Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Excel kertoo kotisivuillaan käyttävänsä 757-200 sarjan koneita, joissa on 233 istuinpaikkaa

 

BOEING 757-200 

Engines: 2 RR RB211-535E4

Seats: 233

Range: 3,500nm

Cruise Speed: 530mph

Max Altitude: 41,000ft

Max Fuel Capacity: 27,200ltr

Max T/off Weight; 113,398kg

 

http://www.xl.com/About_Us/Fleet.asp

 

Nythän ko. firman asiakkaat saavat nauttia ruhtinaallisesta jalkatilasta kun Finnairin versiossa on yksi penkkirivi vähemmän...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Ja Finnairilla moottorit on PW:t eikä Rolssit. Kuinkakohan  kauan kone muuten on excelillä? Ja onko LBS ainut kone joka lähti tänä kesänä vuokralle muualle? Eikö Finnairilla ole yleensä ollut tapana antaa vuokralle muutama 757 aina kesäaikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Ja Finnairilla moottorit on PW:t eikä Rolssit. Kuinkakohan  kauan kone muuten on excelillä? Ja onko LBS ainut kone joka lähti tänä kesänä vuokralle muualle? Eikö Finnairilla ole yleensä ollut tapana antaa vuokralle muutama 757 aina kesäaikaan?

Yleensä Finnairilta on mennyt kesäkaudeksi 2-3 kpl

ja Air Finlandilta yksi. Nyt kun katsoo aikatauluja niin

Air Finlandiltakin taitaa ehtiä kaksi konettä kesäksi

vuokralle. Onko tietoa meneekö Italiaan vai minne?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

5.5.2006

 

Finnairin ensimmäinen neljännes ennakoidusti tappiollinen

 

Finnair-konsernin tammi-maaliskuun tulos oli neljä miljoonaa euroa tappiollinen. Liikevaihto nousi 8,3 prosenttia 480,3 miljoonaan euroon. Toimintakustannukset kasvoivat 13,2 prosenttia. Suurimpana tekijänä olivat polttoainekustannukset, jotka nousivat lähes 60 prosenttia eli 30 miljoonaa euroa edellisvuodesta.

 

– Lentoliikenne on kasvuala, mutta toimintaedellytykset vaikeutuvat. Finnairin kerosiinilasku nousi viime vuonna sata miljoonaa euroa ja tänä vuonna maksamme 120 miljoonaa euroa enemmän. Lentolippujen hintojen nosto ei Euroopan nykyisessä markkinatilanteessa ole juuri mahdollista, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa.

 

Tammi-maaliskuussa matkustajaliikenteen tarjonta kasvoi 2,3 prosenttia ja kysyntä kasvoi 4,2 prosenttia. Käyttöaste nousi edellisvuodesta 1,3 prosenttiyksikköä 74,6 prosenttiin. Kuljetetun rahdin määrä kasvoi 3,6 prosenttia.

 

– Matkustajamäärä on vahvassa kasvussa ja käyttöasteet ennätyskorkealla. Hintakilpailusta huolimatta aiomme pitää kiinni asiakkaistamme myös jatkossa ja keskitymme oman kustannusrakenteemme perkaamiseen.

 

Reitti- ja lomaliikenteen yhteenlasketut yksikkötuotot henkilökilometriltä nousivat 4,7 prosenttia. Rahtiliikenteen yksikkötuotot nousivat 6,3 prosenttia. Toimintakulut nousivat jakson aikana 13,2 prosenttia. Lentotoiminnan yksikkökustannukset nousivat 10,2 prosenttia. Polttoainekulut eliminoituina yksikkökustannukset nousivat 3,0 prosenttia.

 

Kannattavan liiketoiminnan turvaamiseksi Finnair-konsernissa käynnistetään rakenneuudistus. Aasian-liikenteen lisäysten vuoksi resursseja ja henkilöstöä lisätään lähivuosina muun muassa lentotoiminnoissa. Vastaavasti karsitaan tukitoimintoja, joilla ei ole enää liiketaloudellisia perusteita.

 

– Terve kasvu edellyttää, että yhtiö on rakenteiltaan kunnossa. Varmistamme, että konsernimme kaikki osat ovat pitkäjänteisesti kilpailukykyisiä, jotta voimme panostaa kannattavaan kasvuun ympäristön haasteista huolimatta.

 

Viime vuoden lopulla Finnair teki päätöksen sitoutua Aasian-liikenteen kasvuun hankkimalla vuoteen 2014 mennessä 12 uutta kaukoliikennekonetta. Finnairin Aasian-verkostossa avataan yhdestä kahteen uutta kohdetta joka vuosi. Tänä vuonna avataan uusina kohteina Nagoya ja Delhi sekä ensi vuonna Kuala Lumpur. Lisäksi vuorotiheys nykyisiin kohteisiin kasvaa.

 

Aasian-liikenteen kysynnän arvioidaan kasvavan yli kymmenen prosenttia ja keskihintojen pysyvän hyvällä tasolla. 30 prosenttia reittiliikenteen tuotoista tulee Aasian-liikenteestä.

 

– Finnairissa on menossa siirtymä uuteen, entistä tehokkaampaan lentokalustoon, mikä kuormittaa lyhyellä aikavälillä talouttamme. Olemme kuitenkin kehityksessämme kestävällä tiellä, sillä Aasian-liikenteemme on pysyvä kilpailuetu, jota hyödynnämme vielä pitkälle tulevaisuuteen, Hienonen sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.5.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR OYJ    PÖRSSITIEDOTE  5.5.2006        KLO 09:05

 

HENKILÖSTÖVÄHENNYKSIÄ FINNAIRIN TUKITOIMINNOISSA, LISÄYKSIÄ LENTOTOIMINNASSA

 

Finnair valmistautuu tulevaisuuden voimakkaaseen kasvuun, jonka keskeisenä painopisteenä on Aasian-liikenne. Finnair parantaa kilpailukykyään käynnistämällä rakennemuutoksen, jolla varmistetaan yhtiön kaikkien osien kannattavuus. Suunnitelluilla toimilla tavoitellaan 80 miljoonan euron vuosittaisia kustannushyötyjä.

 

– Järjestelemme lentoliikennettä tukevia toimintoja uudelleen, jolloin työpaikkoja vähenee. Toisaalta mikäli pääsemme uudelleenjärjestelyillä kilpailukykyiseen kustannustasoon, kasvava liikenne luo lähivuosina lentoliikenteeseen tuhat uutta työpaikkaa, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Finnair-konsernissa käynnistetään yt-neuvottelut 670 työpaikan vähentämiseksi vuosina 2006–2007. Pääpaino on Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa. Henkilöstövähennykset pyritään toteuttamaan ensisijaisesti eläkejärjestelyillä ja toimintoja ulkoistamalla, mutta irtisanomisiltakaan ei vältytä.

 

– Ymmärrän, että ratkaisut saattavat olla yksilötasolla vaikeita, minkä vuoksi tavoitteenamme on hakea jokaisen tilannetta ja työhistoriaa kunnioittavia ratkaisuja. Finnairin elinkyvyn varmistaminen edellyttää rohkeutta leikata kannattamatonta liiketoimintaa. Polttoainelaskumme kasvoi viime vuonna sata miljoonaa euroa ja tänä vuonna nousu on 120 miljoonaa euroa. Vain osan pystymme viemään lentohintoihin, Hienonen toteaa.

 

Finnair Tekniikassa käynnistettiin vuoden alussa hanke kilpailukyvyn parantamiseksi. Tavoitteena on luopua kannattamattomista huoltotoiminnoista. Uudelleenjärjestelyn seurauksena käynnistetään koko teknistä henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut 300 työpaikan vähentämiseksi. Liiketoimintayksikössä työskentelee nykyisellään 1900 henkeä.

