Kirjoitettu Elokuu 4, 2006 Lehdistötiedote 4.8.2006 Aero lopettaa lennot Maarianhaminaan Aero lopettaa lennot Helsingin ja Maarianhaminan välillä 21.8. alkaen. Reitti on ollut taloudellisesti kannattamaton. Finnairin tytäryhtiö Aero on lentänyt Maarianhaminan ja Helsingin välillä tänä kesänä arkisin kaksi lentoa päivässä ja viikonloppuisin yhden päivittäisen lennon. Muuttuneen kilpailutilanteen takia reitin asiakasmäärät ovat vähentyneet siinä määrin, ettei sitä ole enää mahdollista liikennöidä kannattavasti. Finnair Oyj Viestintä 4.8.2006 Johan tästä huhuttiin kesäkuussa, mutta yllättävän nopeasti lopetuspäätös kuitenkin tuli. Ålandstidningen on jo ottanut kantaa asiaan, Nya Åland ei vielä. Aeron lentojen loppuminen havaittiin varausjärjestelmistä jo aamulla, ennenkuin tiedote julkaistiin, koska ei ollut enää mahdollista tehdä varauksia 21.8. jälkeisille päiville. Finnairin johtaja Christer Haglundin mukaan kaikki, jotka ovat varanneet/maksaneet matkansa 21.8. jälkeisille päivämäärille, saavat rahansa takaisin. Finnairilla ei ole ollut Ahvenanmaalla yhtään työntekijää, vaan toiminnasta siellä on vastannut ahvenanmaalainen Flygfältets Reseservice AB-matkatoimisto, joka ilmeisesti nyt joutuu harkitsemaan toimintaansa ja sen laajuutta uudestaan? Sama yrityshän on valittanut KHO:hon siitä, että Ahvenanmaan maakuntahallitus on luvannut tukea Air Ålandin Tukholman reitin lentotoimintaa. Air Åland on siis jatkossa ainoa Maarianhaminasta Helsinkiin reittilentoja lentävä yhtiö. Voisi olettaa, että sen kannattavuus Helsingin reitin osalta paranee, kun kilpailijaa ei ole. Toisaalta Aerolta vapautuu konekapasiteettia, kun arkipäivien 2 edestakaista lentoa jäävät pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2006 Ääh, olisipa Finnaviation vielä hengissä. Air Ålandilla tuskin saa Plus-pisteitä Kyllä kilpailu on aina hyvästä tietysti, mutta harmittaa, kun paras vaihtoehto joutui vetäytymään pieneltä reitiltä. Kiitti vaan Air Botnia ja Air Åland... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2006 Lehdistötiedote 3.8.2006 Toisena koko Euroopassa Finnair aloittaa koulutuksen Embraer-simulaattorissaan Uusi simulaattori edustaa alan viimeisintä teknistä kehitystä. Simulaattorin valmistaja on kanadalainen CAE-yhtiö. Simulaattorin Tropos-kuvantuottojärjestelmässä maastomallinnus on toteutettu käyttäen maapallon kattavia satelliittikuvia. Järjestelmällä voidaan myös jäljitellä hyvin todenmukaisesti erilaisia sääolosuhteita, kuten myrskyjä ja salamointia. Embraer-lentosimulaattorin listahinta on noin 10 miljoonaa euroa. Finnair Oyj Viestintä 3.8.2006 Kyllä nuo kumpiaset ihan kohdallaan on, nostoja tosin ei löytynyt HS [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2006 Hienonen vihjaa Bremenin, Hannoverin ja Nurnbergin lennoista: http://www.stern.de/wirtschaft/unternehmen/:Luftverkehr-Finnair-Not-Tugend-/565540.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2006 Tuo Sternin artikkeli, joka näyttää olevan DPA:n reportterin kirjoittama (13.07), on muuten ihan asiallinen, mutta entäs Finnairin konelaivasto? 8 kpl MD-11 ? 14 kpl MD-82/83 joista 9 kpl Flynordicilla ? Emput puuttuvat kokonaan ? ...ja off-topiccina sellainen havainto, että kun klikkasin valokuvan oikeassa alakulmassa olevaa suurennuslasisymbolia saadakseni kuvan isommaksi, niin sieltä pomppasikin esiin Deutsche Telekomin/T-Mobilen mainos Tällaiseen piilomainontaan en ole aikaisemmin törmännyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2006 ...ja off-topiccina sellainen havainto, että kun klikkasin valokuvan oikeassa alakulmassa olevaa suurennuslasisymbolia saadakseni kuvan isommaksi, niin sieltä pomppasikin esiin Deutsche Telekomin/T-Mobilen mainos Tällaiseen piilomainontaan en ole aikaisemmin törmännyt. Outoa. Kokeilin vielä Explorerillakin jossa ei mitään ad-blockeja ja silläkin näkyy vain sama kuva isompana ilman mainoksia. (normaalisti käytän Firefoxia) Jospa koneesi on kaapattu? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2006 Kyllä se kuva suureni, mutta ensin piti sulkea se T-Mobilen mainos. Ehkä se on ohjelmoitu pomppaamaan esiin satunnaisesti tai jotakin vastaavaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2006 ...ja off-topiccina sellainen havainto, että kun klikkasin valokuvan oikeassa alakulmassa olevaa suurennuslasisymbolia saadakseni kuvan isommaksi, niin sieltä pomppasikin esiin Deutsche Telekomin/T-Mobilen mainos Tällaiseen piilomainontaan en ole aikaisemmin törmännyt. Myöskään Opera 9.0 ei tuonut mitään ylimääräistä esiin eikä edes ilmoittanut popupista/underista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2006 Finnairin kone joutui palaamaan Kennedyn kentälle 6.8.2006 14:09 Finnairin New Yorkista Helsinkiin matkalla ollut reittikone joutui palaamaan teknisen vian takia takaisin John F. Kennedyn lentoasemalle sunnuntain vastaisena yönä. Palaamisen aiheutti vika toisessa laskutelineessä, joka ei lukkiutunut täysin paikalleen. Koneessa oli kaikkiaan 288 matkustajaa. - Koska oli kyse paikallista aikaa myöhäisestä lauantai-illasta, majoitimme matkustajat hotelliin. He tulevat eri reittejä Helsinkiin. Helsingistä muualle jatkavat matkustajat reititämme puolestaan uudelleen heidän kohteisiinsa, kertoi Finnairin viestintäpäällikkö Taneli Hassinen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Finnair hankkii matkustajille paikat muiden lentoyhtiöiden koneisiin, ja yhtiön vikaantunut kone lennetään tyhjänä Helsinkiin. Täällä se tutkitaan perusteellisesti läpi. Alun perin New Yorkin reittikoneen piti laskeutua Helsinki-Vantaalle aamulla kello 8.50. (STT-IS) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2006 Osavuosikatsaus tuli ulos. - Liikevaihto nousi 5,4 prosenttia 494,6 milj. euroon - Matkustajaliikenteen kasvu edellisvuoteen verrattuna 6,8 %, matkustajakäyttöaste nousi 5,1 prosenttiyksikköä 75,5 prosenttiin - Lentotoiminnan yksikkötuotot nousivat 0,8 %, yksikkökustannukset nousivat 6,5 % - Liikevoitto oli 5,5 milj. euroa (35,3 milj.) - toiminnallinen liiketulos laski 18,2 milj. euroon (30,0 milj.) - Tulos rahoituserien jälkeen oli 3,3 milj. euroa (36,3 milj.) - Omavaraisuusaste 38,5 % (40,9 %) - Oma pääoma/osake 7,33 euroa (7,63) - Sijoitetun pääoman tuotto 4,1 % (10,7 %) - Koko vuoden tuloksen arvioidaan edelleen olevan voitollinen, mutta alle edellisvuoden tason Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2006 Finnair sakkasi pahasti, kertoo Taloussanomien uutisen otsikko Finnairin osavuosituloksesta. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Finnairin kahdeksas Embraer tulee Suomeen viikonvaihteessa. Finnair oli korjannut tiedotettaan: Finnairin seitsemäs Embraer tulee Suomeen viikonvaihteessa. Mutta tuliko sitä seitsemättäkään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Mutta tuliko sitä seitsemättäkään? http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,54772.msg600060.html#msg600060 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Mutta tuliko sitä seitsemättäkään? Tässä vielä kuva. OH-LEL @ EFHK 9.8.2006 klo 8.05. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Lehdistötiedote 09.08.2006 Finnairilla ennennäkemätön liikenteen kasvu Finnairin reittiliikenteen kasvu jatkui vahvana heinäkuussa. Koko reittiliikenne kasvoi 25,0 % verrattuna viime vuoden heinäkuuhun ja Aasian-liikenne peräti 41,8 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli ennätykselliset 80,5 %, joka on 5,1 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden heinäkuussa. Matkustajamäärä oli 633 500, nousua 15,0 %. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti heinäkuussa 53 900 matkustajaa (+14,8 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic saavutti uuden matkustajaennätyksen ja kuljetti heinäkuussa 116 390 matkustajaa (+18,4 %) yli 80 prosentin käyttöasteella. Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi heinäkuussa 15,6 % ja tarjonta nousi 10,5 %. Matkustajakäyttöaste oli 3,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 82,4 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat heinäkuussa yhteensä 768 800 matkustajaa, joka on 9,0 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Finnairin reittiliikenteen lennoista 76,8 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -12,2 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 75,7 % (-11,8 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli heinäkuussa 81,4 % ja kaikkien lentojen osalta 79,7 %. Reittiliikenne - Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 25,0 %. Tarjonnan muutos oli + 17,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 80,5 % eli 5,1 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna. - Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 17,2 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 18,9 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 26,0 %. - Euroopan reittiliikenteessä tarjonta kasvoi 5,0 %, ja kun kysyntä lisääntyi 18,9 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 81,1 %, 9,5 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. - Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 6,8 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 5,8 %, ja täten käyttöaste oli 88,0 %, nousua viime vuodesta 0,8 %-yksikköä. - Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 42,1 %. Kysyntä nousi 41,8 %. Matkustajakäyttöaste laski 0,2 prosenttiyksikköä 80,1 %:in. - Kotimaan reittiliikenteen kysyntä kasvoi 2,8 %, tarjonnan muutoksen ollessa -12,4 %. Matkustajakäyttöaste nousi 10,0 %-yksikköä 67,3 %:in. Lomaliikenne - Lomaliikenteen tarjonta laski heinäkuussa 9,5 %, ja kysyntä puolestaan laski 8,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 90,0 %, 0,8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Rahti - Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 5,5 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +12,6 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +31,5 %. Euroopassa volyymit laskivat 18,6 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli +15,3 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 43,4 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 50,8 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 53,7 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 83,8 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_Jul_2006_Finnish.pdf Finnair Oyj Viestintä 09.08.2006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Liiketulos ja liikenteen kasvu ovatkin eri asioita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Totta helvetissä, en minä ainakaan ole muuta väittänytkään. Et varmaankaan mutta kannattaisko joskus lukea oma edellinen teksti ajatuksella ennen kuin rupee riehumaan. Näin minäkin käsitin tekstistäsi rivien välistä että fraasit ei ihan hallussa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Sori Jouni, sain vain sellaisen käsityksen, että eilinen osarin tuloksen julkistus ja tämänpäiväinen liikennetilastojen julkistus olisi mielestäsi tekemisissä