Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Linkki ei vie minkäänlaiseen uutiseen, vain palveluun sisäänkirjautumiseen.

Vie kyllä ko. uutiseen kun vain kirjautuu sisään Alman tunnuksilla.

Ja rekisteröityminenhän on ilmaista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vie kyllä ko. uutiseen kun vain kirjautuu sisään Alman tunnuksilla.

Ja rekisteröityminenhän on ilmaista.

 

Jonka jälkeen se sanoo, että valitsemaasi juttua ei löydy

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonka jälkeen se sanoo, että valitsemaasi juttua ei löydy

 

-Juha

Aamulla vielä löytyi nyt tosiaan noin.

Oli näköjään mennyt jo arkiston puolelle:

 

Uutisarkiston artikkelit ovat maksullista sisältöä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu...

 

Duunissa tuon lukaisin eilen ja sehän oli pääsisällöltään about näin:

 

-Islantilaiset haluavat Finskin hallitukseen ensi vuonna ja protestoivat kovasti mm.sitä,että Suomen valtio omistaa Finnairia niinkin paljon.

 

-Ja että Suomen poliitikot pystyvät aina perustelemaan tuon omistuksen kansallisella identiteetillä sekä sillä,että se on meille strateginen homma tuo Finnairin suuri omistusosuus...

 

Näin..

 

-Jukka :)

 

Voin katsoa töissä tuota uutista jos kerkiän/muistan sen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muunmuassa ruotsalaiset ovat ihmetelleet sitä, mistä islantilaiset ovat saaneet rahansa...

 

Islannin bruttokansantuote netin mukaan v. 2005 oli 11 miljardia dollaria,

 

Suomen bruttokansantuote netin mukaan v. 2005 oli 205 miljardia dollaria eli siis noin 20 kertaa Islannin BKT.

 

Hieman ihmetyttää, kieltämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islantilaiset ovat saaneet ne rahansa, oman käsitykseni mukaan, hämärillä tavoilla....

 

Jos minäsaisin päättää asiasta niin Valtion tulee pysyä Finnairin suurimpana omistajana ikuisesti (tai niin kauan kun Suomi on olemassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muunmuassa ruotsalaiset ovat ihmetelleet sitä, mistä islantilaiset ovat saaneet rahansa...

 

Islannin bruttokansantuote netin mukaan v. 2005 oli 11 miljardia dollaria,

 

Suomen bruttokansantuote netin mukaan v. 2005 oli 205 miljardia dollaria eli siis noin 20 kertaa Islannin BKT.

 

Hieman ihmetyttää, kieltämättä.

 

Tiedossa on että Islantiin virtaa miljarditolkulla rahaa Luxemburgin veroparatiisista.

Sekin on tiedossa että venäläistä rahaa virtaa miljarditolkulla maailmalle Luxemburgin kautta.

Jotkut vetääkin noiden välille yhtäläisyysmerkit.

 

Onhan se tietysti outoa että maa jossa on väkeä puolet Helsingistä ostelee "puolet Eurooppaa"

 

EDIT: virallisen tiedon mukaanhan yksi näistä Islannin raharuhtinaista

teki alkupääomansa Venäjän olutbisneksessä. Kilpailijoita ammuttiin

ympäriltä mutta hänellä tuntui olevan yhteyksiä ylemmille tahoille ja

bisnes sai kukoistaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asetus lentomatkustajille maksettavista korvauksista on tuonut lentoyhtiö Finnairille noin 300 000 euron kustannukset. Finnairin asiakaspalauteosaston palvelupäällikön Sami Mäenpään mukaan tämä ei kuitenkaan ole merkittävästi enemmän kuin aikana ennen EU-asetuksen voimaantuloa. Asetus on ollut voimassa pian kaksi vuotta.

 

Asetuksen mukaan lentomatkustajilla on oikeus saada korvauksia tai apua, jos lennolle pääsy evätään, lento perutaan tai lento viivästyy huomattavasti. Suurin osa kustannuksista on Finnairissa syntynyt pienistä kuluista kuten myöhässä olevien lentojen matkustajien aterioiden ja virvokkeiden maksamisesta

 

taloussanomat]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

4.1.07

 

Uudet nostoautot nopeuttavat lentokonesiivousta

 

Finnairin lentokoneiden siivouksessa on otettu käyttöön kaksi toimintaa nopeuttavaa nostoautoa eli Cleaning High Loaderia. Nämä ovat samankaltaisia ajoneuvoja, kuin Catering-kuormauksen käyttämät nostoautot.

 

Lentokonesiivouksen uudet nostoautot tuovat tehokkuutta laajarunkokoneiden kääntöihin niiden saapuessa lennolta, ennen lähtöä uuteen kohteeseen. Kaukolentoja liikennöivät koneet lähtevät usein samaan aikaan, joten ruuhka-aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla voi olla samaan aikaan jopa viisi laajarunkoista Boeing MD-11-konetta.

 

"Nostoautojen käyttö vähentää olennaisesti lennoilla tarvittavan varustuksen kantamista koneisiin ja lyhentää siivoukseen kuluvaa aikaa," sanoo palvelupäällikkö Sirkku Pirkola-Saari.

 

Kuhunkin koneeseen viedään noin 1 200 kg lennolla tarvittavaa varustusta ja tuodaan pois noin 1 500 kg tavaraa. Lisäksi koneessa siivotaan noin 300 istuinpaikkaa, yhdeksän vessaa, kolme keittiötä ja jaetaan erinäistä pikkutavaraa, kuten huovat, tyynyt, vesipullot ja kuulokkeet. Siivoukseen on aikaa minimissään 30 minuuttia ja sen suorittaa 16-24 henkilön tiimi.

 

Nostoautoja käytetään Boeing MD-11, Boeing 757 ja Airbus 340 -koneiden siivouksissa. Finnairin lentokonesiivouksesta vastaa ISS-palvelut. Lentokonesiivouksen nostoautot hankittiin hollantilaiselta Estepeltä. Erikoisvarustellun nostoauton hinta on noin 170 000 euroa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.1.07

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

4.1.07

 

Uudet nostoautot nopeuttavat lentokonesiivousta

 

Finnairin lentokoneiden siivouksessa on otettu käyttöön kaksi toimintaa nopeuttavaa nostoautoa eli Cleaning High Loaderia. Nämä ovat samankaltaisia ajoneuvoja, kuin Catering-kuormauksen käyttämät nostoautot.

 

Lentokonesiivouksen uudet nostoautot tuovat tehokkuutta laajarunkokoneiden kääntöihin niiden saapuessa lennolta, ennen lähtöä uuteen kohteeseen. Kaukolentoja liikennöivät koneet lähtevät usein samaan aikaan, joten ruuhka-aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla voi olla samaan aikaan jopa viisi laajarunkoista Boeing MD-11-konetta.

 

"Nostoautojen käyttö vähentää olennaisesti lennoilla tarvittavan varustuksen kantamista koneisiin ja lyhentää siivoukseen kuluvaa aikaa," sanoo palvelupäällikkö Sirkku Pirkola-Saari.

 

Kuhunkin koneeseen viedään noin 1 200 kg lennolla tarvittavaa varustusta ja tuodaan pois noin 1 500 kg tavaraa. Lisäksi koneessa siivotaan noin 300 istuinpaikkaa, yhdeksän vessaa, kolme keittiötä ja jaetaan erinäistä pikkutavaraa, kuten huovat, tyynyt, vesipullot ja kuulokkeet. Siivoukseen on aikaa minimissään 30 minuuttia ja sen suorittaa 16-24 henkilön tiimi.

 

Nostoautoja käytetään Boeing MD-11, Boeing 757 ja Airbus 340 -koneiden siivouksissa. Finnairin lentokonesiivouksesta vastaa ISS-palvelut. Lentokonesiivouksen nostoautot hankittiin hollantilaiselta Estepeltä. Erikoisvarustellun nostoauton hinta on noin 170 000 euroa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.1.07

 

Tätä onkin odoteltu pitkään. homma taisi aikanaan lähteä liikkeelle työturvallisuuteen liittyvänä asiana. Siivojat nimittäin jättävät roskat, huovat, yms portaisiin koneen takapäässä ja vierittävät niitä alas portaita. kompastumisen riski on ilmeinen ja vissiin niin on tapahtunutkin. tosin pahasti ei ole toistaiseksi käynyt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja välillä niitä säkkejä heitellään pahaa aavistamattomien mekaanikkojen ja asentajien niskaan :thmbdn:

Ja vähentää nuo nostoautot sitä siivoojien tarvetta rampata rappusia ylös-alas, eli varmasti nopeuttaa jonkun verran tuota siivousta. Sitä tavaramäärää mikä koneesta raahataan ulos tai koneesen sisään ei ihan heti uskoisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan väittää, että noita säkkejä heitetään jatkossakin ulos koneista ellei sitten Finnair laita kaikkia siivousfirmojaan käyttämään noita laitteita. Nythän noi tulee vain ISS:lle, mutta ei esim RTK:lle joka hoitaa isommat siivoukset koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. Nythän noi tulee vain ISS:lle, mutta ei esim RTK:lle joka hoitaa isommat siivoukset koneissa.

 

Mistä moinen tieto ??? Eikös nuo tule nimenomaan Finnairille eikä ISSlle ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sitä rähinää siellä koneella kun catering ja cleaning highloaderit taistelevat "kumpi ensin".  ;D  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa se on sitten muuttunut. Vielä marraskuun lopulla se oli ISS jolle noi autot piti tulla. Tosin varmaan tilanne muuttunut kun tollaisen auton ylläpitäminen ja kuljetus ei ole mitään leikkiä. Niin ja jos toi on Finnairin alaisuudessa noi autot+kuskit niin varmaan mukavia työpäiviä kuskeilla. Istuvat autoissa ja lukevat päivän lehtiä suurimman osan päivästä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja jos toi on Finnairin alaisuudessa noi autot+kuskit niin varmaan mukavia työpäiviä kuskeilla. Istuvat autoissa ja lukevat päivän lehtiä suurimman osan päivästä  :)

Hitto, olis tuohon hommaan voinu hakea... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku muu samaa mieltä, että Ibiza on ilmestynyt nyt hiljattain Finnairin omien sivujen varauskoneeseen? Lentoja ei vielä kylläkään löydy.

 

EDIT, löytyyhän:

 

19.5.2007-29.7.2007

 

 

AY 2101  Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Suomi

Terminaali 2  20:20 

Ibiza (IBZ), Ibiza, Espanja  23:30 

Non-stop

320 4h10min  Lauantai

 

Finnair

AY 2102  Ibiza (IBZ), Ibiza, Espanja  0:20 

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Suomi

Terminaali 2  5:25 

Non-stop

320 4h05min  Sunnuntai 

 

Tuonne ei kait ukkomiehillä ole asiaa? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ibiza on ilmestynyt nyt hiljattain Finnairin omien sivujen varauskoneeseen

 

Kukakohan on matkanjärjestäjä? Vaikea nimittäin kuvitella että Finnair myisi itse Ibizaa ilman minkään matkanjärjestäjän panostusta ko. kohteeseen..

 

Vilkaisin Aurinkoisen, Finnmatkojen, Tjäreborgin ja Lomamatkojen nettisivut eikä ne ainakaan tunnustaneet Ibizaa omakseen. Jookoskookos on joskus järjestänyt matkoja Ibizalle ja he ovat käyttäneet ilmeisesti Air Finlandia, mutta lentoja on ymmärtääkseni ollut paljon vähemmän kuin mitä tämä Finnairin lentosarja nyt on.

Googlestakaan ei ollut tällä kertaa apua  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukakohan on matkanjärjestäjä? Vaikea nimittäin kuvitella että Finnair myisi itse Ibizaa ilman minkään matkanjärjestäjän panostusta ko. kohteeseen..

 

Vilkaisin Aurinkoisen, Finnmatkojen, Tjäreborgin ja Lomamatkojen nettisivut eikä ne ainakaan tunnustaneet Ibizaa omakseen. Jookoskookos on joskus järjestänyt matkoja Ibizalle ja he ovat käyttäneet ilmeisesti Air Finlandia, mutta lentoja on ymmärtääkseni ollut paljon vähemmän kuin mitä tämä Finnairin lentosarja nyt on.

Googlestakaan ei ollut tällä kertaa apua  :'(

Ettei olisi TOP-matkat, joka on siirtynyt Matka-Vekan leiristä uuden Baltti-omistajan leiriin ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

09.01.2007

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi viime vuonna 13,3 prosenttia

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi viime vuonna 13,3 % vuoteen 2005 verrattuna. Voimakkainta kasvu oli Aasian-liikenteessä, joka kasvoi 27,3 %. Aasian-reittien matkustajamäärä nousi lähes 900 000 matkustajaan. Finnairin koko liikenteen matkustajamäärä oli vuonna 2006 lähes 8,8 miljoonaa matkustajaa, josta reittilennoilla matkusti runsaat 7,5 miljoonaa matkustajaa. Koko liikenteen matkustajakäyttöaste nousi 2,5 %-yksikköä, reittiliikenteessä 3,9 %-yksikköä.

 

Vuoden viimeisellä neljänneksellä reittiliikenteen henkilökilometriperusteinen keskituotto pysyi edellisvuoden tasolla, mutta koko vuoden keskituotto laski noin kolme prosenttia. Lentolippujen keskihinnan kehitys ei kyennyt kompensoimaan kohonneita kustannuksia, joista vuodesta 2005 noussut polttoainekustannus on keskeisin.

 

Joulukuussa 2006 Finnairin reittiliikenne kasvoi 14,3 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 68,6 %, joka on 1,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden joulukuussa. Matkustajamäärä oli 569 171, kasvua 1,1 %.

 

Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi joulukuussa 9,1 % ja tarjonta nousi 7,3 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 1,2 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 75,0 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat joulukuussa yhteensä 667 800 matkustajaa, joka on 0,7 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti joulukuussa 33 694 matkustajaa (-41,9 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. Koko vuoden 2006 matkustajamäärä oli 727 900 (-4,0 %). FlyNordic kuljetti joulukuussa 79 092 matkustajaa (-17,1 %). Koko vuoden 2006 matkustajamäärä oli 1 180 600 (+0,7 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 78,4 % saapui 15 minuu    tin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -1,5 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 76,2 % (-1,1 %-yks.).

 

Reittiliikenne

 

Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 14,3 %. Tarjonnan muutos oli +12,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 68,6 % eli 1,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 5,7 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 15,3 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 16,9 %.

 

Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 0,4 %, ja kun kysyntä lisääntyi 5,5 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 64,6%, 3,1 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 8,3 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat  7,4 %, ja täten käyttöaste oli 76,1 %, nousua viime vuodesta 0,8 %-yksikköä.

 

Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 34,0 %. Kysyntä nousi 29,8 %. Matkustajakäyttöaste laski 2,3 prosenttiyksikköä 72,6 %:in.

 

Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 8,2 %, tarjonnan muutoksen ollessa -12,7 %. Matkustajakäyttöaste nousi 3,0 %-yksikköä 60,4 %:in.

 

Lomaliikenne

 

Lomaliikenteen tarjonta laski joulukuussa 4,0 %, ja kysyntä puolestaan laski 0,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 93,1 %, 3,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Rahti

 

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 0,8 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 0,1 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +9,9 %. Euroopassa volyymit laskivat 12,8 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli -7,2 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 5,0 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 44,8 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 51,9 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 78,8 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut 

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_Dec_2006FI.pdf

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

09.01.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että Finnairin matkustamohenkilökunnalleen maksamat palkat ovat salaisia. Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) suivaantui Finnairiin vuonna 2004 ja syytti yhtiötä työsyrjinnästä. Yhdistyksen mukaan Finnair sovelsi kiinalaisiin ja muihin aasialaisiin lentoemäntiinsä suomalaisia selvästi huonompia työehtosopimuksia ja palkkausta.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistyksen mukaan Finnair sovelsi kiinalaisiin ja muihin aasialaisiin lentoemäntiinsä suomalaisia selvästi huonompia työehtosopimuksia ja palkkausta.

 

taloussanomat

Tätä keskustelua olemme saaneet seurata medioista turhankin paljon. Minusta se "stuerttiyhdistyksen" asenne on ollut todella kestämätön, mennen sinne samoille urille esim. paperityöntekijöiden aiempien asenteiden kanssa. Jälkimmäiset ovat sentään viime aikoina huomanneet, että järkeäkin on syytä käyttää, tai kohta on tehdas kylmänä.

 

Suomessa on Finnairin ohella vaikka kuinka monta yritystä, joilla on toimintaa myös Suomen ulkopuolella. Näissä yrityksissä on päivänselvää, että muihin maihin palkattuja yrityksen työntekijöitä kohdellaan sen kohdemaan lainsäädännön ja työehtosopimusten mukaan.

Työskentelen itse yrityksessä, jolla on toimintaa useassa maassa, enkä muista kenenkään koskaan valittaneet sitä, että jossain maassa on paremmat tai huonommat työehdot, vaikka samaa työtä teemmekin. Jokainen on vapaaehtoisesti töissä ja on vapaaehtoisesti allekirjoittanut sen paikallisen työsopimuksen.

 

Tiedän että tämä keskustelu sivuaa pahasti politiikkaa ja on siksi "herkkää". Joku voi jopa nähdän sen kapitalisti-kommunisti-vastakkainasetteluna, mutta siihen sanon vain, että hajotkoot sitten ideologioihinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on alkanut myymään JFK-DEL-JFK -reittiä. Hintakin on kohdallaan:

 

Esimerkki Q-luokasta:

 

MENO

New York - Helsinki

su 11.02.2007

AY006 Q

17:55 - 08:50 + 1 vrk

Helsinki - Delhi

ma 12.02.2007

AY021 Q

14:10 - 00:10 + 1 vrk

 

 

PALUU

Delhi - Helsinki

to 22.02.2007

AY022 Q

02:00 - 06:00

Helsinki - New York

to 22.02.2007

AY005 Q

14:20 - 15:55

 

HINTA:

1104,78 USD

(848,88 EUR)

 

 

Toiseen suuntaan Z-luokka:

 

MENO

Delhi - Helsinki

to 12.04.2007

AY022 Z

01:00 - 06:00

Helsinki - New York

to 12.04.2007

AY005 Z

14:20 - 15:55

 

 

PALUU

New York - Helsinki

su 29.04.2007

AY006 Z

17:55 - 08:50 + 1 vrk

Helsinki - Delhi

ma 30.04.2007

AY021 Z

14:20 - 23:25

 

HINTA:

46333,00 INR

(802,21 EUR)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on alkanut myymään JFK-DEL-JFK -reittiä. Hintakin on kohdallaan:

 

Vanha ;) :

 

Järkevää tai ei, mutta mikäs siinä Helsinki-Vantaalla 8 tuntia viettäessä, kun on niin mukava asema. Ja kun hintakin on ihan kohdallaan (www.expedia.com):

 

New York - Delhi - New York

Total price for this trip: $973.02

 

--------------------------------------------------------------------------------

Traveling to Delhi

Sun 11-Mar-07

 

New York (JFK) to Helsinki (HEL)

Depart 6:55 pm

Arrive 8:50 am +1 day

4,108 mi (6,611 km)

Duration: 7hr 55mn 

AY 6

 

Mon 12-Mar-07

Helsinki (HEL) to Delhi (DEL)

Depart 2:10 pm

Arrive 12:10 am +1 day

3,246 mi (5,224 km)

Duration: 6hr 30mn 

AY 21

 

--------------------------------------------------------------------------------

Total distance: 7,354 mi (11,835 km)

Total duration: 14hr 25mn (19hr 45mn with connections)

--------------------------------------------------------------------------------

 

Traveling to New York

Thu 29-Mar-07

 

Delhi (DEL) to Helsinki (HEL)

Depart 1:35 am

Arrive 6:20 am

3,246 mi (5,224 km)

Duration: 7hr 15mn 

AY 22

 

Helsinki (HEL) to New York (JFK)

Depart 2:20 pm

Arrive 3:55 pm

4,108 mi (6,611 km)

Duration: 8hr 35mn 

AY 5

 

--------------------------------------------------------------------------------

Total distance: 7,354 mi (11,835 km)

Total duration: 15hr 50mn (23hr 50mn with connections)

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.