 

– Luovumme tulevaisuudessa käytöstämme poistettujen konetyyppien huoltovalmiudesta. Lentokalustomme on Euroopan nykyaikaisinta, jolloin huoltojen edellyttämä työpanos laskee, Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini sanoo.

 

Tavoitteena on myös, että Finnair-konsernin talouspalveluyksiköitä yhdistetään ja uusien tietojärjestelmähankintojen vuoksi työprosesseja uudistetaan useissa muissa hallinnollisissa yksiköissä, mikä vähentää työvoiman tarvetta yli sadalla hengellä. Myös kiinteistöjen hallinnoinnin ulkoistamista tutkitaan.

 

Henkilöstövähennysten lisäksi aloitetaan neuvottelut lentohenkilöstön ja maapalveluja tuottavan Northport Oy:n henkilöstön kanssa työehtojen joustavuuden lisäämiseksi. Muutoksilla haetaan tuottavuusparannuksia ja kustannussäästöjä.

 

Finnair-konsernin kokonaishenkilömäärä ei nyt ilmoitettujen toimenpiteiden seurauksena juuri laske, koska liikenteen kasvu edellyttää joillakin alueilla myös merkittävää lisäpanostusta. Tämän vuoden kuluessa Finnair rekrytoi lentotoimintaan noin 350 uutta henkilöä. Jatkossa lisähenkilöstön tarve operatiiviseen toimintaan on vuosittain noin 200 henkeä.

 

– Aasian-liikenteemme kasvaa 20 prosentin tahtia tänä vuonna. Tulevasta kesästä alkaen meillä on kahdeksan laajarunkokoneen kaukoliikennekalusto ja Aasian-liikenteen kasvu lisää matkustajia myös Euroopan-reiteillämme. Aiomme jatkossakin olla Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä kilpailukykyisiä niin tuotteen laadun kuin kustannustehokkuudenkin osalta, toimitusjohtaja Hienonen toteaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.5.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa taannoin Heathrowlla käyneen ja Finnairilla lentäneenä. Olimme rullaamassa kohti 09R kiitotietä, yhdeksän konetta ennen meitä, B772 jo kiitotiellä. Noh ei muutakun N7:sta sisään ja hanat kaakkoon. Säästimme siinä aika rutkasti aikaa, kävi meikäläiselle.

Mä vähän luulen, että teillä on tullut slotti vastaan. Heathrow kun on kyseessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair-konsernissa käynnistetään yt-neuvottelut 670 työpaikan vähentämiseksi vuosina 2006–2007. Pääpaino on Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa.

 

Mahtavaa. Kellään tarjolla avioniikkahommia..?

 

terv. nimim. pian työmarkkinoiden käytettävissä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa. Kellään tarjolla avioniikkahommia..?

 

terv. nimim. pian työmarkkinoiden käytettävissä

 

Nytköhän säästetään sieltä mistä ei pitäisi, itse olen kuullut että Finnair tarvitsisi lähivuosina lisää avioniikka-asentajia.

Pitäisikö Mikko sinunkin pistää jo valmiiksi hakemus erääseen avioniikkakorjaamoon, satuin käymään Finnairin rekrytoinnin sivuilla ja siellä haetaan kahta asentajaa avioniikkakorjaamolle. Saattaisit saada hyvät suosittelijat kun haet omaan työpaikkaasi  ;D

 

Eikös nuo YT-neuvottelut kuitenkin koske tuota ko. paikkaa myös...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mäkin kävin tänään siellä Finskin rekry sivuilla ja huomasin ilmoituksen noista työpaikoista..Että sillä tavalla! :laugh:

Pistäkäähän hakemuksia menemään :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytköhän säästetään sieltä mistä ei pitäisi, itse olen kuullut että Finnair tarvitsisi lähivuosina lisää avioniikka-asentajia.

Pitäisikö Mikko sinunkin pistää jo valmiiksi hakemus erääseen avioniikkakorjaamoon, satuin käymään Finnairin rekrytoinnin sivuilla ja siellä haetaan kahta asentajaa avioniikkakorjaamolle. Saattaisit saada hyvät suosittelijat kun haet omaan työpaikkaasi  ;D

 

Eikös nuo YT-neuvottelut kuitenkin koske tuota ko. paikkaa myös...

 

 

 

Ei taida vasen käsi tietää mitä oikea tekee. Talvella hehkuttivat oikein televisiossa edessä olevaa asentajien/mekaanikkojen pulaa. Nyt sitten teot "vahvistivat" nuo puheet. Onneks ei tarvii jatkossa kustakaan Finnairiin päin kun on työpaikka plakkarissa muualta. Luojan kiitos en kerenny sinne ikinä mennäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaa

STT

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen mukaan irtisanomislappuja jaetaan vain murto-osalle työntekijöistä, joita perjantaina ilmoitetut 670 henkilön yt-neuvottelut koskevat. Hienonen korosti, että yt-neuvotteluissa haetaan ensin siirtoja muihin tehtäviin, eläkeratkaisuja sekä toimintojen ulkoistuksia.

 

Hänen mukaansa kyse on rakennemuutoksesta, sillä jo tänä vuonna Finnair palkkaa 350 henkilöä lisää toisiin työtehtäviin. Jos rakennemuutos onnistuu, viiden vuoden sisällä on luvassa jopa tuhat uutta työpaikkaa.

 

Yt-neuvottelut koskevat pääasiassa tekniikkaa ja hallintoa. Lisäykset tulevat lentotoimintaan.

 

Tekniikassa työntekijätarve vähenee yhtiön saadessa käyttöön uusia koneita. Lentohenkilökuntaa tarvitaan enemmän, kun Finnair lisää uusia reittejä erityisesti Aasiaan.

 

 

???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole enää Finnairin tekniikkakaan "suojatyöpaikka"  :-\

Tästä rakennemuutoksesta oli paljon puhetta jo 1990-luvulla kun olin itse tekniikassa töissä. Airbussit ja Embraerit vaativat vähemmän huoltunteja kuin vanha kalusto. Ja toisaalta tekniikasta(kin) löytyy varmasti sellaisia toimintoja jotka muissa yhtiöissä on ulkoistettu, se kun on päivän sana.

Avioniikka puolen työt saattavat lisääntyä, mutta toisaalta perinteinen miittarikorjaus yms. häviää lähes kokonaan.

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole suojatyöpaikkoja myöskään Finnair-konsernin matkatoimistoissa. Sen kehityksen tavallaan ymmärtää paremmin, kun nettilippukauppa yleistyy koko ajan.

 

Suomen Matkatoimiston työntekijöitä marssi tänään ulos työpaikoiltaan vastalauseena yt-neuvotteluille/irtisanomisuhalle.

 

Hesari

 

Se, mikä tuossa hieman ihmetyttää, on se, että matkatoimistoväkeä edustaa ammattijärjestö AKT ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se, mikä tuossa hieman ihmetyttää, on se, että matkatoimistoväkeä edustaa ammattijärjestö AKT ?

Kyllä AKT neuvottelee matkatoimistoalan työehtosopimukset : http://www.akt.fi/index.php?mid=102. Itse kuuluin matkatoimistoaikanani ERTOon, mutta se oli vanhaa perua.. ja ERTO on liitto edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Finnair päivitti PDF-muodossa olevia aikataulujaan. Pikaisella vilkaisulla huomasin, että A340 tulee Shanghain reitille 1.7. alkaen ja lento kestää aikataulun mukaan 10 min. kauemmin kuin MD-11:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muumit tuloo :)

Suora lainaus päivän Aamulehdestä "uuden Nagoyan-reitin kahden koneen kylkiin teipataan nyt keväällä Muumi-aiheita"

Tämä siis lauantain 06.05.2006, aamulehden sivulla 34.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muumit tuloo :)

Suora lainaus päivän Aamulehdestä "uuden Nagoyan-reitin kahden koneen kylkiin teipataan nyt keväällä Muumi-aiheita"

Tämä siis lauantain 06.05.2006, aamulehden sivulla 34.

 

Luin saman jutun. Jutussa kyseltiin, että miksi Finnair ei nimeä lentokoneitaan esim. Blue1:n tai Austrian Airlinesin tyyliin. Perustelivat, että kymppien jälkeen ei ole katsottu tarpeelliseksi eikä sovi imagoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin saman jutun. Jutussa kyseltiin, että miksi Finnair ei nimeä lentokoneitaan esim. Blue1:n tai Austrian Airlinesin tyyliin. Perustelivat, että kymppien jälkeen ei ole katsottu tarpeelliseksi eikä sovi imagoon.

Ja hivenen humoristisesti oli loppuun lisätty, että mitähän Tamperelaiset tykkäisivät kun lentäisivät "Turku"-nimisellä koneella  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hivenen humoristisesti oli loppuun lisätty, että mitähän Tamperelaiset tykkäisivät kun lentäisivät "Turku"-nimisellä koneella  ;D

Eiköhän aikamoni tamperelainen ole "Turku"-koneella lentänyt ;D. Caravelle OH-LSC kantoi tuota nimeä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Finnair päivitti PDF-muodossa olevia aikataulujaan. Pikaisella vilkaisulla huomasin, että A340 tulee Shanghain reitille 1.7. alkaen ja lento kestää aikataulun mukaan 10 min. kauemmin kuin MD-11:llä.

 

Kyseisessa PDF-aikataulussa oli muitakin uutuuksia:

- Pariisin reitille tulee 5. paivittainen vuoro, joka yopyy Pariisissa. Konetyyppina Embraer.

- Ensimmainen Embraer 190 lentaa Varsovan ja Munchenin reiteilla.

- Hampuriin aletaan lentaa syksylla jalleen kerran kolmatta paivittaista vuoroa.

- Madridin ja Manchesterin reiteilla Tukholman valilaskut jaavat pois.

- A340-koneelle ei ole merkitty viela mitaan lentoja talvikaudeksi, vaan PVG:n reitti operoidaan jalleen MD-11-koneilla.

 

Eli, tassa nama uutuudet lyhykaisyydessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muumit tuloo :)

Suora lainaus päivän Aamulehdestä "uuden Nagoyan-reitin kahden koneen kylkiin teipataan nyt keväällä Muumi-aiheita"

Tämä siis lauantain 06.05.2006, aamulehden sivulla 34.

 

:o:D Loistavaa! Toivottavasti jotain värikkäämpää kuin aiemmin...

Onkohan se Muumi enää siellä Japanissa samanlainen hitti kuin ennen...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

09.05.2006

 

Finnairilla ennätyskorkeat käyttöasteet

 

Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat huhtikuussa ennätyskorkeat. Kysyntä kasvoi 5,3 % ja tarjonta laski 5,2 %, joten käyttöaste oli siten 7,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 75,3 %.

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 9,3 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 73,9 %, joka on 9,1 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden huhtikuussa. Matkustajamäärä oli 657 500, nousua 3,5 %.

 

Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat huhtikuussa yhteensä 739 300 matkustajaa, joka on 2,5 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti huhtikuussa 68 200 matkustajaa (-1,2 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kasvatti edelleen markkinaosuuttaan ja kuljetti huhtikuussa 100 000 matkustajaa (+4,5 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 85,8 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -4,9 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 85,0 % (-4,8 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli huhtikuussa 87,5 % ja kaikkien lentojen osalta 86,1 %.

 

...

 

 

Koko tiedote löytyy nettiosoitteesta http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1147154881.html.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Finnair päivitti PDF-muodossa olevia aikataulujaan. Pikaisella vilkaisulla huomasin, että A340 tulee Shanghain reitille 1.7. alkaen ja lento kestää aikataulun mukaan 10 min. kauemmin kuin MD-11:llä.

 

Mitä! 10 min?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.