keskenään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Sori Jouni, sain vain sellaisen käsityksen, että eilinen osarin tuloksen julkistus ja tämänpäiväinen liikennetilastojen julkistus olisi mielestäsi tekemisissä keskenään. Mitä sori Kuitenkin jos viitsii katsoa, samaa lausetta kaikki, erotettu ainoastaan pilkuilla Näin ollen siitä voi lukea ( tulkita ??? ) että tarkoittaa yhtä ja samaa asiaa Suomenkieli on hauskaa ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Ei mikään mutta koitappas itse tulkita omasta textistä mitä tarkoitat ??? Ymmärrätkö itsekkään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 En kyllä keksi mitään ihme kielioppiknoppeja yms ihmeellisiä juttuja Jounin viestistä, sama asia oli itselläkin mielessä. Tietysti asioilla ei sinänsä ole yhteyttä, mutta kyllähän kaikki nuo jutut toisistaan riippuu. Miten ja missä vaiheessa ne esitetään, onkin korkeampaa psykologiaa. Kyllähän tuo vähän laskelmoidulta vaikuttaa, mutta se ei ole kiellettyä. Ei se auta vaikka kuinka paljon enemmän olisi matkustajia ja käyttöastekin isompi, jos vain tuotto/kärsä ei ole positiivinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 En kyllä keksi mitään ihme kielioppiknoppeja yms ihmeellisiä juttuja Jounin viestistä, sama asia oli itselläkin mielessä. Tietysti asioilla ei sinänsä ole yhteyttä, mutta kyllähän kaikki nuo jutut toisistaan riippuu. Miten ja missä vaiheessa ne esitetään, onkin korkeampaa psykologiaa. Kyllähän tuo vähän laskelmoidulta vaikuttaa, mutta se ei ole kiellettyä. Ei se auta vaikka kuinka paljon enemmän olisi matkustajia ja käyttöastekin isompi, jos vain tuotto/kärsä ei ole positiivinen. Eiko seka liikennesuoritteiden etta osavuosikatsausten julkistamispaivamaarat ole julkaistu koko vuodelle jo aiemmin, joten mielestani kysymys on enemmankin sattumasta. Sen sijaan ihmetysta heratti jo kuukausi sitten liikennesuoritteeseen ujutettu tieto, jonka mukaan lentolippujen keskihinta oli viitisen prosenttia edellisvuotta alhaisempi. Tama puolestaan aiheutti spekulaatiota osavuosituloksesta, joka sitten olikin eilen luettavissa tuloksen romahduksena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Kyseessähän on kaksi täysin eri asiaa, vaikkakin ihmettelen noinkin suuren pörssiyhtiön tiedotus politiikkaa ??? Miten nämä kaksi asiaa vaikuttavat analyytikkojen ajatuksiin Pyysin erästä tuttua analyytikkoa "analysoimaan" tiedotteet ja niihin liittyvät ulostulo päivät ! Kommenttia oli melkein suoraan seuraava " niin siis joo aijaa vai näin ja Finnairista kyse " Itse kukin tulkitkoon tämän kielioppi virheitä sisältävän lauseen kuinka itse haluaa :laugh: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Eiko seka liikennesuoritteiden etta osavuosikatsausten julkistamispaivamaarat ole julkaistu koko vuodelle jo aiemmin, joten mielestani kysymys on enemmankin sattumasta. Tuo on totta. Sekä liikennesuoritteiden että osavuosikatsausten päivämäärät julkistettiin pörssitiedotteella 23.12.2005. Osavuosikatsaukset julkistetaan seuraavasti: Kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta 5.5.2006 Kuudelta ensimmäiseltä kuukaudelta 8.8.2006 Yhdeksältä ensimmäiseltä kuukaudelta 7.11.2006 Lisäksi Finnair-konsernin lentoliikenteen suoritteet raportoidaan kuukausittain seuraavasti: 10.1. Joulukuun 2005 suoritteet 8.2. Tammikuu 2006 suoritteet 8.3. Helmikuu 2006 suoritteet 10.4. Maaliskuun 2006 suoritteet 9.5. Huhtikuun 2006 suoritteet 8.6. Toukokuun 2006 suoritteet 10.7. Kesäkuu 2006 suoritteet 9.8. Heinäkuun 2006 suoritteet 8.9. Elokuun 2006 suoritteet 10.10. Syyskuun 2006 suoritteet 8.11. Lokakuun 2006 suoritteet 11.12. Marraskuun 2006 suoritteet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla