Kirjoitettu Tammikuu 22, 2007 "Finnairin Euroopan-laivaston A320-koneisiin vaihdetaan uudet kevytrakenteiset istuimet, jotka mahdollistavat paikkamäärän kasvattamisen 15 paikalla konetta kohden. Uuden teknologian Recaro Slimline CL3510 -istuinmallin kevyt rakenne ja moderni muotoilu mahdollistavat sen, että jalkatila pysyy runsaana, vaikka istuinten etäisyys toisistaan lyhenee." Lensin joku aika sitten Aeroflotin 320:lla, jossa oli mainitut Recaron penkit. Jalkatilaa tuntui olevan enemman verrattuna heidan 319/320 koneisiin joissa on tavanomaiset penkit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2007 Nyt selvisi sitten Ibizan reissujen järjestäjäkin. Se on takeoff. www.takeoff.fi on Finnairin lomalentojen uusin matkatoimisto joka lanseerattiin Matkamessuilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Lehdistötiedote 23.1.2007 Jukka Hienonen valotti Finnairin tuloskehityksen taustoja ja näkymiä Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen kertoi lentoliikenteen näkymistä ja valotti Finnairin viime vuoden tuloskehityksen taustoja kuljetus- ja huolinta-alan vaikuttajafoorumissa Kirkkonummella tänään. – Finnairin viime vuoden polttoainelasku oli lähes sata miljoonaa euroa korkeampi kuin vuotta aiemmin, mutta viimeaikainen öljynhinnan lasku vaikuttaa myönteisesti kuljetusalan kustannuskehitykseen, Jukka Hienonen sanoi – Finnairin toiminnallinen liikevoitto viime vuodelta on aiemmin annetun ohjauksen mukaisesti muodostumassa voitolliseksi. Rakennejärjestelyjen kustannuksista ja polttoaineen johdannaisten käyvän arvon muutoksista johtuen Finnairin tuloslaskelman mukainen liikevoitto jää kuitenkin tappiolliseksi. Viime vuoden toiselle vuosineljännekselle kirjatuista yli 15 miljoonan euron kertaluonteisista kuluista valtaosa kohdistui Finnair Tekniikkaan, jolle viime vuosi oli kokonaisuudessaan raskas. – Vuosi 2006 jää Finnairin tuloskehityksessä välivuodeksi. Viime vuoden aikana aloitetut rakennejärjestelyt antavat kuitenkin perusteltua syytä uskoa, että vuodesta 2007 muodostuu tulosmielessä selvästi edellisvuotta parempi, Hienonen totesi. Jukka Hienonen kertoi Finnairin tehostavan kaukoliikenteen verkostoaan ja lentävän keväästä alkaen kaikki Aasian-reitit ilman välilaskuja. Samalla valtaosa niistä muuttuu päivittäin lennettäviksi. Uudistuksen myötä uutena kohteena avataan Mumbai Intiassa. Finnairin Aasian-liikenteen tarjonta kasvaa tänä vuonna noin 30 prosenttia. – Teknologiateollisuuden logistiikan näkökulmasta vuorotiheyden kasvattaminen on myönteistä. Erityisesti Intian-liikenteen lisäykset parantavat rahdin näkymiä, Hienonen sanoi. Finnair Oyj Viestintä 23.1.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Koskenniemi ihmettelee Finnairin islantilaisomistajan puheita matkustamohenkilökunnan korkeista palkoista. Jos säästöistä puhutaan, eiköhän kohde löydy ohjaamosta, väläyttää Koskenniemi. taloussanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Koskenniemi ihmettelee Finnairin islantilaisomistajan puheita matkustamohenkilökunnan korkeista palkoista. Jos säästöistä puhutaan, eiköhän kohde löydy ohjaamosta, väläyttää Koskenniemi. taloussanomat Eikös se ollut niin, että tämä islantilainen kommentoi Finnairin kulurakennetta sen kilpailijoihin nähden. Eli hän oli huomannut, että matkustamohenkilökunnan kohdalla olisi kulurakenteessa (so. mihin se yhtiön raha menee) "positiivinen poikkeama" Finnairin kohdalla. Itse en ota mitään muuta kantaa asiaa, koska en tiedä Finnairin kuluja suhteessa kilpailijoihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Lainaus ohjelman käsikirjoituksesta: Hannes Smárason: “I think it’s going to be unsustainable to have a cost structure in the cabin that is not competitive with the rest of the world, not … so the only thing you can decide is whether you want to be part of the solution or if you want to be part of the problem.” Ei ole kestävää, että matkustamohenkilökunnan palkat eivät ole kilpailukykyisiä muun maailman kanssa. Heidän on päätettävä, haluavatko he olla edistämässä vai hidastamassa ongelman ratkaisua. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Noin juuri. Tyhmempi saattaisi ajatella, että leikataan niistä pilottien korkeista palkoista, jos kuluja pitää saada alas. Mutta sellainen täyspäinen toki ymmärtää, että ei Finnair voi sillain kovin rankasti olla pilottien palkoissa muiden yhtiöiden perässä. Johan siinä alkaisi laatu kärsiä. Sen sijaan jos Finnairin matkustamohenkilökunnan kustannukset per capita tahi lentomaili tai whatever on korkeampi kuin kilpailijoilla, on Hienosenkin jo ihan virkansa puolesta syytä paneutua asiaan. Mutta onko tuo islantilaisen havainto paikkansa pitävä ? Faktaa kehiin että saadaan huhuilta siivet poikki heti kättelyssä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Faktaa kehiin että saadaan huhuilta siivet poikki heti kättelyssä. Jotain faktaa näin nopeasti katsottuna: Palkat ja niihin liittyvät kustannukset verrattana yhtiön kokonaiskustannuksiin. Sas 34,4 % Air France 33.5 % AA 30,4 % United 29 % Northwest 28,1 % KLM 26,4 % BA 24,3% Thai 18,8 % All Nippon 12,6 % Korean 11,7 % Palkoista: Luvut taaloissa United Lentäjät 184k Matkustamo henkilökunta 44,4k Vastaavat muilta: AA 126,4k 42,4k Northwest 148k 37,3k Sas 200k 80k Air France 185k 52k KLM 179k 47k Lufthansa: 154,5k 49,6k BA 115k 39,2k All Nippon 182k 46,9k Thai 83k 17,8k Korean 58,8k 26,9k Lähde: Compiled using ICAO Digest of statistics Series F, Financial 2002, and series F-P, Fleet Personel 2002, Montreal Pilottejen palkkojen osuus kokonaispalkoista: Austrian 32,2 % Finnair 25 % Sas 24,8 % KLM 22,1 % BA 18,9 % Lähde: The Airline Business, Rigas Doganis, 2006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Noin juuri. Tyhmempi saattaisi ajatella, että leikataan niistä pilottien korkeista palkoista, jos kuluja pitää saada alas. Mutta sellainen täyspäinen toki ymmärtää, että ei Finnair voi sillain kovin rankasti olla pilottien palkoissa muiden yhtiöiden perässä. Johan siinä alkaisi laatu kärsiä. Sen sijaan jos Finnairin matkustamohenkilökunnan kustannukset per capita tahi lentomaili tai whatever on korkeampi kuin kilpailijoilla, on Hienosenkin jo ihan virkansa puolesta syytä paneutua asiaan. Mutta onko tuo islantilaisen havainto paikkansa pitävä ? Faktaa kehiin että saadaan huhuilta siivet poikki heti kättelyssä. Palkkoja on helppo leikata kun ne on jo markkinoiden pienimmät. Faktaa on se että Tuskin