Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Näyttäisi alkavan 10.4.2007 taas uusi kohde, Nuremberg (tai Nürnberg). Päivittäin Helsingistä, E70 koneena ja jatkot Aasiaan/Aasiasta.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

08.09.2006     

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi yli 20 prosenttia, Aasian-liikenne 40 prosenttia

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 21.8 % edellisvuoteen verrattuna. Aasian-liikenteen määrä kasvoi 40,0 prosenttia. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 75.1 %, joka on 3.7 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden elokuussa. Matkustajamäärä oli 646 100, nousua 7.7 %.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti elokuussa 59 500 matkustajaa (+ 0.1 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti elokuussa 99 900 matkustajaa (- 4.2 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin.

 

Finnairin kysyntä kasvoi elokuussa 13.8 % ja tarjonta nousi 10.6 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2.2 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 76.6 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat elokuussa yhteensä 753 500 matkustajaa, joka on 4.2 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 85,0 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -5,6 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 83,7 % (-5,6 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli elokuussa 88,4 % ja kaikkien lentojen osalta 87,0 %.

 

Reittiliikenne

 

Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 21.8 %. Tarjonnan muutos oli +15.8 %. Matkustajakäyttöaste oli 75.1 % eli 3.7 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 11.8 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 18.6 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 23.7 %.

 

Euroopan reittiliikenteessä tarjonta kasvoi 2.2 %, ja kun kysyntä lisääntyi 12.7 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 70.1 %, 6.5 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 5.0 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 0.8 %, ja täten käyttöaste oli 91.6 %, nousua viime vuodesta 5.3 %-yksikköä.

 

Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 44.9 %. Kysyntä nousi 40.0 %. Matkustajakäyttöaste laski 2.8 prosenttiyksikköä 79.6 %:in.

 

Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 6.6 %, tarjonnan muutoksen ollessa -13.6 %. Matkustajakäyttöaste nousi 4.3 %-yksikköä 58.1 %:in.

 

Lomaliikenne

 

Lomaliikenteen tarjonta laski elokuussa 9.6 %, ja kysyntä puolestaan laski 11.7 %. Matkustajakäyttöaste oli 84.2 %, 2.0 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

Rahti

 

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 13,5 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +14,2 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +33,7 %. Euroopassa volyymit laskivat 13,1 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli +3,8 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 7,1 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 62,3 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 70,5 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 77,1 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut  http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_Aug_2006FI.pdf

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

08.09.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi alkavan 10.4.2007 taas uusi kohde, Nuremberg (tai Nürnberg). Päivittäin Helsingistä, E70 koneena ja jatkot Aasiaan/Aasiasta.

 

Lehdistötiedote

8.9.2006

 

Seitsemäs kohde Saksassa

Finnairilla päivittäin Nürnbergiin

 

Finnair aloittaa ensi vuoden huhtikuussa päivittäiset lennot Nürnbergiin Etelä-Saksaan. Nürnberg on jo yhtiön seitsemäs kohde Saksassa.

 

– Nürnberg on Pohjois-Baijerin alueen keskus. Alueella asuu yli viisi miljoonaa ihmistä, joista yli kaksi miljoonaa vierekkäin sijaitsevien Nürnbergin, Fürthin ja Erlangenin teollisuuskeskusten alueella. Suurimmat työllistäjät ovat IT ja telekommunikaatio, logistiikka sekä lääketeollisuus, sanoo Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri Kostermaa.

 

Uuden reitin aikataulut onkin rakennettu alueen talouselämän toivomuksesta palvelemaan yhtä lailla yhteyksiä Nürnbergista Helsingin kautta Aasiaan kuin paikallista liikematkustustakin. Nürnberg on myös merkittävä turistikohde, kuten myös sen lähellä sijaitsevat kuuluisat klassiset kaupungit Bayreuth, Rothenburg, Coburg sekä Bamberg.

 

Nürnbergiin lennetään Embraer-koneilla. Maanantaisin, tiistaisin ja sunnuntaisin lähdöt ovat Helsingistä aamuisin ja muina päivinä alkuillasta yhtiön Aasian-koneiden saavuttua. Nürnberg on jo neljä uusi kohde, jonka Finnair avaa ensi kevääksi. Jo aiemmin yhtiö on ilmoittanut uusista reiteistä Bukarestiin, Lissaboniin ja Ljubljanaan

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.9.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin reittikartta Euroopassa tiivistyy

Voimakkaasti lisääntyville Aasian-lennoille tarvitaan jatkuvasti syöttöliikennettä

 

 

Perjantai 8.9.2006, Kauppalehti, Liikenne, sivu 18

 

PETRI PUROMIES

 

Suoraan ja vaivattomasti. Finnairin kaupallisen ryhmän johtajan Mika Perhon mukaan ideana on, että Finnairin Aasian-reiteiltä pääsee Helsingin kautta suoraan mahdollisimman moneen eurooppalaiskohteeseen ja niistä suoraan Finnairin Aasian-reiteille.

 

Finnair on Euroopassa noussut kolmen suurimman Aasiaan liikennöivän lentoyhtiön joukkoon - asia, joka on herättänyt huomiota niin kotimaassa kuin maailmallakin. Vähemmälle huomiolle on jäänyt Finnairin Euroopan-reittiverkoston kehitys.

 

Uusia eurooppalaiskohteita ja suoria lentoja on tullut ja tulee Finnairille huomattavasti enemmän kuin kohteita tai lentoja Aasiaan. Syöttöliikenteen on kasvettava edelleen, sillä suomalaiset eivät riitä paisuvalle Finnairin Aasian-liikenteelle.

 

- Aasian reitillä koneessamme matkustaa liki 290 matkustajaa, joista noin 200:lle kyse on jatkolennosta Helsingistä eteenpäin. Kansainvälisessä liikenteessämme puolet matkustajista on muita kuin suomalaisia, sanoo Finnairin kaupallisen ryhmän johtaja Mika Perho.

 

- Japanin reiteillämme 80 prosenttia on japanilaisia. Kiinan reiteillämme kolmannes on suomalaisia, kolmannes kiinalaisia ja kolmannes muualta Euroopasta. Kaakkois-Aasian reiteillämme suomalaisia on puolet, viidennes Kaakkois-Aasiasta ja 30 prosenttia muualta Euroopasta. Finnairin kasvu on täysin riippuvainen yhtiön kansainvälistymisestä ja ulkomaisista matkustajista, Perho kertoo.

 

 

Uusi aasialaiskohde kerran vuodessa

Nykyisellään Finnair lentää Kiinaan sata vuoroa kuukaudessa, jona aikana näillä lennoilla on täytettävä 28 900 matkustajapaikkaa mennen tullen. Ulkomaalaisia tästä joukosta on kaksi kolmasosaa. Vuoden aikana Finnairin Shanghain-reitillä lensi 41:n eri maan kansalaista.

 

Kuluvana syksynä Finnair alkaa lentää kolmasti viikossa New Delhiin.

 

- Varaustilanne on niin rohkaiseva, että tavoitteenamme on lentää sinne ensi vuoden keväästä lähtien viisi kertaa viikossa, Perho sanoo.

 

Kesän 2007 jälkeen sinivalkoinen yhtiö ryhtyy lentämään suoraan Hongkongiin kolme kertaa viikossa. Kuluvana kesänä reitti oli Perhon mukaan menestys, kiitos hongkongilaisten asiakkaiden. Ensi keväänä uudeksi kohteeksi tulee Kuala Lumpur, kolme kertaa viikossa.

 

- Sen jälkeen avaamme Aasiassa keskimäärin yhden uuden kohteen vuodessa, mutta tavoitteenamme on lentää Aasian kohteisiimme joka päivä ja joihinkin jopa kaksi kertaa päivässä, kuten teemme tulevana talvena Bangkokiin, Perho kertoo.

 

 

Syöttöliikennettä Embraer-koneilla

Finnairin Euroopan-liikenteessä kalutso on vaihtunut MD-80-lentokoneiden siirryttyä historiaan.

 

Yhtiö käyttää Euroopassa nyt 123-paikkaisia Airbus 319-,144-paikkaisia Airbus 320-, 181-paikkaisia Airbus 321- ja uusimpina 76-paikkaisia Embraer 70 -koneita. Vielä tänä syksynä Finnair saa tilaamansa 99-paikkaiset Embraer 90 -koneet.

 

- Ilman Embraereita syöttöliikenteen kehittäminen Aasian reiteillemme ei onnistuisi. Niiden ansiosta pystymme avaamaan Euroopassa runsaasti uusia kohteita, joihin lentäminen ei muilla koneilla kannattaisi. Samoin pystymme lentämään Embraereilla lisää vuoroja kohteisiin, joihin jo lennämme.

 

Uutena käytäntönä on lentokoneen yöpyminen ulkomailla, jolloin Finnair saa sieltä ilmaan aamuvuoron Suomeen.

 

Tänä vuonna Finnairin reittikartalle ovat uusina kohteina ilmestyneet Euroopassa Krakova, Kiova, Edinburgh, Pisa ja Geneve. Finnair on tiedottanut, että ensi keväänä uusia kohteita ovat Bukarest, Lissabon ja Ljubljana. Ne eivät kuitenkaan jää ainoiksi.

 

- Alamme lentää keväällä päivittäin Nürnbergiin. Aloite tuli nimenomaan Saksasta. Nürnbergin talousalueella on suuria ja vahvoja yrityksiä, joiden päämarkkinat ovat Aasiassa, Perho sanoo.

 

Samaan aikaan Finnar suoristaa reittejä ja välilaskut Tukholmassa jäävät pois Oslon, Manchesterin ja Madridin lennoilla. Parhaimmillaan Finnairilla oli 1990-luvun jälkipuoliskolla 12 reittiä, joissa lentokone poikkesi Tukholmassa, marraskuun jälkeen ei enää yhtään.

 

 

Runsaasti lisää lentovuoroja

Lisälentovuoroja on tulossa Embraer-koneiden myötä runsaasti. Pariisiin lisätään yksi lentovuoro eli viisi lentoa arkisin ja yöpyvän koneen ansiosta yksi aamulento Pariisista Helsinkiin. Osloon aletaan lentää neljästi suoraan.

 

Kööpenhaminan reitille tulee yöpyvä kone eli yksi vuoro lisää, joten sinne lennetään viidesti arkisin. Hampurin lentojen määrä nousee arkisin kahdesta kolmeen. Helsingistä Berliiniin päivittäin lentävä aamuvuoro odottaa kaksi tuntia Berliinissä, ennen kuin palaa Helsinkiin. Näin Finnairin Aasian-vuoroilla jatkavien matkustusaikaa lyhenee pari tuntia.

 

Keväällä Finnair sai kolme uuttaa vuoroa Pietarin reitilleen. Suunnitelmissa on toinen eli iltavuoro Geneveen. Barcelonaan aloitetaan lentää suoraan kahdesti päivässä, eli reitille tulee yksi vuoro lisää. Samoin käy Rooman ja Geneven reiteillä.

 

Finnair lisää päivittäisiä lentoja yhdestä kahteen myös Vilnaan ja Riikaan. Toistaiseksi yhtiö lentää näihin balttikaupunkeihin kerran ja toista lentoa operoi yhteislentona Lithuania Airways.

 

Ensi kesänä Finnair lentää Dubliniin viidesti viikossa; muutama vuosi sitten reittiä uhkasi lopettaminen. Tämän vuoden uusiin kohteisiin Venetsiaan, Pisaan ja Krakovaan jatketaan lentämistä ainakin kahdesti viikossa. Krakovan-lennot harkitaan nostettavaksi neljään viikossa.

