en edes jaksanut Netticheckata. Ei tarjonnyt mitaan hyvaa kun kokeilin. Otin sitten Vantaan automaatista 3A mika oli bisneksen penkki - kolmosrivi 2-3, (Rivit 1-2 businessta, ei yhtaan matkustajaa).  ;D

 

Ihmettelin miks se lento ei ollut 319 tai E70, 320 oli n. 20% taynna.

 

Airbusseissa ei ole sen kummempaa businesspenkkiä eikä turistipenkkiä. Verhoa vaan siirrellään tarpeen mukaan penkkien välissä.

 

Jospa Munchenistä Helsinkiin päin oli pokaa sen 320:sen verran?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusseissa ei ole sen kummempaa businesspenkkiä eikä turistipenkkiä. Verhoa vaan siirrellään tarpeen mukaan penkkien välissä.

A320-sarjassa bisneksen penkit saadaan ruuvattua vähän leveämmiksi. Vasemmalle puolelle jää keskelle sellainen "pikkupenkki". Bisneksessä siis 2-3 config.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen pitää kehua Finnairin palvelua tässä A320 penkinvarauksessa. Tasoasiakkaille jää tyhjä paikka viereen tai yleensä koko se koko kolmen istuttava setti.

 

Ja aina verhon takana turistin puolella eka rivi on myös tällainen kolmen istuttava jossa keskpenkki on todella laihoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni, että tämä on ollut pitkään tapetilla ja ainoastaan kyse siitä, koska Pulkovo saa länsimaista tuubia käyttöön ko. reitille...?

 

 

Oheisen erinomaisen tiedotteen mukaan Pulkovolla on nyt viisi Boeing 737 -konetta. Sita en tieda, mita kaannosohjelma on yrittanyt sanoa lauseessa: "737-500 is contemporary media magisterial liner"

 

08.02.2006 - The departure of Boeing

 

On the 2 of February was placed in operation new airliner Boeing 737-500. It’s the fifth one. By now all five airliners of this model, which were bought by the agreement with Jetscape Company came to Pulkovo.

 

Airplane Boeing 737-500 is used for international and domestic airlines.

 

Boeing 737-500 is contemporary media magisterial liner, which has two versions of setting-up: 106 sit places (with extra business- class lounge) and 117 sit places. Airplane of this model complies with all international demands for flights accident prevention and ecological operation factors. Liner supplied with special navigation equipment and engine CFM 56-3B1.

 

Boeing 737-500 the most widely distributed model of civil airliners in whole history of aviation. These comfortable and secure airplanes transport passengers around the world. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin reittiliikenne kasvoi maaliskuussa

 

[Jarmo Seppälä 10.4.2006, 09:40]

 

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi maaliskuussa 4,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 70 prosenttia, 2,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuoden maaliskuussa.

 

Matkustajamäärä oli maaliskuussa 702 500. Määrä kasvoi 8,9 prosenttia vuotta aiemmasta.

 

Euroopan ja kotimaan reittiliikenteen kasvuun vaikuttaa osaltaan pääsiäisen ajoittuminen vertailuvuonna maaliskuuhun. Pääsiäisen aikaan liikenneohjelmaa on supistettu.

 

Kireän kilpailutilanteen vuoksi reittiliikenteen keskihinnat tammi-maaliskuussa ovat olleet ennakoidusti edellisvuoden tasolla. Kasvaneita polttoainekustannuksia ei Finnairin mukaan siten ole voitu siirtää lentolippujen hintoihin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti maaliskuussa 76 300 matkustajaa (+16,1 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti maaliskuussa 106 600 matkustajaa (+15,4 %).

 

Konsernin koko kysyntä kasvoi maaliskuussa 0,4 prosenttia ja tarjonta laski 0,8 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli 74,9 prosenttia, 0,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat maaliskuussa yhteensä 810 100 matkustajaa, joka on 6,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 81,7 prosenttia lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta. Muutos edellisvuoteen oli -5,1 prosenttiyksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 79,8 prosenttia (-5,3 %-yks.).

 

 

 

Lähde: Talentum Oyj, http://www.talentum.com/doc.te?f_id=886240&s=r

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islantilainen FL Group omistaa Finnairista jo yli 10 prosenttia. Kaikkiaan Islantilaisomistajat omistavat Finnairista jo runsaan viidenneksen.

 

Taloussanomat

 

Islantilaisomistuksen ruotiminen jatkuu tällä kertaa Kauppalehdessä:

 

"Islantilaisten Finnair-valtausta on torpedoinut sen suuromistaja Suomen valtio, joka ei ole antanut mitään merkkiä lentoyhtiönsä osakkeiden jatkomyynnistä."

 

"SAS:n johdon edusmies Sture Stölen ei ole kuullut siitä, että islantilaiset sijoittajat olisivat kyselleet eri lentoyhtiöltä halukkuutta Finnairin osakkeiden ostoon.

 

- Seuraamme tarkkaan sijoituksia Finnairiin, mutta ei SAS ole näillä näkymin kiinnostunut siitä sijoituskohteena. Teemme kylläkin yhteistyötä Icelandairin kanssa Pohjois-Amerikan reiteillä. Sitä paitsi Blue 1 menestyy hyvin, Stölen kertoo."

 

Koko juttu täällä (vaatii rekisteröitymisen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmän Ikkunapaikan mukaan Finnair ei lennä lainkaan Miamiin ensi talvikaudella heikon kysynnän takia. Mika Perhon mukaan USA:n suunnalla ei ole lähiaikoina mitään uutta odotettavissa, mutta Finnair on varsin tyytyväinen New Yorkin reittiinsä.

 

Finnairin Lomalentojen uusi kohde ensi talvikaudella on Panama, jonne lennetään Halifaxin kautta joka toinen viikko.

 

Finnair on myös muuttamassa hieman lomalentojen palvelukonseptia. Lisämaksusta voi ostaa mukavamman istumapaikan, ja myyntiin tulee välipalaa, kuten kolmioleipiä. Viinipullot muuttuvat muovisiksi, jolloin painosäästö lentoa kohden on noin 40 kiloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.