Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 Finnair vaatii uutta terminaalia Helsinki-Vantaalle Finnair vaatii nopeita päätöksiä jälleen uuden ulkomaanterminaalin rakentamisesta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Finnair haluaakin nyt Ilmailulaitokselta nopeita päätöksiä uusien terminaalien rakentamisesta, vaikka yhtä uutta ulkomaanterminaalia ollaan jo rakentamassa. Rakenteilla oleva terminaali on Finnairin mukaan kuitenkin liian pieni kasvavalle Aasian-liikenteelle. Koko uutinen ja TV-uutisten juttu YLEn nettisivulla http://www.yle.fi/uutiset/24h/id60559.html. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 Finnairin Hongkongin lento kääntyi takaisin 19.5.2007 23:23 Finnairin Hongkongin lento AY 067, joka lähti Helsingistä lauantaina alkuillasta, joutui palaamaan takaisin Helsinkiin lentolupa-asioihin liittyvän tietokatkoksen vuoksi. Finnairin tiedotuksen mukaan epäselvyydet saatiin selvitettyä lauantai-iltana, ja sunnuntain lento Hongkongiin ja takaisin lennetään normaalisti. Perutun lennon matkustajista osa siirretään Finnairin sunnuntain lennolle ja osa muiden yhtiöiden lennoille. STT - http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705196131504_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 Finnairin Hongkongin lento kääntyi takaisin 19.5.2007 23:23 Finnairin Hongkongin lento AY 067, joka lähti Helsingistä lauantaina alkuillasta, joutui palaamaan takaisin Helsinkiin lentolupa-asioihin liittyvän tietokatkoksen vuoksi. Finnairin tiedotuksen mukaan epäselvyydet saatiin selvitettyä lauantai-iltana, ja sunnuntain lento Hongkongiin ja takaisin lennetään normaalisti. Perutun lennon matkustajista osa siirretään Finnairin sunnuntain lennolle ja osa muiden yhtiöiden lennoille. STT - http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705196131504_uu.shtml No hitto! Huomenta Japanista ja tarkemmin Naritalta! Tuo AY67 OH-LGF lahti 20 min ennen meita (AY73) ja sitten se onkin kaantynyt takaisin. Olikohan joku unohtanut kertoa veli venalaisille, etta Hong Kong muuttui eilen suoraksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 Finnairin lomalento AY 2704 Rhodokselta reippaasti myöhässä.Piti saapua eilen 1535.Ilmeisesti saman koneen tämänpäiväinen Mallorcan lento AY 2113/2114 myöhässä n.9 tuntia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 YLEN uutisten mukaa lupasotku oli Hongkongissa,ei Venäjällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 YLEN uutisten mukaa lupasotku oli Hongkongissa,ei Venäjällä. Helsinki, 19.5. Kotimaa stt 261 Finnairin Hongkongin lento AY 067, joka lähti Helsingistä lauantaina alkuillasta, joutui palaamaan takaisin Helsinkiin lentolupa-asioihin liittyvän tietokatkoksen vuoksi. Finnairin tiedotuksen mukaan epäselvyydet saatiin selvitettyä lauantai-iltana, ja sunnuntain lento Hongkongiin ja takaisin lennetään normaalisti. Perutun lennon matkustajista osa siirretään Finnairin sunnuntain lennolle ja osa muiden yhtiöiden lennoille. (STT) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 On se AY67 ilmeisesti päässyt Venäjälle sillä se palasi Helsinkiin vasta kahden aikaan yöllä. Ja kun se lähti viideltä iltapäivällä niin aika pitkä matka tehtiin turhaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 Finnair vaatii uutta terminaalia Helsinki-Vantaalle Finnair vaatii nopeita päätöksiä jälleen uuden ulkomaanterminaalin rakentamisesta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Finnair haluaakin nyt Ilmailulaitokselta nopeita päätöksiä uusien terminaalien rakentamisesta, vaikka