Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Kumppanuusyhtiö = Oneworld + ne muutamat yhtiöt joiden kanssa on codeshare OW:n ulkopuolella.

Eli laukkujen selvitys pelaa vain niiden kesken.

 

Taas yksi hyvä syy käyttää jotain oikeasti palvelevaa lentoyhtiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sitä saadaan lisää jonoja chekkaukseen  :thmbdn:. Ei kyllä käy kateeksi virkailijoita, jotka joutuvat selittämään vaikka sadalle matkustajalle peräkkäin, että " Sori vaan, joudut chekkamaan laukkusi uusiksi". Oikein sääliksi käy matkustajia, jotka eivät ole tottuneet toimimaan maailman isoilla kentillä.

 

Paljonkohan Finnairmahtaa säästää tällä toimenpiteellä, no ainakin jatkossa "säästää" meikäläisen vähät eurot reissuja suunniteltaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina vähän ihmetellytkin miksi kilpaileville yhtiöille ja kilpaileville alliansseille on voinut selvittää laukut. Kilpailu kovenee ja kaikki keinot otetaan käyttöön.

 

Säästämisestä ei kukaan puhunut vaan vastauskin on kerrtttu Ylen uutisessa:

Finnairin tehtävä on tehdä mahdollisimman paljon kauppaa omille tai yhteistyökumppaneiden lennoille. Siksi on mielekästä keskittää paras mahdollinen palvelu omille tai yhteistyökumppanien ydinasiakkaille

 

Jos ostaa kaupasta Volvon niin kauppias ei luovutuksessa sano asiakkaalle "että tuossa Jakomäessä on Penan paja jossa voit tehdä autoosi huollot edullisesti" vaan ohjaa asiakkaan omaan Bilian korjaamoonsa. Tää on bisnestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säästämisestä ei kukaan puhunut vaan vastauskin on kerrtttu Ylen uutisessa:

Jos ostaa kaupasta Volvon niin kauppias ei luovutuksessa sano asiakkaalle "että tuossa Jakomäessä on Penan paja jossa voit tehdä autoosi huollot edullisesti" vaan ohjaa asiakkaan omaan Bilian korjaamoonsa. Tää on bisnestä.

 

Kyllä se niin liikemaailmassa on et omia ja yhteistyökumppaneitten palveluja pitää suosia. A.Netissä oli tästäkin asiasta keskustelua, itsellä ei ole siellä tunnusta kun ei ole visaa jolla maksaa. Mutta kukaan siellä ei ole tätä pointtia vielä tuonut esille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumppanuusyhtiö = Oneworld + ne muutamat yhtiöt joiden kanssa on codeshare OW:n ulkopuolella.

Eli laukkujen selvitys pelaa vain niiden kesken.

 

 

Tämähän on ollut BA:n käytäntö jo muistaakseni vuoden ajan, eli BA ei jatkoselvitä laukkuja muille kuin OW-yhtiöille ja muille codesharepartnereilleen.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

n, eli BA ei jatkoselvitä laukkuja muille kuin OW-yhtiöille ja muille codesharepartnereilleen.

 

--Timo

 

Miten jos on BA:lla ensimmäinen pätkä ja seuraava jollain joka ei kuulu ow eikä ole kumppani mutta matkat ovat samalla lipulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten jos on BA:lla ensimmäinen pätkä ja seuraava jollain joka ei kuulu ow eikä ole kumppani mutta matkat ovat samalla lipulla?

 

Ei selvitetä jatkolennolle. BA:lla on siis ollut jo jonkin aikaa käytössä tämä sama politiikka, jonka Finnair on nyt ottamassa käyttöön.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin kilpailijat sanovat, että uusista säännöistä kärsivät eniten Lufthansan asiakkaat.

 

– Päivittäin meillä on noin 150 asiakasta, jotka vaihtavat jatkolennolla kilpailijan yhtiöön. He ovat etupäässä Lufthansaa käyttäviä yritysasiakkaita, SAS:n Ground Services yhtiön toimitusjohtaja Jari Järvinen laskee.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=20075291

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samassa uutisessa Järvinen veikkaa:

– Voi olla, että tämä vähentää Finnairin kotimaan lentoja. Kotimaan jatkolentäjät siirtyvät Finnairilta Blue1:n asiakkaiksi,

 

Miksei kotimaan lentäjät, joilla on jatko Star Alliancella Helsingistä, lentäisi jo Blue 1:llä jos siihen olisi kerran mahdollisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla lipulla olevat jatkot Finnair selvittää kuten tähänkin saakka.

 

Muutoksia tulee jos olet ostanut esim. HEL-FRA Finnairilta ja FRA-MIA Lufthansalta erillisille lipuille. Sen sijaan jos lippu on HEL-MIA vaihto Frankissa, niin kamat menee Miamiin saakka.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1329845&ref=rss

 

No tuo jo kuulostaa järkevämmältä.

 

Onnettoman huonosti tuo muutos on Finnairin taholta tiedotettu, jos se uutisoidaan eri medioissa eri tavalla. En myöskään löydä Finnairin omilta nettisivuilta mitään tietoa asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa asia oli tarkoitus uutisoida jotenkin eri lailla kun siten, että joku joensuulainen kertoo vievänsä asiaa Kilpailuvirastolle ja lehdet alkaa asiaa kaivamaan pikku murusina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

1.3.2007

 

 

Finnair hopealle Japanissa

 

Sapporon MM-kisojen suomalaissaavutusten lisäksi myös Finnair on päässyt mitalisijoille Japanissa. Matkaopassarja Chikyu no Arukikatan asiakaskyselyssä Finnair valittiin toiseksi suosituimmaksi lentoyhtiöksi Japanissa.

 

Kyselyyn vastasi lähes 3 000 lukijaa opaskirjasarjan Internet-sivuilla vuoden 2006 aikana. Lentoyhtiöiden paremmuutta vertailtiin useissa eri kategorioissa. Finnair ylsi hopealle Japanin ja Euroopan välillä liikennöivien yhtiöiden kokonaisvertailussa. Kultaa Finnair sai mukavuudesta (kohteet, lennot, aikataulut) sekä palvelun laadusta. Erityisesti Finnairin ystävällinen japanilainen ja suomalainen henkilökunta saivat kiitosta. Pronssille Finnair tuli turvallisuudessa ja luotettavuudessa.

 

Kehitystä on tapahtunut, sillä viime vuonna Finnair oli samassa tutkimuksessa sijalla neljä kokonaisvertailussa. Mukavuus-kategoriassa Finnair oli ykkösenä jo toista vuotta peräkkäin. Palvelussa Finnair oli viime vuonna toisena. Tarjoilun, eli juomien ja ruoan laadussa yhtiö sijoittui tänä vuonna viidenneksi.

 

Japanin-liikenteessä tapahtuu

 

Finnair nousee ensi kesänä kolmanneksi suurimmaksi Euroopan ja Japanin välillä liikennöiväksi länsimaiseksi lentoyhtiöksi. Finnairilla on Japanissa kolme kohdetta: Tokio, Osaka ja Nagoya. Yhtiö alkaa lentää Osakaan päivittäin toukokuun lopulla. Myös Nagoyan-vuorot lisääntyvät yhdellä, kun sinne ryhdytään lentämään neljästi viikossa kesäkuun puolivälissä. Finnairilla on kesällä Japaniin kaksi lentoa päivässä, kun nykyisten viikkovuorojen määrä kasvaa 11:sta 15 lentoon viikossa.

 

Tokiossa Finnair on muuttanut tänään torstaina samaan Naritan lentoaseman Terminaali 2:een oneworld-kumppaniensa American Airlinesin, Cathay Pacificin ja Qantasin kanssa. Terminaalia isännöi tuleva oneworld-jäsen Japan Airlines eli JAL, joka liittyy allianssiin 1.4.

 

JAL:n oneworld-jäsenyyden myötä Finnairin kanta-asiakkaat voivat kerätä Finnair Plus korteillaan pisteitä JAL:n lennoilta, ja heidän loungien käyttöoikeudet laajenevat koskemaan myös JAL:n loungeja. Myös asiakaspalvelu helpottuu Finnairin ja JAL:n jatkolentoyhteyksillä.

 

JAL:lla ja Finnairilla on ollut code-share-sopimus jo vuodesta 2005. Finnair on tarjonnut omalla lennonnumerollaan yhteyksiä kolmesta Japanin-kohteestaan JAL:n lennoille Sapporoon ja Fukuokaan. Lisäksi Finnairin lennonnumero on lennolla Tokion Hanedan kentältä Osakaan, josta taas on jatkoyhteys Helsinkiin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.3.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ei varmastikaan ollut tarkoitus asiasta uutisoida, harmin paikka että tieto pääsi vaillinaisena median tietouteen. Nyt kun selvisi että samalle lipulle kirjoitetut lennot lähtöselvitetään jatkossa kuten ennenkin, on päätös omasta mielestäni ehdottomasti oikeaan suuntaan. Vastuukysymykset epäsäännöllisyystilanteissa, kun lennot ovat eri lipuilla, selkiytyvät huomattavasti; vaikuttaisi ainakin keskustelupalstojen perusteella siltä että pienimuotoinen asennemuutos olisi paikallaan..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiö alkaa lentää Osakaan päivittäin toukokuun lopulla. Myös Nagoyan-vuorot lisääntyvät yhdellä, kun sinne ryhdytään lentämään neljästi viikossa kesäkuun puolivälissä. Finnairilla on kesällä Japaniin kaksi lentoa päivässä, kun nykyisten viikkovuorojen määrä kasvaa 11:sta 15 lentoon viikossa.

 

Ovat sitten aikaistaneet tuota Osaka-muutosta. Kanta-asiakaslehdessä oli, että päivittäinen liikenne alkaisi 19.6. Olisiko ollut typo ja vitonen muuttunut kutoseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettoman huonosti tuo muutos on Finnairin taholta tiedotettu, jos se uutisoidaan eri medioissa eri tavalla. En myöskään löydä Finnairin omilta nettisivuilta mitään tietoa asiasta.

 

Nyt sitten tuli tiedote asiasta:

 

 

Lehdistötiedote

1.3.2007

 

 

Lentoliikenteen vastuusäännökset muuttavat matkatavaran käsittelyä

 

Viime vuosina tiukentuneet lentokuljetuksen säännökset ovat saaneet lentoyhtiöt varautumaan matkatavaroiden kuljetusvastuisiin. Lentoliikenteen kasvaessa ja turvamääräysten lisääntyessä on käynyt tarpeelliseksi täsmentää lentoyhtiöiden välisiä vastuita matkustajan ja matkatavaroiden osalta.

 

– Lentolipun ostamisen suhteen maailma on tänään kovin toisenlainen, sillä ihmiset yhdistelevät erilaisia lentolippuja omien tarpeidensa mukaan. Mikään lentoyhtiö ei voi ottaa vastuuta tilanteessa, jossa sillä ei ole minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia valvoa matkatavaroiden kulkua missä päin maailmaa tahansa. Monet lentoyhtiöt eivät ota vastuuta laukkujen siirtämisestä edes omien lentojensa välillä, Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja Paavo Virkkunen sanoo.

 

Kansainvälisen käytännön mukaisesti Finnair on päättänyt tarkentaa matkatavaran käsittelyperiaatteita jatkolentojen osalta. Vastuusyistä johtuen jatkossa eri lipuille kirjoitettu reititys ei sisällä automaattista matkatavaroiden siirtoa yhtiöiden välillä, ellei siitä ole lentoyhtiöiden kesken erikseen sovittu. 25.3.2007 alkaen Finnairin, oneworld-partnereiden ja kaikkien muiden yhteistyökumppanien lennoilla matkatavarat siirtyvät automaattisesti lennolta toiselle. Jos reititys on kirjoitettu samalle lipulle, matkatavarat siirtyvät myös muiden yhtiöiden lennoille kuten aikaisemminkin.

 

Muutos matkatavarakäsittelyssä koskee alle kahta prosenttia lentomatkoista.

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.3.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin oli pakko laittaa uusi lehdistötiedote, koska aiempi sisälsi virheellisen tiedon jatkoselvityksestä VAIN oneworld -kumppaneille. Finnairin agenttipalvelussa on kuulemma puhelin pirissyt pitkin päivää tuon pienen väärän lauseen takia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sitä saadaan lisää jonoja chekkaukseen  :thmbdn:.

 

Samaa mieltä on myös Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajaohjauksen palvelupäällikkö Timo Koivisto, jonka mukaan lentokenttä joutuu miettimään tarkemmin turvatarkastusten kapasiteettikysymystä. Finnairin uudet säännöt merkitsevät pitempiä jonoja ja lisää töitä tarkastusportilla.

 

– Ruuhka-aikana koneiden vaihtajat voivat myöhästyä jatkolennoilta, Koivisto pelkää.

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä on myös Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajaohjauksen palvelupäällikkö Timo Koivisto, jonka mukaan lentokenttä joutuu miettimään tarkemmin turvatarkastusten kapasiteettikysymystä. Finnairin uudet säännöt merkitsevät pitempiä jonoja ja lisää töitä tarkastusportilla.

 

– Ruuhka-aikana koneiden vaihtajat voivat myöhästyä jatkolennoilta, Koivisto pelkää.

taloussanomat

Mutta jos lentää vaikka Blue1 lipulla Oulusta Helsinkiin ja jatkaa Finnairin eri lipulla Eurooppaan (tai toisinpäin), niin kun on eri liput, niin silloin ei todellakaan päde 35min vaihtoaika. Matkustajat ovat aiemmin päässeet suoraan, mutta se on ollut oikeasti checkkareiden ja lentoyhtiön hyväntekeväisyyttä, ei sääntöjen mukaan toimimista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3:n uutisissa sanottiin et jos ostaa Blue1:n lipun Kuopiosta Helsinkiin ja Helsingistä sas:lla Arlandaan niin joutuu noutamaan laukut hihnalta ja toimittamaan ne sas:n chekin kautta Arlandan koneeseen...

 

Tiedä häntä pitääkö paikkansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tätä Phuketin koneen Jaipuriin hajoamista ollut vielä missään ?? (kopio Finnairin nettisivuilta, huomaa otsikon kirjoitusvirhe)

 

  PUHKETIN LOMALENTO AY2955/2956 MYÖHÄSSÄ

 

Finnairin Lomalento AY2955, joka lähti Helsingistä 1.3. kello 23.50 Phuketiin, on joutunut jäämään Jaipuriin teknisen välilaskun aikana havaitun teknisen vian vuoksi. Lennon 226 matkustajaa kuljetetaan Jaipurissa hotelleihin odottamaan lentoa, jonka arvioidaan lähtevän n. 12 tunnin päästä, n. kello 23.00 Suomen aikaa.

 

 

 

Vastaavasti paluulento AY2956 Phuketista Helsinkiin myöhästyy. Alkuperäisen aikataulun mukaan lennon pitäisi saapua Helsinkiin lauantaina 3.3. kello 02.25, mutta se saapuu Helsinkiin lauantai-iltapäivän aikana, n. 12 tuntia myöhässä. Matkustajat odottavat paluulennolle lähtöä hotelleissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esalle iso kiitos upeasta yleisönosastokirjoituksesta Hesariin Finnairin matkalaukkujupakassa. Joensuun kaverille voisi vääntää rautalangasta, että tilanne on ihan sama, jos vaikka Opeliin tulee vika, niin sen voisi viedä ilmaiseen takuukorjaukseen Toyotan liikkeeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

1.3.2007

 

 

Finnair hopealle Japanissa

 

Sapporon MM-kisojen suomalaissaavutusten lisäksi myös Finnair on päässyt mitalisijoille Japanissa. Matkaopassarja Chikyu no Arukikatan asiakaskyselyssä Finnair valittiin toiseksi suosituimmaksi lentoyhtiöksi Japanissa.

 

 

Moikka!

 

Okay-lehdestä poimin tällaisia tietoja noista Japanin jatkoyhteyksistä...

 

AA:lla Naritasta 35 lentoa/viikko jenkkeihin,Cathaylla 35 lentoa/viikko välillä Narita- Hong kong ja Qantasillakin 31 viikkovuoroa Australiaan...

Ja Briteilläkin on kaksi päivittäistä vuoroa välillä Narita-Lontoo..

 

Ja vielä:terminaali 2:seen ovat nyt (Finski mukaanlukien) siirtyneet Naritalla BA:ta lukuunottamatta kaikki OW:n yhtiöt.

 

Aika hurja on tuo tarjonnan määrä tuolta Japanin kautta tuonne Tyynen valtameren suuntaan...

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.