Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

No voi jessus kun pääsee edullisesti. Olkaamme siitä iloisia.

Taas kerran on osoitettu, että lentämisessä jos missä lippujen hinnat voivat olla ihan mitä vain.

 

Miten nuo uusimmat tarjoukset asettuvat suhteessa niihin Finnairin "työntekijähintoihin". Tai asian toisin ilmaisten, miten edullisesti Finnairin työntekijä saa lentää Finnairilla, noin yleensä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin täsmällisyys romahtanut

 

Tällainen uutinen kerrottiin juuri MTV3:n uutisissa. Kolmannes lennoista myöhässä tammikuussa.

Alkaa olla ihan banaanivaltiomeininkiä Finnairilla. Virallinen syy on sää.

Jos ei ala päitä putoamaan siellä yläpäässä, niin on kumma [ahdistusta ja ajojahtia]

 

Sami Virkkula ihmetteli tuon uutisen julkitulon jälkeen, että miksei VR:n myöhästymisistä mouhota samalla tavalla kuin Finnairin vastaavista.

No nyt mouhotaan; MTV3:n Seitsemän uutiset kertoi, että VR:n kaukojunista noin neljännes myöhässä helmikuussa. Siis kertakaikkisen epätäsmällistä, etten sanoisi.

Mutta ei kuitenkaan vielä samaa luokkaa kuin Finnairin tammikuun suoritus. Neljänneksestä on vielä matkaa kolmannekseen :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi jessus kun pääsee edullisesti. Olkaamme siitä iloisia.

Taas kerran on osoitettu, että lentämisessä jos missä lippujen hinnat voivat olla ihan mitä vain.

 

Miten nuo uusimmat tarjoukset asettuvat suhteessa niihin Finnairin "työntekijähintoihin". Tai asian toisin ilmaisten, miten edullisesti Finnairin työntekijä saa lentää Finnairilla, noin yleensä?

 

Lippuohjesäännöissä kielletään, kertomasta ulkopuolisille hinnoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi jessus kun pääsee edullisesti. Olkaamme siitä iloisia.

Taas kerran on osoitettu, että lentämisessä jos missä lippujen hinnat voivat olla ihan mitä vain.

 

Miten nuo uusimmat tarjoukset asettuvat suhteessa niihin Finnairin "työntekijähintoihin". Tai asian toisin ilmaisten, miten edullisesti Finnairin työntekijä saa lentää Finnairilla, noin yleensä?

 

Tottakai kaikkien yhtiöiden henkilökunnalleen antamat "henkilökunta-alennukset" ovat vain ja ainoastaan

työnantajan ja työntekijöiden välisiä asioita, ei pelkästään lentoliikennettä harjoittavissa yhtiöissä. Joskus

ne kuuluvat työsopimuksessa mainittuihin vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluviin asioihin.

 

Tai siis toisinpäin... saatko itse jonkunlaista henkilökunta etua ja jos saat niin paljonko  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin...

 

Tai paljonko tililläsi on rahaa etc...

Ja voihan se joskus olla odottamistakin tuo ID-matkustus...Eli ei luksusta,paitsi että pääsee turvallisesti,illaksi kotiin...

 

Jos ei jää jonoon ;).

 

-Jukka  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten...

 

OT:ikkia(TAAS)...mieleeni:

 

Kun oli tuota vääntöä Japanilaisista.Niin tuossa kesällä tapasin tuolla DHL:n lähellä Japanilaisen nuoren pojan/miehen,joka oli tullut viikoksi Suomeen sen vuoksi,kun hänen oli päästävä muumikoneella,eli MD-11 lentämään...

 

Kaverilla oli joku kiinteä ehkä 1000mm  putki tjtn ja taisi olla Nikoni.Ammattilaiselta vaikutti...

 

Että sellaisia persaukisia japanilaisia reppureissaajia(ja se ei ollut minun mielipiteeni).

 

Olihan tuo tyytyväinen,kun sai LQA:nkin ikuistettua kortille...

 

-Jukka :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai siis toisinpäin... saatko itse jonkunlaista henkilökunta etua ja jos saat niin paljonko  ;)

 

Uhkaa mennä off topickiksi, mutta menköön: saan minäkin henkilökuntaetuja; opiskelijahintoja kuntosaleille, joidenkin prosenttien alennuksia bensasta, alennusta kännyköistä niiden ovh:sta, alennusta iPodeista ja vaikka mitä. Mutta ovat aika ohkaisia kuitenkin noin keskimäärin. Paras henkilökuntaetu on hyvä palkka työstä, mitä tykkää tehdä. Niin ja ne varsin vapaat työajat. Niin ja se, että saa (lento)matkustaa työn puolesta sydämensä kyllyydestä :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten takaisin asiaan, Finnairia koskeviin uutisiin.

Tämän päivän Ilta-Sanomat kirjoittaa otsikolla

Jättikavallus vei Finnair-pomolta kaiken

 

Matkatoimisto Arean talousjohtajana ja Finnair Travel Servicesin (FTS) toimitusjohtajana työskennellyt Marja-Liisa Koskela, 53 (ei välttämättä sukua tämän palstan Koskeloille) kavalsi 318000 euroa työnantajaltaan. Marja-Liisa sai teostaan kakkua vuoden ja kahdeksan kuukautta, mutta vain ehdollisena. Syyttäjä oli vaatinut yli kahden vuoden ehdotonta tuomiota.

Uutisen mukaan Marja-Liisa menetti tekonsa seuraamuksena sekä työnsä että omaisuutensa. Vasaran alle ovat menneet sekä omakotitalo Helsingissä että kesämökki. Korvauksiin hupenevat myös Marja-Liisalla aiemmin myönnetyt Finnairin optiot.

 

Marja-Liisa kavalsi yli viiden vuoden ajan, kunnes käry sitten kävi yhtiön sisäisessä tarkastuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin henkilökuntalipun hinta ei varmaankaan kiinnosta kuin niitä jotka niitä saa käyttää ja joille etu on suotu. Mitä niiden hintojen läpikäynti tällaisella palstalla hyödyttää?

 

Ihan sama maksaako finnairilaiset euron vai sata New Yorkin henkilökuntalipusta, ja kun kyse on kuitenkin vain paikoista joita ei ole myyty ja on mahdollisuus joutua norkoilemaan kaukomailla täysiin koneisiin pari päivää kun pitäisi olla jo takaisin hommissa. ::)

 

Olen pidemmän aikaa miettinyt, että onko Finnairin suosio työnantajana vuodesta toiseen jotenkin perustuva näihin lippuetuihin? Onhan ilmailuala varmaan kiva mutta joku juju pitää olla kun halu raskaan organisaation valtionyhtiön hommiin on niin kova.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja asialla...

 

Kuinkas muutenkaan,kuin is,tämä kaikkien rakastama.Juorulehtien kuningas vai oliko se IL.No yhtä kaikki...

 

Ja sitten on mukava varmaan jatkossakin kirjoitella täällä samalla palstalla,kun nämä samat ....henkilöt...Eikö...

 

Oikeasti,eikö joidenkin ihmisten ilkeydellä ole mitään rajaa....

 

Mikähän tuossakin kommentissaSI oli taas ideana...Koetitko kenties vihjata jotain?

 

Laitetaan tämmöinen,kun ei tässä muita sormia ole :thmbup:...

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuossa viikon reissun jälkeen jostain "kauppalehdestä" vertailua SAS:n ja Finnairin viime vuoden tuloksista. Ei jäänyt lehti eikä päivämäärä mieleen, mutta se jäi, että liikevaihdoltaan reilun kolminkertainen SAS teki tulosta luokkaa 177 miljoonaa, kun Finnair teki vastaavana aikana jonkun 9 miljoonaa.

Itse olen pidemmän aikaa pitänyt SAS:ia suht kuralla olevana yhtiönä, jonka on aina silloin tällöin povattu menevän jopa konkurssiin ennen pitkää. Mutta noiden yo. lukujen valossa vaikuttaa siltä, että SAS on onnistunut petraamaan aika tavalla.

 

Nyt liikutaan sillä rajalla, että ollaanko enää Finnairin uutisissa, mutta olisiko täällä linkkiä tuohon juttuun, jos se olisi ollut myös netissä luettavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta noiden yo. lukujen valossa vaikuttaa siltä, että SAS on onnistunut petraamaan aika tavalla.

 

Kun alotit analyysit niin ota SAS:n luvuista pois hotelliketjun myynti sekä muu omaisuuden realisointi ja kerro mitä toiminnan tulos oli vrt Finnair.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun alotit analyysit niin ota SAS:n luvuista pois hotelliketjun myynti sekä muu omaisuuden realisointi ja kerro mitä toiminnan tulos oli vrt Finnair.

Kun nyt saisi sen linkin siihen uutiseen, niin voisi alkaa analysoida tarkemmin. No, ehkäpä se lehti on vielä huomennakin siellä kahvipaikalla...

 

Mutta toisaalta sitten, Ilkka, on niin että kun yhtiöitä verrataan yhtiöinä, niin mukaan pitää toki laskea kaikki yhtiön toiminta. Turha sitä on alkaa selitellä; tulosta tuli noin kolminkertaisella liikevaihdolla noin kaksikymmentäkertainen määrä. Toivottavasti muistan nämä luvut oikein. Toki korjaatte, jos en muista :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorget.se:stä löytyi uutinen, jonka mukaan SAS sai Rezidor-hotelleiden myynnistä rahaa noin 4 miljardia SEK eli siis 429 miljoonaa euroa. Siitä voinee laskea jotakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorget.se:stä löytyi uutinen, jonka mukaan SAS sai Rezidor-hotelleiden myynnistä rahaa noin 4 miljardia SEK eli siis 429 miljoonaa euroa. Siitä voinee laskea jotakin.

Toivottavasti saivat omansa pois :o

Mutta tulipahan asia selväksi ja voin palata taas siihen "ajatusmalliin", johon tuossa yllä SAS:n osalta viittasin. Mistähän Finnair viilasi ne yhdeksän miljoonaansa. Vai oliko niitä seitsemän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta sitten, Ilkka, on niin että kun yhtiöitä verrataan yhtiöinä, niin mukaan pitää toki laskea kaikki yhtiön toiminta. Turha sitä on alkaa selitellä; tulosta tuli noin kolminkertaisella liikevaihdolla noin kaksikymmentäkertainen määrä.

 

Eikä pidä.

 

SAS Group Jan-Dec 2006 (MSEK)

Net income from continuing operations   164

Income from discontinued operations   4576

Net income for the period             4740

 

 

Olen pidemmän aikaa miettinyt, että onko Finnairin suosio työnantajana vuodesta toiseen jotenkin perustuva näihin lippuetuihin? Onhan ilmailuala varmaan kiva mutta joku juju pitää olla kun halu raskaan organisaation valtionyhtiön hommiin on niin kova.

 

Olen minäkin ihmetellyt, että sinne löytyy niin paljon halukkaita.  Se tosin harmittaa lähinnä siksi, etten ole vielä onnistunut edes pääsemään työhaastatteluun heille ;) .  Noh, ehkä he eivät vain uskoneet, että onnistun valmistumaan KTM:ksi toukokuuhun mennessä, niin kuin kirjoitin hakemukseen...  Myöhemmin uudestaan pidemmällä työkokemuksella!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä pidä.

 

SAS Group Jan-Dec 2006 (MSEK)

Net income from continuing operations  164

Income from discontinued operations  4576

Net income for the period            4740

 

Jens, kyse oli siis viime vuoden tuloksista ja niiden vertailuista. Olen edelleen sitä mieltä, että kun verrataan yhtiöiden tuloksia miltä tahansa periodilta, niin sitten verrataan juuri niitä.

Eli tässä tapauksessa se on tuo "net income for the period", jota tarkastellaan, eikä vähiten siksi, että omassa ihmettelyssäni tuossa yllä suhteutan liikevaihdon ja tuloksen.

Olenko liian optimistinen, kun oletan, että se kaikki SAS:n liikevaihto ei tullut noista "continuing operations" -sarakkeen toiminnoista ?

 

Mutta kyllä minä jo heti huomenna tai viimeistään ylihuomenna kaivan sen tänään lukemani lehden ja luen sen ao. jutun uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt saisi sen linkin siihen uutiseen, niin voisi alkaa analysoida tarkemmin. :-\

 

Matille pikku vinkki; molemmat julkisesti noteerattuja yhtiöitä ja 2006 kirjat ulkona. Eikö se tilinpäätösten tutkiminen olisi helpoin tapa analysoida tarkemmin. Voit sitten muodostaa ihan oman käsityksesi asiasta - ja vaikka raportoida siitä täällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matille pikku vinkki; molemmat julkisesti noteerattuja yhtiöitä ja 2006 kirjat ulkona. Eikö se tilinpäätösten tutkiminen olisi helpoin tapa analysoida tarkemmin.

Kiitos vinkistä, Pera :thmbup:

Tilinpäätöksen lukeminen on jotenski sillain tietsä brute force. Näissä asioissa luen mieluummin talouslehtien juttuja, joissa saa asiantuntevien tahojen analyysin kaupan päälle.

Mutta hei vielä kerran, kivat sulle ja päivän jatkot, Pera :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löytänyt aamukiireissä sitä pätkää, jossa puhuttiin KLM:n MD-11-kalustosta Versus Finnairin. Mutta, PTV:t ja uudet penkit businekseen ovat vasta tulossa. Ohessa lainaus ATWOnlinesta:

 

"KLM will have finalized an important part of its fleet renewal program at the start of the summer season by replacing 767-300ERs with new A330-200s, while the first phase of its MD-11 interior modification has been concluded. The second part of the cabin upgrade, which will begin this fall, will entail putting lie-flat seats in business class and installing the same inflight entertainment system as on its A330-200s and 777-200s."

 

Joten, KLM ainakin panostaa MD-11-kalustonsa uusimiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

22.2.2007

 

Finnairin viinit jälleen voitokkaina

 

Finnairin viinit ovat jälleen voittaneet arvostetussa lentoyhtiöiden välisessä Cellars in the Sky 2006 -viinikilpailussa. Finnair voitti Wild Card -sarjan, jossa kilpailtiin ei-tyypillisten lennolla tarjottavien viinien paremmuudesta.

 

Lontoossa järjestettyyn kilpailuun lähetti 35 lentoyhtiötä viinejään maisteltavaksi. Kilpailu on käyty ensimmäistä kertaa vuonna 1985, mutta uusittu kolme vuotta sitten nykyiseen muotoonsa. Kilpailun järjestävät Business Traveller -lehti, International Wine Challenge -kilpailu sekä Wine & Spirit Magazine -lehti.

 

Viinien arviointi jaettiin matkustusluokkiin First Class ja Business Class, joista jälkimmäiseen Finnairin kaukoliikenteen bisnesluokan viinit osallistuivat. Finnair voitti Wild Card -sarjan, jossa kilpailtiin ei-tyypillisten lennolla tarjottavien viinien paremmuudesta. Voittaja oli Niepoort 20 Years Old Tawny -portviini. Jälkiruokaviineissä Finnair sijoittui jaetulle kolmannelle sijalle samoin kuin omaperäisin bisnesluokan viinilista -kategoriassa.

 

Tastingin teki ”blind”-muodossa Master of Wine -arvon omaavat neljä asiantuntijaa. Raati nosti bisnesluokan parhaimmiksi viineiksi Qantasin samppanjan, Air New Zealandin punaviinin ja Korean Airin valkoviinin. oneworld puolestaan valittiin parhaita viinejä tarjoavaksi lentoyhtiöallianssiksi.

 

Finnairin viinit ovat useana vuonna saavuttaneet mittavaa kansainvälistä arvostusta. Vuonna 1997 Finnair vastaanotti Decanter-lehden palkinnon parhaasta lentoyhtiöiden viinilistasta. Vuosina 1997, 1999 ja 2000 Finnair voitti Business Traveller -lehden parhaan viinikellarin arvon. Vuosina 1998 ja 2000 Finnairin valkoviini valittiin lentoyhtiöiden parhaaksi valkoviiniksi, 2001 Finnairin samppanja maailman parhaaksi lentoyhtiösamppanjaksi ja 2003 punaviini lentoyhtiöiden parhaimmaksi.

 

Finnair Oyj

Viestintä

22.2.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voittaja oli Niepoort 20 Years Old Tawny -portviini. Jälkiruokaviineissä Finnair sijoittui jaetulle kolmannelle sijalle samoin kuin omaperäisin bisnesluokan viinilista -kategoriassa.

 

Tuohon porttiin liittyen: eikös se ollut Finskin busineksessa vielä joitain vuosia sitten peräti 30 vuotta vanhennettua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä alkaa sitten varmaan olemaan enemmänkin aikatauluissa:

 

 

LENTO: AY2165 

 

Liikennöi FLYNORDIC 

Helsinki  Helsinki-Vantaa - Terminaali 2 

07.08.2007  09:15

Saapuminen: Malaga  Terminaali 2 

ti 07.08.2007  12:55

 

Ateria: Kyllä 

Välilasku: -

Kokonaiskesto: 4t 40min

Konetyyppi: MD-83 

 

AIRCRAFT OWNER FLYNORDIC

OPERATED BY FLYNORDIC

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jens, kyse oli siis viime vuoden tuloksista ja niiden vertailuista. Olen edelleen sitä mieltä, että kun verrataan yhtiöiden tuloksia miltä tahansa periodilta, niin sitten verrataan juuri niitä.

Eli tässä tapauksessa se on tuo "net income for the period", jota tarkastellaan, eikä vähiten siksi, että omassa ihmettelyssäni tuossa yllä suhteutan liikevaihdon ja tuloksen.

Olenko liian optimistinen, kun oletan, että se kaikki SAS:n liikevaihto ei tullut noista "continuing operations" -sarakkeen toiminnoista ?

 

Net incomeja voi hyvin verrata toisiinsa, mutta ei tosiaankaan tähän tyyliin: "Turha sitä on alkaa selitellä; tulosta tuli noin kolminkertaisella liikevaihdolla noin kaksikymmentäkertainen määrä".  Ilkka jo mainitsi sen hotelliketjun myynnin yms., joista minä sitten hain tarkemmat luvut.  Näissä laskelmissa nimenomaan *pitää* selitellä asioita.

 

Ja sieltä vieroksumistasi yhtiön omista julkaisuista voi löytää mm. tämän tiedon:

 

"The Board of Directors proposes to the Annual General

Shareholders' Meeting that no dividend be paid to

shareholders in SAS AB for fiscal year 2006. This is

motivated by the SAS Group's relatively weak financial

position and cash flow, as a result of which, financial

flexibility will be of major importance in managing future

restructuring measures and investments."

 

Positiivista tässä SASille on se, että ketjun myymisestä saadulla rahalla on lentoyhtiötoiminnan parantaminen helpompaa.  Lisäksi ilmankin hotellien myymistä olisi tullut (paljon pienempi) positiivinen tulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.