yhtä uutta ulkomaanterminaalia ollaan jo rakentamassa. Rakenteilla oleva terminaali on Finnairin mukaan kuitenkin liian pieni kasvavalle Aasian-liikenteelle. Koko uutinen ja TV-uutisten juttu YLEn nettisivulla http://www.yle.fi/uutiset/24h/id60559.html. En yhtään ihmettele kun finavia rakentaa 2 porttia per laajennus ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 On se AY67 ilmeisesti päässyt Venäjälle sillä se palasi Helsinkiin vasta kahden aikaan yöllä. Ja kun se lähti viideltä iltapäivällä niin aika pitkä matka tehtiin turhaan. Radiouutiset kertoivat koneen kääntyneen Kiinan rajalta takaisin. Kiinan viranomaiset kielsivät pääsyn ilmatilaansa. Reitti kulkee eri kohdasta kuin ennen. Mites toi löpötilanne, joutui varmaan tekemään teknisen välilaskun jossain ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2007 Radiouutiset kertoivat koneen kääntyneen Kiinan rajalta takaisin. Kiinan viranomaiset kielsivät pääsyn ilmatilaansa. Reitti kulkee eri kohdasta kuin ennen. Mites toi löpötilanne, joutui varmaan tekemään teknisen välilaskun jossain ? Tää on nyt ihan mutu-tietoa, mutta jos kerran kone oli ilmassa noin klo 17-02 (Suomen aikaa) eli about 9 h eli on kääntynyt noin 4,5 h lennon jälkeen niin tuskin oli löpöongelmia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2007 Lehdistötiedote 21.5.2007 Finnairilla ekotehokkain Airbus-laivasto Finnair liikennöi ekotehokkainta Airbus-laivastoa. Finnair teki päätöksen asentaa eko-tehokkaat CFM56-moottorit Airbus-laivastoonsa jo kymmenen vuotta sitten. Laivastoa käytetään Euroopan ja kotimaan lennoilla. Finnairin uusiin, kaukoliikenteen Airbus A340 koneisiin asennetaan myös CFM56-moottori. Koneista ensimmäiset kaksi saapuvat touko-kesäkuussa. – CFM Internationalilla on ympäristöasiat huomioitu moottoreiden valmistuksessa jo pitkään. Olemme kehittäneet uraauurtavaa teknologiaa, joka merkittävästi vähentää typen oksidien päästöjä. Samalla olemme myös kehittäneet moottoreitamme mahdollisimman polttoainetehokkaiksi, kertoo Eric Bachelet, CFM International -moottorivalmistajan toimitusjohtaja. – CFM ja sen omistajayhtiöt Snecma ja GE ovat myös mukana ACARE-tutkimuksessa (Advisory Council for Aeronautics Research in Europe), jonka tavoitteena on vähentää polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä 50 prosentilla matkustajaa kohden vuoteen 2020 mennessä; Bachelet jatkaa. – Finnair on liikennöinyt eko-tehokkaalla Euroopan-laivastollaan jo kohta kymmenen vuotta, vaikka kilpailijamme ovat vasta nyt heräämässä näihin haasteisiin. Esimerkiksi MD-80-kone kuluttaa 32 % enemmän polttoainetta matkustajaa kohti kuin Finnairin Airbus A320,” selventää Lentotoimintaryhmän insinööritoimiston päällikkö Heikki Helander Finnairilta. Typen oksidit vaikuttavat lentoasemien paikalliseen ilmanlaatuun. Polttoainetehokkuus ja pienemmät hiilidioksidipäästöt kulkevat käsi kädessä: mitä pienempi polttoaineenkulutus sitä vähemmän CO2 päästöjä. Finnairilla on tällä hetkellä yksi Euroopan nuorimpia laivastoja. Koneiden keski-ikä on alle neljä vuotta. Finnairin kotipaikan, Helsinki-Vantaan lentoaseman maantieteellisen sijainnin ansioista Finnair tarjoaa lyhyimmät yhteydet Euroopan ja Aasian välillä. Vuodesta 1999 lähtien Finnair on pystynyt kehittämään laivastonsa polttoainetehokkuutta 25 prosentilla laivaston uudistamisen ja ympäristömyötäisten lentotapojen ansioista. YK:n mukaan lentoliikenne aiheuttaa kaksi prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Finnair Oyj Viestintä 21.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2007 Radiouutiset kertoivat koneen kääntyneen Kiinan rajalta takaisin. Kiinan viranomaiset kielsivät pääsyn ilmatilaansa. Reitti kulkee eri kohdasta kuin ennen. Mites toi löpötilanne, joutui varmaan tekemään teknisen välilaskun jossain ? Eli, kysymys on samasta lennosta, jonka matkustamosta (OH-LGF) naytettiin juuri lauantai-illan uutisissa! Aikamoinen sattuma. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2007 Päivän iltasanomissa tai lehdessä oli matkustajan ottama kuva Finnairin lennolta kun lento kääntyi takaisin. Oli jossakin päin Kazastania tosissaan, Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2007 Päivän iltasanomissa tai lehdessä oli matkustajan ottama kuva Finnairin lennolta kun lento kääntyi takaisin. Oli jossakin päin Kazastania tosissaan, Jos kertoo MDn matkanopeuden tuolla 4,5 tunnin lentoajalla saadaan noin 3 900 km. Tämä vie liki Kiinan rajaa, ilmeisesti juuri Kazastanin paikkeille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2007 Tiedote 22.5.2007 Finnairin uusista kaukoreittikoneista voi lähettää tekstiviestejä Finnairin kaukoliikennelaivaston uudistus on käynnistymässä. Samalla kun yhtiö vastaanottaa ensimmäisen uuden A340-koneensa kesäkuussa, kaukoreittien matkustusmukavuus siirtyy teknisesti korkeatasoisten ratkaisujen myötä uudelle aikakaudelle. Jokaisen uuden A340-istuimen yhteydessä olevan satelliittipuhelimen ansiosta Finnairin asiakkaat pääsevät nyt ensimmäistä kertaa lähettämään lennon aikana tekstiviestejä ja lyhyitä sähköposteja ilmasta maahan. Lentokoneesta lähetettyihin viesteihin voidaan myös vastata asiakkaan istuinpaikalle maasta käsin. Viestien lähetys ja vastaanotto maksaa 2 USD kappale. Nyt on myös mahdollista ensimmäistä kertaa soittaa toiselle samalla lennolla olevalle henkilölle koneen sisällä. Tämä palvelu on maksuton. Ensimmäiset uudet koneet saapuvat Suomeen kesäkuussa. Airbus A340-300E -koneet lentävät aluksi Tokioon, Nagoyaan ja Shanghaihin. Kaukoreittilaivaston uudistamisen myötä yhtiö luopuu Boeing MD-11-koneista parin seuraavan vuoden aikana. Puolentoista vuoden kuluttua yhtiöllä on yhteensä jo viiden A340:n ja kuuden MD-11:n kaukoreittilaivasto. Finnair Oyj Viestintä 22.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2007 Tänään Italiassa lakkoilee paitsi Alitalian kabiinihenkilökunta, niin myös lennonjohto. Vaikuttanee myös Finnairin lentoihin? Ainakin AY794 Milanosta 15:00 näyttäisi olevan peruttu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2007 Puolentoista vuoden kuluttua viisi A340 konetta, varmaan kesällä tulee optioiden muunto tilauksiksi Mukavaa kun koneen sisällä nappulat voi häiritä muita soittamalla "killereitä" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2007 Puolentoista vuoden kuluttua viisi A340 konetta, varmaan kesällä tulee optioiden muunto tilauksiksi Voisiko joku asiasta tietävä hieman valaista tilannetta tuon neljännen A340-koneen (OH-LQA:ta ei huomioida) osalta, milloin se on tilattu? Tiedotteessa 08.03.2007 kerrotaan: Finnairin aiemmin tilaamat neljä Airbus A340-mallin konetta toimitetaan vuosina 2007-08. Pörssiyhtiöhän ei voi tilailla tai muutella optioita tilausvarauksiksi tiedottamatta niistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2007 Oulun, Rovaniemen ja Kemin lentokenttien maapalvelutyöntekijät irtisanotaan http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oulun+Rovaniemen+ja+Kemin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Taannoin oli juttua että Finnair selvittäisi mahdollisuuksia lentää laajarunkoisella talvella suoraan Thaimaahan lomalentoja. Eräs finnairilainen mainitsi hiljakkoin että sellaista mahdollisuutta on harkittu että yksi ykstoistanen heittäisi talvella edes kerran viikossa Helsinki-Phuket-Helsinki keikkaa. Miten mahtaa onnistua? Eikö ne aikataulut ole aika tiukat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Yhdessä vaiheessa oli kuulema suunnitelmia muuttaa LQA aka alqaida lomakäyttöön. Konehan menee muutenkin remppaan syksyllä kun uusivat viihdejärjestelmät, iskevät bisnekseen keskelle matkatavarahyllyt jne jne. Tiedä sitten onko suunnitelmat muuttuneet ja miten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2007 Lehdistötiedote 29.5.2007 Muhkea viihdepaketti Finnairin uusissa Airbuseissa Finnairin kaukoliikenteen uusien A340-koneiden matkustamon teknisesti korkeatasoiset ratkaisut lisäävät merkittävästi matkustusmukavuutta. Matkustajat voivat itse vaikuttaa lähes kaikkeen, mitä koneen viihde- ja viestintämahdollisuudet tarjoavat. – Jokaisen istuimen varustuksena bisnes- ja turistiluokassa on markkinoiden uusin Panasonicin eX2-viihdejärjestelmä. Siihen kuuluu 20 elokuvaa ja lukuisia TV- sekä audiokanavia. Lisäksi viihdejärjestelmässä on 60 CD:n kokoelma, josta voi laatia omia soittolistoja sekä 16 pelikanavaa. Muutamia pelejä voi pelata vaikkapa vierustoverin kanssa, kertoo Finnairin tuotepäällikkö Markku Remes. Asiakas pääsee myös entistä paremmin työskentelemään henkilökohtaisilla tietokoneilla, kun jokaisen istuimen vieressä on virtapistoke. Lisäksi tarjolla on USB-pistoke vaikkapa iPod-laitteen käyttövirtaa varten. Finnairin asiakkaat pääsevät nyt ensimmäistä kertaa lähettämään lennon aikana tekstiviestejä ja lyhyitä sähköposteja ilmasta maahan ja soittamaan toisilleen koneen sisällä istuimen yhteydessä olevalla satelliittipuhelimella. Lentokoneesta lähetettyihin viesteihin voidaan myös vastata asiakkaan istuinpaikalle maasta käsin. Uusi A340-kone saapuu Helsinki-Vantaalle tämän kuun lopussa ja toinen kesäkuussa. Airbus A340-300E -koneella lennetään Tokioon, Nagoyaan ja Shanghaihin. Finnair Oyj Viestintä 29.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2007 Uusinta uutta teknisesti Virginiltä jo aiemmin hankittu ensimmäinen A340-kone OH-LQA on ollut Finnairille sekä erinomainen työjuhta että mahdollisuus opetella uuden konetyypin käyttöä. Uudet saapuvat Airbus A340 -koneet ovat ulkoisesti samanlaisia, mutta koneiden sisältä löytyykin moni uuden sukupolven laite. Uudet Airbus A340 -koneet ovat A380:n käyttöönottoon asti ohjaamoltaan nykyaikaisimpia reittiliikenteessä olevia lentokoneita. Niiden järjestelmät optimoivat lennot tehokkaasti muuttuvissa tilanteissa, mikä parantaa taloudellista tulosta. Tärkeä täsmällisyystekijä on mahdollisuus operoida pienimpiin sallittuihin näkyvyysolosuhteisiin, kuten myös moninkertaiset järjestelmät, jotka varmistavat turvallisen matkaan pääsyn, vaikka yksittäinen laite vikaantuisi. Uusiin 340-313E-koneisiin on saatu viimeisintä tekniikkaa, jota Airbusilla ja muilla toimittajilla on tarjota. Kone sertifioitiin vuonna 1992, mutta sitä on sen jälkeen järjestelmällisesti uudistettu ja päivitetty vastaamaan nykypäivän haasteita. Lisää tehoa ja enemmän kuormaa Uuden koneen koko tyyppikoodi on A340-313E, jossa E-kirjain merkitsee Enhanced eli parannettu. Teknisesti tämä tarkoittaa sitä, että koneen rakenteita ja väsymislujuutta on parannettu, jotta sillä voidaan kuljettaa suurempia painoja pidemmälle kuin aiemmin. Koneen suurin sallittu paino ilman polttoainetta ja sen laskeutumispaino ovat suurimmat tähän mennessä valmistetuista A340-koneista. Muutos tehtiin Finnairin tarpeiden takia, sillä rahdin kuljetus on yhtiölle yksi tärkeä taloudellisen tuloksen muodostaja. Myös koneen maksimilentoonlähtöpainoa on nostettu ja moottoreiden tehoa kasvatettu. LQA:n moottoreiden maksimiteho on 143 kilonewtonia, kun uusissa koneissa on -5C4/P moottorit, joiden teho on 151 kilonewtonia. Koneen avioniikka sisältää kaikki modernit satellittinavigointi ja -kommunikointivarusteet. Finnairin Tekniikan näkökulmasta tehdasuusi kone on monella tapaa toisenlainen kuin OH-LQA. Esimerkiksi lentäjät seuraavat OH-LQA:ssa tietoja putkinäytöltä, kun uusissa koneissa samoja tietoja katsotaan litteältä ruudulta. Ympäristöystävälliset maalit Konetta varustaessa on katsottu pitkälle tulevaisuuteen. Uusien koneiden matkustamoissa on muun muassa pullohappijärjestelmä, jonka ansiosta voidaan tarvittaessa pysytellä korkeammalla. Kone näyttää ulkoisesti samalta sinivalkoisia kylkiä myöten, mutta maalaukset on ensimmäistä kertaa tehty ns. selective strippable -metodilla, joka nopeuttaa uusintamaalausta ja vähentää sen aiheuttamaa ympäristökuormaa. Koneen satelliittikommunikointijärjestelmät raportoivat jatkuvasti Finnairin tekniikkaan, jolloin viat pystytään ennakoimaan ja puuttumaan niihin ennen kuin ne aiheuttavat seisokin. Airbus A340 OH-LQB numeroina Pituus 63 m Korkeus 17 m Siiven kärkiväli 60 m Matkustajapaikkoja 269 Matkalentonopeus 890 km/h Maksimimatkalentonopeus 930 km/h Maksimilentokorkeus 12 500 m Polttoainekulutus 6 400 kg/h Maksimi polttoainemäärä 111 000 kg Suurin lentoonlähtöpaino 275 000 kg Suurin paino ilman polttoainetta 183 000 kg Hyötykuorma 47 000 kg Lentoonlähtöteho 4 x 151 kN Lentoonlähtönopeus (maksimilähtöpainolla) 298 km/h Laskeutumisnopeus (maksimilaskeutumispainolla) 253 km/h Kiitoradan pituus lentoonlähdössä 3100 m Lentokantama 12 400 km Vertailun vuoksi: Boeing MD-11 numeroina Pituus 61,2 m Korkeus 17,6 m Siiven kärkiväli 51,7 m Matkustajapaikkoja 282 Matkalentonopeus 905 km/h Maksimimatkalentonopeus 930 km/h Maksimilentokorkeus 13 100 m Polttoainekulutus 7 500 kg/h Maksimi polttoainemäärä 116 500 kg Suurin lentoonlähtöpaino 285 990 kg Suurin paino ilman polttoainetta 195 050 kg Hyötykuorma 58 000 kg Lentoonlähtöteho 3 x 151 kN Lentoonlähtönopeus (maksimilähtöpainolla) 325 km/h Laskeutumisnopeus (maksimilaskeutumispainolla) 285 km/h Kiitoradan pituus lentoonlähdössä 3140 m Lentokantama 12 000 km Finnair Oyj Viestintä 29.5.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2007 Uusinta uutta teknisesti Lisää tehoa ja enemmän kuormaa Uuden koneen koko tyyppikoodi on A340-313E, jossa E-kirjain merkitsee Enhanced eli parannettu. Teknisesti tämä tarkoittaa sitä, että koneen rakenteita ja väsymislujuutta on parannettu, jotta sillä voidaan kuljettaa suurempia painoja pidemmälle kuin aiemmin. Koneen suurin sallittu paino ilman polttoainetta ja sen laskeutumispaino ovat suurimmat tähän mennessä valmistetuista A340-koneista. Muutos tehtiin Finnairin tarpeiden takia, sillä rahdin kuljetus on yhtiölle yksi tärkeä taloudellisen tuloksen muodostaja. En tiedä mikä on tekstin lähde, mutta minua ainakin kiinnostaa enemmän uusien koneiden vaikutus palvelutasoon ja matkustusmukavuuteen kokonaisuutena. Teknologia ja nopeat isoympyräreitit kivoja juttuja sinänsä, mutta ei kovin moni valitse lentoyhtiötä teknologian tai marginaalisen aikahyödyn perusteella... Onko Airbus siis rakentanut Finnairille jonkin 'Finnair'-variantin? Eli muut tuoreet A340:set vaikka LX tai SK ovat siis kevyempää tekoa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla