Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Rahoitustarkastus (Rata) on pyytänyt selvitystä islantilaisen FL Groupin omistuksista Finnairissa, kertoo Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund.

 

Selvitys liittyy riitaan Finnairin hallituspaikoista. Haglundin mukaan FL Group on ilmoittanut omistavansa Finnairista suoraan 8 prosenttia. Erilaisten termiinisopimusten kautta FL Groupin omistus nousee kuitenkin yli 20 prosenttiin.

 

Ratan selvitys liittyy siihen, minkä tyyppisiä termiinit ovat. Niiden laatu vaikuttaa FL Groupin oikeuksiin tehdä esityksiä Finnairin hallituksen kokoonpanosta.

 

Koko uutinen http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Rata+selvitt%C3%A4%C3%A4+Finnairin+islantilaisomistusta/1135225680472

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekingin, Shanghain ja Guangzhoun reiteiltä loppuu CA:n code sharet 24.3.2007, .

 

Tilanne voi myös vielä muuttua.

 

Tilanne muuttui taas eli Air China ei jätä vieläkään Helsinkiä. CA:n lennon numerot ovat taas palautettu Helsingin ja Kiinan välille ensi talveen saakka. Kohta olisi kyllä aika katkaista yhteistyö sillä CA on liittymässä * -allianceen. Itse asiassa piti liittyä vuonna 2007.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko mitään tsäänssiä että CA laittaisi omaa rautaa HEL-BJS lennoille Stariin liittymisen jälkeen? SAS/Blue1 myyntiosasto olisi varmaan iloissaan jos saisi Helsingistä myyntiin CA/SK code-share lennon, vaikkapa Boeing 767-200...?? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko mitään tsäänssiä että CA laittaisi omaa rautaa HEL-BJS lennoille Stariin liittymisen jälkeen? SAS/Blue1 myyntiosasto olisi varmaan iloissaan jos saisi Helsingistä myyntiin CA/SK code-share lennon, vaikkapa Boeing 767-200...?? :o

 

Hoituu Arlandasta jo nykyisellä systeemillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko jo täällä tullut puheeksi, mutta eilisissä MTV3:n Kymmenen uutisissa oli melko pitkä juttu Aasian lentoreittien kilpailun kiristymisestä. Mielenkiintoista jutussa oli se, että siinä sanottiin Finnairin haluavan avata toiset päivittäiset lennot niin Pekingiin kuin Shanghaihinkin. :o  Milloinkohan nämä toiset päivittäiset lennot olisi tarkoitus avata? Varmaan vasta sitten kun uusia Airbusseja alkaa tulla vähän enemmän. Entä minkäköhän laiset mahtaisivat olla aikataulut ks. lennoilla? Aikooko Finnair kehittää toista blockiaan kello kahdeksan tienoilla Aasian lennoille ihan kunnolla? Nythän siihen ei paljoa ole hyviä yhteyksiä muuta kuin Venäjältä, Baltiasta ja Scandinaviasta. Vai riittävätkö jo nuo jatkot Finnairille matkustajien saamiseksi tarpeeksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä minkäköhän laiset mahtaisivat olla aikataulut ks. lennoilla? Aikooko Finnair kehittää toista blockiaan kello kahdeksan tienoilla Aasian lennoille ihan kunnolla?

 

Parasta olisi, jos paluulento ei veisi kokonaista työpäivää. Nykyinen (kesä)aikataulu Shanghaihin:

 

HEL-PVG 17:10-07:10+1

PVG-HEL 10:00-14:50

 

Paluupäivänä ei ehdi toimistoaikaan töihin ennen lentoa eikä lennon jälkeen. Voisikohan toisen lennon aikatauluksi siksi harkita tällaista:

 

HEL-PVG 08:50-22:50

PVG-HEL 00:40-05:30

 

Menolennon yhteydet on toki aika vähäiset, mutta lähes samalla aikataululla on lento Bangkokiin, joten lisävuorot voisi palvella molempia lentoja. Paluulennon yhteydet olisivat tietenkin samat kuin Delhin paluun.

 

Kyseisen uutislähetyksen voi muuten katsoa ilmaiseksi netti-tv:stä: www.mtv3.fi/nettitv/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkohan lentoja Kiinaan niinkuin Japaniinkin on lisättävä jos meinaa pysyä kilpailijoiden vauhdissa tai sanotaanko, että nousta suuremmaksi peluriksi Aasia-Eurooppa -linjoilla.

 

Air Francen viikottaisia lentoja kesällä 2007:

CDG-PEK 14

CDG-PVG 12

CDG-CAN 3

CDG-NRT 20

CDG-KIX 7

CDG-NGO 7

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko jo täällä tullut puheeksi, mutta eilisissä MTV3:n Kymmenen uutisissa oli melko pitkä juttu Aasian lentoreittien kilpailun kiristymisestä. Mielenkiintoista jutussa oli se, että siinä sanottiin Finnairin haluavan avata toiset päivittäiset lennot niin Pekingiin kuin Shanghaihinkin. :o

 

Sama aihe on myös aukeaman juttuna tämän päivän Kauppalehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

16.3.2007

 

Finnair lisää lentoja Aasiaan ja Eurooppaan

 

Finnair avaa 25.3. voimaantulevassa uudessa kesäaikataulussaan uusia reittejä Aasiaan ja Eurooppaan. Lennot Intian Mumbaihin aloitetaan kesäkuussa ja Euroopan kohteisiin Bukarestiin, Gdanskiin, Lissaboniin, Ljubljanaan sekä Nürnbergiin kevään aikana.

 

Finnair panostaa kovan kysynnän vuoksi Aasian reitteihinsä. Uusi Intian-kohde on Mumbai, jonne Finnair aloittaa suorat lennot kesäkuun 17. päivänä. Yhtiö lentää Mumbaihin viisi kertaa viikossa. Toukokuun puolesta välistä alkaen Finnair lentää Intian pääkaupunkiin Delhiin päivittäin nykyisten kolmen viikkovuoron sijasta.

 

– Intian Mumbai valittiin uudeksi kaukoliikennekohteeksi suuren kysynnän takia ja varsinkin suomalaisten ja intialaisten asiakkaiden pyynnöstä. Mumbai on Intian suurin bisneskaupunki ja liike-elämän sekä logistiikan keskus. Alueella asuu Intian varakkain väestönosa, eli siellä on olemassa suuri potentiaali lomamatkoille Eurooppaan, kertoo Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri Kostermaa.

 

Myös Finnairin Kiinan-liikenne kasvaa toukokuussa, kun yhtiö aloittaa suorat päivittäiset lennot Hongkongiin. Kiinan-verkostoa vahvistetaan myös lisäämällä Kantonin-reitille neljäs viikkovuoro.

 

Finnair lisää vuoroja myös Japaniin ja lentää kesäkaudella kolmeen kohteeseensa Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan yhteensä 15 viikkovuoroa.

 

Uudet Eurooppa-kohteet

 

Finnair on jatkanut määrätietoisesti Euroopan-reittiverkoston kasvattamista. Suomalaisille avautuvat nyt suorat lennot moniin uusiin kaupunkikohteisiin. Samalla reitit ovat osa Finnairin laajentumisstrategiaa.

 

Euroopan-kohteiden aikataulut on rakennettu siten, että niiltä on saumattomat yhteydet Finnairin Aasian lennoille. Varsinkin japanilaiset, mutta myös kiinalaiset, ovat kiinnostuneet yhtiön uusista Euroopan-kohteista.

 

 

– Finnair tarjoaa Helsingin kautta aasialaisille asiakkaille erittäin nopeat ja kilpailukykyiset yhteydet, myös näistä Euroopan kaupungeista Aasiaan päin, sanoo Kostermaa.

 

Uusista kaupunkikohteista ensimmäisenä avautuu Portugal Lissabon 29.3. Helsingin kokoinen Lissabon on edullinen, ystävällinen ja viihtyisä merellinen kaupunki. Lissabon on yksi suosituimmista ympärivuotisista lomakohteista.

 

Slovenian pääkaupunki Ljubljana liitetään Finnairin reittiverkostoon huhtikuun 6. päivänä. Helsingistä Ljubljanaan liikennöidään neljästi viikossa; maanantaina, torstaina, perjantaina ja sunnuntaina. Suosituksi lomakohteeksi noussut Ljubljana on edullinen ja helposti lähestyttävä kuvankaunis kaupunki, missä on paljon näkemistä ja kokemista pittoreskeistä Adrianmeren pikkukaupungeista vanhaan kylpyläkulttuuriin ja upeista golfkentistä lumisiin Alppeihin. Ljubljana on hyvä lähtöpaikka matkalle Kroatiaan, Etelä-Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan.

 

Bukarestiin Finnairin avauslento lähtee 10.4. Romanian pääkaupunki valittiin kohteeksi suuren matkustuspotentiaalinsa takia. Liikematkustus ja lomaliikenne kasvavat jatkuvasti Bukarestin ja muun maailman välillä Romanian liityttyä EU:hun. Romania on kuuluisa Mustanmeren rannoistaan ja maan keskialueen vanhoista linnakaupungeista sekä luostareista. Myös Bukarestin hinta-laatu-suhde matkailijoille on kohdallaan.

 

Gdanskiin Finnair aloittaa lentonsa 11.4. Reitti on osa Finnairin laajentumisstrategiaa Puolassa. Maan pääkaupungin Varsovan lisäksi Finnair kattaa Puolan eteläisen alueen Krakovan kautta ja nyt voidaan palvella myös Pohjois-Puolan asiakaskuntaa. Gdanskin miljoonan asukkaan alue on suuri teollisuus- ja kauppakeskittymä, missä on toimintaa monilla aasialaisilla ja amerikkalaisilla liikeyrityksillä. Gdanskissa kesäkulttuuri rantakohteineen ja menopaikkoineen on nostanut kohteen eurooppalaisten suosikiksi vaihtoehtona Välimerelle. Reittiä lennetään aluksi neljä kertaa viikossa maanantaisin, keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin.

 

Saksan Nürnberg lisätään reittiverkostoon 2.5. Nürnberg on Pohjois-Baijerin liike-elämän keskus, jossa sijaitsevat monet Saksan johtavista teollisuusyrityksistä, joille tarjotaan yhteys Finnairin Aasian-verkostoon. Baijeri on myös hieno lomakohde, jonka alueella on lukuisia historiallisia kaupunkeja.       

 

Finnairin kesäreitit

 

Finnair lentää edellisen kesän tapaan suoria reittejä kesäkuukausien aikana viiteen suosittuun matkailukohteeseen. Nämä kaupungit ovat: Dublin 6.4.–30.9., Edinburgh 4.4.–30.9., Krakova 5.4.–30.9., Pisa 11.5.–25.9. ja Venetsia 6.4.–1.10. Krakovan lentojen vuoromäärä kaksinkertaistetaan korkean kysynnän vuoksi kahdesta neljään viikkovuoroon.

 

Kotimaassa ei suuria muutoksia

 

Finnairin kotimaanliikenteeseen kesäaika ei tuo suuria muutoksia. Poikkeusjärjestelynä Kuopioon ei lennetä 2.- 28.7. välisenä aikana kiitoradan päällystystöiden takia. Heinä-elokuussa on kesälomakauden takia hiukan supistettu liikennettä Rovaniemen- ja Kajaanin-reiteillä, jolloin kummastakin on vähennetty yksi vuoro päivässä.

 

Finnair satsaa laatuun

 

Finnair ottaa käyttöönsä touko-kesäkuun lopulla uusia hienoja Airbus A340-300E -koneita, joilla lennetään Tokioon, Nagoyaan, Pekingiin ja Shanghaihin.

 

– Koneiden turistiluokassa on uudentyyppiset ergonomisesti suunnitellut istuimet, joissa on sädettävä niskatuki. Lisäksi turisti- ja bisnesluokissa on uusi viihde- ja viestintäjärjestelmä. Jokaisen istuimen varustuksiin kuuluu satelliittipuhelin, 20 elokuvaa, lukuisia TV-kanavia sekä 60 CD:n kokoelma, josta voi laatia omia soittolistoja. Jokaisella istuimella on virtapistoke henkilökohtaista tietokonetta ja soittimia varten. Bisnesluokassa uuden sukupolven Recaro-vuodeistuimet takaavat parhaan levon tilavassa ympäristössä, kertoo Finnairin tuotepäällikkö Markku Remes. 

 

Koti- ja ulkomaanlennoille on tulossa tarjoiluun pieniä uudistuksia, joilla Finnair toivoo ilahduttavansa asiakkaitaan.  Ateriat vaihtuvat kaikilla Euroopan lennoilla 27.4., ja samalla Finnair uudistaa koko astiastonsa bisnesluokassa. Mannertenvälisten lentojen bisnesmatkustajia hemmotellaan maaliskuun alusta henkilökohtaisella mukavuuspakkauksella, joka sisältää pieniä matkaa helpottavia tarvikkeita.   

 

 

 

Matkatavaroiden kauttaselvitys muuttuu

 

Kansainvälisen käytännön mukaisesti Finnair tarkentaa matkatavaran käsittelyperiaatteita jatkolentojen osalta. Eri lipuille kirjoitettu reititys ei jatkossa sisällä automaattista matkatavaroiden siirtoa yhtiöiden välillä, ellei siitä ole lentoyhtiöiden kesken sovittu. Muutos matkatavarakäsittelyssä koskee alle kahta prosenttia lentomatkoista, ja sääntö astuu voimaan 25.3. Siitä alkaen Finnairin, sen oneworld- ja muiden yhteistyökumppanien välillä matkatavarat siirtyvät automaattisesti lennolta toiselle. Jos reititys on kirjoitettu samalle lipulle, matkatavarat siirtyvät myös muiden yhtiöiden lennoille, kuten aikaisemminkin.

 

 

Lyhyt on Finnairin(kin) muisti. Lissabonia ei kai voi oikein laskea uutuudeksi, sinnehän lennettiin takavuosina (1990-luvulla ainakin) Madridin kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair ottaa käyttöönsä touko-kesäkuun lopulla uusia hienoja Airbus A340-300E -koneita, joilla lennetään Tokioon, Nagoyaan, Pekingiin ja Shanghaihin.

 

Pekingiin en kyllä löytänyt yhtään 343-lentoa.

 

 

Mannertenvälisten lentojen bisnesmatkustajia hemmotellaan maaliskuun alusta henkilökohtaisella mukavuuspakkauksella, joka sisältää pieniä matkaa helpottavia tarvikkeita.   

 

Tästä huomaa että taas menee hyvin. 9/11 jälkeen pakkaukset hävisivät ja nyt tekevät taas tuloaan. Ovat muuten nuo edellisen satsin businessluokan kassit hyviä kauppakasseja. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyt on Finnairin(kin) muisti. Lissabonia ei kai voi oikein laskea uutuudeksi, sinnehän lennettiin takavuosina (1990-luvulla ainakin) Madridin kautta.

90-luvun alussa käynyt Lissabonissa Finnairin

jollain MD80-sarjalaisella ja lento oli silloin suora.

 

Mutta onhan matkanjärjestäjilläkin kohteet uutuuskohteita

jos sinne ei viime vuonna ole matkoja tehty  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tästä huomaa että taas menee hyvin. 9/11 jälkeen pakkaukset hävisivät ja nyt tekevät taas tuloaan. Ovat muuten nuo edellisen satsin businessluokan kassit hyviä kauppakasseja. :)

 

Eikös ne olleet sellaisia Beauty bageja mitä aiemmin jakoivat. Ei kovin kätevä kauppakassina:-\

Vai muistanko väärin :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne olleet sellaisia Beauty bageja mitä aiemmin jakoivat. Ei kovin kätevä kauppakassina:-\

Vai muistanko väärin :(

Finskillä oli pikkuisia toilet bageja, nylon-kasseja jne. Kaikki mielestäni vähän liian pieniä kaikkeen. By Marimekko.

 

Deltan Business Elite tarjosi cd-koteloita, kunnon beauty pussukoita ja käyttiskamaa... Parin markan kiinalaisroskaa 15.000 markan lipun hintaan...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä hinta  :thmbdn:, varsinkin kun asiakas tekee leijonanosan työstä.

Matkatoimiston setä on tyytyväinen, kun erotus netistä ostetun ja matkatoimistosta ostetun lipun printtausmaksulla pienenee.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatoimiston setä on tyytyväinen, kun erotus netistä ostetun ja matkatoimistosta ostetun lipun printtausmaksulla pienenee.  :thmbup:

 

Juuri tuota ajoin takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä alkaa jo pikkuhiljaa maistua halpalentoyhtiöiden 0€ (+taxes) tyylille.

Toki täytyy muistaa, että näiden lippujen hinnoista tuo varausmaksu ei vieläkään vie likikään samanlaista siivua kuin halpiksilla lentokenttäverot hintojen ollessa alle parinkymmenen euron/lento.

Taitaa silti olla korkeimpia varausmaksuja missään tuo 20e, viime viikolla irtosi vielä 15e:n kuluilla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin sivuilta ostetun ja Suomesta alkavan matkan lipun toimitusmaksu on nykyään 20e.

 

Siinä mielessä vähän outoa, että haluavat edistää ihmisten siirtymistä nettimatkatoimistojen puoleen Finnairin omilta sivuilta. Matkatoimistoilta löytyy nettivarauskoneita, joissa e-lipun kulut on 10 e eli tasan 10 e vähemmän kuin Finnairin sivuilta sama lippu. Esim. viikkotarjouksenkin saa siis usein halvemmalla muualta kuin Finnairin omilta sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

21.3.2007

 

Islantilainen Sigurdur Helgason ehdolla Finnairin hallitukseen

 

Islantilainen FL Group h.f. on ilmoittanut yhtiölle ehdottavansa yhtiökokouksessa Sigurdur Helgasonin valitsemista Finnair Oyj:n hallituksen jäseneksi aiemmin ilmoitetun Hannes Smarasonin sijaan. Helgason on Icelandair-lentoyhtiön entinen toimitusjohtaja ja hän on Finnair Oyj:n omistajista riippumaton.

 

– FL Groupin ilmoituksen mukaan Helgason olisi neutraali hallituksen jäsen ja Finnairin omistajien selvä enemmistö on valmis hyväksymään tehdyn ehdotuksen. Hänellä on vahva kokemus toimialasta ja gateway-liikenteen rakentamisesta. Icelandairilla on länteen päin samanlainen verkostostrategia kuin Finnairilla on Euroopasta Aasiaan, Finnair Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Christoffer Taxell sanoo.

 

– FL Groupin aiempaan ehdotukseen hallituksen jäseneksi liittyi eturistiriitoja, koska FL Groupilla on omistusyhteys Sterling-lentoyhtiöön, joka on Finnairin tytäryhtiön FlyNordicin kilpailija. Tämä eturistiriita poistui FL Groupin uuden esityksen myötä, Taxell toteaa.

 

Finnairin hallituksen entisistä jäsenistä ovat ehdolla Kalevi Alestalo, Satu Huber, Markku Hyvärinen, Kari Jordan, Ursula Ranin, Veli Sundbäck ja Christoffer Taxell.

 

Finnairin yhtiökokoukseen osallistumista varten FL Group on rekisteröinyt 17,35 prosentin omistusosuuden Finnairista.

 

Finnair Oyj

Viestintä

21.3.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyipä hepusta kuvakin:

may_i_ca1-2_lg.jpg

 

No nyt tulee sitten todellista osaamista kehiin. Lähteen perusteella kaverin suurin saavutus on omien sanojensa mukaan mukaan 737/757 koneiden hankinta. Pistää pohtimaan, että mitäpä muuta palveluyrityksen CEO voisikaan palkkansa eteen tehdä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä mielessä vähän outoa, että haluavat edistää ihmisten siirtymistä nettimatkatoimistojen puoleen Finnairin omilta sivuilta. Matkatoimistoilta löytyy nettivarauskoneita, joissa e-lipun kulut on 10 e eli tasan 10 e vähemmän kuin Finnairin sivuilta sama lippu. Esim. viikkotarjouksenkin saa siis usein halvemmalla muualta kuin Finnairin omilta sivuilta.

 

Finnairin ei tarvi pitää puhelinneuvojia kun ihmiset soittaa näihin ed. mainittuihin matkatoimistoihin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.