Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Lussubussi lentelee ouluun tänä vuonna ainakin kolme lentoa tämän vuoden puolella.

 

Myös Ivaloon lennetään lussulla muutaman kerran tämän vuoden puolella. Lussulennot marraskuussa taitaa liittyä Saariselän Kaamosjazz-vieraiden kuskaamiseen.

 

24.11.2006

AY471 HELSINKI  IVALO  17:15 18:50

AY472 IVALO  HELSINKI  19:40 21:10

 

25.11.2006

AY465 HELSINKI  IVALO  11:20 12:55

AY466 IVALO  HELSINKI  13:45 15:15

 

8.12.2006

AY471 HELSINKI  IVALO  17:15 18:50

AY472 IVALO  HELSINKI  19:40 21:10

 

22.12.2006

 

AY471 HELSINKI  IVALO  17:15 18:50

AY472 IVALO  HELSINKI  19:40 21:10 

 

Lisäksi 757 lentää 23.11.2006

 

AY465 HELSINKI  IVALO  11:25 13:00

AY466 IVALO  HELSINKI  13:50 15:20

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LQA:lla ei ole Aasian lähtöjä perjantaisin nyt vähään aikaan joten sitä on hyvä käyttää perjantaisin ja lauantaisin päivällä.

La-iltaisin on sitten NGO/NRT 17:20.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö Finnair ja vakuutusyhtiö Pohjola käyvät oikeutta korvausvelvollisuudesta tapauksessa, jossa lentoyhtiö kadotti asiakkaan eli Outokummun 900 000 euron arvoisen lentorahtilähetyksen kuusi vuotta sitten. Kuljetuksen vakuuttanut Pohjola joutui maksamaan ilmeisesti erittäin suuren korvauksen ja haluaa nyt ainakin osan rahoistaan takaisin Finnairilta.  Katoamistapaukseen liittyy useita kiehtovia yksityiskohtia kuten esimerkiksi, mitä Outokumpu kuljetti ja minne. Yksityiskohdat jäävät kuitenkin salaisuuden verhon alle.

 

Hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

3.11.2006

 

Jo kolmas Puolan-kohde

Finnairille lentoreitti Gdanskiin

 

Finnair avaa lentoreitin kolmanteen Puolan kohteeseensa Gdanskiin. Yhtiö alkaa lentää Itämeren etelärannalla sijaitsevaan Gdanskiin uusilla Embraer 170 -suihkukoneillaan aluksi neljästi viikossa aamuisin maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina sekä lauantaina iltapäivällä ensi vuoden huhtikuun alussa.

 

– Uusi reitti palvelee sekä suomalaisia ja puolalaisia liikematkustajia ja lomailijoita. Lennoilta on myös hyvät yhteydet Finnairin Aasian-reiteille ja New Yorkin -vuoroille. Alueen talous on yksi Puolan nopeimmin kasvavista. Tästä osoituksena ovat lukuisat alueella olevat puolalaiset ja ulkomaiset yritykset sekä asukkaiden tulotaso, joka on korkeimpia koko maassa, kertoo Finnairin Puolan maajohtaja Juhani Nuoramo.

 

Gdansk on Itämeren etelärannalla Vistula-joen suistossa sijaitseva historiallisen Pommerin-alueen ikiaikainen kaupunki, jolla on yli tuhatvuotinen rikas menneisyys. Preussin saksalaisvallan aikaan myös Danzigin-nimellä tunnettu vanha Hansakaupunki on kuuluisa arkkitehtuuristaan ja vilkkaasta elämästään.

 

Alueella on kolme kaupunkia rinnakkain yhteen kasvaneena Gdansk, Gdynia ja Sopot. Niiden väkiluku on yhteensä yli miljoona. Sopot esimerkiksi on suomalaisten hyvin iskelmäkilpailukaupunkina tuntema hyvätasoinen ja edullinen kylpyläkaupunki sekä rantalomakohde hiekkarantoineen, kahviloineen ja mielenkiintoisine putiikkeineen.

 

Lennot Gdanskiin alkavat ensi vuoden huhtikuun 11. päivä. Lähtöaika Helsingistä maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9.30, ja perille tuloaika Gdanskiin klo 10. Gdanskista lähtöaika on klo 10.45 ja Helsinkiin tuloaika klo 13.15. Lauantaisin lento tehdään iltapäivisin. Lähtöaika Helsingistä on klo 15.55 ja tuloaika Gdanskiin klo 16.20. Gdanskista lauantain vuoro lähtee klo 17.00 ja saapuu Helsinkiin klo 19.25.

 

– Finnair kaksinkertaisti Puolan-lentojensa määrän viime kesäkauden alkaessa. Yhtiö lisäsi vuoroja Helsingin ja Varsovan välisessä liikenteessä ja avasi kokonaan uuden kesäkohteen Krakovan. Finnair on kolmas ulkomainen lentoyhtiö, jolla on kolme kohdetta Puolassa. Suositut Krakovan-lennot jatkuvat taas ensi kesänä, ja matkustajien pyynnöstä myös bisnesluokka palasi marraskuun alusta Varsovan-lennoille, sanoo Nuoramo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

3.11.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

3.11.2006

---

Lennoilta on myös hyvät yhteydet Finnairin Aasian-reiteille

 

---

Finnair on kolmas ulkomainen lentoyhtiö, jolla on kolme kohdetta Puolassa.

 

Noiden aikataulujen perusteella ainakaan paluulennot Aasiasta (muualta kuin Bangkokista) ei oikein osu muutoin kuin lauantaina.

 

Ja kolmeen tai useampaan kohteeseen Puolassa lentää jo Lufthansa, Aer Lingus, Ryanair ja SAS ainakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair kun alkaa talven aikana (tarkka päivämäärä vielä epäselvä) periä mm. erikoisaterioista ja exit-paikoista lisähintaa lomalennoilla, niin laitoin eilen Hesarin yleisönosastopalstalle kriittistä palautetta. Saa nähdä julkaistaanko ja jos niin milloin.

 

Nim. miten mahtua pitkäsäären normaalipaikalle 203 cm pituudella, jos exit paikat on ehditty myydä alta pois... Tässä juuri tapellaan lomalentojen ASR:n kanssa ensi viikon lennosta, kun Arskamatkoilla oli tapahtunut virhe varausta muutettaessa ja alkuperäinen toive paremmasta jalkatilasta oli jäänyt pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Noiden aikataulujen perusteella ainakaan paluulennot Aasiasta (muualta kuin Bangkokista) ei oikein osu muutoin kuin lauantaina.

Delhi osuu myös kun aloittaa 5  krt/ viikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
alkuperäinen toive paremmasta jalkatilasta oli jäänyt pois...

 

Eikö noissa lomalentojen eläinkuljetuksissa lähes jokainen esitä toiveen paremmasta jalkatilasta?

 

Miksi 203cm pituisen pitää sinne sitten änkeä jos tietää olevan vaikeaa mahtua tai jos ei ole takeita exitin saamisesta? Eikö kannata miettiä reittilentoa ja sieltäkin vielä businesspuolta jos pitää sitä varmaa jalkatilaa olla?

Mikä velvollisuus lentoyhtiöllä on muuten järjestää tilavampia paikkoja niitä haluaville tai pitkäjalkaisille varsinkin jos niistä muut vielä maksavat lisähinnan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö noissa lomalentojen eläinkuljetuksissa lähes jokainen esitä toiveen paremmasta jalkatilasta?

 

***

 

Hyvin moni esittää, siksi ainakin minä töissä aina kysyn henkilöltä joka sitä pyytää, niin aina pituuden, jotta sitten ASR:llä olisi helpompi pistää kaikki toiveiden esittäjät pituusjärjestykseen. Kun asiakkaat esim. puhelimessa sanovat, että tarvittaisiin exit-paikkaa, kun esim. puoliso on niin pitkä ja sitten kun kysyn pituutta, niin vastaus on 183 cm...

 

***

 

Miksi 203cm pituisen pitää sinne sitten änkeä jos tietää olevan vaikeaa mahtua tai jos ei ole takeita exitin saamisesta? Eikö kannata miettiä reittilentoa ja sieltäkin vielä businesspuolta jos pitää sitä varmaa jalkatilaa olla?

 

***

Kyllähän sitä reitillä menisi ja vieläpä busineksessä, jos olisi rahaa. Mutta kun palkat on vielä pienemmät meillä kuin paljon parjatuilla Finnairin emoilla, niin ei sillä palkalla paljoa bisnes-puolella lennetä. Ja tämäkin matka on Arskamatkojen arpajaisvoitto, joten silloin mennään pakosti lomalennolla kohteeseen...

 

***

 

Mikä velvollisuus lentoyhtiöllä on muuten järjestää tilavampia paikkoja niitä haluaville tai pitkäjalkaisille varsinkin jos niistä muut vielä maksavat lisähinnan?

 

***

 

Terveysseikat. Jos kaksimetrinen ahdetaan normaalille 757:n istumapaikalle ja sattuu tulemaan esim. veritulppa ahtauden vuoksi, niin jos tulee oikeustapaus, niin Finnair on aika heikoilla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moee!

 

Niin ihan totta.Jossain päin maailmaahan joutuvat jopa "hiukan" ylipainoiset maksamaan lisämaksua lipuistaan...

 

Eihän se tosiaan lentoyhtiöiden vika ole,jos joku on kookkaampi tai krantumpi.

 

Oikeasti varmaan valtaosa on aivan tyytyväisiä noilla lomalennoillakin.Eihän niillä ole pakko matkustaa.Vai onko?

 

-Jukka ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroppa mulle miten saat helposti tietää karjakuljetuksen penkkienväleistä yms? Okei itse tiedän ja varmaan kaikki muutkin täällä, mutta tietääkö 210cm pitkä Harri Höylä Tampereelta..? Ei välttämättä.

 

 

Jos on asiasta tietämätön ja varailee itse netistä, niin tulee vasta tietämään sen kun YRITTÄÄ istua siihen penkkiväliin. Mutta sitä varten on juuri matkatoimistot ja asiantuntevat myyjät, että osaavat varoittaa asiakasta etukäteen mm. näistä asioista... Että jos vaikka samaan kohteeseen lennetään sekä 757 että 320 bussilla, niin mielummin myy asiakkaan bussivuorolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sinun pitäisi lähinnä olla iloinen siitä maksullisuudesta?  Eipähän enää tarvitse huolehtia siitä, onko pyyntösi oikeasti mennyt läpi, kun sinulle on nimenomaan myyty sellainen paikka.  Jos sellaisia ei ole jäljellä, menet yksinkertaisesti toiselle lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sinun pitäisi lähinnä olla iloinen siitä maksullisuudesta?  Eipähän enää tarvitse huolehtia siitä, onko pyyntösi oikeasti mennyt läpi, kun sinulle on nimenomaan myyty sellainen paikka.  Jos sellaisia ei ole jäljellä, menet yksinkertaisesti toiselle lennolle.

Periaatteessa hyvä juttu, mutta jos joku kaikesta vahtimisesta huolimatta ehtii varata paikat alta, niin onkin huonompi juttu. Ja kun on lomalennosta (matkanjärjestäjän matkasta) kyse, niin lentoa ei pysty noin vain vaihtamaan, kun paikat pystyy varaamaan kuukausi ennen lähtöä ja jos samaan aikaan alkaa muuttamaan lähtöpäiväänsä, ottaa matkanjärjestäjä jo kuluja muutoksista... Homma ei ole niin yksinkertainen kuin reittilennoilla valitettavasti.

 

Ja mitä aiemmassa keskustelussa puhuttiin lisäksi lihavista, niin lihavuus on useimmiten itse aiheutettu syy, mutta pituuskasvulle ei paljoa mahda mitään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun paikat pystyy varaamaan kuukausi ennen lähtöä

 

Hups, anteeksi, en huomannut ettei sitä voi tilata heti.  Sen jos muuttaisivat, niin olisi mielestäni hyvä systeemi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERE!

 

Veikkaanpa että Harri Höylä,joka ei mikään tyhmempi kaveri varmaankaan ole,kun Finskillä lentää  :thmbup:...

 

Ja hän on pienestä pitäen ollut vähän kookkaampi kaveri,joten osaa tuon tilanteen ennakoida ja ottaa asiasta selkoa,jos tai kun ei sitä jalkatilan kokoa tiedä.

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity suoranaisesti Finnairiin, mutta pituuteen kylläkin:

 

Maailman pisimmäksi väitetty mies, kiinalainen Xi Shun, 236 cm/230 Kg, on juuri saapunut Arlandaan mm. jakamaan nimikirjoituksia Guinnessin ennätysten kirjan kappaleisiin.

 

Hra Xi joutuu omien sanojensa mukaan varaamaan koneesta 3 paikkaa, koska muuten ei mahdu. Juttu ei valitettavasti kerro, ovatko paikat vierekkäisiä, mutta olettaisin niin...

 

Toisaalta hra Xi todennäköisesti lentelee Guinnessin tai mainostajien piikkiin, joten ei varmaankaan itse maksa lippujaan.

 

http://metro.se/se/article/2006/11/03/09/4450-32/index.xml

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu!

 

Aika ääripää muutenkin.Painokin taisi olla 230 kiloa...

 

Eikä muuten mikään tyhmä äijä,kun älysi varata 3 paikkaa koneesta.... :thmbup:

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden aikataulujen perusteella ainakaan paluulennot Aasiasta (muualta kuin Bangkokista) ei oikein osu muutoin kuin lauantaina.

 

Ja kolmeen tai useampaan kohteeseen Puolassa lentää jo Lufthansa, Aer Lingus, Ryanair ja SAS ainakin...

Finnairin tiedotteitahan pitää lukea samallalailla kuin ne laaditaankin eli "kuin piru raamattua"  ;)

Tuo varmaan tarkoittaa että joku voi lentää vaikka viiteen kohteeseen mutta Finnair

on kolmas ulkomainen lentoyhtiö, jolla on täsmälleen kolme kohdetta Puolassa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää lentoja lussulla kotimaassa jos joku haluaa kyytiin :

 

AY  421    11/Nov/2006     SAT     HEL     07:35   08:55           RVN     343

AY  422    11/Nov/2006     SAT     RVN     09:35   10:50           HEL     343

 

AY  427    11/Nov/2006     SAT     HEL     12:20   13:40           RVN     343

AY  428    11/Nov/2006     SAT     RVN     14:20   15:35           HEL     343

 

AY   513    25/Nov/2006     SAT     HEL     07:25   08:15           KUO     343

AY   514    25/Nov/2006     SAT     KUO    09:05   09:50           HEL     343

 

:) -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkin verran 757:lla tehtävää lomamatkustusta seuranneena haluan täsmentää yhtä asiaa. Matkustajalle myytävä tuote lomalennoille on lähtökohtaisesti erilainen verrattuna normaaliin reittimatkatuotteeseen. Jalkatilaa on vähemmän ja vastaavasti tuote on halvempi. Jos tämä asia ei ole vieläkään selvä ostoa harkitsevalle asiakkaalle, ei tilanteesta voi enää kritisoida myyjää. Pikkuauton hinnalla kun ei voi saada mersun jalkatilaa. En ole kuullut kenenkään yli kaksimetrisen ensin ostaneen pikkuautoa ja sen jälkeen haukkuneen autotehdasta lyttyyn. 

 

Toiseksi, jos matkustaja on ymmärtänyt, että lentokoneessa ruuma on matkatavaroita varten eikä jalkatila, yleensä istuintilavuus on siedettävä hieman keskimääräistä kookkaammallekin matkustajalle ja riitävä normaalikokoiselle.

 

Seppo Kolehmainen 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin mainos on ilmeisesti päivitetty nyt, kun ennen siinä tuo pandakarhu seikkaili Finnairin MD11 maailmalla. Nyt hetken tauon jälkeen mainokseen on päivitetty MD11 tilalle Finskin "uusi" A340. Mikähän motiivi tällä vaihdoksella on ollut kun tuskin asiaa huomaa kukaan muu kuin ne jotka ovat koneista kiinnostuneita  :laugh:

 

En tiedä onko uudistunut mainos pyörinyt jo kauankin, mutta nyt huomasin.

 

Ja mitä tulee ainaiseen marsuhäkkikiistaan, niin mielestäni se on aivan turhaa kälättää siitä  10 sivun verran kun se asia ei muutu miksikään vaikka sitä kuinka TÄÄLLÄ puitaisiin.  Kyllä sinne ainakin meidän perheessä mahdutaan istumaan vaikka pitkiä miehiä täältäkin löytyy. En tietenkään tarkoita ettei todella pitkillä ihmisillä saattaisi tiukkaa tehdä, mutta jos itselläni tuntuu ahtaalta niin käännän sitten jalkojani esim. sivulle. Ei niitä suorana ole tarkotus roikottaa  ;D Ainoa asia mikä olisi varmasti Finnairille ja matkustajille hyväksi, olisi esim. Finnmatkojen lomalentojen tapaan mahdollisten tilavempien paikkojen erityismyynti (tätä ei tietääkseni ole käytössä Finskillä). Finnmatkat siis myyvät  lisähintaan matkustajille mieluisammat paikat omilla lennoillaan.

 

Ps. Voisivat myös laittaa sellaisia huvipuistojen pituusmittareita lipunmyyntitiskille  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli pakko ottaa ja lähteä lussuajelulle 9.12. :D

 

Mukana ollaan! Täytyyhän se sanoinkuvaamaton laiskuus päästä itsekin kokemaan. ;D

 

Täytyisiköhän pitää lussussa joku FSN miitti, ainakin tilaa olisi riittävästi 

Jani

 

Kannatetaan! ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään julkistetusta osarista pari mielenkiintoista poimintaa:

 

Virolaisen tytäryhtiön Aero AS operoi seitsemällä ATR 72 -lentokoneella.

Päätös neljän koneen myynnistä on tehty. Koneet myydään ensi kevääseen

mennessä.

 

 

Vuosina 2007-08 hankitaan Finnairin

kaukoliikennelaivastoon kaksi uutta A340-konetta vuosittain.

 

 

www.finnair.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

7.11.2006

 

Finnairin kolmannella vuosineljänneksellä vaisu tuloskehitys

 

Kolmannella vuosineljänneksellä Finnairin liikevaihto nousi 7,4 prosenttia 515,4 miljoonaan euroon. Toiminnallinen liikevoitto laski edellisvuodesta 12,5 prosenttia 22,5 miljoonaan euroon. Koko vuoden tulos jää selvästi viime vuoden tasosta.

 

– Kolmannen kvartaalin tulos jää vaisuksi ja kuvastaa koko vuoden tuloskehitystä. Varmistaaksemme ydinliiketoiminnalle menestymisen mahdollisuudet olemme ajaneet sisään rakennemuutosta, jolla on hintansa. Hyvin kehittyvän gateway-verkostomme ja paranevan kustannusrakenteemme ansiosta uskon selvästi myönteisempään tuloskehitykseen ensi vuonna, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa.

 

Kannattavuuden lasku viime vuodesta johtuu vielä kohonneista polttoainekustannuksista ja laskeneesta keskihinnasta. Lentokerosiinilasku nousi edellisvuoden kolmannesta neljänneksestä yli 25 miljoonaa euroa eli kolmanneksen.

 

Reittiliikenteen keskihinta laski samaan aikaan lähes viisi prosenttia ja konsernin yksikkökustannukset samoin lähes viisi prosenttia. Finnairin ruotsalaisen tytäryhtiön FlyNordicin tulos oli voitollinen. Tuloksessa näkyvät myös lomaliikenteen ja lentotoimintapalvelujen heikentyneet tulokset.

 

– Tämän ja ensi vuoden aikana työpaikkoja vähenee tukitoiminnoista ja joitakin toimintoja ulkoistetaan tai järjestellään uudelleen. Tehty työ luo pohjan paranevalle kannattavuudelle jatkossa. Yksikkökustannusten kehitys heijastaa jo nyt oikeansuuntaista liikettä, Hienonen sanoo.

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi heinä-syyskuussa 22,5 prosenttia. Myös business-luokan matkustus on kääntynyt monen laskevan vuoden jälkeen nousuun.

 

– Asiakkaat arvostavat palveluamme. Finnairin business-luokan palvelu on todettu riippumattomissa arvioissa Euroopan kärkeen. Se näkyy business-luokan kysynnän kasvuna niin Euroopassa kuin kaukoliikenteessäkin. Samalla kokonaiskysyntä kasvaa kaksinumeroisin luvuin.

 

Aasian-liikenne kasvoi lähes 40 prosenttia. 37 prosenttia Finnairin reittiliikenteen tuotoista tulee suoraan Aasian-liikenteestä, välillisesti lähes puolet.

 

– Aasian markkinoiden hyödyntäminen on Finnairille ainutlaatuinen tilaisuus. Aasian matkailumarkkinat kasvavat nyt kaksinumeroisin luvuin. Haluamme ottaa osamme kasvusta ja meillä on siihen kaikki mahdollisuudet, jos pystymme kehittämään kilpailukykyämme suunnitellusti Hienonen sanoo.

 

Finnair on muotoutumassa enenevässä määrin Eurooppa-Aasia-lentoyhtiöksi. Kannattavuuden parantuminen edellyttää kilpailukykyisiä toiminnan ehtoja.

 

– Tarjolla olevan kasvun turvaamiseksi tarvitsemme lisää resursseja lentotoimintaan. Käymme jo hyvissä ajoin neuvotteluja ammattijärjestöjen kanssa järkevien työehtojen ja terveen kannattavuuden luomiseksi, Jukka Hienonen toteaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.11.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo samainen osari tietää kertoa näin:

Kaukoliikenteessä sen sijaan keskihinta on edelleen nousussa.

 

Ja yksi keskihinnan korotuskeino kaukoreiteille on kaikessa hiljaisuudessa otettu käyttöön, eli lastenlipun noin 33%:n alennus on marraskuun alusta alennettu koskemaan ikäryhmää 2-11 vuotiaat kun ennen alennuksen ikäryhmä oli 2-17 vuotiaat. SAS teki saman tempun pari vuotta sitten yhtä äänettömästi.

 

Kas kun unohtui Finnairillakin tiedottaa asiasta. ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.