 

 

Helsingin kautta suoraan

Ideana on, että Finnairin Aasian reiteiltä pääsee Helsingin kautta suoraan mahdollisimman moneen eurooppalaiskohteeseen ja niistä suoraan Finnairin Aasian-reiteille.

 

- Finnairin pääliiketoimintaa oli vuosituhannen vaihteessa lentää Suomen ja muun Euroopan väliä. Nyt keskitymme Eurooppa-Aasia-liikenteeseen. Yhteydet Eurooppaan hoidetaan Helsingistä suorilla lennoilla, jotta matkustaminen olisi saumatonta ja vaivatonta, Perho selvittää.

 

Suuri osa lentoyhtiöistä on Euroopassa siirtynyt yhteen matkustusluokkaan ja siirtänyt bisnes-luokan historiaan. Finnair on muuttanut suuntaa päinvastaiseksi.

 

- Aasian ja Euroopan välillä bisnesluokassa matkaavat liikemiehet haluavat palauttaa bisnesluokan lennot myös Euroopan reiteillemme. Liikematkustajat eivät ajattele, minä päivänä lennämme mitäkin reittiä, joten se siivittää meitä joka reitillä päivittäisiin lentoihin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kesän 2007 jälkeen sinivalkoinen yhtiö ryhtyy lentämään suoraan Hongkongiin kolme kertaa viikossa. Kuluvana kesänä reitti oli Perhon mukaan menestys, kiitos hongkongilaisten asiakkaiden.

 

18.5.2007 on sitten viimeinen AY091 ja 19.5.07 lennetään viimeisen kerran Bangkokista Hong Kongiin ja takaisin Finnairin kalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin matkustajakäyttöaste parani hiukan 

 

Maanantai 11.9.2006, Kauppalehti, Uutiset, sivu 17

 

PEKKA SAARINEN/AL

 

Täydempää. Finnairin koneissa oli elokuussa keskimäärin vain joka neljäs istuin tyhjillään.

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi elokuussa 21,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Aasian-liikenteen määrä kasvoi 40,0 prosenttia. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 75,1 prosenttia, 3,7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuoden elokuussa.

 

Finnairin matkustajakäyttöaste oli 2,2 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 76,6 prosenttia. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat elokuussa yhteensä 753 500 matkustajaa, 4,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnair lisää myös reittikohteita. Ensi huhtikuussa yhtiö aloittaa päivittäiset lennot Nürnbergiin Etelä-Saksaan. Nürnbergiin lennetään Embraer-koneilla. Nürnberg on yhtiön neljäs uusi keväällä avattava Euroopan-kohde. Muut kohteet ovat Bukarest, Lissabon ja Ljubljana.

 

Kauppalehti Online

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on seuraavan jeesustelun vuoro Finnairin kohdalla, kyllä lehdistö jaksaa... :o

 

Viime viikolla joku jo ehti retostelemaan otsikoilla että initialaista cabiinia ruvetaan palkkaamaan kun kyse oli ehkäpä yhdeksästä henkilöstä.

Nyt seuraava sensaation haku on että Finnair siirtää huollot Intiaan:

 

Finnair kiistää Intia-huhut

 

 

11.09.2006 16:00 (muokattu 11.09.2006 16:27) - Mediassa esiintyi viikonloppuna väite, jonka mukaan Finnair olisi siirtämässä osan huoltotoiminnoistaan Intiaan.

 

Finnairin (osake, tiedotteet, uutiset) viestintäpäällikkö Taneli Hassinen kiistää tänään Reutersin haastattelussa tiedot, joiden mukaan Finnair olisi siirtämässä osan huoltotoiminnastaan Intiaan.

 

Uutispalvelu Zeenews.com kertoi viikonloppuna Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienosen kertoneen Intian-suunnitelmista.

 

Finnairin mukaan yhtiö harkitsee joidenkin toimintojensa ulkoistamista, mutta mitään päätöksiä vielä ei ole tehty

 

kun TJ Hienosen haastattelussa lukee näin:

As regards to maintenance, he said Finnair has a great deal of expertise on this front as it had been servicing all the aircraft it had ever flown and could look at supporting aircraft that Finnair no longer flies itself. "We could of course consider cooperation with very many potential partners for establishing those services outside Finland."

 

Hienonen said there was potential for India to become a centre for very labour intensive aircraft maintenance services, but said "it was only a potential for the future and nothing is concrete as of now."

 

http://en.carnoc.com/list/0/997.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuulu ihan uutisiin mutta A. netissä on tieto, että Finnair lentäisi kesällä 2007 tuplavuoron Bangkokiin päivittäin.

 

Tiistai on kuitenkin vain yhden lennon eli AY97:n päivä eli 13 krt viikossa alkaen 13.5.07.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on seuraavan jeesustelun vuoro Finnairin kohdalla, kyllä lehdistö jaksaa... :o

 

 

Nyt seuraava sensaation haku on että Finnair siirtää huollot Intiaan:

 

Toimittaja/toimitus käyttänyt ns. oikotietä ja jättänyt oleellisimman osan pois. No, jutuista iilmeisesti pulaa ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa intialaisten omassa tekstissäkään ihan kaikki ole kohdallaan...

The Finnish carrier at the moment has six Mcdonnell Douglas MD-11S in its fleet and would add two A340S by April and May next year, while delivery of A350s is expected to be delayed by a year-and-a-half.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair mainostaa aamun Hesarissa nyt Phuketin lentojaan lennettävän 6 krt/viikko.

 

Ja niinhän se menee että joka toisen viikon sunnuntaille on lisätty lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ja All Nippon Airways e-lippuyhteistyöhön

 

Finnair on aloittanut Interline e-lippuyhteistyön All Nippon Airwaysin (NH) kanssa. Finnairin elektronisia lippuja voi nyt käyttää kaikilla All Nippon Airwaysin reiteillä.

Finnairin Interline e-lippuyhteistyökumppanit ovat tällä hetkellä:

 

oneworld-yhtiöt:

Aer Lingus (EI), American Airlines (AA), British Airways (BA), Cathay Pacific (CX), Iberia (IB), LAN Airlines/LAN Peru (LA/LP) ja Qantas (QF).

Muut Interline e-lippuyhteistyökumppanit:

Continental Airlines (CO), Delta Airlines (DL), Emirates (EK), KLM (KL), Northwest (NW), United Airlines (UA), Brussels Airlines (SN), Asiana Airlines (OZ), Japan Airlines (JL) ja All Nippon Airways (NH).

 

Finnair Oyj

 

 

Lähde: SMT:n nettisivut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair selviää säikähdyksellä EU:n lentolippu-uudistuksesta

EU-komissio nopeuttamassa remontin aikataulua

 

 

Torstai 14.9.2006, Kauppalehti, Uutiset, sivu 7

 

BLOOMBERG NEWS

 

Risteysasemalla. EU:n suunnittelema hinnoittelu-uudistus olisi vaikuttanut lentoyhtiöiden keskinäisiin sopimuksiin yhteisistä reiteistä. Finnairilla keskeinen lentokenttä muiden yhtiöiden jatkolennoille on esimerkiksi Frankfurt.

 

 

Bryssel

 

Finnair on selviämässä kuivin jaloin EU:n pelätyt lentolippujen hinnoittelu-uudistuksesta.

 

Finnairin johtaja Kari Koli uskoo, että suomalaisyhtiön liiketoiminta ei tule kärsimään ensi vuonna tehtävissä remonteissa. Uudistuksen alkuvaiheessa Finnair pelkäsi jopa kilpailukykynsä puolesta.

 

- Olemme optimisteja. Uusi käytäntö tuo vähän enemmän työtä, mutta kielteisiä vaikutuksia sillä ei meille ole, hän sanoo.

 

Hinnoittelu-uudistuksen ytimenä on EU-komission tuntema karsastus lentoyhtiöiden liiton IATA:n tariffikonferensseja kohtaan. Konferensseissa yhtiöt sopivat niiden reittien hinnoista, joita ne eivät itse lennä.

 

Finnair on esimerkiksi pystynyt myymään asiakkailleen lippuja huomattavasti useampiin kohteisiin kuin mihin se itse lentää. Finnairin tuloista noin 15 prosenttia on tullut tästä niin sanotusta interlining-hinnoittelusta.

 

 

Suomi sorvaa näkemyksiään

EU-komissio on iskenyt silmänsä hinnoista sopimiseen, koska katsoo toiminnan sopivan vain huonosti kilpailluille markkinoille.

 

EU:n sisällä nykyinen järjestelmä päättyy tämän vuoden lopussa. EU:n ulkopuolisilla reiteillä komissio haluaisi nopeuttaa uudistusta niin, että uudet hinnoitteluperusteet astuisivat voimaan kesäkuussa 2007.

 

Ensi kesän aikaraja perustuu kiristettyyn aikatauluun. Alunperin Brysselille riitti, jos lentoyhtiöt muuttavat käytäntöjään vasta kesällä 2008.

 

Ilmailuhallinto on aiemmin suhtautunut kriittisesti koko uudistukseen. Remontin on pelätty kostautuvan EU:n reuna-alueiden lentoyhtiöille, jotka eivät kuulu suuriin alliansseihin. Finnair on juuri tällainen tapaus.

 

Suomen hallitus on parhaillaan sorvaamassa kantojaan siihen, miten aikataulun kiristyksiin tulisi suhtautua. Ei ole täysin varmaa, että korvaavien järjestelmien luomista pystyy nopeuttamaan näin paljon ilman haittavaikutuksia.

 

 

Laskevatko lentohinnat?

Uutta järjestelmää on luotu IATA:n piirissä.

 

Finnairin Koli kertoo, että lentoyhtiöt näyttävät tässä vaiheessa onnistuneen luomaan hyvän, vaikkakin hieman monimutkaisen, korvaavan järjestelmän. Uuden järjestelmän rakentamisessa on kuitenkin aina riskinsä.

 

- Vanha järjestelmä on yritetty saada hyväksytettyä EU-komissiolla mahdollisimman vähäisillä muutoksilla. Nyt näyttää siltä, että tässä on onnistuttu.

 

Koli uskoo, että uusi hinnoittelujärjestelmä saattaa vaikuttaa lentolippujen hintoihin.

 

Ensinnäkin monopolireittien lippujen hinnat saattavat nousta, sillä uusi systeemi ei automaattisesti takaa kilpailua reitille. Toisaalta pitkillä jatkoreiteillä lentolippujen hinnat saattavat jopa laskea. Yhtiöstä kerrotaan, että tarkkaa vaikutusta on kuitenkin liian aikaista arvioida.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

15.9.2006

 

Illaksi kotiin Pariisiin ja Kööpenhaminaan

Aasian liikenne lisää Euroopan lentojakin

 

Finnairin elokuussakin 40 prosenttia kasvanut Aasian-liikenne lisää myös yhtiön Euroopan lentoja. Suomalaisyhtiö aloittaa marraskuun alusta viidennen päivittäisen vuoron Pariisiin ja ensi tammikuusta lähtien lennetään myös Kööpenhaminaan viidesti päivässä.

 

– Menestyksekäs Aasian-strategiamme on lisännyt kysyntää molempien kaupunkien välillä. Ranskalaiset ja tanskalaiset pääsevät myös nyt liikematkoiltaan suomalaismatkustajiemme tavoin ”illaksi kotiin”, mitä paikalliset busines-matkustajat ovat meiltä toivoneet, kertoo Finnairin globaalista myynnistä vastaava johtaja Petri Schaaf.

 

Uudet vuorot lennetään kuudesti viikossa uusilla Embrarer-perheen suihkukoneilla. Myöhäinen lähtöaika Helsingistä on ollut myös suomalaisten asiakkaiden toivomus. Koneet yöpyvät Pariisissa ja Kööpenhaminassa.

 

Toisaalta uusi aamuvuoro Kööpenhaminasta tarjoaa Tanskasta tuleville matkustajille erinomaiset jatkoyhteydet Finnairin vuoroille Helsingistä Pietariin ja Moskovaan sekä Suomen kotimaanlennoille.

 

Uusi Pariisin lento lähtee Helsingistä klo 19.35 ja saapuu Pariisiin klo 21.40. Aamulla Pariisista lähtöaika on klo 07.40 ja Helsinkiin tulo klo 11.40. Kööpenhaminan uusi lento puolestaan lähtee Helsingistä 7. tammikuuta alkaen klo 19.45 ja on Tanskan pääkaupungissa klo 20.25. Lähtöaika aamulla Kööpenhaminasta on klo 06.20 ja tulo Helsinkiin 0850.

 

FINNAIR Oyj

Viestintä

15.9.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

18.9.06

 

Finnair on Japanin suosituin länsiyhtiö

 

Finnair nousi Japanin suosituimmaksi länsiyhtiöksi maan tunnetuimman matkailulehden, AB-ROAD Magazinen 10 parasta lentoyhtiötä -tutkimuksessa.

 

Finnairin kokonaissijoitus tutkimuksessa oli neljäs. Ensimmäinen oli All Nippon, toinen Singapore Airlines ja kolmas Japan Airlines. Merkittävää on se, että Finnair menestyi länsiyhtiöistä parhaiten. Muut sijoittuneet olivat Emirates, Aircalin, Virgin Atlantic, Eva Airways, KLM ja Cathay Pacific.

 

 

Finnair nousi parhaaksi kolmessa kahdeksasta kategoriasta. Yhtiön ateria- sekä juomatarjoilu oli japanilaisten mielestä maailman parasta, kuten myös matkustamopalvelu. Lisäksi Finnair oli lentoyhtiö, jolla mieluiten haluttiin matkustaa uudestaan.

 

Finnair sai erityismaininnan siitä, että yhtiö pyrkii tarjoamaan lennoillaan maukkaita aterioita, joiden suunnittelussa on huomioitu japanilaiset matkustajat.

 

Tutkimus toteutettiin viime maaliskuussa pyytämällä ulkomaille matkustaneita japanilaisia arvioimaan kokemuksia sekä mielipidettä lentoyhtiöistä. Kyselyyn vastasi miltei 5 000 ihmistä.

 

Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka liikennöi Pohjois-Euroopasta Japanin kaikkiin kolmeen tärkeimpään kaupunkiin, Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan, tarjoten nopeimman yhteyden noin 30 Euroopan pääkaupungin ja Japanin välillä. Ensi keväälle suunniteltujen vuorolisäysten myötä Finnair on nousemassa kolmanneksi suurimmaksi Euroopan ja Japanin välillä liikennöiväksi länsimaiseksi lentoyhtiöksi.

 

Finnair on lentänyt Japaniin 1983 lähtien eli 23 vuoden ajan. Lennoilla on alusta lähtien ollut japaninkielistä matkustamopalveluhenkilökuntaa.

 

Lehdistötiedote

Finnair Oyj

18.9.06

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallinnan reitille on näköjään siirretty järeampää kalustoa kun ATR.

Tänään AY3107 on muutettu AY107:ksi ja konetyypiksi E70.

 

Samaten eilen sunnuntaina ja tulevana sunnuntaina 24.9.  AY3115 on muutettu AY 115:ksi ja koneena 319.

 

Ja sunnuntain normaali AY107/108 konetyyppihän on 319.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mycket SISU i hjärtat   ;)

 

Siinä yksi vaatimus, jos haluaa töihin Finnairin Ruotsin/Tukholman myyntiorganisaatioon, jossa on vapaana Client Managerin ja myyntipäällikön sijaisen paikka.

 

Alussa "hieman" kehutaan yhtiötä, ja sitten mainitaan millainen pitäisi olla, jotta töihin pääsee.

 

Varsin tyypillinen lista: pitäisi olla sekä kova ryhmätyöntekijä että yksilötason sankari ja tuloksentekijä, jolle on tiedossa matkustamista, pyhä- ja iltatöitä jne. Olet siis tavoite- ja tulosorientoitunut, luova ja joustava ja tottunut itsenäiseen kovatempoiseen työntekoon ja sinulla on sisäinen polte luoda pysyviä asiakassuhteita ja hankkia uusia, jne. Englanti sujuu erinomaisesti ja tietokoneet hallitset mitenpäin tahansa.

 

Näin kai se nykyisin menee, ei siinä mitään. Konsulttifirma arvioi hakijat.

 

Tunnistitko näistä vaatimuksista itsesi? Vielä ehtii hakea:

 

http://www.flygtorget.se/upload/fil_20060918144619.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallinnan reitille on näköjään siirretty järeampää kalustoa kun ATR.

Tänään AY3107 on muutettu AY107:ksi ja konetyypiksi E70.

 

Samaten eilen sunnuntaina ja tulevana sunnuntaina 24.9.  AY3115 on muutettu AY 115:ksi ja koneena 319.

 

Ja sunnuntain normaali AY107/108 konetyyppihän on 319.

 

Oiskohan Helsinki-Tallinna-Helsinki reitin kulutus nousussa kun isompaa kalustoa ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan Helsinki-Tallinna-Helsinki reitin kulutus nousussa kun isompaa kalustoa ..

 

Eikö sinne ennenkin lennetty joku kerta viikossa kasikympeillä ja Airbusseilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisessä Suomen kuvalehdessä (37/15.9) on melko kriittinen artikkeli Finnairin Aasian systeemeistä.

 

Muutama lainaus jutusta :

ABN Ambro-pankin lentoyhtiöhin erikoistuneen analyytiikko Andrew Lobbenbergin mukaan

"Nelimoottorinen A340 ei ole kilpailukykyinen, jos vertaa sen yksikkökustannuksia moniinmarkkinoilla oleviin kaksimoottorikoneisiin." Hienosen kommentti tähän :"Kaikki ei mene aina niinkuin on suunniteltu.  Nyt on pyrittävä löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut"

 

Ilmailuteollisuuden konsultti ja tutkija Tero Taskila sanoo Finnairin Aasian strategiassa olevan herkkiä kohtia:

"Jos esimerkiksi lintuinfluenssa puhkeaa Aasiassa pandemiaksi, niin Finnair ei voi yhtäkkiä vaihtaa sunntaa Amerikkaan. Siinä menisi koko struktuuri uusiksi eikä kukaan ole onnistunut sellaisessa."

 

Jutun lopussa todetaan, että "Aasia-strategia merkitsee sitä, että kotimaan liikenteen merkitys Finnarille marginalisoituu. Hienonen ei näe yhtiöllään aluepoliittista tehtävää"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nelimoottorinen A340 ei ole kilpailukykyinen, jos vertaa sen yksikkökustannuksia moniinmarkkinoilla oleviin kaksimoottorikoneisiin."

 

Minkähän takia niitä ritsoja edes otettiin....olisiko olleet tosi tosi halpoja tai kylkiäisiä 350 -kauppaan. ::)

Ei 340-300 sarjaa kyllä enää kukaan tilaakaan, on niin jälkeenjäänyt ja vanha malli.

 

Voi voi voi..kyllä 777 olisi ollut poikaa. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei 340-300 sarjaa kyllä enää kukaan tilaakaan, on niin jälkeenjäänyt ja vanha malli.

 

 

A340 tilaukset alkuvuonna (kuusi ensimmäistä kuukautta):3, tuossa on mukana kaikki alatyypit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.