Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Ch-aviationin mukaan Finnair lentää Amsterdamista Kuusamoon A320-koneella 31.12 - 11.3. kerran viikossa. Suora lento ?

 

Finnair  07.01.07

AY 3844

Schiphol (AMS), Amsterdam, Alankomaat 9:20

 

Kuusamo (KAO), Kuusamo, Suomi 13:20

Non-stop / 320 3h00min

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä finskin suoria lapin lentoja (ok, Kuusamo nyt sitten on missä on...) ole muualtakin Keski-Euroopasta jonkin verran talvikaudella?

 

 

 

Onhan niitä. Finnair lennättää turisteja ainakin Pariisista ja Zürichistä suoraan Ivaloon, Kittilään ja Rovaniemelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on, mutta Matka-Vekan aikataulussa ei ole kumpaakaan koodia, Don Muangia eikä Suvia.

Niiden toimiston mukaan se on Suvi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!

 

Joku vertaili Md11 ja A343:n rahtikapasiteettia.Kyllä niihin saman verran levyjä menee.

 

MD11:n muistaakseni 162 cm(KORJATTU) korkeat rungonlevyiset levyt wingleteillä TAI LD6 malliset kontit,eli joka sentti kyllä tulee hyötykäyttöön.Ja leveyttähän noilla konteilla on peräti 406 cm.

 

Tuosta A343:sta en noita lukuja muista,mutta yhtä leveät levyt sinne menee.

 

Eihän noissa ole muuta eroa,kuin se MGW on tuossa MD11 suurempi!

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se varmaan niinkään ruuman koosta ota kiinni. MD11:lla on kuitenkin huomattavasti isompi se tonnimäärä mitä tulee rahtia kyytiin vielä täyden pokan jälkeen...

 

btw. LQA on erikoisen heikossa asemassa kun sillä on vain 257t MTOW, uusila 340:llä mitä tulee on 275t.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun hesarissa oli juttu, että Finnair ajanee alas Aeron nykymuotoista toimintaa. Neljä ATR-konetta menee myyntiin. Liikennettä siirretään operoitavaksi Embraer koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun hesarissa oli juttu, että Finnair ajanee alas Aeron nykymuotoista toimintaa. Neljä ATR-konetta menee myyntiin. Liikennettä siirretään operoitavaksi Embraer koneilla.

 

Niin ja mahdollisesti osittain Fincommin koneilla. Hienonen taas vihjaa pitkäsääristä Viron rekisterissä.

 

Toinenkin Finnair-uutinen oli samassa lehdessä.  Perjantai-illan Hki-Manchester lennolla oli empusta mennyt förstin ikkuna säröille. Finnairin mukaan tilanteesta ei aiheutunut koneen 59:lle matkustajalle mitään vaaraa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se varmaan niinkään ruuman koosta ota kiinni. MD11:lla on kuitenkin huomattavasti isompi se tonnimäärä mitä tulee rahtia kyytiin vielä täyden pokan jälkeen...

 

btw. LQA on erikoisen heikossa asemassa kun sillä on vain 257t MTOW, uusila 340:llä mitä tulee on 275t.

 

Tere!

 

Niin mutta enemmän kuitenkin menee tuota kevyempää tavaraa yleensä,joten ei se lentorahdin osalta tuo ongelma ole niinkään suuri kuin äkkiä luulisi.Levyjä sinne kuitenkin menee aivan yhtä monta!

 

MD-11 rahtikapasiteetti on tuo 85 kuutiota/28000 kiloa,joten painavaa tavaraa ei tietty saa aivan yhtä paljon menemään.

 

Toisaalta kun verkosto laajenee ja tuo CV:kin on avittamassa,niin no hätä  8) !

 

-Jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se varmaan niinkään ruuman koosta ota kiinni. MD11:lla on kuitenkin huomattavasti isompi se tonnimäärä mitä tulee rahtia kyytiin vielä täyden pokan jälkeen...

 

btw. LQA on erikoisen heikossa asemassa kun sillä on vain 257t MTOW, uusila 340:llä mitä tulee on 275t.

 

Kaivoin esille mitä kirjoitin rahtikapasiteetista vuosi sitten Finnairin konevalinnan yhteydessä:

 

MD-11  20 tonnia

A350-900  17 tonnia

A340-300E  14 tonnia

 

Ymmärtääkseni nuo on ilmoitettu täydellä matkustajakuormalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

13.11.2006

 

Finnair Tekniikalle uusi huoltosopimus Hollannista

 

Finnair ja hollantilainen KLM ovat allekirjoittaneet kolmevuotisen yleissopimuksen kymmenen Boeing MD11 -matkustajakoneen runkohuoltojen tekemisestä Finnair Tekniikassa. Sopimuksen arvo on useita miljoonia euroja.

 

– KLM-huollot ovat tervetullut lisä Finnairin kasvavaan laajarunkokoneasiakkuuksien joukkoon. Nyt solmittu sopimus on toivoaksemme osa pidempiaikaista ja laajamittaista yhteistyötä konsernien välillä, kertoo Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini.

 

Ensimmäisessä huoltotyöprojektissa KLM:n lentokoneille suoritetaan Finnair Tekniikassa kahdeksan noin viikon mittaista huoltotapahtumaa tämän ja ensi vuoden aikana.

 

Osana laajamittaisen yhteistyön kehittämistä, Finnair Tekniikka ja KLM Engineering & Maintenance ovat sopineet myös aloittavansa neuvottelut mahdollisista vastakaupoista MD-11 -huoltotuen alueella.

 

Finnair Tekniikan noin 200MEUR.n liikevaihdosta noin kolmasosa tulee Finnair-konsernin ulkopuolisilta asiakkailta. Kuluneen 18 kuukauden aikana Finnair Tekniikka on solminut huoltosopimuksia mm Lufthansa Cargon, Martinairin, Gemini Air Cargon, World Airways’in sekä Aeroflot Cargon kanssa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

13.11.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!

 

Niin tuo 28000 kiloa sisältää varmaan laukut ja kaikki.Pitää tsekata totuus töissä!

 

-Jukka ;)

 

Tuo huoltosopimushan on jo vanhaa tietoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa runkohuolto ?

 

Tässä yhteydessä ns. C-huoltoja, eli noin puolentoista vuoden välein kiinni iskeviä ja viikon verran kestäviä huoltoja. Usein tuo runkohuollon ja linjahuollon raja menee juuri linjahuollossa tehtävien A-huoltojen (karkeasti noin kuukauden välein) ja kyseisten C-huoltojen välillä. Termien käyttö on välillä vähän sekavaa, ja muitakin vaihtoehtoisia termejä löytyy, mutta toivottavasti tuosta aukesi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

14.11.2006

 

 

 

Erno Hildén Finnairin Lomalentojen johtajaksi

 

Lomalentojen talous- ja kehitysjohtaja Erno Hildén on nimitetty 1.1.2007 alkaen Finnairin Lomalennot -liiketoimintayksiköstä vastaavaksi johtajaksi. Erno Hildén raportoi Lomaliikenne ja Matkapalvelut -liiketoiminta-alueiden johtajalle Kaisa Vikkulalle.

 

Lomalentojen nykyinen johtaja Aimo Hautanen on nimitetty Lomaliikenne -liiketoiminta-alueen Senior Adviseriksi 1.1.2007 alkaen. Tehtävässään hän raportoi Lomaliikenne ja Matkapalvelut

-liiketoiminta-alueiden johtajalle Kaisa Vikkulalle.

 

Finnairin Lomalennot-liiketoimintayksikkö tuottaa kymmenelle matkanjärjestäjälle lentopalvelut runsaaseen 60 lomakohteeseen vuosittain. Lisäksi Lomalennot tuottaa tilauslentopalveluita mm. valtionhallinnolle ja suuriin urheilutapahtumiin sekä tarjoaa vapaa-ajan matkustukseen liittyviä reittilentoja lomakohteisiin kuten Malaga, Dubai, Toronto ja Boston. Lomalennoilla oli viime vuonna 1,4 miljoonaa matkustajaa.

 

Lomalentojen oma laivasto koostuu seitsemästä Boeing 757 -koneesta, mitä täydennetään Finnairin reittilentojen koneilla. Boeing-laivaston vuotuiset lentotunnit ovat huippuluokkaa maailmassa. Lomalennot-yksikön liikevaihto oli viime vuonna noin 250 miljoonaa euroa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sekä tarjoaa vapaa-ajan matkustukseen liittyviä reittilentoja lomakohteisiin kuten Malaga, Dubai, Toronto ja Boston.

 

Mielenkiintoinen sanamuoto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

15.11.2006

 

Finnairin matkustamohenkilöstön säästöneuvottelut päätökseen

 

Finnair ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ovat saaneet päätökseen neuvottelut, joissa haettiin säästöjä matkustamohenkilöstön kustannustasoa karsimalla ja työn tuottavuutta parantamalla. Säästöt toteutuvat täysimääräisinä vuodesta 2007 alkaen.

 

Säästösopimukseen perustuen Finnair perustaa kaukolentoryhmän, johon valitaan hakemuksen perusteella noin 400 lentoemäntää ja stuerttia. Uudessa kaukolentoryhmässä matkustamohenkilökunta lentää kolmesta viiteen kaukolentoa kuukaudessa. Nykyinen työehtosopimus mahdollistaa vain kaksi kaukolentoa kuukaudessa.

 

– Aiemmat ehdot ovat muodostaneet esteen Aasian-liikenteen kannattavalle kasvulle. Kaukolentoryhmän perustamisella saamme nostettua matkustamohenkilökunnan työn tuottavuutta merkittävästi, neuvotteluissa Finnairia edustanut johtaja Kaisa Vikkula toteaa.

 

– Uusi ryhmäjako antaa matkustamohenkilökunnalle mahdollisuuden, elämäntilanteesta riippuen, sitoutua määräajaksi lentämään pelkästään kaukoliikennettä. Tämä järjestely on osa joustavaa työehtosopimuksen tarkastelua, SLSY:n puheenjohtaja Mauri Koskenniemi sanoo.

 

Säästösopimuksessa sovittiin muutoksista nykyiseen Finnairin työehtosopimukseen. Sopimus muun muassa mahdollistaa matkustamohenkilökunnalle nykyisen neljän työpäivän jakson sijasta viiden päivän työrupeaman ja vapaapäivien tehokkaamman rytmityksen. Lepoaikamuutoksen vuoksi lento voi lähteä kaukokohteesta aamulla nykyistä aikaisemmin, mikä lisää koneiden lentotunteja vuorokaudessa. Matkustamohenkilökunnan hotellimajoituksesta saadaan säästöjä pelkistetyn prosessin ja tehokkaamman ostotoiminnan avulla.

 

Matkustamohenkilöstön säästöneuvottelut ovat osa Finnairissa keväällä käynnistettyä rakennemuutosohjelmaa, jonka seurauksena muualta konsernista poistuu 670 nykyistä työtehtävää. Kaikkiaan konsernin säästötavoite on 80 miljoonaa euroa. Matkustamohenkilöstölle asetettiin ohjelmassa kymmenen miljoonan euron vuotuinen säästötavoite.

 

Finnair ja SLSY käynnistävät vielä kuluvan marraskuun aikana neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta. Nykyinen sopimus on voimassa syyskuun loppuun 2007. Tarkoituksena on kirjoittaa työ-, lepoaika- ja vapaapäiväsäännökset kokonaan uudestaan niin, että ne huomioivat lentotoiminnassa tapahtuneen rakennemuutoksen ja tukevat Finnairin Aasian gateway-strategiaa sekä ottavat huomioon henkilöstön aseman. Työn etenemisestä raportoidaan maaliskuussa valtakunnansovittelijalle.

 

Finnair Oyj

Viestintä

15.11.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepoaikamuutoksen vuoksi lento voi lähteä kaukokohteesta aamulla nykyistä aikaisemmin, mikä lisää koneiden lentotunteja vuorokaudessa.

 

Tämä tarkoittanee muutamaa nykyaikataulun mukaista Kiinan vuoroa joilla on pitkä kääntö perillä.

Ja paluun aikaistaminen tarkoittaa koneen paluuta aiemmin Helsinkiin eli taas seuraavaan kohteeseen lähtöä aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tarkoittanee muutamaa nykyaikataulun mukaista Kiinan vuoroa joilla on pitkä kääntö perillä.

Ja paluun aikaistaminen tarkoittaa koneen paluuta aiemmin Helsinkiin eli taas seuraavaan kohteeseen lähtöä aiemmin.

 

Eli jos Pekingin paluu aikaistuu reippaalla tunnilla, koneen saa periaatteessa lähtemään New Yorkiin melkein ajoissa. Toisaalta osalla jatkoyhteysmatkustajista matka-aika venyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli jos Pekingin paluu aikaistuu reippaalla tunnilla, koneen saa periaatteessa lähtemään New Yorkiin melkein ajoissa

 

Miksi Beijingin kone olisi kytköksissä New Yorkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Beijingin kone olisi kytköksissä New Yorkiin?

 

Tarkoitin vain sitä, että jos AY005 klo 14.20 meinaa lähteä ajoissa, koneen on pitänyt tulla aamulla joko Delhistä, New Yorkista tai Bangkokista, koska iltapäivän saapuvien rypäs alkaa tällä hetkellä vasta pekingiläisellä klo 14.30. Jos pekingiläinen saapuisikin esim. klo 13.00, voisi sen tarvittaessa lähettää New Yorkiin. Jos siis vaikka edellisenä päivänä ei ole lennetty Nykkiin ja bangkokilainen on jäänyt teknikaalina Thaimaahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.