kukaan täyspäinen ulkomainen pilotti ei tule suomen vaativiin olosuhteisiin lentämään pienellä palkalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Palkkoja on helppo leikata kun ne on jo markkinoiden pienimmät. Faktaa on se että kukaan täyspäinen ulkomainen pilotti ei tule suomen vaativiin olosuhteisiin lentämään pienellä palkalla. Heh, ovat palkat pieniä tai eivät, niin halukkaita aivan varmasti olisi. Lentokouluista virtaisi jengiä vaikka kuinka ja kokeneitakin epäilemättä saataisiin puikkoihin. Vastikään foorumilla kerrottiin perämiehen reilun puolentoista tonnin palkasta ja jos Finnair maksaa kolme tonnia, niin miksi ei? En olisi muuten tätä kirjoittanut, mutta kun laitoit tuon sanan faktaa mukaan, niin halusin kyseenalaistaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 En olisi muuten tätä kirjoittanut, mutta kun laitoit tuon sanan faktaa mukaan, niin halusin kyseenalaistaa. Puhuinkin että täysipäinen, no joo se on vähän turhan raju sana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Tere! Eipä noilla palkan alennuksilla ole mitään pohjaa.Siis aikuisten oikeasti. Ja Hienonen kommentoikin uutisissa asiaa varsin korrektisti ! Eli kustannustehokkuutta lisäämällä saavutetaan tarvittavia säästöjä.. Edelleen mennään sillä fiksulla Finnairin linjalla,jolla ei aleta ilmailualan ammattilaisten työmotivaatiota jyrsimään.Kyllähän ammattitaitoinen hyvin motivoitunut henkilökunta on yksi niistä sineteistä,joita menestyvä lentoyhtiö siihen menestykseen tarvitsee -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Hienosen kommentti ainakin YLE:n uutisissa oli ihan OK; pitää ottaa enemmän irti matkustamohenkilökunnasta ilman palkanalennuksia. Fair enough näin osakkeenomistajankin näkökulmasta. Mutta sen toisen kaverin kommentti sieltä "purseripuolelta" oli taas ihan sitä itteään. Hän toi nimenomaan esille tuon "miksei alenneta sitten niitä korkeita lentäjien palkkoja jos kerran jotain pitää alentaa". Eli ei ollut ilmeisesti ymmärtänyt, että mistä se islantilainen puhui. Sami Virkkula tiesi kertoa, että Finnairin palkat ovat markkinoiden pienimmät. Viittaatko mihin markkinoihin ja kenenkä palkkoihin siellä Finnairilla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Onko näitä pilottien palkkoja suhteutettu esim. elämisen kalleuteen yhtiön kotimaassa? Jossainhan 3000€ on paljon enemmän kuin muualla eli ovatko nämä palkat täysin vertailukelpoisia päikseen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Onko näitä pilottien palkkoja suhteutettu esim. elämisen kalleuteen yhtiön kotimaassa? Jossainhan 3000€ on paljon enemmän kuin muualla eli ovatko nämä palkat täysin vertailukelpoisia päikseen? Eivät ole, siis henkiökihtaisina palkkoina. Lisäksi erilaiset päivärahakäytännöt, muut palkoissa näkymättömät etuudet, verotuksen erilaisuus yms vaikeuttaa lukujen vertailua huomattavasti. Mutta edelleen yksityishenkilön näkökulmasta. Mutta suhdelukuna kustannusten osuutena yritysten kokonaiskustannuksista oavt kyllä vetrailukelpoisia. Henkilöstökulut ovat yksi menoerä yritykselle siinä missä muutkin kulut. Tietenkään tämäkään ei ole aivan absoluuttinen totuus mutta jo paljon lähempänä totuutta. Vaikutusta vetrailuun on mm erilaisilla sivukuluilla ja käytännöillä eri maissa, joita henkilöstökuluihin sisältyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Lehdistötiedote 24.1.2007 Finnair aloittaa päivittäiset Osakan-lennot Finnair alkaa lentää Japanin Osakaan päivittäin toukokuun lopulla. Myös Finnairin Nagoyan-vuorot lisääntyvät yhdellä, kun sinne ryhdytään lentämään neljästi viikossa kesäkuun puolivälissä. – Vuorolisäysten myötä Finnair nousee kolmanneksi suurimmaksi Euroopan ja Japanin välillä liikennöiväksi länsimaiseksi lentoyhtiöksi. Finnairilla on kesällä Japaniin kaksi lentoa päivässä, kun nykyisten viikkovuorojen määrä kasvaa 11:sta 15 lentoon viikossa, kertoo Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri Kostermaa. Yhtiö tuplasi jo viime vuoden joulukuussa Tokion-lentonsa kahdesta neljään viikossa. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka liikennöi Pohjois-Euroopasta Japanin kaikkiin kolmeen tärkeimpään kaupunkiin: Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan. Finnairin kaukoliikennelaivasto kasvaa, kun kaksi uutta laajarunkoista Airbus A340 -konetta otetaan käyttöön loppukeväästä. Tokioon ja Nagoyaan lennetään suurilla Airbuseilla ja Osakan-reitillä käytetään Boeing MD-11 -konetta. Finnair Oyj Viestintä 24.1.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Aikamoinen Japani-aalto aina lauantaisin alkaen 23.6.07: AY 079 HELSINKI NAGOYA 17:15 AY 077 HELSINKI OSAKA (KIX) 17:20 AY 073 HELSINKI TOKYO (NRT) 17:20 siihen vielä päälle Kiina-aalto: AY 067 HELSINKI HONG KONG 16:50 AY 087 HELSINKI GUANZHOU 16:55 AY 057 HELSINKI SHANGHAI (PVG) 17:10 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Aikamoinen Japani-aalto aina lauantaisin alkaen 23.6.07: AY 079 HELSINKI NAGOYA 17:15 AY 077 HELSINKI OSAKA (KIX) 17:20 AY 073 HELSINKI TOKYO (NRT) 17:20 siihen vielä päälle Kiina-aalto: AY 067 HELSINKI HONG KONG 16:50 AY 087 HELSINKI GUANZHOU 16:55 AY 057 HELSINKI SHANGHAI (PVG) 17:10 Tuo samainen 3 x Japani lauantaisin oli voimassa jo vanhalla (= ennen Mumbai-ilmoitusta) aikataululla ja 3 x Kiina oli myös silloin samassa ruuhkassa, tosin HKG:n paikalla PEK: Sat 1420 JFK (MD-11) 1655 CAN (MD-11) 1710 PVG (MD-11) 1715 NGO (A343) 1720 NRT (A343) 1720 KIX (MD-11) 1750 PEK (A343) 2000 BKK (MD-11) 2335 BKK/SIN (MD-11) http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3103228 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Sat 1420 JFK (MD-11) 1655 CAN (MD-11) 1710 PVG (MD-11) 1715 NGO (A343) 1720 NRT (A343) 1720 KIX (MD-11) 1750 PEK (A343) 2000 BKK (MD-11) 2335 BKK/SIN (MD-11) Niin, kokonaisuudessahan päivä menee kaukoreiteillä näin esim. 23.6. AY 005 HELSINKI NEW YORK NY (JFK) 14:20 M11 AY 021 HELSINKI DELHI 14:40 M11 AY 067 HELSINKI HONG KONG 16:50 M11 AY 087 HELSINKI CAN 16:55 M11 AY 057 HELSINKI SHANGHAI (PVG) 17:10 340 AY 079 HELSINKI NAGOYA 17:15 343 AY 077 HELSINKI OSAKA (KIX) 17:20 M11 AY 073 HELSINKI TOKYO (NRT) 17:20 340 AY 051 HELSINKI BEIJING (PEK) 20:10 M11 AY 095 HELSINKI BANGKOK 20:00 M11 Jostain syystä tänään on aikatauluhin noiden uusien 343:sten kohdalle tulleet merkinnät "340" joka on ainakin joissain aikatauluissa tarkoittanut A340-200 -tyyppiä. Mutta mikä mukavinta, 19.5.07 HEL-NRT on merkitty ensimmäiseksi uuden 343:n kaukoreitiksi ja tuolloin sinne pitäisi itsekin lähteä. Toivottavasti tämä nyt pitää ettei alla ole LQA ja että pääsisi kokemaan uuden 343:n tunnelman ja varustelun. Onhan tuo konetyyppikin jo ollutkin tässä matkan varrella varauksesta vaikka mitä: M11-->752-->343-->340 Uusien lussujen businessluokka on näköjään 7 rivinen eli 42 paikkainen (vrt. LQA 5 riviä, 30 paikkaa). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Sattumalta olen juuri nyt Tokiossa, joten täytynee ottaa yksi Asahi hyvän uutisen kunniaksi. Muistaako muuten kukaan, että onko Finnair muuttamassa T2:een Naritassa JAL:n seuraksi, vai pysyykö T1:ssä tulevaisuudessakin? Terminaali 1:n itäsiipi on muuten ensimmäisiä Star Alliancen yhteisterminaaleja. Nyt lukee Amadeus.netissä Finnairin Tokion-lentojen kohdalla näin: AY WILL USE TERM 2 AT NRT AS OF 01MAR07 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Kuala Lumpurista kun nyt on puhuttu niin laitetaanpa esille Finnairin tilauslento KLIA:le Formuloiden GP-kisan aikaan: 5.4. AY1967 Helsinki–Kuala Lumpur 23.55–18.05+1 Välilasku Jaipurissa 9.4. AY1968 Kuala Lumpur–Helsinki 16.00–00.00 Välilasku Jaipurissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Kuala Lumpurista kun nyt on puhuttu niin laitetaanpa esille Finnairin tilauslento KLIA:le Formuloiden GP-kisan aikaan: 5.4. AY1967 Helsinki–Kuala Lumpur 23.55–18.05+1 Välilasku Jaipurissa 9.4. AY1968 Kuala Lumpur–Helsinki 16.00–00.00 Välilasku Jaipurissa Myykös joku noita pelkkiä lentoja? SMT kun näkyy rakentaneen vain kalliita monen tonnin paketteja joissa toiseen suuntaan reittilennot. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 AY1xxx -lennoille ei myy pelkkiä lentoja kuin korkeintaan joku matkatoimisto omasta kiintiöstään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Nyt lukee Amadeus.netissä Finnairin Tokion-lentojen kohdalla näin: Tässä vielä AY:n oma versio asiasta: FINNAIR VAIHTAA TERMINAALIA TOKION NARITALLA 1.3. Finnair muuttaa terminaalista 1 terminaaliin 2 Tokion Naritan lentoasemalla 1.3.2007 alkaen. Tuleva oneworld-allianssin jäsen Japan Airlines käyttää samaa terminaalia, samoin kuin oneworld-yhteistyökumppanimme American Airlines ja Cathay Pacific. Finnairin lentojen lähtöselvitys avataan 2,5 tuntia ennen lennon lähtöä. Lentojen lähtöselvitys sijaitsee lähellä North Entrancea, saarekkeessa A, B tai C. Lähtöselvityspisteen sijainti löytyy helposti suurilta infotauluilta. Terminaalin modernisointityöt jatkuvat kesään 2008 ja sinä aikana muutokset ovat mahdollisia. Bisnesluokan matkustajat sekä Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenet voivat käyttää American Airlinesin loungetilaa. Se on palveluiltaan monipuolinen ja kooltaan kaksinkertainen entiseen tilaan verrattuna. www.finnair.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Se mahtaa tuo non-shengen osasto olla EFHK:lla "suhteellisen" turvoksissa kun tuo setti kaukomaiden tuubeja hoidetaan sieltä taivaalle... Huhhuh. Onneks aasialaiset on pienikokoisia ja tottuneet olemaan tiiviisti Olisikohan aika alkaa teroitella lyijykyniä ja suunnitella kokonaan uutta kaukoliikenteen terminaalia tuonne kenttäalueelle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla