Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Ei ole Finnairilla lupia Tukholmasta Aasiaan. Mites välilaskullisena ARN-HEL-Aasia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Mites välilaskullisena ARN-HEL-Aasia? Tuossa tulee kyseeseen ilmailun ns. kuudes vapaus eli "The right to carry passengers or cargo from a second country to a third country by stopping in one's own country." Kuinkahan kannattavaa on lentää puolityhjällä MD11/A340 ARN-HEL ? Homma toiminee parhaiten hyvällä syöttöyhteydellä (kuten ehkä tähänkin asti) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Mahdammeko saada suoria lentoja Osloa pienemmistä Norjan kaupungeista Helsinkiin ja takaisin? Bergenistä ja Trondheimistä voisi norjalainen kone lentää Helsinkiin iltapäivällä niin, että se tarjoaisi yhteydet Aasiaan/Aasiasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Välilaskullinen ARN-HEL-AASIA ei onnistuisi F:n nyky konseptilla jossa koneitten on pystyttävä lentämään meno-paluu Helsingistä noin 22 tunnissa sis kääntymisen Aasiassa.Koneitten seisottaminen Arn.ssa ei ainakaan kannata ja muuttamalla osan vuorojen lähtöaikoja Hesasta tippuisi pois pohja Euroopan syöttöliikenteeltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 25, 2007 Lainaus HS 25.4-07 /Jyri Raivio:Ostajan eli NAS:n kanssa on sovittu FinnairinAasian-strategiaa tukevasta yhteistyöstä,joka ei kuitenkaan tarkoita NAS:nsyöttöliikennettä Helsinkiin.Sen sijaan Finnair saa mahdollisuuden tajota aasialaisille asiakkailleen eri Euroopan kohteita NAS:n halpalennoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 25, 2007 Forbes kertoo, että Kiina on päättänyt aloittaa "suurikokoisten matkustajalentokoneiden" suunnittelun ja valmistamisen, yhteistyössä ulkomaisten yritysten kanssa. Kyseessä on siis vähintään 150-paikkaisen koneen valmistaminen Kiinassa. Tehtävä: Etsi artikkelista Finnairin edustajan lausunto siitä, ostaisiko Finnair niitä http://www.forbes.com/entrepreneurs/2007/04/25/boeing-airbus-china-ent-manage-cx_kw_0425whartonaircraft.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 Kissa jäi koneesta http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1358243 Kissa katosi Lontoon-lennolta 27.4.2007 07:27 Finnair Cargo unohti vuoden ikäisen Begemot-kissan Helsingistä Lontooseen lähtevästä koneesta viime tiistaina. Begemotin omistajan Pirita Suomelan, 23, mukaan kissa jäi kuljetuslaatikkoonsa ilman ruokaa ja hoitoa kaikkiaan 28 tunnin ajaksi. Tuon ajan kissa joutui myös viettämään omassa virtsassaan. Liiketaloutta Turun ammattikorkeakoulussa opiskeleva Suomela on tehnyt rikosilmoituksen eläinsuojelulain rikkomisesta. Suomela sanoo saaneensa surkeaa palvelua sekä huteria vastauksia, eikä Finnair Cargo aio korvata hänelle aiheutuneita kuluja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 Kissa jäi koneesta http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1358243 Vahinko varmaan oli, mutta ihme jos mitään korvauksia ei edes makseta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 Kissa jäi koneesta http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1358243 Vielä viime vuonna Finnair valittiin "eläinystävällisimmäksi" lentoyhtiöksi jonkun amerikkalaisen lemmikkilehden vertailussa. Tuli muuten mieleen, jos toisin USA:n kissamme käymään Suomessa, niin miten ne voitaisiin kuljettaa businessluokassa, kun edessä olevan istuimen alle ei saa sijoittaa käsimatkatavaroita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 Vielä viime vuonna Finnair valittiin "eläinystävällisimmäksi" lentoyhtiöksi jonkun amerikkalaisen lemmikkilehden vertailussa. Tuli muuten mieleen, jos toisin USA:n kissamme käymään Suomessa, niin miten ne voitaisiin kuljettaa businessluokassa, kun edessä olevan istuimen alle ei saa sijoittaa käsimatkatavaroita? Nosta kissa pöydälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 "Finnairin omistaman tytäryhtiön FTS FINANCIAL SERVICE OY:n vajaat sata toimihenkilöä on marsinut tänään puoliltapäivin ulos työpaikoiltaan. Työnseisaus päättyy näillä näkymin maanantaina.Ulosmarssilla EI OLE VAIKUTUSTA FINNAIRIN" LENTOIHIN. Toimihenkilöunionin mukaan ulosmarssilla vastustetaan työnantajan aikomusta heikentää henkilöstön työehtosopimusta nii n kutsutun sopimusshoppailun kautta.Työnantajapuoli kiistää väitteen.(kuten aina). FTS FINANCIAL SERVICE OY:n toimihenkilöt vastaavat mm.Finnairin huoltokonttorin toiminnasta." Lainaus YLE TXT_TV,kommentti oma. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2007 Kissa jäi koneesta http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1358243 Tere! Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa,että niistä eläimistä oikeasti huolehditaan Cargolaisten toimesta.Ainakin vettä saavat heti kun puretaan ne koneesta.Ja yleensä ihmiset hakevat nuo saapuvat lemmikit hyvinkin pian. Toisaalta meillä on monesti mietitty kolleegoiden kanssa,että miten voitaisiin vaikuttaa siihen,kun monista maista tulee esim.koiria liian pienissä boxeissa...Ja silloin kun niin tapahtuu,niin minä ainakin otan boksista valokuvan ja asiakaspalvelu laittaa noottia menemään lähtökentälle.Eri asia on että vaikuttaako se.No,parhaamme teemme kuitenkin. Ja ihan yksityishenkilönä,cargolaisena,joka vastuunsa noista asioista kantaa..tämän kirjoitin... Ikäviä tuollaiset asiat.Varmasti ollut monen huonon sattumuksen summa ! -Jukka Ja tosiaan tuontipään puolesta tuota hiukan kommentoin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2007 Pistetään hieman nostalgiaa 60-luvulta: nettitv.mtv3.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Lehdistötiedote 3.5.2007 Edullisuutta ja joustavuutta lisää - Finnairille uudet nuorisohinnat Finnair ottaa käyttöön uudet nuorisohinnat Suomesta ja muualta Euroopasta kaikkiin kohteisiinsa. Uudet 12–25-vuotiaille tarkoitetut hinnat ovat entistä nuorisohintaa edullisemmat ja säännöiltään aiempaa joustavammat. – Tavoitteenamme on saada 18–25 -vuotiaat nuoret kiinnostumaan Finnairista ja ostamaan suoraan Finnairin internetsivulta edullisia lentoja. Nuorisohintainen menopaluulippu Finnairilla on esimerkiksi opiskelija- tai työvaihtoon lähtevälle vapaa-ajan matkustuksen lisäksi luotettava vaihtoehto, sanoo yhtiön hinnoittelusta ja liiketoiminnankehityksestä vastaava päällikkö Peter Gabrielsson. Nuorisohinnan säännöt ovat joustavat. Lipun voi ostaa yhteen suuntaan tai meno-paluuna, se on voimassa vuoden lähtöpäivästä, eikä lipulla ole minimi perilläoloaikaa. Lippu on lunastettava viimeistään vuorokauden kuluessa varauksesta, Internetin kautta varattaessa lippu maksetaan samalla. Meno-paluulipulla on mahdollista palata eri maasta saman maanosan sisällä. Matkan voi siis ostaa vaikka Pariisiin ja palata esimerkiksi Lontoosta. Matkustajan ikä merkitään lippuun varausta tehtäessä ja tarkistetaan lähtöselvityksessä. Nuorisohinta on varattavissa Finnairin Internet-sivujen kautta ainoastaan silloin, kun kaikki samalla varauksella olevat matkustajat ovat 18–24-vuotiaita. Muissa tapauksissa varauksen voi tehdä soittamalla Finnair Contact Centeriin. Lähtöpäivää on mahdollista muuttaa viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä, muutoksista peritään 50 euron muutosmaksu. Jos lipun peruuttaa viimeistään kaksi viikkoa ennen lähtöä, lipun hinnasta palautetaan 75 %. Jos peruutus tehdään 2–13 päivää ennen lähtöä, lipun hinnasta palautetaan 50 %. Hinnat ovat voimassa Finnairin omilla reittilennoilla sekä Finnairin markkinoimilla reittilennoilla, jotka operoi Finncomm Airlines ja Aero Airlines. Finnair Oyj Viestintä 3.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Tuli tuossa Finnairin PDF-aikataulua selatessa huomattua, eikä asiasta ole tainnut täällä vielä olla puhetta, eli että Finnair näyttäisi aloittavan neljännen päivittäisen vuoron Muncheniin ensi talven aikataulujen astuessa voimaan. Uuden lennon tiedot: AY805 Helsinki - Munchen 13.20 - 14.50 123457 E190 AY806 Munchen - Helsinki 15.40 - 19.10 123457 E190 Muncheniin näyttäisi siis kysyntää riittävän. Kolmesta muusta lennostahan kaksi lennetään Aibusseilla ja Munchenissä yöpyvä vuoro pikku-Embraerilla. Finnairin kasvu Saksassa taitaa siis jatkua vahvana. Vieläköhän Saksan lentoja vielä tästä meinataan lisätä? Ehkä Nurnburgiin toinen päivittäinen vuoro? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Tuli tuossa Finnairin PDF-aikataulua selatessa huomattua, eikä asiasta ole tainnut täällä vielä olla puhetta, eli että Finnair näyttäisi aloittavan neljännen päivittäisen vuoron Muncheniin ensi talven aikataulujen astuessa voimaan. Uuden lennon tiedot: AY805 Helsinki - Munchen 13.20 - 14.50 123457 E190 AY806 Munchen - Helsinki 15.40 - 19.10 123457 E190 Muncheniin näyttäisi siis kysyntää riittävän. Kolmesta muusta lennostahan kaksi lennetään Aibusseilla ja Munchenissä yöpyvä vuoro pikku-Embraerilla. Finnairin kasvu Saksassa taitaa siis jatkua vahvana. Vieläköhän Saksan lentoja vielä tästä meinataan lisätä? Ehkä Nurnburgiin toinen päivittäinen vuoro? Näyttää siltä, että paluuvuoro on tehty siinä kahdeksan pintaan lähtevän Aasian lentojen tarpeisiin. Samaan aikaan myös LH on lisännyt Munchenin lentojaan, ja jotenkin tuntuu, että voi kyse olla keskinäiestä nokittelusta -- aivan kuin muutama vuosi sitten kävi Düsseldorfin reitillä. Tuolloin Finnairilla vain ei ollut sopivaa kalustoa. LH lentää reittiä välillä A321-kalustolla. Finnairin Aasian liikenteen kannalta Saksasta voi löytyä vielä lisääkin uusia, potentiaalisia kohteita. Samallahan Saksa on myös Suomen suurin vientikumppani, eli kaikki ei ole kauttakulkuliikenteen varassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Lehdistötiedote 4.5.2007 Finnairilla rohkaiseva alkuvuosi Finnairin toiminnallinen tulos tammi-maaliskuulta parani yli kymmenen miljoonaa euroa edellisvuodesta. Tulos kipusi lähes kuuden miljoonan euron voittoon. Liikevaihto nousi kymmenen prosenttia 528,5 miljoonaan euroon. – Olemme tehneet lujasti töitä Finnairin toiminnan tehostamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi emmekä ole välttyneet kipeiltäkään ratkaisuilta. Omilla toimillamme olemme kuitenkin saaneet käännetyksi viime vuoden heikon tuloskehityksen selvästi parempiin suorituksiin tänä vuonna. Tämän päivän ennusteiden valossa meillä on edellytykset ylittää 70 miljoonan euron toiminnallisen tuloksen taso, jonka saavutimme vuonna 2005, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo. Finnairin reittiliikenne kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 20 prosenttia edellisvuodesta, kun eurooppalainen keskiarvo oli viiden prosentin tuntumassa. Finnairin Aasian-liikenne kasvoi yli 35 prosenttia. Aasian-liikenteen matkustaja- ja rahtituotot kasvoivat yli 40 prosenttia ja kapasiteettia lisätään 30 prosentin tahdilla myös loppuvuonna. Touko-kesäkuussa Finnair vastaanottaa kaksi uutta Airbus A340 -laajarunkokonetta. Finnairin koko kaukoliikennelaivasto uudistuu seuraavan kolmen vuoden aikana. – Kysyntä vetää nyt vahvana niin Aasian-liikenteessä kuin Euroopan-reiteilläkin. Nelinkertaistamme Intian-liikenteemme. Monilla vilkkailla Aasian-kentillä liikennöintiluvat jaetaan nyt ja haluamme varmistaa Finnairin värit näiden kenttien pyrstörivistöissä. Euroopassa olemme jo avanneet tänä vuonna viisi uutta kohdetta, Hienonen toteaa. Polttoainekustannukset ovat vakiintuneet korkealle tasolleen. Euromääräiset toimintakulut nousivat tammi-maaliskuussa kuusi prosenttia, mutta lentotoiminnan yksikkökustannukset laskivat kolme prosenttia. Yksikkötuotot paranivat vajaat kaksi prosenttia. – Yksikkötuottojen kehitys kaikissa liikennelajeissa on positiivinen ja yksikkökustannukset ovat laskussa, joten kannattavuus on selvästi paranemassa. Kaikki neljä liiketoiminta-aluettamme teki positiivisen tuloksen. Erityisen iloinen olen kannattavuuden paranemisesta Finnair Tekniikassa, Jukka Hienonen sanoo. Finnair käynnisti viime vuonna 80 miljoonan euron toiminnan tehostamisohjelman. Ohjelmasta saavutetaan puolet tänä vuonna ja kokonaisuudessaan tulosvaikutus on nähtävissä vuonna 2008. Ohjelmaan sisältyy 670 työpaikan vähentyminen tukitoiminnoissa. Samanaikaisesti lentotoiminnassa työpaikkojen määrä kasvaa lisääntyneen liikenteen vuoksi. Finnair teki huhtikuussa esisopimuksen ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön myymisestä Norwegian Air Shuttle -lentoyhtiölle. Kaupan seurauksena Finnair saa yli viiden prosentin osuuden Norwegianin osakkeista. Osana sopimusta Finnair ja Norwegian rakentavat vahvan linkin Skandinavian ja Aasian kohteiden välillä. Finnnair Viestintä 4.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Sama uutinen YLE:n sivulla - Tolvasen Lassin kuvan kera. http://www.yle.fi/uutiset/talous/id59377.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2007 FINNAIR lentää SAS:ia nopeammin. http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1165593 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2007 Lehdistötiedote 08.05.2007 Finnairin Euroopan-liikenne kasvoi 20 prosenttia Finnairin reittiliikenne kasvoi huhtikuussa 14,2 % edellisvuoteen verrattuna. Huhtikuussa Finnairin reittiliikenteen kasvua veti erityisesti Euroopan-liikenne, jossa myytyjen henkilökilometrien määrä kasvoi 20,2 prosenttia verrattuna viime vuoden huhtikuuhun. Kysyntään Euroopassa vaikuttavat Finnairin uudet kohteet Bukarest, Gdansk, Nürnberg, Lissabon ja Ljubljana, joilla kysyntä on ollut vahvaa. Aasian-liikenne on kasvanut alkuvuonna yli 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Huhtikuussa kasvu jäi 18,2 prosenttiin johtuen kaukoliikennekaluston perushuoltojen jaksotuksesta. Samasta syystä myös toukokuussa kaukoliikenteen arvioidaan kasvavan alkuvuotta maltillisemmin. Koko vuoden osalta Aasian-liikenteen arvioidaan kuitenkin kasvavan 30 prosenttia. 76–100-paikkaisten Embraer-koneiden myötä kotimaan-liikenteen kapasiteettia on voitu kohdentaa aiempaa tarkemmin, mikä näkyy tarjonnan leikkauksena ja parantuneena käyttöasteena. Kotimaan liikenteen käyttöaste parani vuoden 2006 huhtikuusta 1,5 %-yksikköä 62,1 prosenttiin. Koko reittiliikenteen matkustajakäyttöaste oli edellisvuoden tasolla 73,8 prosentissa. Matkustajamäärä oli edellisvuoden tasolla 656 030, mutta keskimääräisen matkan pituus on kasvanut. Finnair-konsernin kaikkien lentoyhtiöiden yhteenlaskettu kysyntä kasvoi huhtikuussa 9,3 prosenttia ja tarjonta nousi 10,1 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli siten 0,6 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 74,7 prosenttia. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat huhtikuussa yhteensä 728 946 matkustajaa. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti huhtikuussa 30 810 matkustajaa (-54,8 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti huhtikuussa 85 915 matkustajaa (-14,0 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnairin reittiliikenteen lennoista 86,4 prosenttia saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -1,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 85,6 prosenttia (-0,5 %-yks.). Täsmällisyys on parantunut alkuvuodesta merkittävästi. Reittiliikenne Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 14,2 %. Tarjonnan muutos oli 14,3 %. Matkustajakäyttöaste oli 73,8 % eli 0,1 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 8,3 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 19,1 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 17,8 %. Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 19,9 %, ja kun kysyntä lisääntyi 20,2 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 69,4 %, 0,2 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 2,6 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 1,1 %, ja täten käyttöaste oli 83,0 %, laskua viime vuodesta 3,1 %-yksikköä. Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 20,6 %. Kysyntä nousi 18,2 %. Matkustajakäyttöaste laski 1,6 prosenttiyksikköä 80,4 %:in. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski -17,1 %, tarjonnan muutoksen ollessa -19,2 %. Matkustajakäyttöaste nousi 1,5 %-yksikköä 62,1 %:in. Lomaliikenne Lomaliikenteen tarjonta laski huhtikuussa 6,5 %, ja kysyntä puolestaan laski 8,6 %. Matkustajakäyttöaste oli 79,1 %, 1,9 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 3,2 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 2,1 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 16,9 %. Euroopassa volyymit laskivat 21,5 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli 2,6 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 35,4 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 49,1 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 64,0 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 79,8 %. Rahtiliikenne kärsii kysynnän painottumisesta Aasia-Eurooppa-liikenteeseen. Euroopasta Aasiaan suuntautuvassa liikenteessä sen sijaan Skandinavian markkinoilla oleva rahtiliikenteen ylikapasiteetti on laskenut Aasian-liikenteen käyttöastetta. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataAPR_2007FI.pdf Finnair Oyj Viestintä 08.05.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2007 Lehdistötiedote 10.5.2007 Finnair Tekniikka ja Alitalia Express ovat solmineet Embraer-huoltosopimuksen Finnair Tekniikka ja Alitalia Express ovat solmineet sopimuksen neljän Embraer 170 –koneen perushuollosta. Sopimus on jatkoa jo aiemmin aloitetulle yhteistyölle. Kevään aikana tehtävät huollot ovat ensimmäiset E170-koneelle tehtävät perushuollot Finnair Tekniikassa. - Huoltoprojektin myötä Tekniikka laajentaa palveluportfolioaan ja asemoi itsensä lähivuosina voimakkaasti kasvaville E170-runkohuoltomarkkinoille - yhtenä ensimmäisistä Embraer-runkohuoltoja tarjoavista palveluntarjoajista, kertoo yli-insinööri Erkki Lehtonen Tekniikan myynti- ja markkinointiyksiköstä. Samassa yhteydessä on sovittu myös Alitalia Expressin ATR72-laivastoon tehtävistä laskutelineiden peruskorjauksista. Myös tähän sopimukseen liittyy mahdollisuus yhteistyön jatkamisesta tulevina vuosina. Sopimusten yhteisarvo on noin 850 000 euroa. Alitalia Express on italialaisen Alitalian regionaaliliikennettä operoiva tytäryhtiö. Sen laivastoon kuuluu mm. kuusi Embraer 170 ja kymmenen ATR72 – konetta. Finnair Oyj Viestintä 10.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2007 Tämä selittäneekin miksi näin viime lauantaina Alitalian Empun Helsinki-Vantaalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2007 Kaukolennolta palaava lentäjä saa huilia vähintään kolme päivää Lentäjien vireystilaan liittyvät kysymykset ovat Finnairilla jatkuvasti pohdinnan alla. Yhtiössä on alkamassa Euroopan liikenteeseen kohdistuva vireystila- tai unitutkimus, jonka perusteella katsotaan, miten lentäjien töitä voitaisiin rytmittää entistä paremmin. Tarkoituksena on torjua kasautuvaa väsymystä. Finnairin pääohjaaja Veikko Sievänen kertoo, että vastaavanlainen tutkimus tehtiin kaukoliikenteessä kolmisen vuotta sitten. Tutkimuksen perusteella kaukokohteisiin lentävien ohjaajien palautumisaikoja pidennettiin Suomen päässä. "Aina aikaerolennon jälkeen meillä on vähintään kolme päivää vapaata", Sievänen sanoo. Aikaerolennoilla aikaero määränpään ja Helsingin välillä on vähintään neljä tuntia. "Aiemmin lentojen välillä saattoi olla ainoastaan vuorokauden väli", pääohjaaja muistelee. Lisäksi unitutkimuksen jälkeen työehtosopimusneuvotteluissa lisättiin yli 9,5 tunnin aikaerolennolle kolmas lentäjä ohjaamoon. Tunnin pudotus aiempaan käytäntöön merkitsi, että esimerkiksi kaikki Japanin lennot, Kiinan Shanghai ja Kanton sekä Thaimaan Bangkok lennetään kolmella ohjaajalla. Myös New Yorkiin matkataan kolmen lentäjän kokoonpanolla, silloin kun perillä ollaan vain yksi yö. "Silloin pääsee aina yksi lepäämään. Lepoaika jää kuitenkin siellä päässä sen verran lyhyeksi", Sievänen selvittää. Pitkillä lennoilla lentäjille on varattu matkustamon puolelle omat lepo- ja nukkumistilat. http://www.kaleva.fi/plus/juttu658041_page0.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2007 Lehdistötiedote 11.5.2007 Hämäläisestä Northportin uusi toimitusjohtaja Finnairin tytäryhtiö, maapalveluja tuottavan Northportin nykyinen toimitusjohtaja Tero Vauraste siirtyy First Rent a Car Finland Oy:n (Hertz) toimitusjohtajaksi. Northportin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty eMBA, Jukka Hämäläinen, 40. Hämäläinen tulee syksyn aikana Northportiin Servisair Suomen toimitusjohtajan paikasta. Hän on aikaisemmin ollut Finnairin palveluksessa Helsingissä ja Tukholmassa. Northportin toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa kesäkuun alusta toistaiseksi Northportin apulaisjohtaja Vesa Müller. Finnair Oyj Viestintä 11.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2007 Finnair markkinoi nettisivuillaan viikonlopputarjousta Delhiin Suomen lisäksi monesta muusta maasta. Monesta kaupungista ei kuitenkaan tule Finnairin lentoa tarpeeksi ajoissa aamulla Helsinkiin, jotta ehtisi vaihtamaan 14:20/14:40 lähtevään Delhin koneeseen. Miksi tarjousta markkinoidaan seuraavista kaupungeista, kun lippua ei voi kuitenkaan ostaa: Berliini, Frankfurt, Milano, Rooma, Pisa, Venetsia, Madrid ja Manchester? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla