Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Pah. A340-300 on varmasti paras vaihtoehto. MDC->Airbus on paljon järkevämpää, kuin MDC->Boeing->Airbus, kun A350 kuitenkin on lopullisessa tähtäimessä. Koneet lähtivät takuulla erittäin halvalla, mikä kompensoi polttoaineenkulutusta. Ja Aasianstrategian herkkyydestä saadaan näköjään esimerkkiä jopa juuri tällä hetkellä ainakin Thaimaan ja sen läpi menevien reittien osalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Ja Aasianstrategian herkkyydestä saadaan näköjään esimerkkiä jopa juuri tällä hetkellä ainakin Thaimaan ja sen läpi menevien reittien osalta. Kuin? Onko jotain ongelmia? Ainakin 98 on vähän liian aikaisin tulossa (06:10) kun pitäisi mennä sitä vastaan aamulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Tarkotettaneen varmaankin tätä, BBC Int´l version: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5361512.stm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Kuin? Onko jotain ongelmia? Ainakin 98 on vähän liian aikaisin tulossa (06:10) kun pitäisi mennä sitä vastaan aamulla. Sotilaat kaappasivat vallan Thaimassa - Hesari Finnair: Bangkokiin lähdössä lento normaalisti tiistaina - Hesari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Joo, ei ne turisteja tapa eikä lentokoneita ammu. Poliitikot keskenään vähän nahistelevat Thaimaan tapaan. Ei mitään Ilta-Sanoman otsikoita tästäkään saa revittyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Tolvasen Lassin kuva päätyi YLE:n Thaimaan lentoliikenteen uutiseen: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id43383.html Yhteydet Thaimaahan toimivat yhä Julkaistu 19.09.2006, klo 20.33 (päivitetty 19.09.2006, klo 21.39) Kuva: Lassi Tolvanen Thaimaan epäselvällä tilanteella ei ole toistaiseksi ollut vaikutusta lentoliikenteeseen. Esimerkiksi Finnairin tämäniltainen lento Bangkokista on lähtenyt illalla ajallaan kohti Helsinkiä. Samoin Helsingistä klo 23.35 Bangkokin kautta Singaporeen suuntaava kone lähtee aikataulun mukaisesti. Keskiviikkona tilannetta arvioidaan uudelleen. Thaimaan paras matkailusesonki ei ole vielä alkanut. Suurimpien matkanjärjestäjien mukaan Bangkokissa on tällä hetkellä vain muutamia kymmeniä suomalaismatkustajia. Suomen Bangkokin-lähetystö suosittelee, että paikalla olevat suomalaiset eivät liikkuisi yön aikana kaupungilla. Thaimaan armeija kaappasi tiistaina illalla vallan pääministeri Thaksin Shinawatralta. YLE24 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 ABN Ambro-pankin lentoyhtiöhin erikoistuneen analyytiikko Andrew Lobbenbergin mukaan "Nelimoottorinen A340 ei ole kilpailukykyinen, jos vertaa sen yksikkökustannuksia moniinmarkkinoilla oleviin kaksimoottorikoneisiin." Hienosen kommentti tähän :"Kaikki ei mene aina niinkuin on suunniteltu. Nyt on pyrittävä löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut" Minäkin ehkä olisin (kuten tunnettua) ottanut triplaseiskat kehiin noiden a340 sijasta. Onhan markkinoilla tietysti a333-300 mutta jotenkin rankaan tuon triplan edelleen ylemmäksi. No toivon syvästi, että a350 lunastaa kaikki lupauksensa. Silloinhan meillä on triplan tappaja... -Ja että a340 sarjalaiset eivät roiku laivastossa sen jälkeen kun a350 sarjan koneet on toimitettu. Onko a340 koneet edes esim. tulossa Finnairin omistukseen vai leasingin kautta? Leasingillähän niistä pääsee helposti eroon, sillä luulen, että jos omia ovat, niin about 10 vuoden päästä voivat olla jo rasite päästä eroon kohtuu hinnalla... Kasvavaan Aasian liikenteeseen olisi pitänyt valita a380 (blaah... ). Koneet jotain max 400 paikkaisiksi, että olis mahtunut mukaan ykkösluokka, casino, sky shoppi, joku baarin tynkä ja suomalainen sauna -siinäpä sitä olisi jotain... EDIT: Ai niin, meinasi unohtua: Katselin toissapäivänä Deutsche Welleltä dokkaria Airbussin ja Boeingin sodasta keskenään. Dokkarissa Airbussin nykyinen pomo piti loanheittoa puolin ja toisin hölmönä ja sanoi, että tilanne on ihan tyydyttävä ja molemmat voisivat olla tyytyväisiä about 50 prossan markkinaosuuteen koska markkinat ovat molemmille riittävät tulevaisuudessakin. Boeingin johtajalta kun kysyttiin mielipidettä Airbussin ehdotukseen jakaa markkinat tyytyväisesti kahdestaan about fifty-fifty, niin eihän se tule mitenkään kysymykseen. Ohjelma käsitteli paljon Kiinan kasvun vaikutusta ilmailualaan ja sit oli näitä toteamuksia, että Boeing solmi kaupat ensimmäisestä koneesta ennenkuin Kiinalla ja Yhdysvalloilla oli edes diplomaattisuhteita jne... Mutta parasta oli kuitenkin Kiinan ilmailulaitoksen johtajan kommentti, että Kiina ei ole tyytyväinen tähän kahden valmistajan yliote markkinatilanteeseen ja heillä on kuulemma suunnitelmat ja kehitystyö pitkällä tuodakseen maailmalle lähitulevaisuudessa kiinalaisen haastajan. Saas nähdä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Toi suomalainen sauna olis kyllä hieno Oletan, että lentokoneisiin ei sellaista ole rakennettu ennen. Tiedän kyllä hirsisaunan siirtyneen helikopterilla, mutta sekin on vähän eri juttu (eikä ollut matkustajia saunassa) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Lainaus Samoin Helsingistä klo 23.35 Bangkokin kautta Singaporeen suuntaava kone lähtee aikataulun mukaisesti. Keskiviikkona tilannetta arvioidaan uudelleen. Thaimaan paras matkailusesonki ei ole vielä alkanut. Suurimpien matkanjärjestäjien mukaan Bangkokissa on tällä hetkellä vain muutamia kymmeniä suomalaismatkustajia. Pistikö kellään muulla silmään yllälainatussa uutisessa tuo "muutamia kymmeniä suomalaismatkustajia"? Jos ajatellaan että Finski suhaa Bangkokiin joka yö MD-11:lla niin voisin kuvitella että eiköhän Thaimaassa olevien suomalaisten määrä ole vähintään joitakin satoja. Kenties matkanjärjestäjien matkoilla ei ole kuin kymmeniä mutta uutisoinnin relevanssin kannalta olennaista on varmaan suomalaisten kokonaismäärä eikä se mistä ovat matkansa ostaneet..? Tulikohan pilkku nyt viilattua paikalleen..? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Jos ajatellaan että Finski suhaa Bangkokiin joka yö MD-11:lla niin voisin kuvitella että eiköhän Thaimaassa olevien suomalaisten määrä ole vähintään joitakin satoja. Joitakin satojahan se oli sitten loppujen lopuksi. Mutta Finnairin oman ilmoituksen mukaan heidän Bangkokin lennoillaan suomalaisia on noin kolmannes ja loput muita kansallisuuksia. Ja suomalaiset kyllä osaavat jatkaa matkaa Bangkokista eteenpäinkin, eli ei ole pakko jäädä Thaimaahan. Tiistai-iltana muuten MTV3:n uutisissa sanottiin että jos lennon aikana tapahtuu Bangkokissa muutoksia niin ettei sinne pääse, AY097 menee suoraan Singaporeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Jahas, bojolla ongelmia... AY1798 KORFULTA SAAPUU MYÖHÄSSÄ Finnairin lento AY1798 lähtee Korfulta teknisistä syistä n. 14,5 tuntia myöhässä. Lennon alkuperäinen saapumisaika oli klo: 14.50 ja tämän hetkinen arvioitu saapumisaika on klo: 5.20. Finnair Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 23, 2006 Finnairkin alkaa myymään exit-riviä lomalennoilla lisämaksusta: Hinta on 19e-25e/suunta riippuen lennon pituudesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 24, 2006 On se vain niin mielenkiintoista miten kilpailu ja raha ratkaisee, Finnair on vuosikaudet argumentoinut että exit-riviä ei turvallisuussyistä voida allokoida etukäteen vaan ne jaetaan aina vasta check-innissä. Harvassa liiketoiminnassa kyllä asiakasta voidaan pimittää niin paljon kuin lentomatkustajia Tuossa jokunen vuosi sitten ystäväni oli tulossa Singaporesta (tosin reittilennolla) kipsatun jalan kanssa ja olisi halunnut exit-rivin paikan. Finnair sanoi jyrkän EIn, perusteluina oli juuri tuo huono liikkuvuus. No, asia ratkesi onnellisesti : kaveri pääsi busineksen puolelle.... Hieman kauhistuttaa tuo exit-rivien myynti, mitäs jos rivillä istuu kolme huonosti liikkumaan pääsevää ja sattuu jotain ..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 24, 2006 Hieman kauhistuttaa tuo exit-rivien myynti, mitäs jos rivillä istuu kolme huonosti liikkumaan pääsevää ja sattuu jotain ..... Kyllä exit-paikoille soveltumattomat huomataan viimeistään koneessa, missä purseri voi raa'asti vaihtaa paikkoja vaikka matkustaja olisi pantannut talonsa ostaakseen paikan. Yhtiöt, jotka harrastavat exit-paikkojen myyntiä vaativat yleensä, että matkustaja vannoo lippuja ostaessaan olevansa liikuntakykyinen, kielitaitoinen ym.. Eli jos sokea, 150-kilonen kääpiö kuitenkin ostaa tällaisen paikan, on tämä valehdellut yhtiölle ja menettää täten oikeutensa exit-paikkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 24, 2006 Mutta nyt on kyse vain lomalentojen exit-paikoista. Niitä on kyllä ennenkin saanut toivoa ja jotenkin tullut tunne, että koko koneellinen on toivonut niitä exittejä. Eikä kyllä mikään ihme Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 24, 2006 Euroopan A319 ja 32x -koneiden varaulospaikoista ei ole tietoa että ovatko jotenkin poikkeuksellisen erikoiset ja haluttavat. ATR:n rivi 1 kelpaa mutta ATR:n reitit on niin lyhyitä että ei exit-paikasta tai sen saamattomudesta yöunet mene. Mutta MD-11:sta exit-paikat rivillä 41 ei nyt nekään hirveästi kiihota, joskus LGD:llä lippalakkiversiona lennettiin Thaimaahan noilla exiteillä ja kokoajan joku vessaan jonottava hääräsi siinä edustalla. Ja niin se näyttää olevan edelleenkin yhdessätoista. Ja muita exit -paikkojahan MD-11 ei tarjoa kuin 41ABC, ja nekin vain neljässä Finnairin orginaalissa. Kolmessa "vierastyöläisessä" ei ole yhtään exit-paikkaa koko koneessa. Mielummin, jos pitää kintut saada suoraksi, niin 21C tai 22H jossa on parempi tuoli kuin 41:ssä ja mukavampi sijainti plus että koivet saa hyvin suoraksi. Ja mieluumin tietenkin rivit 1-6 jos mukavuudesta aletaan puhumaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Lisätään tiedote tännekin nyt kun se on virallista ja onnitellaan Finnairia vuosien työstä: FINNAIR TUPLAA TOKION-VUORONSA Finnair lisää joulukuun alusta lähtien Tokion-vuorojaan. Tokion ja Helsingin välillä lennetään neljä vuoroa viikossa kahden sijaan. Reitillä käytetään Airbus A340-300 -konetta. - Lisävuorojen saaminen on saavutus, jota olemme kauan odottaneet, ja fantastinen uutinen asiakkaillemme. Kasvanut tarjontamme Japaniin tulee edesauttamaan maidemme välisten hyvien taloussuhteiden kehitystä sekä lisäämään matkailua ja kulttuurivaihtoa Suomen ja Japanin välillä, iloitsee kaupallisen ryhmän johtaja Mika Perho. Lentopäivät Helsingistä Tokioon ovat tiistai, torstai, lauantai ja sunnuntai. Tokiosta Helsinkiin lennetään maanantaina, keskiviikkona, perjantaina ja sunnuntaina. Finnair lentää Japaniin lähes joka päivä kaksi vuoroa. Tokion lisäksi Osakaan lennetään kuusi kertaa viikossa lokakuun loppuun asti ja Nagoyaan kolmesti. Finnair onkin ainoa lentoyhtiö, joka liikennöi Pohjois-Euroopasta Japanin kaikkiin kolmeen tärkeimpään kaupunkiin. Ensi keväälle suunniteltujen vuorolisäysten myötä Finnair on nousemassa kolmanneksi suurimmaksi Euroopan ja Japanin välillä liikennöiväksi länsimaiseksi lentoyhtiöksi. Finnair on lentänyt Japaniin vuodesta 1983 lähtien. Lennoilla on alusta lähtien ollut japaninkielistä matkustamopalveluhenkilökuntaa. Japanilaiset ovat vastikään valinneet Finnairin suosituimmaksi länsiyhtiöksi maan tunnetuimman matkailulehden AB-ROAD Magazinen -tutkimuksessa. Finnair Oyj Viestintä www.finnair.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Sattumalta olen juuri nyt Tokiossa, joten täytynee ottaa yksi Asahi hyvän uutisen kunniaksi. Muistaako muuten kukaan, että onko Finnair muuttamassa T2:een Naritassa JAL:n seuraksi, vai pysyykö T1:ssä tulevaisuudessakin? Terminaali 1:n itäsiipi on muuten ensimmäisiä Star Alliancen yhteisterminaaleja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Muistaako muuten kukaan, että onko Finnair muuttamassa T2:een Naritassa JAL:n seuraksi, vai pysyykö T1:ssä tulevaisuudessakin? Wikipediassa lukee oneworld-yhtiöiden kohdalla "will move to Terminal 2 in winter 2006". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 29.10.06 aloittavan AY95:n lähtöaikaa on myöhästetty 10:llä minuutilla. Uusi lähtöaika Helsingistä on 20:10 ja saapuminen BKK 10:55 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Finnairin kone jäi jälleen maahan keskiviikkona Oulussa, edellisenä iltana viimeinen iltalentokin oli jääny lentämättä teknisen vian vuoksi. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=600486 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Finnairin kone jäi jälleen maahan keskiviikkona Oulussa, edellisenä iltana viimeinen iltalentokin oli jääny lentämättä teknisen vian vuoksi. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=600486 "Noin sata matkustajaa" , eli viittais bussiin. Kellän tietoa, mikä kone hoitaa tuon arki-illan viimeisen vuoron? Edit: Lainaus lisätty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Eilisaamun hajonnut kone oli A321 OH-LZF. Kyse ei kuitenkaan ollut ilmeisesti suuren suuresta viasta. Noin 13.00 mennessä kone oli jo lähtenyt pois. Oli vaan platalla aikamoinen avohärdelli porukan siirtyillessä edestakaisin kahden koneen väliä. 9.00 kone myöhästyi noin 30 min. Arki-illan viimeinen vuoro (23.59 HEL:stä lähtevä) on ollut omakohtaisella kokemuksella lähes aina A321. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 "Noin sata matkustajaa" , eli viittais bussiin. Kellän tietoa, mikä kone hoitaa tuon arki-illan viimeisen vuoron? Edit: Lainaus lisätty Sekä AY361 etä AY 369 ovat A319/321 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Sekä AY361 etä AY 369 ovat A319/321 Mutta käytännössä kaikkea väliltä E170-A321 näkee näillä lennoilla, riippuu kovasti päivästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla