Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Helmikuun 2007 alusta esim. Turku ja Tampere saa lentoja jotka on merkitty Finncomille FC ja kalusto AT7 eli ei ATR42-500 vaan ATR72. Myös Tallinnaan tulee myöhemmin keväällä vastaavia FC-koodisia lentoja AT7:lla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Eipä kamalasti yllätä tuo että Aeron olemassaolo loppuu pikkuhiljaa ja Finncomm ottaa niitä reittejä hoitoonsa, varsinkin kun Finncomm tilasi niitä ATR72-500:aa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Finnair unelmoi Kööpenhaminasta [sTT 7.11.2006, 15:16] Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen silmissä siintää unelma, että Kööpenhaminasta tulee uusi läntisen kaukoliikenteen solmu yhtiölle. Helsinki pysyisi Aasian-liikenteen keskuksena. Unelma on kuitenkin monen portin takana, hän korosti yhtiön osavuositilaisuudessa tiistaina. Edellytyksenä on, että naapuriyhtiö SAS pilkotaan Ruotsin valtion irtautuessa yhtiöstä. Tällöin Finnairia kiinnostaisivat SAS:n kaukolennot, joiden solmukenttänä Kööpenhamina on. Sen jälkeen pitää vielä laskea, kannattaako vaadittu hinta maksaa, Hienonen luetteli edellytyksiä. Finnairilla on myös painava etu huolehtia, ettei joku kilpailijoista saa SASin kaukoreittejä liian halvalla. "Olisi lyhytnäköistä ja typerää sanoa, ettei meitä kiinnostaisi", Hienonen painotti. Kustannusetuja Finnair saisi päällekkäisten reittien karsimisesta. SAS:n kaukolennoista Finnair saisi lisää kokoa. Hienosen mukaan yhtiön pitää ottaa vertailukohteikseen sellaiset kaukoliikenteen jättiläiset kuin Lufthansa tai British Airways. http://www.talentum.com/doc.te?f_id=1060553&s=r Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Tuo on vaan sikäli syvältä, että nykyään joutuu aina erikseen tarkistamaan onko businesta edes olemassa, niin moni reitti on muutettu oneclass:iin. No eihän noita nyt ole kuin muutamia, ja näihin kohteisiin ei ole riittävästi business kysyntää. Ao. lainaus Finnairin sivuilta: Oneclass-lennoilla on yksi palveluluokka ilman erillistä bisnesluokkaa. Finnairin oneclass-kohteet ovat Barcelona, Budapest, Dublin, Edinburgh, Krakova, Kuressaare, Pisa, Praha, Riika, Rooma, Tallinna, Varsova, Venetsia ja Vilna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Varsova sai muuten businessluokan takaisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 No eihän noita nyt ole kuin muutamia, ja näihin kohteisiin ei ole riittävästi business kysyntää. Ao. lainaus Finnairin sivuilta: Oneclass-lennoilla on yksi palveluluokka ilman erillistä bisnesluokkaa. Finnairin oneclass-kohteet ovat Barcelona, Budapest, Dublin, Edinburgh, Krakova, Kuressaare, Pisa, Praha, Riika, Rooma, Tallinna, Varsova, Venetsia ja Vilna. No jos Varsova on saanut busineksen takasin niin noista mainituista 14 kaupungista enää tasan puolet eli Dublin, Budapest, Praha, Riika, Vilna, Tallinna ja Rooma taitavat olla pääkaupunkeja EU alueella ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Mitä muuten tekee/tekisi businessluokalla vaikkapa Vilnaan tai Budaan? Mikä on se hyöty minkä saa Euroopan lennolla busineksesta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Mitä muuten tekee/tekisi businessluokalla vaikkapa Vilnaan tai Budaan? Mikä on se hyöty minkä saa Euroopan lennolla busineksesta? Tarjotaan mahdollisuus vetää pää ilmaista viunaa täyteen. Ei kai siitä mitään muuta iloa ole eli minusta hyöty on aika minimaalinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Sujuu businekset ja hommat kohteessa paremmin kun on pää täynnä "ilmasta" viinaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Mitä muuten tekee/tekisi businessluokalla vaikkapa Vilnaan tai Budaan? Mikä on se hyöty minkä saa Euroopan lennolla busineksesta? Esim. Heathrowlla on huomattavasti kivempaa mennä check iniin jonottamatta, ja sen jälkeen rentoutua loungessa ennen lentoa. Ei ole mitenkään mukavin kenttä turistissa. Lennolla lähinnä parempi ruoka ja vasen puoli koneesta (2+3) on pientä bonusta. Ei siinä välttämättä rahoille vastinetta saa, mutta Plus-upgradelle ehdottomasti . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Esim. Heathrowlla on huomattavasti kivempaa mennä check iniin jonottamatta, ja sen jälkeen rentoutua loungessa ennen lentoa. Ei ole mitenkään mukavin kenttä turistissa. Lennolla lähinnä parempi ruoka ja vasen puoli koneesta (2+3) on pientä bonusta. Ei siinä välttämättä rahoille vastinetta saa, mutta Plus-upgradelle ehdottomasti . Ei noihin check-inneihin, loungeihin sekä 2+3 -istumajärjestykseen päästäkseen tarvitse businessluokan lippua ostaa. Neljä olisi täälläkin Finnairin tarjoamia Euroopan businesskorotuksia käytettävänä vielä ennen vuoden vaihdetta mutta näyttää siltä, että jää käyttämättä. Kesällä menin Frankfurtiin aamulennolla busineksessa, niin täytyy kyllä kehua aamiaisen runsautta, ei jäänyt nälkä. Mutta ei siitä ruoasta kannata niitä hintoja maksaa mitä businessliput Euroopassa maksaa ja penkitkin ovat täysin samat kun muulipuolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Business-luokan tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta ei ymmärrä kukaan sellainen henkilö yhtään mitään, joka lentää reittikoneella keskimäärin alle 2krt viikossa. No valaise meitä mikä on Euroopan busineksen salaisuus? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Kyse on lähinnä siitä, että jos joutuu viettämään 2-4 iltaa/aamua viikossa kentillä/koneissa pääasiassa työskennellen, niin ei sitä välttämättä halua tehdä esim. täpötäydessä kahvilassa nousutuulella olevien kaupunkilomalaisten kanssa, tähän tarkoitukseen esim. lounge on varsin oiva keksintö/palvelu. En vieläkään osaa yhdistää tätä jo aiemmin mainittua loungea eli odotustilaa siihen koneen businessluokassa istumiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Lehdistötiedote 08.11.2006 Finnairin reittiliikenne kasvoi 7,6 prosenttia Finnairin reittiliikenne kasvoi 7,6 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 69,4 %, joka on 1,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden lokakuussa. Aasian liikenteen kysyntä kasvoi 20 %. Reittiliikenteen matkustajamäärä oli 595 500, laskua 2,7 %. Matkustamohenkilökunnan kaksipäiväinen lakko lokakuussa vaikutti liikennelukuihin negatiivisesti. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti lokakuussa 51 800 matkustajaa (-26,6 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti lokakuussa 95 200 matkustajaa (-14,6 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnairin reittiliikenteen lennoista 84,1 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -3,4 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 81,9 % (-3,9 %-yks.). Finnairin kokonaiskysyntä laski lokakuussa 0,9 % ja tarjonta laski 1,2 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 0,2 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 72,3 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat lokakuussa yhteensä 703 700 matkustajaa, joka on 5,9 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Reittiliikenne Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 7,6 %. Tarjonnan muutos oli +5,5 %. Matkustajakäyttöaste oli 69,4 % eli 1,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 2,1 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 8,4 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 9,6 %. Euroopan reittiliikenteessä tarjonta laski 9,4 %, ja kun kysyntä väheni 2,4 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 65,9 %, 4,8 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta lisääntyi 28,6 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 17,1 %, ja täten käyttöaste oli 79,0 %, laskua viime vuodesta 7,8 %-yksikköä. Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 27,2 %. Kysyntä nousi 19,9 %. Matkustajakäyttöaste laski 4,5 prosenttiyksikköä 74,1 %:in. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 16,9 %, tarjonnan muutoksen ollessa -19,4 %. Matkustajakäyttöaste nousi 1,6 %-yksikköä 51,8 %:in. Lomaliikenne Lomaliikenteen tarjonta laski lokakuussa 19,6 %, ja kysyntä puolestaan laski 19,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 82,5 %, 0,3 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 0,2 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +0,6 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +8,5 %. Euroopassa volyymit laskivat 19,7 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli +37,9 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 6,0 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 49,0 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 56,3 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 80,7 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_Oct_2006Fi.pdf Finnair Oyj Viestintä 08.11.2006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 No valaise meitä mikä on Euroopan busineksen salaisuus? Eikös näissä kaikissa ole kyse SEN jatkosta tai muuten "bättre folk"- ryhmään kuulumisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Maallikkona jos noita lukuja tulkitsee, niin kuinka tärkeä se M11:n rahdinkuljetuskapasiteetti vs. esim 343 todellisuudessa Aasian reiteillä onkaan? Tuota samaa asiaahan ihmeteltiin täällä jokunen kuukausi sitten. Joku esitti silloin arvauksena, että rahti kulkisi enimmäkseen yhteen suuntaan, jolloin tuo keskimääräinen käyttöaste antaa asiasta virheellisen kuvan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Onko tästä jo ollut juttua? Toivon mukaan uusissa penkeissä on myös ohuempi selkänoja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Näin on. uusissa penkeissä "bisnes"penkki on totetutettu laittamalla pöytä keskimmäisen penkin istuinosan päälle. vanhassa penkin leveyttä muutettiin. jos oikein olen käsittänyt, niin se pöytä on keskipenkin selkänojassa ja kääntyy siitä esiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Tuota samaa asiaahan ihmeteltiin täällä jokunen kuukausi sitten. Joku esitti silloin arvauksena, että rahti kulkisi enimmäkseen yhteen suuntaan, jolloin tuo keskimääräinen käyttöaste antaa asiasta virheellisen kuvan. Näin se menee. Aasiasta tuleva tuonti on huomattavasti merkittävämpää kuin sinne menevä vienti. Myös lentorahdissa. Tämä rahtieron selittää heikon käyttöasteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Toisesta ketjusta lainattua: Saas nähdä, milloin tuota uutta rautaa nähdään täällä itärajalla? Ensi keväälle tarjoavat Matkavekalta Kuopiosta ja Joensuusta (ja muualtakin maakunnasta) Bangkokin lentoja. Miten käynee,... ? Terveisin Reijo Kummallekohan kentälle Bangkokissa nuo Finnairin lomalennot operoivat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 Toisesta ketjusta lainattua: Kummallekohan kentälle Bangkokissa nuo Finnairin lomalennot operoivat? Don Muangin koodit ovat nykyisin DMK / VTBD. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 Don Muangin koodit ovat nykyisin DMK / VTBD. Niin on, mutta Matka-Vekan aikataulussa ei ole kumpaakaan koodia, Don Muangia eikä Suvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 Don Muangille lennetään enää bisneslentoja ja sotilaskoneita. Tuskin siis lentävät sinne. LCC:t ovat tosin ilmaisseet kiinnostuksensa wanhusta kohtaan, koska Suvarnabhum:n maksut ovat heidän mielestään liian korkeat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 On siellä Don muangilla jotain pientä charter-toimintaakin. Tässä asiasta artikkeli: http://www.airportsuvarnabhumi.com/look-back-old-don-muang-airport/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 Ch-aviationin mukaan Finnair lentää Amsterdamista Kuusamoon A320-koneella 31.12 - 11.3. kerran viikossa. Suora lento ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla