Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Perjantainen ATW Online kertoo A350-koneesta seuraavaa:

 

"A350 XWB entry-into-service date appears to be sliding 6-12 months owing to the ongoing A380 wiring difficulties. At the Farnborough Airshow, Airbus said the 314-seat A350-900 would be the first variant to enter service, in mid-2012. However, sources at Airbus told ATWOnline that "the program is likely to slip into 2013 because all the engineering talent is focused on the A380," echoing a previous statement by ILFC Chairman and CEO Steven Udvar-Hazy."

 

Mitenköhän asiaan suhtaudutaan Finnairissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussilla tuntuu nyt venyvän molemmat projektit sekä 380 että 350. On annettu liian opimistisia lupauksia molemmista ja haukattu liian suuri pala kakkua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on jo vanha juttu tuo SAS:n ostohomma. Finnairista on aiemminkin kerrottu kiinnostusta olevan sopivasta osasta.

 

Totta. Mutta lienee tuo juttu nyt ainakin hieman "ajankohtaisempi" kuin ennen kun Ruotsissa on hallitus vaihtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Muutoksia Lomalentojen matkatavarasääntöihin

 

Finnairin Lomalentojen talviliikennekauden alusta, 29.10.2006, sallitun ruumassa kuljetettavan matkatavaran määrä on Lomalennoilla matkan pituudesta riippumatta 20 kg. Alle 2-vuotialla sylilapsella, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa koneesta, saa olla enintään 10 kg ruumassa kuljetettavaa matkatavaraa sekä kokoontaitettavat lastenrattaat.

 

Ylipainosta peritään lipputyypistä riippumatta seuraavat lisämaksut:

– alle 5 tunnin lennoilla 5 euroa/kg

– 5-8 tunnin lennoilla 8 euroa/kg

– yli 8 tunnin lennoilla 10 euroa/kg.

Lomalennoilla jokaisella matkustajalla saa lisäksi olla käsimatkatavarana yksi enintään 5 kg painava laukku, jonka maksimimitat ovat 55 x 40 x 20 cm.

 

www.smt.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spämmäämpä tämän nyt tähänkin ketjuun.

 

http://www.affarsvarlden.se/art/150253

 

Tuon Affärs Världenin jutun mukaan siis Finnairin Jukka Hienonen olisi sanonut Finnairin olevan kiinnostunut ostamaan joitain osia SAS:sta mikäli yhtiö pannaan myyntiin.

Finnair toivoo että SAS menisi pääomasijoittajille jotka

pilkkoisivat sen ja Finnair saisi Aasian toiminnot.

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/6435306.asp

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nagoyan reittitiheys nousee perjantaina 22.6.07 neljään per viikko nykyisen kolmen sijaan. Kaikki Nagoyan lennot lennetään tuolloin A343:lla.

 

Japanin lennot on lisäyksen jälkeen per viikko:

NRT x 4 A343

KIX x 7 MD-11

NGO x 4 A343

 

ja Airbusit lentää per viikko:

NGO x 4

NRT x 4

DEL x 5

PEK x 7

eli maksimimäärä näillä aikatauluilla kolmella koneella

 

MD:t lentää per viikko:

BKK x 13

JFK x 7

PVG x 7

HKG x 4

CAN x 3

KIX x 7

eli maksimimäärällä nekin.

 

Huhuttu Seoulin avaaminen siis tarvitsee yhden koneen lisää tai sitten joudutaan tinkimään muiden tiheydestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi kesänä näyttää myös muutoksia olevan tulossa Euroopan lentoihin:

 

Pariisi ja Hampuri 1 päivittäinen vuoro E70 lisää (tämä ollut jo jonkin aikaa tiedossa)

Barcelonaan tulee toinen päivittäinen vuoro, iltalento 757:lla!

Roomaan tulee myös toinen päivittäinen vuoro, sekä aamu että ilta busseilla.

Kööpenhaminan lento AY665 aletaan lentää 757:lla!

 

-J

 

Ja lisää Boeing 757 -reittiä Euroopassa:

 

4.6.-24.8.07

AY 639 HEL-ARN ja AY 640 ARN-HEL 752

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LEN oli 29.9 tulossa Teneriffalla joten oliskohan kohta Suomessa tai jopa jo tullut?

 

OH-LEN lentelee kohti Bordeauxia viimeiselle tankille ja sitten kohti Helsinkiä jonne aikataulun mukaan iltasella klo 2215 lt.

 

Samaa reittiä SJK-REC-SID-TFS-BOD-HEL pomppii tulla kuten aiemmatkin yksilöt vaikka -LEM:n kohdalla muistaakseni oli mainittu Nizzaa ja/tai Dubliniakin reittipisteinä.

 

- t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
USA ja EU hakevat sopua matkustajatietojen luovuttamisesta

Julkaistu: 30.9.2006 22:17

 

Päivitetty: 1.10.2006 13:04

 

 

Lentokiista voi vaikuttaa myös Suomen ja Yhdysvaltain väliseen lentoliikenteeseen.

 

 

Bryssel. Yhdysvallat on lähettänyt EU:lle sopimusluonnoksen matkustajatietojen luovuttamisesta Yhdysvalloille. Tietojen luovuttamista koskeva väliaikainen sopimus raukesi yöllä.

 

Sopimukseton tila aiheuttaa pitkittyessään huomattavia ongelmia EU:n ja Yhdysvaltain lentoliikenteeseen. Jos sopimusta ei ole, kansalliset tietosuojaviranomaiset voivat aloittaa EU:n mukaan oikeustoimet jokaista lentoyhtiötä vastaan, joka antaa Yhdysvalloille matkustajatietoja.

 

Yhdysvallat puolestaan on uhannut sakoilla tai jopa lentokiellolla yhtiöitä, jotka eivät toimita matkustajatietoja. Sopimukseton tila ei kuitenkaan haitanne lentoja EU:sta Yhdysvaltoihin ainakaan pariin päivään.

 

 

EU:lla ja Yhdysvalloilla on ollut jo pitkään erimielisyyttä matkustajatietojen luovuttamisesta.

 

Asiasta oli tehty väliaikainen sopimus, jonka mukaan eurooppalaiset lentoyhtiöt saivat toistaiseksi luovuttaa Yhdysvaltojen viranomaisille näiden vaatimat tiedot, vaikka Euroopan unionin tuomioistuin on todennut käytännön laittomaksi. Tämä sopimus umpeutui kuitenkin kuun vaihtuessa.

 

 

Lentoyhtiöt ovat hankalassa tilanteessa, kun uutta sopimusta ei syntynyt, vaikka vanha umpeutui. ”Meihin kohdistuu nyt paineita kahdelta taholta. Yhdysvallat ei anna meidän lentää, jos emme luovuta tietoja”, sanoo Finnairin tiedottaja Hetta Huittinen.

 

Sunnuntain ja maanantain lentoihin riita ei kuitenkaan vaikuta. Huittinen kertoo, että matkustajatiedot luovutetaan Yhdysvaltojen viranomaisille kolme vuorokautta ennen lentoa, joten kahden seuraavan päivän lentojen tiedot oli jo luovutettu ennen EU:n asettamaa määräaikaa.

 

 

Yhdysvallat vaatii matkustajatietoja vedoten terrorismin vastaiseen sotaan. Kiistaa on aiheuttanut muun muassa se, että tietojen joukossa on merkintä siitä, onko matkustaja pyytänyt lennolle erikoisruokavaliota. EU:ssa pelätään, että Yhdysvallat tekee ruokavaliotietojen pohjalta johtopäätöksiä matkustajien uskonnollisesta vakaumuksesta.

 

Tähän asti Finnair on luovuttanut tiedot. Matkustajille on kerrottu, mitä tietoja Yhdysvaltojen viranomaiset heistä saavat.

 

 

HS–STT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minnehän muka tehdään MD-11:lla lomalentoja?

 

Lomareittilennot siellä takaosassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomareittilennot siellä takaosassa?

 

 

Koko MD-11 on kyllä reittilento Bangkokiin vaikka takana on AM:n ja muiden ryhmiä.

Ei tarjoilu katkea niinkun joskus teki kun OH-LGD:hen myytiin reittipaikkoja Bangkokiin ja suurin osa koneesta oli Aurinkomatkoja. Silloin reittimatkalaiset sai tarjoilun ihan talon puolesta ja AM:n asiakkaat kaivoi taskua. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
tilaa on sentään kuitenkin vielä inhimillinen määrä

 

Äläs nyt Jouni hulluttele.

Istuinjärjestys on MD-11 takaosassa täysin sama kun loma-LGD:ssä aikoinaan eli 3+4+3. Ellei jopa samat penkit kaivettu jostain maakellarista. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloin katselmaan lentoa Tallinnaan niin tilanne onkin sellainen, että saatavuus on joko "rajoitetusti" tai "täynnä" kevääseen saakka. Aamun ensimmäisille AY 3101:selle löytyy tilaa heittämällä mutta muut vuorot on tiukassa.  ???

 

Esim. 5.11.06 on päivä, että kaikki 5 ATR-vuoroa on täynnä HEL-TLL sekä yksi A319.

 

Onkohan tuo bugi tai siten jotain suurempaa on tapahtumassa sillä myös RIX on ihan tukossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä exit-paikoille soveltumattomat huomataan viimeistään koneessa, missä purseri voi raa'asti vaihtaa paikkoja vaikka matkustaja olisi pantannut talonsa ostaakseen paikan. Yhtiöt, jotka harrastavat exit-paikkojen myyntiä vaativat yleensä, että matkustaja vannoo lippuja ostaessaan olevansa liikuntakykyinen, kielitaitoinen ym.. Eli jos sokea, 150-kilonen kääpiö kuitenkin ostaa tällaisen paikan, on tämä valehdellut yhtiölle ja menettää täten oikeutensa exit-paikkaan.

***

Tässä reilun viikon lomailun ja foorumilta poissaolon jälkeen voin vain päivitellä Finnairin ahneutta (ja käytännön hankaluutta). Lensin pitkäsääri 757:lla mennen tullen Välimerelle ja paikkana ikkuna-exit 12F mennen tullen ja todella hyvät oltavat.

 

Mutta jatkossa, jos nopeimmat ehtivät ostaa pois nämä exit paikat, niin haluan vain tietää, mihin lentoemännät ja stuertit aikovat mahduttaa allekirjoittaneen (ja muut kohtalotoverit), minullakin kun on pituutta 203 cm ja suhteessa vielä pitkät jalat. Tähän asti kun on ollut normaali paikka pyynnöistä huolimatta, niin koneessa on lentoemännät pakkovaihtaneet jonkun (jos vapaaehtoisia ei ole ollut) allekirjoittaneen kanssa. Mutta nyt sitten kun on näitä maksaneita, niin vaihtohalukkuus on varmasti vielä pienempi. Mutta jos normaalipenkkiin ei yksinkertaisesti mahdu paikalle, vaikka istuisi kuinka ryhdikkäästi, niin miten sitten suu laitetaan ?? Olisi kiva saada Finnairin johtoväeltä tähän vastauksia...

 

Nim. toivon mukaan reilun kuukauden päästä Holguinin lomalennolla on exit-paikka... :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nim. toivon mukaan reilun kuukauden päästä Holguinin lomalennolla on exit-paikka...

 

Kannattaisi varmaan jo ottaa luuri kouraan ja ostaa se exit-paikka että sen myös saa. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos normaalipenkkiin ei yksinkertaisesti mahdu paikalle, vaikka istuisi kuinka ryhdikkäästi, niin miten sitten suu laitetaan ?? Olisi kiva saada Finnairin johtoväeltä tähän vastauksia...

Entäs jos sattuu painamaan 400kg eikä mahdu edes bisnespenkkiin, onko sekin lentoyhtiön ongelma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pitää rakastaa ahtautta ja tuskaa jos kaukolentoja lähtee noilla marsuhäkeillä lentelemään esim. sinne Kuubaan.  :laugh:

 

Mutta se mikä on ihme, että Finnair myy noin halvalla kun 35€/suunta noita exit-paikkoja kaukolennolle.

Hinta tuplaksi tai vaikka 100e/suunta niin silti saisi myydä ei ooota pitkillä lennoilla. Kylkiäisiksi sitten vaikka vielä Finnairin logollinen vyölaukku ja pari jotain hassenmatkojen sinivalkoista t-paitaa niin kyllä kauppa kävisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos sattuu painamaan 400kg eikä mahdu edes bisnespenkkiin, onko sekin lentoyhtiön ongelma?

 

400-kiloinen voi laihduttaa. Pitkää on vaikeampi pätkäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.