Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Air Chinan ja Finnairin yhteistyö Beijingin, Shanghain ja Guangzhoun reiteillä eli CA3007-CA3014 loppuu vuodenvaihteeseen 06/07.

CA:stahan tulee Star Alliancen jäsen jossain vaiheessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

400-kiloinen voi laihduttaa. Pitkää on vaikeampi pätkäistä.

 

Yleensä nuo 400kg painavat ovat oikeasti sairaita eivätkä ylensyöneitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Chinan ja Finnairin yhteistyö Beijingin, Shanghain ja Guangzhoun reiteillä eli CA3007-CA3014 loppuu vuodenvaihteeseen 06/07.

CA:stahan tulee Star Alliancen jäsen jossain vaiheessa.

Jaahas, jokohan saamme piankin nähdä CAn koneen EFHKlla. Eikös CA lennä Arlandaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä CA:n koneet jaksavat lentää Euroopan ytimeen ilman teknistä välilaskua Helsingissä. :) 

 

CA lentää Arlandaan parhaimmillaan 4 krt/ viikko .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeusministeri Leena Luhtanen on toiveikas, että EU ja Yhdysvallat löytäisivät vielä tänä yönä ratkaisun lentomatkustajien tietosuojakiistaan.

– Siellä on muutama asia vielä auki. Koko ajan on lähennetty neuvotteluissa. Muutamista keskeisistä asioista vielä keskustellaan, sanoo Luxemburgista tavoitettu Luhtanen.

Luhtanen on matkustanut Luxemburgiin johtaakseen huomenna EU:n oikeusministereiden kokousta, jolla on vastuu sopimuksen lopullisesta hyväksymisestä.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi varmaan jo ottaa luuri kouraan ja ostaa se exit-paikka että sen myös saa. ::)

 

Ei aina auta. Esim. viime vuonna kun lensin pitkäsääri 757:lla sekä Innsbruckiin ja Ponta Delgadaan ja varausvaiheessa ilmoitettiin pituus ja vielä paria viikkoa ennen soitin lomalento ASR:n osastolle ja varmistin, että tiedot ovat heillä, niin eikös molemmilla lennoilla ollut mennen tullen normaali paikka. Mutta jokaiselle lennolle löytyi sitten paremman jalkatilan paikka, ennen kuin kone nousi ilmaan kentältä... Lentohenkilökuntakin ihmetteli, että miksi etukäteen minunlaisille ei laiteta valmiiksi, exitiä / vastaavaa, kun sellainen on kuitenkin pakko olla käytännössä. Nååh, alihankintahan nuo Ruotsissa jakelee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeusministeri Leena Luhtanen on toiveikas, että EU ja Yhdysvallat löytäisivät vielä tänä yönä ratkaisun lentomatkustajien tietosuojakiistaan.

 

Yhdysvallat ja EU eivät päässeet yöllä sopuun lentomatkustajien tietojen luovuttamisesta.

Diplomaatit pitivät videoneuvottelua asiasta yli seitsemän tuntia, ja neuvottelu jatkuu jälleen aamulla.

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EU antoi Yhdysvaltain tulliviranomaisille luvan toimittaa lentomatkustajistaan tietoja myös muille turvallisuusviranomaisille, kuten CIA:lle ja FBI:lle, mikäli nämä pystyvät perustelemaan tiedon tarvetta terrorismin tai vakavan rikollisuuden uhkalla.

 

USA lupaa käsitellä lentomatkustajatietoja EU:n tietosuojamääräysten periaatteiden mukaan. EU sai läpi ainakin sen, että CIA, FBI tai muut viranomaiset eivät pääse tullin tietokantaan suoraan sähköisesti. USA:n viranomaisilla ei ole oikeutta säilyttää tietoja myöskään ikuisesti, mitä he olivat vaatineet.

 

taloussanomat

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU antoi Yhdysvaltain tulliviranomaisille luvan toimittaa lentomatkustajistaan tietoja myös muille turvallisuusviranomaisille, kuten CIA:lle ja FBI:lle, mikäli nämä pystyvät perustelemaan tiedon tarvetta terrorismin tai vakavan rikollisuuden uhkalla.

 

USA lupaa käsitellä lentomatkustajatietoja EU:n tietosuojamääräysten periaatteiden mukaan. EU sai läpi ainakin sen, että CIA, FBI tai muut viranomaiset eivät pääse tullin tietokantaan suoraan sähköisesti. USA:n viranomaisilla ei ole oikeutta säilyttää tietoja myöskään ikuisesti, mitä he olivat vaatineet.

 

taloussanomat

 

 

eli EU:lle tuli turpaan 100-0  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Finnair on ainoa suomalainen yhtiö, joka USA:han reittilentoja lentää, niin tässä tähän ketjuun pieni lisämauste tiedoista, joita USA on kerännyt (vaikka kuuluisi paremminkin vitsi-osastoon):

 

Mm. 14 tunnetusti erittäin kuollutta 9/11-lentokoneterroristia ja Saddam Hussein ovat edelleen USA:n "no-fly"-listalla  ;D

 

Että sellaista tietojen keruuta ja säilytystä....

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/5413462.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Kauppalehden Vip-liitteessä on sivun mittainen juttu otsikolla "Finnair kärsii konepulasta". Jutussa puhutaan mm. laajarunkokoneiden lisäkapasiteetin puutteesta, Aasian liikenteen onnistuneista strategioista ja spekuloidaan Finnairin kiinnostusta SAS:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

10.10.2006

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 20 prosenttia

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi syyskuussa 20,6 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvuun vaikutti keskeisesti Aasian-kysynnän 35,5 % lisäys. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 74,1 %, joka on 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden syyskuussa. Euroopan-liikenteessä matkustajakäyttöaste nousi 6,8 %-yksikköä. Reittiliikenteen matkustajamäärä oli 677 600, nousua 6,1 %.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä bisnes-luokan matkustus on kääntynyt nousuun. Vahvimmin liikematkustusluokan matkustajamäärä kasvaa Aasian-liikenteessä, mutta myös Euroopan-liikenteessä matkustetaan yhä enemmän liikematkustusluokassa. Henkilökilometripohjainen reittiliikenteen keskihinta laski kuitenkin kolmannella vuosineljänneksellä noin viisi prosenttia. Lasku johtuu suurelta osin Euroopan- ja kotimaan liikenteen laskeneista lentolippujen hinnoista.

 

Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi syyskuussa 12,3 % ja tarjonta nousi 8,0 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,9 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 75,5 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat syyskuussa yhteensä 787 000 matkustajaa, joka on 2,5 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti syyskuussa 61 300 matkustajaa (-14,1 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti syyskuussa 98 000 matkustajaa (-12,9 %). FlyNordicin matkustajamäärän lasku johtuu kannattamattomien reittien lopettamisesta ja kapasiteetin siirtämisestä tuottavampaan lomaliikenteeseen, mikä on parantanut FlyNordicin kannattavuutta. Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 86,4 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -4,0 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 85,8 % (-3,8 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli syyskuussa 88,4 % ja kaikkien lentojen osalta 87,3 %.

 

Reittiliikenne

 

Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 20,6 %. Tarjonnan muutos oli +13,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 74,1 % eli 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 10,0 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi +16,2 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 22,9 %.

 

Euroopan reittiliikenteessä tarjonta laski 4,2 %, ja kun kysyntä lisääntyi 6,3 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 69,2 %, 6,8 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta kasvoi 52,5 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 49,0 %, ja täten käyttöaste oli 88,3 %, laskua viime vuodesta 2,1 %-yksikköä.

 

Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 38,0 %. Kysyntä nousi 35,5 %. Matkustajakäyttöaste laski 1,5 prosenttiyksikköä 79,6 %:in.

 

Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 4,8 %, tarjonnan muutoksen ollessa -12,8 %. Matkustajakäyttöaste nousi 4,8 %-yksikköä 56,8 %:in.

 

Lomaliikenne

 

Lomaliikenteen tarjonta laski syyskuussa 10,5 %, ja kysyntä puolestaan laski 12,6 %. Matkustajakäyttöaste oli 82,0 %, 2,0 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

Rahti

 

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 10,5 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +13,6 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +29,4 %. Euroopassa volyymit laskivat 15,7 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli +49,0 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 8,8 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 51,0 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 59,6 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 78,5 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut  http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_Sep_2006FI.pdf

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

10.10.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kansainvälisessä reittiliikenteessä bisnes-luokan matkustus on kääntynyt nousuun. Vahvimmin liikematkustusluokan matkustajamäärä kasvaa Aasian-liikenteessä, mutta myös Euroopan-liikenteessä matkustetaan yhä enemmän liikematkustusluokassa

 

Ei ole kauaa kun uutisoitiin liikematkustajien siirtymisestä busineksesta turistiluokkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

10.10.2006

 

Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 59,6 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 78,5 %.

 

Finnair Oyj

Viestintä

10.10.2006

 

Olisi kuvitellut tuon Aasian liikenteen osalta rahdin käyttöasteen olevan korkeampi, kun rahtikapasiteetin tärkeydestä on niin paljon puhuttu.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kuvitellut tuon Aasian liikenteen osalta rahdin käyttöasteen olevan korkeampi, kun rahtikapasiteetin tärkeydestä on niin paljon puhuttu.

 

--Timo

 

Voisiko olla niin, että toiseen suuntaan on hyvinkin täyttä mutta toiseen suuntaan ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla niin, että toiseen suuntaan on hyvinkin täyttä mutta toiseen suuntaan ei?

 

Tuo kuulostaisi kyllä ihan hyvältä selitykseltä  :thmbup:

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Kauppalehden Vip-liitteessä on sivun mittainen juttu otsikolla "Finnair kärsii konepulasta". Jutussa puhutaan mm. laajarunkokoneiden lisäkapasiteetin puutteesta,

 

Kyllä kun katsoo Aasian reittien lähiajan lippusaatavuutta niin voi todeta että koneista on pula ja reittejä lennetään liian pienellä tiheydellä. Monta päivää ja monella reitillä statuksella "täynnä". ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kun katsoo Aasian reittien lähiajan lippusaatavuutta niin voi todeta että koneista on pula ja reittejä lennetään liian pienellä tiheydellä. Monta päivää ja monella reitillä statuksella "täynnä". ???

Vaikka olisikin koneita niin voi joillain reiteillä tiheyksien nostaminen olla kovin vaikeaa jos ei saa slotteja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olisikin koneita niin voi joillain reiteillä tiheyksien nostaminen olla kovin vaikeaa jos ei saa slotteja...

Siispä Finnair hankkikoon suurempia koneita  :o . Varmasti ainakin Pekingin slottejen saanti vaikeutui, kun yhteistyö Air Chinan kanssa päättyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti ainakin Pekingin slottejen saanti vaikeutui, kun yhteistyö Air Chinan kanssa päättyy.

 

ja samalla täyttöaste pienenee koska aina kun olen lentänyt pekingiin on yli puolet ollut pellavapäitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja samalla täyttöaste pienenee koska aina kun olen lentänyt pekingiin on yli puolet ollut pellavapäitä.

 

Pellavapäät?

 

Miten täyttöaste pienenee jos CA ei enää myy omia lippujaan AY:n koneeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.